Gå til innhold

Anjes lune hjørne

Anje

Anbefalte innlegg

Har agurken glemt at den skal bli avlang og ikke rund?

Det var en åpning der også - så vi kunne se inn på altanen i første etasje og der stod det et sitrontre også :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du hadde likt deg i Yvoire altså.. se her

130392229.zqX3PQit.yvoire040mb.jpg

yvoire.jpg

Og her fant jeg faktisk den samme balkongen som jeg la ut bilde av på verdensveven:

yvoire-5.jpgYvoire-Castle-and-garden.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, der var det pent. For noen nydelige bilder. Sånne gamle hus er fryktelig sjarmerende og koselige. :hoppendeglad: Kunne tenkt meg den slotslignende saken og, jeg. Bortsett fra når det kommer til husvasken... :ler:

Agurken skal bli rund. :jepp: Det er en sånn rund sort.

En sånn her: (får ikke til dette med bilder på nettbrettet, så det må bli en link)

http://www.simplyrecipes.com/lemon_cucumbers/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg aldri sett før. Hadde ikke gjetta at det var en agurk heller om jeg hadde sett en :ler:

Huskvasken får man sette bort :P Det var veldig fint der altså. Middelalderby sa de. Tenkte jeg kunne gifte meg der jeg… Må bare finne en kar først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var derfor jeg kjøpte frøene. :jepp: Fordi slike agurker får man ikke i butikken.

Jeg skal aldri, aldri, aldri noen sinne mer plante kålvekster. :bond: Jeg sjekket nettopp plantene mine, og de var fulle av ekle kryp av alle slag. Så fulle av ekle kryp at jeg kuttet dem av og stappet dem rett i søpla. Noe så uapetittelig og fælt. Tror aldri jeg har sett så mye ekkelt på ett sted. :daane: Så nå kan bare kale-entusiastene ha det så godt. :jolie: Jeg holder meg til chili.

Helt til neste uti uke eller noe, når jeg antagelig bestemmer meg for at bare ett liiiite forsøk til må være verdt strevet. :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh for noen bilder, My :daane:

Anje; jeg har også noe som går å spise på bønnebladene og det meste annet .. utrolig kjipt! :(

Agurkene har også begynt å tulle, lurer på om de ikke taklet varmen (sto inne) :sukk: Usikker på hva jeg skal gjøre .. Har plantet noen av de små jungelagurkene, men regner med at det er i seneste laget nå :(

På den positive siden, i går plukket jeg mine 3 første tomater! :hoppendeglad: Smakte nyyydelig!

Og i går plantet jeg reddiker, tagetes og en ny omgang med noen små blomster jeg ikke husker navnet på.

Planlegger å så gulrøtter i forskjellige farger, spinat, salat, pastinakk, broccolirybs, polkabeter, persille, oregano og en ny omgang med bønner en av de nærmeste dagene (hvis jeg finner noe å plante det i! :fnise: ) Regner med at noe av det er litt for sent å plante, men tar sjansen og krysser fingrene for en fiiiin høst! :jepp:

Husker at du ba om oppdatering på bønnene forresten; de klarer seg ganske bra så langt, står i full blomst nå, med masse fine blader :jepp:

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så sørgelig med agurkene, Rumle. Min trives helt fint: den står inne i stuen og har produsert sin første modne agurk. :strix: Tomatene mine derimot ... De er et sørgelig syn. Den ene har ikke begynt å blomstre ennå, så jeg tviler på at det blir så mye som en eneste liten tomat på den. :(

Jeg sådde også reddiker før helga. Og noen nye rødbeter, selv om det sikkert er altfor sent på året. :vetikke:

Men nå er det storm blant paprikaplantene mine. :bond: Bladene blir pisket frem og tilbake av vinden til de går helt i stykker, og jeg liker det ikke på noe vis! :trist: Jeg håper bare ikke altfor mange av blomstene blåser av...

Og takk for oppdateringen på bønnene. Kanskje skal jeg teste ut bønnedyrking i krukke på altan til neste år? :lur::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan gå bra med reddiker og rødbeter og sånne ting nå, i alle fall hvis ikke kulden kommer veldig tidlig da :jepp:

Stormen har kommet til deg nå ja? :( Her blåste det voldsomt i går/natt, men det gikk heldigvis bra med det meste. Håper det gjør det hos deg også :blomst:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reddiker vet jeg går fint. De vokser fort. :jepp: Men rødbetene er jeg litt mer usikker på. Men jeg mener å huske at de er slike vekster som liker det litt kjølig. :klo:

Det startet blåse i natt en gang (i 4-tiden, tror jeg. Da våknet jeg ihvertfall av vind-lyder...) og holder på ennå. Men det har spaknet ltt, så jeg tror det verste er over. I så fall har jeg bare mistet en håndfull blomster, noen umodne chili som falt av, og den ene planten har mistet ca halvparten av bladene sine, stakkar. :(

Men det blåste faktisk så kraftig at det flyttet utesofaen min. :overrasket: Det er første gangen, altså. Det møbelet er både stort og vinden kan blåse delvis gjennom det. Kjøpt for å tåle nettopp vind. :ler:

Inspirert av Pingting så har jeg tenkt å lage chilisyltetøy. Med paprika. Da har jeg ingrediensene voksende rett utenfor. :lol:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke bør vise deg dette, anje - men oh well; liste over ting du kan så i august i england, burde vel være sånn ca. samme temperatur på høsten som her? :jepp:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del ting jeg ikke har fått sådd enda, så prøver meg på litt til i kveld tror jeg :plystre:

Har du denne sorten, medusa?

FLSCAP24801_3.jpg?q=%22335724032f16e7cc8

Kjøpte noen av de i vår, og de så kanske stusselige ut, men nå er de akkurat som på bildet! Minus at mine har ikke begynt å bli røde enda :hoppe: Håper de er gode! :ler:

Hvordan gikk det egentlig med de paprikaplantene du overvintret? Tror jeg vil prøve det i år også :Nikke:

Prøvde forresten en annen ting i sommer som jeg har ville prøve lenge; en tomatplante knakk, og da tok jeg den delen som brakk av og plantet - og nå har det jammen blitt en fin tomatplante :jepp: Men den vil nok ikke nå å komme med tomateter, men kanskje jeg kan prøve å overvintre den, for en tidlig start neste år? :jepp:

Endret av Rumle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chilisyltetøy?

:jepp: Sånt syltetøy til å ha på gode oster og diverse.

Mulig jeg ikke bør vise deg dette, anje - men oh well; liste over ting du kan så i august i england, burde vel være sånn ca. samme temperatur på høsten som her? :jepp:

:nigo: Takk for tabellen. Nå må jeg og plante flere ting, :ler:

Jeg har en del ting jeg ikke har fått sådd enda, så prøver meg på litt til i kveld tror jeg :plystre:

Har du denne sorten, medusa?

FLSCAP24801_3.jpg?q=

Kjøpte noen av de i vår, og de så kanske stusselige ut, men nå er de akkurat som på bildet! Minus at mine har ikke begynt å bli røde enda :hoppe: Håper de er gode! :ler:

Hvordan gikk det egentlig med de paprikaplantene du overvintret? Tror jeg vil prøve det i år også :Nikke:

Prøvde forresten en annen ting i sommer som jeg har ville prøve lenge; en tomatplante knakk, og da tok jeg den delen som brakk av og plantet - og nå har det jammen blitt en fin tomatplante :jepp: Men den vil nok ikke nå å komme med tomateter, men kanskje jeg kan prøve å overvintre den, for en tidlig start neste år? :jepp:

Oooh! Er det en chilitype? :overrasket:

Den har jeg ikke prøvd. De jeg har i år er slike helt vanlige chili man kjøper i butikken. Men i år var de temmelig heite. :lol:

Plantene jeg overvintret døde til slutt. :( De holdt seg rimelig fine til uti februar, og så gav de liksom opp håpet på at det noensinne skulle bli sommer igjen. :ler: I år er jeg ikke helt fornøyd med plantene, så det blir nok ikke til at jeg prøver igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

---

:nigo: Takk for tabellen. Nå må jeg og plante flere ting, :ler:

Oooh! Er det en chilitype? :overrasket:

Den har jeg ikke prøvd. De jeg har i år er slike helt vanlige chili man kjøper i butikken. Men i år var de temmelig heite. :lol:

Plantene jeg overvintret døde til slutt. :( De holdt seg rimelig fine til uti februar, og så gav de liksom opp håpet på at det noensinne skulle bli sommer igjen. :ler: I år er jeg ikke helt fornøyd med plantene, så det blir nok ikke til at jeg prøver igjen.

Nei, de skal visst være søte tror jeg, men jeg er enig med deg, det ser ut som en chilitype ja :unsure:

Har forresten noen gule chili som holder på å få farge nå :hoppe: Spennende! Oooooog endelig begynner paprikaen å bli rød!!! :hoppe:

Tenkte nok at du ville bli fristet av den plantelisten ja! :ler:

Hmmm spørs om jeg orker å styre med å overvintre paprikaplantene hvis de er så vanskelige, jeg har jo uansett dårlig med plass til de ..

Har det stormet hos deg i dag? Var ille her i går kveld og i natt :(

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de skal visst være søte tror jeg, men jeg er enig med deg, det ser ut som en chilitype ja :unsure:

Har forresten noen gule chili som holder på å få farge nå :hoppe: Spennende! Oooooog endelig begynner paprikaen å bli rød!!! :hoppe:

Tenkte nok at du ville bli fristet av den plantelisten ja! :ler:

Hmmm spørs om jeg orker å styre med å overvintre paprikaplantene hvis de er så vanskelige, jeg har jo uansett dårlig med plass til de ..

Har det stormet hos deg i dag? Var ille her i går kveld og i natt :(

Av erfaring så betyr det ikke noe om frukten ser ut som chili eller paprika. :ler: Jeg har en rød litt stor chili og en rød, lang og tynn og søt paprika i år som er så like at jeg er redd for å blande dem sammen etter de er plukket. :dry:

Ooh! Gule chili. :nigo: Jeg liker all slags frukt og grønt som ikke har den fargen de vanligvis har. Akkurat derfor har jeg sett på sånne røde/lilla gulrøtter. :fnise:

Det blåste såpass i går kveld at jeg satte ting litt i ly (i den grad her finnes ly...) men det har ikke blåst i natt, heldigvis. Håper vinden ikke ødela noe med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apropos lage selv Anje, har du startet årets likørproduskjon? :) Det har jeg nemlig! :nigo: To store glass med rom og ripsbær står og godgjør seg :jepp: Kan vel kaaaaanskje ikke kalle det likør egentlig, for jeg har lite sukker i, bare noen skjeer brunt sukker, men godt blir det likevel :jepp:

Har planer om å lage en plommevariant i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, de ser ut som masse klåfingra fingre! :ler:

:fnise:

Apropos lage selv Anje, har du startet årets likørproduskjon? :) Det har jeg nemlig! :nigo: To store glass med rom og ripsbær står og godgjør seg :jepp: Kan vel kaaaaanskje ikke kalle det likør egentlig, for jeg har lite sukker i, bare noen skjeer brunt sukker, men godt blir det likevel :jepp:

Har planer om å lage en plommevariant i dag!

Ikke ennå, men det skal skje i løpet av helga. :nigo: Da får jeg nemlig tak i plommer.

Jeg har laget stikkelsbærsyltetøy, da. Med nellik i. Nom. :spise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg laget plommelikør (på en søndags morgen :ninja: )

Jeg har også vært ute i squashkrukken og plukket inn årets andre. :nigo: Legger ut bilde av begge to. Slike rare former har de aldri i grønsaksdisken :ler:post-60421-0-67641100-1408276282_thumb.j

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker de opprinnelige formene på grønnsaker. Snorrette varianter er ikke naturlig.

Jeg går etter de med litt personlighet i torgdiskene når jeg handler. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...