Gå til innhold

Anjes lune hjørne

Anje

Anbefalte innlegg

Hva slags solforhold bør urter ha igjen? :sjenert:

:sol:

Eller, altså, det spørs hva slags urte det er. Timian og rosmarin liker seg gjerne midt i solsteika og bare kooooser seg om de blir nesten bakt på rot (ikke at det blir så varmt her, sammenlignet med der de kommer fra :fnise: ) mens basilikumen feks henger med bladene bare det blir litt varmt, så dem setter jeg innunder en annen plante sånn at den får en "parasoll". Det meste klarer seg i halvskygge, da, det bare vokser litt saktere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sår du urtefrø Anje, eller kjøper du planter og tar det derfra? :klo:

Har du de i potter hele sommeren, eller planter du dem ut?

Jeg vil ha masse urter til sommeren! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste kjøper/får jeg som planter, Aldri. Urter vokser så treeeegt fra frø, synes jeg. :bond: Basilikum sår jeg selv (den de har i butikken bare dør for meg :snurt: ), men den var den eneste i fjor i alle fall. Og så har jeg fått en del stiklinger fra folk. :nigo: Plantefolk liker å dele. I år skal det kjøpes inn timian, koriander og persille. :spise: Da er jeg sånn ca dekket med de urtene jeg spiser til vanlig. Resten har jeg overvintret ute.

Alt får stå ute på altanen i krukker, og utpå høsten dør de ettårige, mens resten pent må stå der ute og fryse. Bortsett fra rosmarinen. Den får komme inn. Fiiine rosmarinen. :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urter var smart!

Vi prøvde oss på noen grønnsaker for to år siden: reddiker, sukkererter og hm, noe annet jeg ikke husker. Pluss noen urter. Det ble tidenes luseinvasjon. :redd: ...og tre sukkererter! :ler:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herlighet! :rodmer: Nå fikk jeg enda mer lyst på masse urteplanter!

Synd for meg at jeg ikke bor der du bor, her kjenner jeg dessverre ingen plantefolk. :tristbla:

Tror jeg kjøper ferdige planter på gartneriet, og så håpe på at det går bra.

Jeg har tidligere hatt en såkalt parsell (60 kv.m.), da hadde jeg både dill, persille, gressløk, rosmarin, timian, rabarbra og masse masse annet. Men den har jeg ikke lenger, for det ble altfor mye luking etter tre ukers sommerferie og sånn.

I år skal jeg prøve det samme som deg. :klem:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urter var smart!

Vi prøvde oss på noen grønnsaker for to år siden: reddiker, sukkererter og hm, noe annet jeg ikke husker. Pluss noen urter. Det ble tidenes luseinvasjon. :redd: ...og tre sukkererter! :ler:

:hoho: Det der virket veldig kjent Pingting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lus er ikke så glad i urter. Tror jeg. :vetikke:

Jeg har i alle fall hatt skikkelig luseinvasjon med party i nesten alt av grønne saker og ekle kryp over alt, men verken rosmarinen eller mynten brydde de seg noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare skaff deg en sånn litt stor krukke, Aldri, og så setter du urtene tett-i-tett i den og har den rett utfor kjøkkendøren. Slipper å luke når ting står veldig tett i krukke, og så er det mye greiere å plukke. Jeg er lat sånn. :jepp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare skaff deg en sånn litt stor krukke, Aldri, og så setter du urtene tett-i-tett i den og har den rett utfor kjøkkendøren. Slipper å luke når ting står veldig tett i krukke, og så er det mye greiere å plukke. Jeg er lat sånn. :jepp:

Det er en kjempegod idé! :bolledeig:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye: Rumle.

Det er vår i jordbærkrukken min! :hoppendeglad: I ukesvis nå har det bare vært brune blad å se, og jeg har vært overbevist om at de alle var døde som sild etter tørkeperioden i vinter. :trist: Men nå titter det frem små grønne ører overalt. :biggrin:

Mene... det er fortsatt for tidlig til å så tomater, er det ikke? :klo: Jeg har lyst til å plante ting! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plantet tomater i mai jeg.. men jeg har plantet ute, vet ikke om du planter inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye: Rumle.

Det er vår i jordbærkrukken min! :hoppendeglad: I ukesvis nå har det bare vært brune blad å se, og jeg har vært overbevist om at de alle var døde som sild etter tørkeperioden i vinter. :trist: Men nå titter det frem små grønne ører overalt. :biggrin:

Mene... det er fortsatt for tidlig til å så tomater, er det ikke? :klo: Jeg har lyst til å plante ting! :ler:

Herlig! Har funnet noen jordbærblad her også :hoppe: Ellers er det full blomstring av våriris, krokus og eranthus! Skikkelig fargebooooooooooom etter alt det grå og brune! :hoppe:

Nei, det er absolutt ikke for tidlig å så tomater nå! Men, det forutsetter at du har nok dagslys da, eventuelt ekstra belysning. Men det har du, ikke sant? :)

Jeg har ikke sådd enda, kan knapt huske at jeg har vært så sen før :sukk: Håper å få kommet i gang snart da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje jeg skal prøve meg på å så en tomatplante eller to. :klo:

Nå har jeg på lista:

-mild chili

-vanlig chili

-paprika (to ulike typer..)

-klementiner, blodappelsiner og granateple :fnise:

-småtomater

-store tomater

-grønnkål (det er jo blitt inn og dermed så dyrt!)

-squash

-agurk

-bladbeter

-rødbeter og reddiker

-masse ulike urter

-pluss mer etterhvert som det blir vår, kjenner jeg meg rett... :sjenert:

Nevnte jeg at uteplassen min er sånn ca 3x4 m? :bond: Hvordan skal dette gå? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha-ha :ler: Anje!

Er det virkelig mulig å få plass til ALT det der på 3x4 m.? :bolledeig:

Ja, hvordan skal det gå? :foto: Vi måååå få bilde etterhvert som det gror seg til! :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det hender jeg må trykke ting godt sammen. :sjenert:

Og at folk ler når de kommer utpå der og ser litt tvilende ut til at det går an å sette seg ned (det gikk i fjor, bare en ikke hadde noe imot å bli kilt på leggen av en chiliplante..). :fnise: Noen helt normal veranda ser det neppe ut som. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passjonsfrukt-blomst. :daane:

Tenk om planten min kunne få slike. :hoppe:

9cd7e8fd985ec51e36e2f6c86bad91f8.jpg

Åhh, den var fiiiiin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...