Gå til innhold

Menns rettigheter og abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi det er kvinnens kropp, ikke mannens. Så derfor har han ikke de samme rettighetene, nettopp fordi det ikke er hans kropp det gjelder. Så nei, de stiller ikke likt i utgangspunktet. Hele diskusjonen er rett og slett ikke diskuterbar fordi det er kun kvinnen selv som kan bestemme over egen kropp. Vil hun ha barnet skal hun få gjøre det, vil hun ikke ha det skal hun få gjøre det. Ingen andre bestemmer, sånn er det bare.

Jeg forstår ikke hvordan dere mener at denne kabalen på som helst måte skal gå opp.

La oss si at far bare kan fraskrive seg alt økonomisk ansvar, fordi han akkurat der og da ikke føler seg klar for barn. Så tar det en stund, og så finner han ut at han likevel vil være far til sitt barn. Er det da riktig at far skal kunne komme og gå, og besøke barnet sitt som en far likevel? Skal mor da nekte sitt eget barn kontakt med sin far? Dette stiller igjen mor i en vanskelig situasjon som ville vært ganske håpløs. Selvfølgelig vil hun ikke la det at han ikke er med og bidrar gå ut over barnet sitt. Nå vil det med en gang være en tredje person å ta hensyn til, nemlig barnet.

Eller skal det da lages en lov som sier at dersom far ombestemmer seg må han betale? Det er jo alftor innviklet, og gir ikke spesielt mye mening. Slikt ville være umulig å oppfølge. Det blir altfor tungvint, og ikke minst blir det vanvittig skeiv fordeling dersom menn skal kunne ombestemme seg når som helst i løpet av livet om de vil ha kontakt med barnet sitt eller ikke. Men å hjelpe økonomisk trenger de ikke.

Kvinnen har valget FØR tolvte uke om hun vil ha barnet eller ikke. Etter det må hun faktisk ta vare på barnet sitt. Hun kan ikke stille seg på bakbeina nå ungen er i trassalderen, kaste hendene i verden og si "Dette gidder jeg ikke mer".

At du skriver at kvinner kan ha ubeskyttet sex helt uten konsekvenser, gir meg frysninger. Ser du virkelig på abort som noe som ikke er mer enn "å angre"? Nevner igjen at abort ikke er en filleting. Det er en fryktelig prosess som ofte plager kvinnen resten av livet. Du snakker om abort som om det var bagatell. Det kan vel bare en mann finne på å gjøre, nettopp fordi dette handler om en kvinnes kropp, og bare hun vet hva hun går igjennom ved utførelse av abort. Som igjen gir ekstra betydning til hvor viktig det er at det faktisk er kvinnen som må få bestemme. At menn snakker om abort som om det var den enkleste sak av verden, gir dem desto mindre rett til å skulle ha noe å si dersom en kvinne blir gravid.

Anonymous poster hash: ac7c4...4c6

Dette lurer jeg også på. Dere som mener at menn skal kunne fraskrive seg alt ansvar- hva skjer dersom han ombestemmer seg? Han kan altså velge å la være å bidra, fordi han vet at han kan ombestemme seg senere. Og hvor ligger rettferdigheten i DET? Vil tro at dette ville skjedd ganske ofte, faktisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det som forundrer meg mest med denne evig tilbakevendende diskusjonen, er at menn som klarer å t ansvar for velferden i landet helt på egen hånd, ikke klarer å forstå at man ikke bare kan hevde til retten til å ha sex uten kondom, når de vil, med hvem de vil og så grine seg fra et hvert ansvar for følgene.Og at man ikke forstår at en mann ikke kan bestemme over kvinnes kropp, gjør meg veldig usikker på om menn debatterer så lystig for fri sex uten ansvar har noe særlig å bidra med i samfunnet og for velferdsproduksjine i det hele tatt. Det mangler jo både en grunnleggende forståelse forhvaansvar er, hva menneskerettigheter er og hva det vil si å få barn.

Endret av pøbelsara
  • Liker 3
Skrevet

nåja, det finnes en god del kvinner som ikke ser på en abort som mer enn en bagatell i følge dine ord. det kommer i mine øyne an på når man begynner å definere fosteret som selvstendig liv og for meg er ikke et foster (les - celleklump) et selvstendig liv.

jeg har forståelse for at mange synes abort er en vond løsning men for mange er det også en lettelse.

Abort er nok for mange en lettelse- når det er OVER. Forhåpentligvis har de fleste som utfører abort valgt det selv. Kvinnen må uansett gå igjennom selve abortprosessen. (Uansett om barnet er en celleklump eller ikke, det var ikke poenget)

At mange kvinner ser på abort som en bagatell- har du noe bevis på det? Sett deg for all del ikke i en gravid kvinne som ønsker abort sine sko. Det har du ingen forutsetninger for.

Skal kvinner flest (de som ikke ser på abort som en bagatell) bli straffet fordi det finnes noen kvinner som ser på abort som prevensjon?

Selv om kvinnen ønsker abort er det mange som likevel aldri kommer over det. Abort er ikke lett, for de aller fleste, uansett.

• Liker 2
Skrevet

De kan gjerne få delta i spørsmålet men jeg finner meg ikke i at en mann skal bestemme over kroppen min enten det er abort han vil jeg skal ta eller om jeg så ville ta abort og jeg ville beholde. Jeg mener at det kun er min kropp og min avgjørelse, men om han hadde gode argumenter på hvorfor det var en god ide å beholde selv om jeg i ut punktet ikke ville, så ser jeg ikke bort fra at jeg ville endret mening. Hadde det vært omvendt, hadde jeg ikke med lett hjerte tatt abort. Forholdet hadde ikke blitt det samme etterpå isåfall.

Jeg hadde faktisk denne diskusjonen med en fuckbuddy som mente at ble jerg gravid måtte jeg ta abort men ikke snakk om at han ville følge meg dit eller stille opp for meg den veien. Han hadde ikke problemer med å la meg gjennomgå en abort helt alene. Og begge var lik

Hvorfor hadde han rett til å kreve at jeg skulle gjennomgå det alene? FYI jeg ble ikke gravid altså.

Jeg vet ikke hva slags menn du knuller på, men det virker som han puler deg på grunn av sexen og ikke fordi han vil ha barn med deg.

Det er jo ditt valg å ligge med sånne.

Nå forstår jeg hvorfor du er så ivrig på alle rettighetene dine og forakter menn sin deltagelse og medvirkning! =)

Skrevet

Sånn er det ikke bare.

Vet du hvordan det var før 1978? Dengang måtte kvinner ha med seg underskrift fra mannen sin for å kunne ta en abort.

Vet du hvordan det var før 1965? Dengang måtte kvinner som ønsket å ta en abort bli godkjent av en nemnd først. Det skal riktignok innrømmes at de aller fleste (90%) fikk innvilget abort.

Så siden ting forandrer seg hele tiden, hvordan skal vi ha det i fremtiden? Er dagens situasjon holdbar i det lange løp?

Er det sånn at menn ikke fortjener rettigheter når det kommer til aborter, - og til og med der hvor kvinner kan adoptere bort uønskede barn så må menn betale bidrag for barn en ikke ønsker?

Hvorfor er det så galt for dere kvinner at dere må ha med dere mannens underskrift for å søke om ta en abort siden man er to om å lage barnet?

Kvinner som tror de eier sin egen kropp lever på en illusjon, - dere har for eksempel ikke lov til å ta bort i måned fem. Hvorfor ikke flytte denne grense til måned to for å minne kvinner om at det dreier seg om liv?

Jeg er en mann som mener at vi har for mange aborter i norge, - i oslo øst er det mer sannsynlig at fostre blir abortert enn født dersom mor er under tjuefem år.

Greit nok at dere synes det er stas, men la oss som har en annen mening også bli respektert.

Og vær så snill, - slutt med det tøyset deres om at "deres kropp dere bestemmer", - for alle skjønner jo bare at dere lurer dere sjøl i og med at dere ikke kan ta en abort i måned sju for eksempel, dersom dere skulle hatt lyst til det!

Sånn er det bare!

Ja, sånn VAR det. Sånn ER det ikke, fordi det ikke er forsvarlig å tvinge en kvinne til å gå gravid i 9 mnd dersom hun ikke ønsker det. Vi har groteske eksempler på kvinner som har gått "andre steder" for å få inngrepet utført.

Selvfølgelig kan man ikke ta abort i sjuende måned. Det er vel et fåtall som ønsker det, da det ligger et levende menneske inni magen... Da er det enda et menneske å ta hensyn til, ikke bare kvinnen. Ufattelig dårlig argument.

• Liker 3
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Dere som mener at menn skal kunne fraskrive seg alt ansvar- hva skjer dersom han ombestemmer seg? Han kan altså velge å la være å bidra, fordi han vet at han kan ombestemme seg senere. Og hvor ligger rettferdigheten i DET? Vil tro at dette ville skjedd ganske ofte, faktisk.

Når man fraskriver seg ansvaret fraskriver man seg selvsagt også alle rettigheter.

Er det virkelig så utrolig vanskelig for dere kvinner å tenke rasjonelt?

• Liker 1
Skrevet

Og det er jo veldig merkelig at i slike tråder som dette så flommer det over av kommentarer fra kvinner mot menn om at vil du ikke ha barn så får du bare bruke kondom eller unngå sex, mens på samme forumet fra samme kvinner finner vi haugevis av slike kommentarer når det ikke er snakk om menns reproduktive rettigheter:

Jeg skjønner at det er menn som er livredd for å bli lurt inn i farsrollen, men hvis man har vært kjæerester eller samboere en stund, må man faktisk stole på partneren sin. Jeg synes det er et tillitsbrudd å insistere på kondombruk, hvis dama går på pillen. Da stoler man jo ikke på dama, og det er jo hele grunnlaget i et forhold...jeg hadde blitt fly forbanna hvis min kjæreste insisterte på å bruke kondom...

Hyklerske og dobbeltmoralske som vanlig...

• Liker 1
Skrevet

Hvis du kan pule kan du ta ansvar.

Jeg skjønner ikke hvordan en far kan "fraskrive seg" ansvaret for en ungen som han selv har pult fram og som er laget av 50% hans arvemateriale. Sorry, det er ikke mulig.

Anonymous poster hash: dfd7b...47c

Hva skal da kvinner med abort? For som du selv sier - "Hvis du kan pule kan du ta ansvar."...

• Liker 4
Skrevet

Det er et paradoks at det kjønnet som har sterkest rettigheter når det gjelder å angre på befruktning også har 10 ganger flere valgmuligheter når det gjelder prevensjon. Gjett hvilket?

Skrevet

Det er et paradoks at det kjønnet som har sterkest rettigheter når det gjelder å angre på befruktning også har 10 ganger flere valgmuligheter når det gjelder prevensjon. Gjett hvilket?

Og også automatisk får omsorgen for barne hvis de vil, og får et sugerør inn i både farens og statens lommebok.

• Liker 1
Skrevet

Det som forundrer meg mest med denne evig tilbakevendende diskusjonen, er at menn som klarer å t ansvar for velferden i landet helt på egen hånd, ikke klarer å forstå at man ikke bare kan hevde til retten til å ha sex uten kondom, når de vil, med hvem de vil og så grine seg fra et hvert ansvar for følgene.Og at man ikke forstår at en mann ikke kan bestemme over kvinnes kropp, gjør meg veldig usikker på om menn debatterer så lystig for fri sex uten ansvar har noe særlig å bidra med i samfunnet og for velferdsproduksjine i det hele tatt. Det mangler jo både en grunnleggende forståelse forhvaansvar er, hva menneskerettigheter er og hva det vil si å få barn.

Mens kvinner kan ha sex uten kondom med hvem de vil, når de vil, og så mange ganger de vil - og deretter fjerne følgene helt uten en gang å måtte gå til retten.

Det er fri sex uten ansvar det...

• Liker 1
Skrevet

Gudbedre for et møkkaforum KG har blitt. Det er bare lysebrune, kvinneforaktende duster i alle tråder. Å hevde at alle kvinner har sugerør i statskassa og er ute etter å utnytte alle menn er virkelig ikke greit å si.

Anonymous poster hash: 35f94...2dc

• Liker 3
Skrevet

Mens kvinner kan ha sex uten kondom med hvem de vil, når de vil, og så mange ganger de vil - og deretter fjerne følgene helt uten en gang å måtte gå til retten.

Og ellers har du det bra? :danse:

• Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg vet ikke hva slags menn du knuller på, men det virker som han puler deg på grunn av sexen og ikke fordi han vil ha barn med deg.

Det er jo ditt valg å ligge med sånne.

Nå forstår jeg hvorfor du er så ivrig på alle rettighetene dine og forakter menn sin deltagelse og medvirkning! =)

jeg vet jo det. J3g ville ikke ha barn med han selvsagt. Vi snakket bare hypotetisk om hva han mente skulle skje om uhellet var ute. Og jeg mente at om jeg hadde blitt gravid så skulle han i det minste fulgt meg til abortklinikken.
Gjest BettyBoop
Skrevet

det er isåfall veldig dumt å ikke kreve kondombruk av en fyr man skal ha seg med.
Skrevet

Og det er jo veldig merkelig at i slike tråder som dette så flommer det over av kommentarer fra kvinner mot menn om at vil du ikke ha barn så får du bare bruke kondom eller unngå sex, mens på samme forumet fra samme kvinner finner vi haugevis av slike kommentarer når det ikke er snakk om menns reproduktive rettigheter:

Daiquiry, on 22 Apr 2007 - 12:24, said:snapback.png

Hyklerske og dobbeltmoralske som vanlig...

Haha, du måtte altså helt tilbake til 2007, og en bruker som ikke har skrevet på forumet siden 2008, for å finne "dobbeltmoralen"? :ler:

Jeg får vel for alle tilfellers skyld gjøre deg oppmerksom på at hun da altså ikke har vært innom denne tråden heller (satser ikke på at du skjønte det selv).

Men du mener kanskje at det er dobbeltmoralistisk av meg å mene det jeg gjør, siden jeg jo skriver på samme forum som kvinner som ikke nødvendigvis er enige med meg? Om vi skal ta det du skriver ..."seriøst", mener jeg?

• Liker 5
Skrevet

Haha, du måtte altså helt tilbake til 2007, og en bruker som ikke har skrevet på forumet siden 2008, for å finne "dobbeltmoralen"? :ler:

Jeg får vel for alle tilfellers skyld gjøre deg oppmerksom på at hun da altså ikke har vært innom denne tråden heller (satser ikke på at du skjønte det selv).

Men du mener kanskje at det er dobbeltmoralistisk av meg å mene det jeg gjør, siden jeg jo skriver på samme forum som kvinner som ikke nødvendigvis er enige med meg? Om vi skal ta det du skriver ..."seriøst", mener jeg?

Det viser jo bare hvilket utrolig imponerende nivå motdebattanten har. :fnise:

• Liker 4
Skrevet (endret)

Abort er nok for mange en lettelse- når det er OVER. Forhåpentligvis har de fleste som utfører abort valgt det selv. Kvinnen må uansett gå igjennom selve abortprosessen. (Uansett om barnet er en celleklump eller ikke, det var ikke poenget)

At mange kvinner ser på abort som en bagatell- har du noe bevis på det? Sett deg for all del ikke i en gravid kvinne som ønsker abort sine sko. Det har du ingen forutsetninger for.

Skal kvinner flest (de som ikke ser på abort som en bagatell) bli straffet fordi det finnes noen kvinner som ser på abort som prevensjon?

Selv om kvinnen ønsker abort er det mange som likevel aldri kommer over det. Abort er ikke lett, for de aller fleste, uansett.

jeg personlig så ikke på det som stort mer enn en bagatell, to av de jeg delte rom med den dagen i samme situasjon hadde samme syn. for oss var dette sidestilt med å fjerne en uønsket "utvekst" på kroppen som dessverre hadde oppstått i en uheldig situasjon. vi gikk (såvidt jeg vet) forøvrig alle på prevensjon i forhold så det var ikke snakk om å benytte dette som en quick fix etter en kveld på byen.

andre jeg har snakket med i ettertid (dette er en del år siden) har hatt forholdsvis like tanker og har ikke følt annet en lettelse etter inngrepet.

så jo, jeg er nok fullt ut i stand til å sette meg i ei som har vært uønsket gravid sine sko ;)

jeg har full respekt for at noen har store kvaler før og etter inngrepet, det jeg ville ha frem er at en abort er ikke et sjelevrengende inngrep for alle.

Endret av minienthe
Skrevet

ut av nysgjerrighet, hva tenker du da i tilfellene hvor det er snakk om prevensjonssvikt ?

Hei,

Har svart deg på dette tidligere, men oppdaget at jeg i farten uttrykte meg såpass feil i forhold til de som ikke sliter med abort etter prevensjonssvikt at meningen ble motsatt av hva jeg mente.

Siden dette jo berører et følsomt tema og innlegget har stått noen dager tenkte jeg det var greit å gjøre oppmerksom på det.

Det rettede innlegget ligger her (for de som er interessert):

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=779820&p=13391835

• Liker 1
Skrevet

Så.. Hvorfor er det vanligvis kvinner som tar ansvar for at mannen skal bruke kondom da?

Anonymous poster hash: 80935...45f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...