Gå til innhold

Stadig tilbakevendende underlivssopp

Fremhevede innlegg

Gjest Whitestripes
Skrevet

Jeg sliter med at jeg titt og ofte får sopp etter sex med kjæresten. Vi har avstandsforhold, så det kan gå noen uker mellom hver gang vi har sex, og jeg får ikke sopp hver gang, men nå har jeg hatt det to ganger de siste 3 månedene, og da etter sex.

Jeg står alltid opp å tisser etter sex, og jeg har god hygiene, så dette burde jo ikke dukke opp støtt og stadig.

I det siste har jeg lurt på om han ikke er trofast mot meg, og om dette kan gi meg sopp med (u)jenvne mellomrom. Noen som har peiling på om dette har noen sammenheng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har samme, selv når jeg ikke har sex...får stort sett utflod rundt eggløsning og kløe etter det. Samme som deg, god hygiene og alt.

Jeg ville spurt legen/gynekolog.

Anonymous poster hash: 8a25d...a22
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Har kjæresten din slitt med sopp selv? Han kan ha fått sopp i underlivet uten å merke spesielle plager, og overføre den til deg under samleie.

Ellers hadde jeg tatt en god titt i undertøysskuffen om jeg var deg. Alt som ikke er i naturfiber (dvs. alt av akryl, polyester, spandex...) puster dårlig, og kan forverre sopproblematikk. Naturbiber, som ull og bomull, puster bedre, og det kan hjelpe å bare bruke undertøy i disse stoffene.

• Liker 1
Gjest Whitestripes
Skrevet

Takk for svar.

Nei, han er ikke plaget av sopp, men jeg ber han bruke Canesten når jeg får sopp, og vi har hatt sex.

Jeg bruker kun bomullstruser, og aldri string.

Det skal nevnes at da vi ble sammen, fikk jeg celleforandringer etter at vi begynte å ha sex. Hadde aldri hatt det før, og det gikk tilbake etter ca 1,5 år. Mulig kroppen min reagerer på sæden hans på et vis?

Mulig jeg bør ta det opp med legen min, ja.

Skrevet

Jeg har nå gått på diflucan i 6 uker, og problemene blir mindre og mindre. Men har fortsatt tilbakevendene underlivssopp. Du får prøve diflucan som du får med legen og se om det funker :)

Anonymous poster hash: 3e9aa...2e9
Gjest Whitestripes
Skrevet

Takk for tips :) Jeg har satt i gang en Canestenkur i dag, og det pleier å ta knekken på det. Det er bare så kjedelig å få sopp titt og ofte!

Skrevet

Takk for tips :) Jeg har satt i gang en Canestenkur i dag, og det pleier å ta knekken på det. Det er bare så kjedelig å få sopp titt og ofte!

Om det stadig kommer tilbake pleier man å få resept på Diflucan. Det er dessuten billigere enn Canesten om man tar det 1-2 ganger (45 kr per tablett, som tas en gang i uka). Ved vanskelige tilfeller kan man gå på det opptil 12 uker, men to uker pleier å holde.

Celleforandringer skyldes HPV-virus, og har ikke noe med soppen å gjøre. Soppen har ikke noe med utroskap å gjøre. Det kan noen ganger smitte frem og tilbake, så lurt at han bruker Canesten (eller en Diflucan).

Om du har et høyt sukkerforbruk eller spiser mye hvitt brød,maå kan dette "fore" soppen. Da er det lurt å kutte ned på brus, søtsaker osv.

Anonymous poster hash: 01418...97c

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet det står jeg er mann, jeg er kvinne (har ikke fått endret det). Jeg slet veldig med underlivssopp før, og etter eks antall canesten kurer, ga jeg opp. Det var inntil noen gjorde meg oppmerksom på at antibiotika/penicillin ødela bakteriefloraen i tarmen, og var en stor synder når det gjaldt sopp. Og jeg hadde da tatt nok av antibiotika over tid..

Jeg tok derfor 2 kurer med probiotika (den mest flest bakterier, fra helsekosten, for å tilføre de gode tarmbakteriene som de medisinene tar knekken på. I tillegg kan visse ting i kosten være bidragsgivende til sopp, særlig gjær, hvete, sukker, og melkeprodukter. Jeg er uhyre forsiktig med alt jeg nevner, i store perioder rører jeg aldri noe av det. Jeg har ALDRI soppinfeksjoner lenger! :)

Gjest Whitestripes
Skrevet

Jeg er lavkarber, rører ikke sukker, gjær eller hvetemel.

Jeg vet at celleforandringer skyldes HPV, men fant det rart at jeg plutselig fikk det da jeg fikk ny partner. Heldigvis har det gått tilbake :)

Kan ikke skjønne hvorfor dette skal dukke opp stadig vekk, når jeg er så påpasselig med alt som jeg vet kan forårsake sopp. Må vel snakke med legen om det. Takk for alle svar :)

Skrevet

Det kan like gjerne være melk, for meg er melkeprodukter noe av det verste som finnes.

Også er vel det aller aller viktigste slik jeg ser det: probiotika. Med mindre du aldri har rørt antibiotika/penicillin, men det gjelder vel de færreste av oss :)

Skrevet

Jeg er lavkarber, rører ikke sukker, gjær eller hvetemel.

Jeg vet at celleforandringer skyldes HPV, men fant det rart at jeg plutselig fikk det da jeg fikk ny partner. Heldigvis har det gått tilbake :)

Kan ikke skjønne hvorfor dette skal dukke opp stadig vekk, når jeg er så påpasselig med alt som jeg vet kan forårsake sopp. Må vel snakke med legen om det. Takk for alle svar :)

Det at det dukker opp stadig vekk, kan skyldes at det er en kronisk soppinfeksjon som ikke lar seg knekke helt med Canesten (selv om det gir midlertidig lindring). Noen sopptyper Må behandles med noe annet, det er ikke alltid det er Candida-sopptypen. Jeg hadde det samme over flere år, og måtte ta en lang 12-ukers Diflucan-kur. Men ifte holder det altså med 1-2 uker. Hos meg skyldtes det stress og flere antibiotikakurer. :)

Anonymous poster hash: 01418...97c

• Liker 1
Gjest Whitestripes
Skrevet

Jeg drikker ikke melk heller.

Takk igjen for svar. Ser at det kanskje kan være kronisk, så da får jeg ta det opp med legen. Jeg har ikke brukt antibiotika på lang, lang tid, og jeg er heller ikke spesielt stresset.

Skrevet

Antibiotika har negativ effekt i årevis, inntil du tilfører store mengder bakterier. Det er en grunn til at denne typen medisin er noe av det verste du kan ta i forhold til senvirkninger, fordi den dreper de gode bakteriene som tarmen er helt av hengig av. I det lange løp kan du få mye problemer.

Jeg anbefaler virkelig at du tar en hestekur med probiotika, anbefaler denne http://www.helseogkost.no/nettbutikk/prebiotika-og-probiotika/biocare-bio-acidophilus-intensive-kapsler-30-stk

Ja den er dyr, men det er den beste! Viktig å ta den hver dag.

Gjest Whitestripes
Skrevet

Sist jeg tok antibiotikakur, tok jeg probiotika også. Er vel ikke annet å gjøre enn å få en legetime :)

Skrevet

Du har ikke for god hygiene da? Ellers anbefaler jeg å teste multigyn acti-gel, den er naturlig og kan brukes så mye man vil. Greit å ha både forebyggende og som hjelpemiddel når man har slike plager. :)

Anonymous poster hash: 7bf78...70c
  • Liker 1
Gjest Whitestripes
Skrevet

Du har ikke for god hygiene da? Ellers anbefaler jeg å teste multigyn acti-gel, den er naturlig og kan brukes så mye man vil. Greit å ha både forebyggende og som hjelpemiddel når man har slike plager. :)

Anonymous poster hash: 7bf78...70c

Dusjer stort sett hver dag og bruker Asan nedentil. Tror ikke jeg er overhygienisk heller, men kunne kanskje bare skylle med vann annen hver dag?

Takk for tips. Er det noe man får på helsekost eller apotek?

Skrevet

Jeg har stadig tilbakevendene soppinfeksjon, mest sannsynlig pga hormonprevensjon.

Jeg har gått på Diflucan i 6 mnd, med en tablett i uken. På slutten av uken så kom symptomene tilbake. Diflucan klarte ikke å ta knekken på det.

Nå skyller jeg skjeden med en blanding av eddik, vann og salt. Og det fungerer utrolig bra! Jeg skyller når jeg kjenner symptomer, ca 4-6 uke. Så skyller jeg to ganger om dagen i noen dager og alt er borte. Det er uten bivirkninger og varer lenge for min del.

Jeg må gå på hormonprevensjon pgs endometriose, så jeg må bare "tåle" å ha disse problemene. Men denne blandingen er det beste jeg har vært borti til nå. Jeg har også prøvd yoghurt naturell og hvitløk uten noe bedring.

Anonymous poster hash: dfe1f...47a
  • Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Bruk bomullstruser, og unngå for trange bukser. Unngå å bruke truseinnlegg ofte. Skift heller truser (evt ha med deg truseskift). Hos meg kan jeg nesten garantere sopp-symptomer hvis jeg bruker truseinnlegg ofte.

Ikke bruk såpe i underlivet (heller ikke Asan).

Tror for øvrig ikke soppinfeksjon har så mye med sex å gjøre..? Man kan jo fint få det uten å ha sex. Det er bakterieforholdene/ph-balansen i skjeden som avgjør.

• Liker 1
Gjest Whitestripes
Skrevet

Bruker bomullstruser, aldri truseinnlegg, ikke trange bukser, spiser ikke sukker, gjær eller hvetemel, og drikker heller ikke melk. Tisser alltid etter sex.

For min del må det ha noe med sex å gjøre, for det er alltid etter sex jeg får det. Mulig jeg ikke tåler sæden hans, da :/

Skrevet

Kan absolutt være noe i det med sæden hans! Jeg fikk utslett og kløe etter hver "runde" med en jeg var sammen med, og dette var uten at han ejakulerte. Legen forklarte det som allergisk reaksjon på utstyret hans. Føltes som jeg hadde brannsår i flere dager etter hver gang, grusomt. Åpenbart ikke mannen i mitt liv :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...