Gå til innhold

Eksponere dødsyke barn på nett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg som reagerer når foreldre eksponerer dødsyke barn på nett?

Har forståelse for at det kan være en del av sorgprosess, det å få støtte osv, samtidig tenker jeg på barnet, de har som regel ikke valgt det selv.

Anonymous poster hash: 7fe5c...800
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en sak i nyhetsbilde du refererer til, eller på sosiale nettverk?

Skrevet

Ja, det er det- men vil ikke gi mer informasjon, da jeg bare synes det er forferdelig trist. Unnskyld at jeg sier det, men synes det grenser til psykisk mishandling.

Når jeg er syk vil jeg være i fred, kan bare tenke meg hvordan det er når man ligger der dødende.. hjerterått

• Liker 3
Skrevet

Ja, begge deler..?

Skrevet

Jeg er helt enig. Som jeg har forstått det, kan ikke jenta snakke lengre og hun bare ligger der. Om jeg hadde vært ved livets slutt, ville jeg så absolutt ikke eksponeres på fb.

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes barnet burde skjermes, og at hun får beskjed om at andre barn leker for henne? synes det virker helt for jævlig.

• Liker 5
Skrevet

Synes det blir altfor mye. Skjønner ikke hvorfor videoer, masse bilder og lange tekster skal ut flere ganger daglig..

Skrevet

Tror det er en del av sorgprosess, men de foreldrene her bør få litt hjelp og veiledning nå.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er enig, men jeg forstår også foreldrenes trang til å vise verden hvordan de har det i disse tider.

Men synes også det der med at de andre barna leker for henne ble litt spesielt. For alt vi vet så ligger hun der og hører alt som blir sagt og føler seg frustrert og hjelpeløs. Sannsynligvis ikke da, men er slettes ikke sikker hun har det så rolig og fredelig som hun ser ut til å ha det.

• Liker 3
Skrevet

Skjønner jo at det er en del av sorgprosessen deres, og at de har behov for å "prate" om det viktigste (eneste) som skjer i livet deres. Og at det sannsynligvis også er en måte å oppdatere alle de som lurer på hvordan det går, uten å måtte snakke med dem direkte. Men det blir litt mye, ja. Dette er veldig privat, og burde holdes innenfor familien og de aller nærmeste. "Alle" vet jo nå detaljer om barnet, det synes jeg grenser til respektløst overfor barnet, og resten av familien også.

Men misforstå meg riktig, jeg har den aller største medfølelse med dem, det er en steintøff periode de går igjennom og jeg unner INGEN å måtte gå igjennom det de gjør nå, det er hjerterått.

• Liker 4
Skrevet

Jeg følger med på jentas kamp. Er i en liknende situasjon selv og jeg kjenner meg godt igjen i det de skriver.

Jeg syns ikke det er noe negativt i at foreldrene velger å dele opplevelsene med oss. Jenta vil nok bli husket, men ikke i negativ forstand. Hun vil nok gi kreften enda et ansikt som kan sette fokus på hvor viktig forskning er.

• Liker 16
Skrevet

Jeg følger med på jentas kamp. Er i en liknende situasjon selv og jeg kjenner meg godt igjen i det de skriver.

Jeg syns ikke det er noe negativt i at foreldrene velger å dele opplevelsene med oss. Jenta vil nok bli husket, men ikke i negativ forstand. Hun vil nok gi kreften enda et ansikt som kan sette fokus på hvor viktig forskning er.

Støtter dette innlegget.

• Liker 2
Skrevet

At foreldre/pårørende velger å dele situasjonen i tekstformat har jeg ikke noe imot. Bilder hvor barnet er gjenkjennbar derimot, hvor de fremvises i en utrolig sårbar situasjon, det har jeg lite til overs for.

• Liker 4
Skrevet

På facebook får jeg opp en mann hele tiden, om hans statuser, bilder og filmer om ei jente som er veldig syk. Y### tror jeg, vet ikke hvem/hva/hvorfor, eller om noen av dere vet om også dette tilfellet.

Utrolig tragisk, urettferdig osv. Men jeg har ingen lyst å få dette trykket opp i facebooken min hele tiden av diverse årsaker, og føler med jentas situasjon. Hva med å være tilstede, istedenfor å produsere videoer for offentligheten hele tiden? Privatlivet må vernes om mer, tenker jeg.

Jeg får dette i loggen hele tiden fordi en venn av meg følger mannen. Ennå ikke fått til å blokkere dette.

Anonymous poster hash: 7a8e5...759

• Liker 6
Skrevet

jeg forstår, likevel har alle mennesker rett på privat liv..

Gjest Adriane
Skrevet

På facebook får jeg opp en mann hele tiden, om hans statuser, bilder og filmer om ei jente som er veldig syk. Y### tror jeg, vet ikke hvem/hva/hvorfor, eller om noen av dere vet om også dette tilfellet.

Utrolig tragisk, urettferdig osv. Men jeg har ingen lyst å få dette trykket opp i facebooken min hele tiden av diverse årsaker, og føler med jentas situasjon. Hva med å være tilstede, istedenfor å produsere videoer for offentligheten hele tiden? Privatlivet må vernes om mer, tenker jeg.

Jeg får dette i loggen hele tiden fordi en venn av meg følger mannen. Ennå ikke fått til å blokkere dette.

Anonymous poster hash: 7a8e5...759

Å blokkere dette er enkelt. Ved siden av hver av disse postene er det en liten "pil" øverst i høyre hjørne. Trykker du på denne får du opp en liste med noen valg. Trykk på "Jeg vil ikke se dette" (evt "I don't want to see this"). Deretter får du opp noen alternativer for hvorfor du ikke ønsker å se dette. Velg det alternativet som passer best for deg. Deretter skal du egentlig da ikke få mer av dette på din newsfeed. Det virker ikke alltid like bra, men det skal iallfall begrense det ganske kraftig i det minste.

Ang eksponeringen forøvrig. Mitt inntrykk er at dette gir foreldrene en følelse av at hele denne situasjonen, og barnet selv, kan hjelpe andre mennesker som enten allerede er i samme situasjon, eller kan komme til å havne der. Ja, det er sterkt, det er veldig utleverende og veldig eksponert. Noen ganger er det skikkelig vanskelig å håndtere det man får se. Man kan mene så mye og så mangt om hvorvidt dette er riktig å gjøre, men det er tydelig at det føles riktig for dem. Inntil vi andre tråkker rundt i deres sko (altså, er i deres situasjon), så syns jeg vi alle skal holde oss for gode til å mene så mye om dette. De lever i unntakstilstand, og har gjort dette over veldig lang tid. Kanskje det å dele alt på den måten de gjør, er noe av det som holder dem flytende. For uansett hva man måtte mene om eksponeringen, det står enorm respekt av å ikke gå under i den prosessen de er i.

• Liker 5
Skrevet

Kan noen her opplyse meg om hvilken blogg/nettside dette dreier seg om?

Anonymous poster hash: 95d36...fe3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fulgt ylva noen uker nå og har litt delte meninger om det egentlig.

Det kan bli litt mye til tider.får fryktelig vondt i mammahjertet mitt.

Det får man til og tenke litt annerledes i hverdagen.Ofte tar man hverdagen med friske masete unger,som man kan blir både litt slitne og oppgitte over,som en selfølge.

Ser man hvilken situasjon foreldrene til ylva sitter i blir man ganske så takknemlig for at man kansje har en masete,umulig unge til tider.Da er dem iallefall friske.

Dette er vel også noe faren til ylva vil ha oss til og se.

Alle vet jo hvordan historien til ylva ender.hun er jo ikke mere si det sånn der hun ligger.

Hjerteskjærende!

• Liker 2
Skrevet

Kan noen her opplyse meg om hvilken blogg/nettside dette dreier seg om?

Anonymous poster hash: 95d36...fe3

Er faren til jenta som har åpen profil på face.har noen tusen følgere nå.

• Liker 1
Skrevet

Er faren til jenta som har åpen profil på face.har noen tusen følgere nå.

39 533 for å være nøyaktig. Han har også sprengt antall venner man kan ha på facebook. 5000 tror jeg. Det viser jo bare at det er et sterkt engasjement rundt dette.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...