Gå til innhold

Nettmobbing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Piiiip

Det er sjokkerende! Men desverre ikke utrolig for man skal ikke lenger enn på KG og se hva folk faktisk klarer å lire av seg når dem sitter bak et tastatur. Jeg er så livredd for at mine unger skal komme ut for dette her og jeg er kanskje i overkant streng med at de ikke får lov til å være på sosiale medier. Folk gjemmer seg bak en skjerm og tastatur og det er ofte folk som aldri tør si noe face to face.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Huffa, jeg synes det er så fælt, men jeg ble ikke sjokkert. Noen mennesker har det lett for å slenge med leppa på nett, og som sagt over av Piiiip, så skjer det her på Kvinneguiden også. Fotballfrue-tråden er vel et strålende eksempel på det dessverre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Conradine

Helt forferdelig, men det forundrer meg ikke så mye når man ser hva såkalte voksne kvinner får seg til å lire utav seg i Fotballfrue-tråden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, så ille kan det gå. Dere som driver og mobber anynymt i Fotballfrue-tråden, les og lær hvor dere er på vei.

Tror en av mine favoritt-blogger la opp pga netthets (Bycelina.com) uten at hun har bekreftet dette. Det oppstod en lang mobbetråd om henne på et internasjonalt forum som het getoffmyinternets.net, og den var mye, mye verre enn Fotballfruetråden. Det var 29 sider med ondskapsfull hets om alt fra hvor ensom og patetisk Celina så ut til å være, til hvor dum og uutdannet hun var, til gjentatt outing av samboeren hennes, som ønsket å være anonym. Noen måneder etter at den tråden oppstod, la Celina bloggen ned. Nå er tråden heldigvis fjernet. Hurpene i den tråden var akkurat like besatte som FF-kjerringene, de var innom bloggen flere ganger hver dag for å rive fra hverandre og latterliggjøre alt hun skrev. Skjønner ikke hva det er som får folk til å bruke så mye tid på noen de ikke liker. Helt tragisk.

Og den Tanja-tråden er bare helt på trynet, kan begynne å lure på hva slags mennesker man deler samfunn med, om de er mennesker i det hele tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vell wow, om dere ikke tåler noe så hold dere unna internett da? Er like vanlig å mobbe i virkeligheten som her på nettet, så jeg ser absolutt ikke faren.



Anonymous poster hash: 2e2aa...ecd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vell wow, om dere ikke tåler noe så hold dere unna internett da? Er like vanlig å mobbe i virkeligheten som her på nettet, så jeg ser absolutt ikke faren.

Anonymous poster hash: 2e2aa...ecd

? Så du mener man skal finne seg i dette? Bare trekke på skuldrene og tenke; jaja,det er jo slik samfunnet har blitt..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt ikke tråden om fotballfruen er mobbing. Der diskuteres hennes liv og hvordan hun selv legger ut hele livet sitt offentlig til hele verden. Og hvordan hun må fronte shopping og falskhet. Føler ikke det er mobbing jeg da men. Ingen som skriver negativt om henne eller kalle henne stygge ting.



Anonymous poster hash: 6cbb6...3b9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vell wow, om dere ikke tåler noe så hold dere unna internett da? Er like vanlig å mobbe i virkeligheten som her på nettet, så jeg ser absolutt ikke faren.

Anonymous poster hash: 2e2aa...ecd

Var du inne i den Tanja-tråden og leste? Mener du det er like vanlig å oppfordre folk til å ta livet av seg fordi de er så innmari stygge og feite, i virkeligheten som på nettet? Hva slags virkelighet lever du i?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

vell wow, om dere ikke tåler noe så hold dere unna internett da? Er like vanlig å mobbe i virkeligheten som her på nettet, så jeg ser absolutt ikke faren.

Anonymous poster hash: 2e2aa...ecd

Lurer på om de som poster sånn dritt hadde tålt sitt eget blod jeg? Er ikke vanskelig og spore en IP adresse, lurer på om de hadde vært like aggressive I virkeligheten.

Det er kanskje like vanlig og mobbe folk I virkerligheten, men mobbingen er nesten aldri så uvøren voldsom. Det er mye lettere og slenge dritt når ingen kan ta deg for det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være ung er ikke så enkelt. Det er ikke bare å "ikke være der". Og slik nettmobbing som dette ER virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vell wow, om dere ikke tåler noe så hold dere unna internett da? Er like vanlig å mobbe i virkeligheten som her på nettet, så jeg ser absolutt ikke faren.

Anonymous poster hash: 2e2aa...ecd

Men i virkeligheten må du faktisk ha baller til å si det til personen, mens på nett sitter du og gjemmer deg bak en skjerm. Mobbing er stygt både irl og på nett, men jeg tror terskelen for å be noen ta livet av seg, le av at noen har mistet noen og alt det folk skriver til denne bloggeren er VELDIG mye høyere i virkeligheten. Syns slike som deg skal holde deg unna nettet jeg heller...

Anonymous poster hash: 27809...5c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gnækvåg

mhm, har også blitt utsatt for netthets, hatprofiler og terror irl.

Spørsmålet er, hva gjør man? Storberget, eller den feministiske regjeringen har tatt æreskrenkelser ut av straffeloven på tross av råd fra politi.

Det er visst en kvinnedominert forbrytelse (og fysisk vold er en mannsdominert) og politiet prioriterer det ikke noe særlig. Jeg synes man burde engasjere seg politisk.

Æreskrenkelser (som mobbing og netthets er) forårsaker personskade (likestiller mental lidelse med somatisk lidelse) og kan medføre død, økonomiske tap og hemme yrkesdeltagelse.

Kort fortalt: Jeg synes loven bør være slik at man ikke straffes for legemsbeskadligelse som tilsvar til æreskrenkelser. Det blir jo nødverge/nødrett så.

Endret av Vanemagi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vell wow, om dere ikke tåler noe så hold dere unna internett da? Er like vanlig å mobbe i virkeligheten som her på nettet, så jeg ser absolutt ikke faren.

Anonymous poster hash: 2e2aa...ecd

Fy faen så provosert jeg ble nå. Veldig tydlig at du ikke har opplevd nettmobbing når du kommer med slike hjernedøde utsagn, og at du har null forståelse om hvordan det kan ødelegge et menneske.

Enda værre er det at man på nett kan trykke på en anonymknapp så offeret ikke vet hvem som faktisk sitter og slenger dritt

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som slenger dritt både med og uten anonymknapp her inne, de er uansett anonyme alle sammen. Å si at man ikke skal bry seg om nettmobbing fordi det skjer like mye mobbing utenom nettet må ellers være en av de mest håpløse utsagn jeg har sett her på lang tid, og det sier litt. Er det greit å mobbe noen på facebook, hvis man har varmet opp i skolegården først? En annen håpløshet er dette med at kjendiser skal tåle så mye mer mobbing enn andre. Det glade vanvidd, som Kg dessverre tillater.



Anonymous poster hash: 298aa...bbb
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nettmobbing har vært mye i fokus i det siste, og det er liksom ikke måte på hvor mye det skal debatteres og bekjempes. Men folk som blir mobbet ihjel og banka opp i skolegården/arbeidsplassen er det ingen som gjør noe for. Sammenligner ikke disse to utover dette men det virker som om debatten handler mer om hvem som har ansvaret for å gjøre noe istedet for hva som bør/skal gjøres.

Ask har alltid vært en mobbeside, og har kostet flere liv til selvmord. Heldigvis har denne Tanja gjort det fornuftige valget å slette kontoen sin der. Hva hun gjør utover dette er opp til henne.

Endret av AmandaVI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Mennesker som skriver så grusomme kommentarer, har det ikke godt med seg selv. De har det vondt og sliter, og vil veldig gjerne dra andre mennesker ned på sitt nivå, ved å skrive stygge og forferdelige ting - ofte til helt ukjente og tilfeldige mennesker.

Nettmobbing, så vel som mobbing, vil nok dessverre alltid eksistere. For det finnes alltid mennesker som har det så ille med seg selv, at de bare er nødt til å slenge dritt til andre. Men husk på at nettmobbere er mennesker som ikke tør å vise hvem de egentlig er - de er feige og utspekulerte, fordi de gjemmer seg bak en skjerm.

Det er virkelig lavmål å slenge dritt til mennesker, som kanskje allerede er usikre og sliter med selvfølelsen. Da hjelper det lite å få usakligheter slengt i trynet.

Men at folk ikke kan tenke langsiktig, er problemet. De forstår, eller har ikke nok livserfaring til å skjønne at det de sier og gjør, sårer. De har ikke kapasitet til å forstå at det er galt å skrive stygge ting over nett. Det er synd på disse menneskene, for det er de som har et problem, og ikke personen som blir mobbet.

Nettmobbing finnes overalt - på nettforum (KG), blogger, kommentarfelt og sosiale medier, som Instagram og Facebook. Og det er viktig å gripe inn. Ser man noen som får ekle kommentarer slengt mot seg, synes jeg det er en rett å gripe inn og støtte vedkommende som blir plaget/mobbet. For når man blir mobbet, føler man seg helt dønn alene. Det viktigste da er å ha noen å støtte seg til, som er på samme lag som en selv, og som kan ta til motmæle. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gnækvåg

Men kjennetegnet er at det stort sett er kvinner som rammes. Når menn og kvinner hetser på nett, hetser de alltid kvinner.

Virkelig?

Menn blir minnst like hardt rammet, bare at kvinner får mer unsetning, oppmerksomhet og støtte. Netthets og mobbing er vold og tror vold mot de som gjør dette er det eneste som blir å hjelpe. Om det er digitale nabokjerringer eller mannlige navere som står bak får være det samme.

Det burde være straffbart med æreskrenkelse (slik jeg har forstått så er det visst på vei ut av straffeloven nå *facepalm*) og politiet burde slå ned på det på lik linje med fysisk vold.

vell wow, om dere ikke tåler noe så hold dere unna internett da? Er like vanlig å mobbe i virkeligheten som her på nettet, så jeg ser absolutt ikke faren.

Anonymous poster hash: 2e2aa...ecd

Forherligelse av hatkriminalitet? :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...