Gjest Pterodactylkake Skrevet 1. mai 2004 #1 Del Skrevet 1. mai 2004 Hvordan vende den av med dette? Mamma løper alltid og skremmer den og slår i bordet og vræler "BRRRRRRRAHAHHARARARA DJYYYYYYYYYYYNWRARARA" (galehuset :o ) men den ligger bare der, og hun prøver å løfte men den glefser bare da! Og biter meg også så jeg vil ikke ta på bolla når den ligger på bordet, og den sniker seg opp hvert 10 min og vi vil ikke ha kattehår i maten!!! Hvordan få den ned? Spruteflaske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 1. mai 2004 #2 Del Skrevet 1. mai 2004 Hmm.. jeg var ikke så snill. Jeg tok den i nakken og lempa den ut verandaen. Tok ikke så lang tid før den ga opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 1. mai 2004 #3 Del Skrevet 1. mai 2004 Prøv kombinasjonen galehus med spruteflaske, det burde funke. Synes liksom jeg ser det for meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 1. mai 2004 #4 Del Skrevet 1. mai 2004 Ja, spruteflaske er å anbefale. Vi sier bare "nei" og flytter katten, det fungerer veldig bra. Katten vet godt hva "nei" betyr, uansett sammenheng, da gjør den noe den ikke får lov til. Spruteflaske har vi aldri hatt bruk for, men foreldrene mine hadde veldig god nytte av den med sin katt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosepia Skrevet 1. mai 2004 #5 Del Skrevet 1. mai 2004 Her i huset har vi brukt en sånn pssssshhhhht lyd når pusetatten gjør noe galt, og da går hun og finner på noe annet, som hun får lov til :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 1. mai 2004 #6 Del Skrevet 1. mai 2004 Spruteflaske har jeg aldri hatt behov for, jeg har sagt nei og fjernet katten, hun må gjerne bruke det midlertidig for å komme opp i vinduskarmen, men ikke legge seg til på bordet, og ikke i det hele tatt på sturebordet. Nei vet hun godt hva betyr, men har hun vært i søpla for ørtende gang den dagen hender det at vi løper noen runder i huset, hun først og jeg etter og det ender alltid med at hun kryper under sofaen (tror visstnok hun er trygg der) og jeg drar henne fram. Så blir det rett ut. Vel ikke nå siden hun er drektig, men da hun var umulig før. Så galehus kombinert med spruteflaske ville jeg prøvd hos dere. Hvor gammel er katten forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 1. mai 2004 #7 Del Skrevet 1. mai 2004 Spruteflaske og konsekvend NEI! Funker om dagen, men hun prøver seg i ny og ne. Om natten så gjør hun selvsagt som hun vil. Kan ikke akkurat kontrollere henne da hehe... :: drømme om en pusevakt-robot :: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 2. mai 2004 #8 Del Skrevet 2. mai 2004 Så velopdragne katter dere har. Min pus ville aldri drømme om å høre på når noen sier NEI, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 2. mai 2004 #9 Del Skrevet 2. mai 2004 Fra de var små så har samboeren min brukt å lage en freselyd til kattene når de har gjort noe galt, samtidig som de har blitt løftet vekk i nakkeskinnet og bestemt kastet på hue ut. Det må ha virket, for nå er de så veloppdragne atte, og skulle de en sjelden gang hoppe opp på en benk eller kommode så holder det å lage denne lyden til dem så skjønner de med en gang. Det har allikevel hendt at vi har funnet dem luskende på kjøkkenbenken, men det har vært utrolig sjelden. Dyr forstår jo som kjent ikke hva vi sier, så om det er noe man vil ha den til å gjøre/ikke gjøre må man få den til å forbinde de aktuelle aktivitetene med noe som for dem er en positiv/negativ opplevelse. Vil man få en hund til å sitte på kommando, så gir man den en godbit for at den senere skal assosiere det ene med det andre, vil man ha en katt vekk fra stuebordet, ja så må den tas i øyeblikket og få en passende "straff". Det lyder vel ganske logisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pterodactylkake Skrevet 2. mai 2004 #10 Del Skrevet 2. mai 2004 Takk for fine råd Pus blir 8 år i ma... oi shit hun BLE 8 år 29 mars, dette glemte jeg i år igjen... jaja Jeg blir nesten redd for henne, for når hun ligger på bordet er hun vill og gal og freser og biter og klorer, men nede på gulvet er hun en liten englebolle. Så jeg tar ikke på henne, etter mange pene sår på armene mine så folk tror jeg sitter og lemlester meg selv. Sprutflaske virket ikke, hun bare lente hodet tilbake som om hun dusjet :o "NEI" er et fremmedord for henne. Syke katte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 2. mai 2004 #11 Del Skrevet 2. mai 2004 Har du ikke kost du kan skubbe henne i rompa med samtidig som du sier nei? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 2. mai 2004 #12 Del Skrevet 2. mai 2004 Du må nok ta sterkere virkemiddler i bruk da ja. En åtte år gammel katt er godt inne i sin egen rutine og hva som passer ham/henne. Det er viktig å begynne oppdragelsen tidlig. Vi ble enige om at vinduskarmene er greit, men ikke kjøkkenbenken og bordene. Vel hvis ungene setter fra seg en skål etter frokostblandingen med melkerester så forsyner hun seg når vi ikke ser det, men sånn stort så er dette retningslinjene hun må unngå i huseeet. Som Viva skrev så har jeg vært konsekvent siden hun var liten, har knipset og sagt nei meget bestemt og så tatt henne i nakkeskinnet og fått henne ut. Nå holder det å knipse. Men det er jo fordi hun er vant til dette. Er det noe hun virkelig ikke liker? Som du evt kan plassere på bordet der hun legger seg, ellers så ville nok jeg brukt et kosteskaft eller noe for å feie henne pent ned og gjentatt det med et bestemt nei, hver gang du tar henne i å legge seg der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pterodactylkake Skrevet 2. mai 2004 #13 Del Skrevet 2. mai 2004 skal prøve kosteskaftet, nå har vi brølt henne ned fra bordet 2 ganger på fem min hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 2. mai 2004 #14 Del Skrevet 2. mai 2004 Stakkars pusen deres skjønner vel ikke hvorfor dette skjer nå, etter så lang tid Fortell hvordan det går da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 2. mai 2004 #15 Del Skrevet 2. mai 2004 De kattene jeg har hatt har ikke fått være på bord, kjøkkenbenk eller i senger. Lærte dem det ved å si "Neeeed" med streng stemme og dytte de ned. Katter er jo smarte, så de lærer jo relativt fort hvor de ikke har lov til å gå, men med samtlige av mine katter ble det slik at når de hørte at noen kom, hoppet de ned fra bord/benk/seng.. Min erfaring er dermed at det er mulig å bli kvitt problemet - tilsynelatende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 2. mai 2004 #16 Del Skrevet 2. mai 2004 Vår katt lærte med "NEI!!!". Nå går hun aldri på bordet.. Iallefall ikke mens vi ser på.. Når musa er borte, danser katten på bordet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 2. mai 2004 #17 Del Skrevet 2. mai 2004 Vår katt lærte med "NEI!!!". Nå går hun aldri på bordet.. Iallefall ikke mens vi ser på.. Når musa er borte, danser katten på bordet? Tror nok det er sånn det er ja, en katt kan man aldri få helt kontrollen over... Men det er jo noe av det som er sjarmen med dem da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 2. mai 2004 #18 Del Skrevet 2. mai 2004 Tror nok det er sånn det er ja, en katt kan man aldri få helt kontrollen over... Men det er jo noe av det som er sjarmen med dem da. Hehe. Sant det. Dessuten gjør det meg ingenting. De vi ikke vet, har vi ikke vondt av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 3. mai 2004 #19 Del Skrevet 3. mai 2004 til Ptero: ta på deg hansker og løft katten ned. Det er klart katten fortsetter å ligge der, og være sint og skremmende, når den vet at du er redd. Vis den at du ikke er redd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pterodactylkake Skrevet 3. mai 2004 #20 Del Skrevet 3. mai 2004 men jeg er redd for den lille gossa! Det er sant Men nestegang er det ingen bønn, da dytter jeg den feite bolla ned! Jeg kan nesten ikke løfte den ned, så svær er den! Pølsekatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå