Gå til innhold

Sukkerfrie julekaker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har oppskrifter på sukkerfrie julekaker eller julegodter? Aller helst oppskrifter uten søtning eventuellt stevia.

Anonymous poster hash: eec7f...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaker og godteri er pr definisjon søtt, så da må det sukker til. Noen bruker søtningsstoffer og stevia som erstatning.

Nå er jeg generelt mot alt som lukter av sukkerangst, men er det noe som faktisk provoserer meg, så er det at folk ikke engang til jul skal kunne unne seg sukker, fett, karber og hva man nå måtte avstå fra.

Anonymous poster hash: 2bb8c...d90
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

http://www.diabetes.no/filestore/-Diabetesno_-_filarkiv/Oppskrifter/Mat-/05-11mat.pdf

Noen få av oppskriftene inneholder riktignok søtningsmiddel, men du kan kanskje evt erstatte det med litt yaconsirup eller kokosblomstsukker?

http://www.familieoghelse.no/oppskrifter/konfekt/julegodt-med-dadler

http://smilemat.blogspot.no/2011/12/ratt-julegodt.html

http://kokkelere.blogspot.no/2011/11/sunne-raw-julegaver.html#!/2011/11/sunne-raw-julegaver.html

Håper noe av dette kan være til hjelp og inspirasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Michelet

Kaker og godteri er pr definisjon søtt, så da må det sukker til. Noen bruker søtningsstoffer og stevia som erstatning.

Nå er jeg generelt mot alt som lukter av sukkerangst, men er det noe som faktisk provoserer meg, så er det at folk ikke engang til jul skal kunne unne seg sukker, fett, karber og hva man nå måtte avstå fra.

Anonymous poster hash: 2bb8c...d90

Har du hørt om diabetes eller? Ikke alle bøtte innpå med sukker.

Til ts : I ganske mange kaker kan man bytte ut sukker med Stevia(ikke samme mengde siden stevia er mye søtere enn sukker) Bare å prøve seg litt fram :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaker og godteri er pr definisjon søtt, så da må det sukker til. Noen bruker søtningsstoffer og stevia som erstatning. Nå er jeg generelt mot alt som lukter av sukkerangst, men er det noe som faktisk provoserer meg, så er det at folk ikke engang til jul skal kunne unne seg sukker, fett, karber og hva man nå måtte avstå fra. Anonymous poster hash: 2bb8c...d90

Jeg tåler ikke sukker, det er ikke angst. Jeg blir veldig syk av sukker, men håpet å finne noe jeg kunne kose meg med til jul i år.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrus

Jeg har kjøpt boken "Søtt uten sukker" (tilbud på obs nå), der sukker er byttet ut med stevia. Mange fristende oppskrifter på kaker, pai, konfekt, boller etc. Mange av oppskriftene er også gluten og/eller melkefrie. Ellers er det som en nevner over her, man kan prøve seg frem og bytte ut sukker med annen søtning som stevia eller sukrin i ellers vanlige oppskrifter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nanne70

Jeg tåler ikke sukker, det er ikke angst. Jeg blir veldig syk av sukker, men håpet å finne noe jeg kunne kose meg med til jul i år.

Har du kikket på den første linken i innlegget mitt? Mange kaker helt ut sukker og søtning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kikket på den første linken i innlegget mitt? Mange kaker helt ut sukker og søtning :)

Ja, og tusen takk til dere som kom med linker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler heller ikke mye sukker, pga fruktoseintoleranse. Ikke tåler jeg de fleste av kunstige søtningsmidler heller, så ikke så lett å finne på noe å lage.

Faren min pleier å lage risboller til meg, med sukkerfri mørk sjokolade - de tåler jeg :) det blir ikke så mye sjokolade på hver risbolle liksom. Bare lag vanlige risboller (puffet ris i smeltet sjokolade).

Anonymous poster hash: 9617a...da2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg skal i hvert fall lage pepperkaker og marsipankuler fra boka til Kristine Weber, "Sunn og sterk med protein". Mange gode oppskrifter å anbefale fra denne boka, så jeg satser på at disse også er gode og smakfulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en far som er diabetiker, så jeg pleier å lage marsipan til ham, med litt søtning. ^^,

Hva bruker du i stedet for melis da??

Er jo vanligvis 50-50 mander og melis i marsipan

Anonymous poster hash: 381a1...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips!

Jeg funderer på å lage pepperkaker og kromkaker med sukrin, noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Splenda. Fungerer helt fint det. Jeg har kanskje litt mer mandler i og. Marsipanen blir kanskje bittelittegranne løsere, spesielt hvis man tilsetter en valnøtt eller hasselnøtt oppå. Det smaker omtrent som vanlig marsipan. ^^,

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Anonymous poster hash: 381a1...942

Skrinmelis kan brukes. Mandelmel og sukrinmelis blandet sammen med eggehvite blir kjempegod marsipan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...