Gå til innhold

Har samboers biobarn rett til å være med oss på ferie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ser at flere mener valgene mine er feil, men jeg mener at for oss så blir det litt rart siden hun ikke bor hos oss og siden dette nærmest er et familiearrangement på min side av familien. Dersom bare samboer og jeg og barn reiser på noe har jeg ikke noe imot at hun blir med en annen gang. ts

Anonymous poster hash: 0ea7c...c04

Hvorfor spurte du her hva som er rett hvis du hadde svaret allerede? Du har ingen planer om å høre på noen her uansett, skjønner du hadde ventet at "alle" skulle være enig med deg, men det skjedde ikke.

Anonymous poster hash: 948c9...63d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men det må vel kunne gå an denne ene gangen å reise uten mannens barn?

Jeg har to barn og min mann har ei datter. Her reiser vi og tar med dem det passer for. Vi har reist alene med mine to unger og reist alene med hans datter. Ingen sure miner for det, de skjønner at det ikke alltid klaffer å få alle med på ferie. Ingen føler seg utelatt av den grunn. (ungene er 13 og 11 år gamle)

Alle får reise, men ikke alltid.

I skrivende stund er min stedatter på besøk (overnatter) og har det kjempegøy med min datter selv om hennes far er på reisejobb.

Anonymous poster hash: 8558b...dc3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men det må vel kunne gå an denne ene gangen å reise uten mannens barn?

Jeg har to barn og min mann har ei datter. Her reiser vi og tar med dem det passer for. Vi har reist alene med mine to unger og reist alene med hans datter. Ingen sure miner for det, de skjønner at det ikke alltid klaffer å få alle med på ferie. Ingen føler seg utelatt av den grunn. (ungene er 13 og 11 år gamle)

Alle får reise, men ikke alltid.

I skrivende stund er min stedatter på besøk (overnatter) og har det kjempegøy med min datter selv om hennes far er på reisejobb.

Anonymous poster hash: 8558b...dc3

Les hele tråden du.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La mannen din lese dette, før du vet ordet av det så slipper du å ha dattera hans med på tur.. OG han...

Anonymous poster hash: 25b3d...c9a
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at flere mener valgene mine er feil, men jeg mener at for oss så blir det litt rart siden hun ikke bor hos oss og siden dette nærmest er et familiearrangement på min side av familien. Dersom bare samboer og jeg og barn reiser på noe har jeg ikke noe imot at hun blir med en annen gang. ts

Hun ER en del av familien din uansett hvordan du vrir og vender på det. Hun er søsteren til ditt barn og sånn er det bare. Du kan ikke utelukke henne bare fordi hun ikke bor hos dere og din familie har satt i gang dette arrangementet her. Du har nå en mann, et barn med denne mannen og en søster til ditt barn.

Hvis det ikke blir sett på som nærmeste familie, så har jeg tydeligvis lært feil. Det stiller seg helt annerledes når du får barn med en mann som har barn fra før. Barna vil være i slekt uansett

( via blodsbånd, siden det er så viktig ) og man kan derfor ikke utelukke noen som helst av barna.

Jeg har vanskelig for å forstå at du ikke vil ha ditt barns søster med. Man må faktisk innordne seg etter situasjonen, enn å stille seg helt på bakbeina og legge ansvaret over på et lite barn som ikke er skyldig i noe som helst her. Barna er i slekt med hverandre og da synes jeg jammen meg at mannens "biobarn" har rett til å være med på denne turen.

Endret av Kittykat
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 sider faktisk mener at dine valg er feil. Likevel så finner du stadig på nyr argumenter for å rettferdiggjøre valgene dine.

Jeg har også stebarn, å opp igjennom årene har det vært endel familiearrangemanger på min side. Men det har aldri vært spørsmål rundt stebarna mine. De er min familie, å dermed en naturlig del av resten av familien.

Er litt nysjerrig på hvordan dere gjør det hvis det skulle klaffe sånn at stedatteren er hos dere en jul som dere skal feire med din familie, med din families tradisjoner osv. Er stedatter uønsket der å - siden hun ikke er familie?

Anonymous poster hash: 615f2...45f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet x'n i denne ligninga! Den var forresten lik 0 ;-)

Åå, nå kjenner jeg at jeg gleder meg til å snuse og klemme og kose på mine BONUSbarn i helgen! De skal aldri oppleve slik ekskludering som din stedatter må gjennom, det er i allefall helt sikkert! At du, som voksen dame ikke innser at det er DU som har ansvar for å skape en relasjon til din stedatter er forkastelig, kvalmt og flaut. Hun er et uskyldig barn, ekskludert fordi hun ikke er "blodslekt".

Anonymous poster hash: 817e8...a5d

Endret av Sulosi
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå vi uansett bestilt billetter, og enden på visen ble at jeg, min samboer og vårt felles barn reiser. Hans datter fra tidligere forhold skal uansett på reise med sin mor 3 uker senere og vi forklarer henne at en annen gang er det hun som blir med oss på reise. Dette har min samboer også tatt opp med barnets mor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du blir matforgiftet eller noe. Hvordan dere løser situasjonen får bli mellom dere, men måten du snakker om og ser på ditt barns søster er kvalmende!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En familie er mer enn meg og mitt, det er oss. Det er ikke lenger du, det er vi. Jeg sier ikke at dette ikke iblant er plagsomt, men det er et valg du har tatt.

Endret av Sulosi
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå vi uansett bestilt billetter, og enden på visen ble at jeg, min samboer og vårt felles barn reiser. Hans datter fra tidligere forhold skal uansett på reise med sin mor 3 uker senere og vi forklarer henne at en annen gang er det hun som blir med oss på reise. Dette har min samboer også tatt opp med barnets mor.

Så fikk du overtalt mannen til at det var den beste løsningen, krevde du at det var slik det måtte bli, eller trumfet du ham med pengekortet?

Du er ikke en særlig hyggelig samboer som nekter mannen din å ta med sitt elskede barn på ferie, fordi det ikke passer helt inn i gruppen.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå blir jeg nesten målløs.

Det store problemet her er jo at du ser på bonusbarnet ditt som "en annens barn" som du ikke vil ha et forhold til.

Mitt søsken er gift med en som har barn fra før. De er fullstendig inkludert i vår familie og jeg er da tante for disse barna også, ikke bare deres felles barn.

Endret av Sulosi
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overbevist om at de som faktisk har slike holdninger i virkeligheten vet et sted innerst inne at det er feil og ikke TØR si det høyt.

Har blitt en lang tråd da og mye oppmerksomhet til TS :)

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så fæl TS. I min familie har alle særkullsbarn blitt inkludert, selv mammas nye kjæreste sier han har 4 barn å vi alle er voksne. Å når vi var unger, så var det en selvfølge at stebarna til tante skulle få leke med oss søskenbarna.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper virkelig jeg ikke kjenner deg, eller noen i din familie. Jeg får vondt langt inni meg når jeg leser holdningene dine og tonen i innleggene dien.

Anonymous poster hash: 58010...b19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen, så heldig jeg har vært med stefamilien min! Min stefarsslekt har (såvidt jeg vet) aldri sett på meg som et mindreverdig familiemedlem. Tvert i mot. Da barnebarna i familien fikk pengegave (som en slags arv), fikk jeg like mye som de andre. Det var ikke det materielle i det jeg kjente meg mest glad for. Det var den helt tydelige "du er barnebarn like mye som de andre"-symbolikken i det. Og den lever jeg på enda, 14 år etter. Dog, jeg bodde jo hos mamma, så de så meg jo ganske ofte.

Men selv faren min sine ekser har inkludert meg til de grader. Jeg har vært en selvskreven del av feiringer og familiesamlinger, selv om pappa ikke var sammen med "rypene sine" i mer enn noen få år. Og jeg så dem enda sjeldnere enn annenhver helg, og var enda eldre enn maks 3 år da de ble sammen. Men aldri om de fikk meg til å føle meg utelatt og uønsket.

Hva angår øvrige stemedlemmer av slekta: De er like mye familie som blodmedlemmene. De er familiemedlemmer uavhengig av opphav, og jeg håper ingen i min slekt, det være seg blodslekt eller steslekt, føler seg annenrangs og mindreverdige, slik du helt tydelig prøver å fremstille din stedatter.

Helt ærlig burde du aldri fremstille deg selv som en steforelder, da det er en tittel som antyder at man har en rolle i barnets liv. En viktig rolle, som en omsorgsperson, noen som er glad i barnet uavhengig av opphav. Evner du ikke det er du heller ingen steforelder, men ei kjerring som gir alle de fantastiske steforeldrene der ute et fryktelig ufortjent dårlig rykte.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hans datter fra et tidligere forhold" er din datter nå, og har vært det lenge. Det er ditt barns søster. Hun er et likeverdig medlem av kjernefamilien din. At du ikke tar henne med på denne turen, ok. At du ser på henne som en slags plagsom bio-utvekst som din mann har pådratt seg, og som du ikke har noe ansvar for, er sjokkerende. Du har et stort ansvar. Hun har rett til å bli elsket, av alle sine foreldre, og i begge sine familier. Ulempene med å være skillsmissebarn med to hjem er åpenbare. Fordelene er at man får stor familie, mange voksne og barn som man har tilhørighet med, det kan føre til en barndom preget av inkludering, masse kjærlighet og trygghet hos mange nære slektninger. Du nekter henne fordelene, og mener hun værsagod får ta ansvar og hun og faren (og moren og ditt biobarn) bare må leve med at du syns hun er plagsom og uønsket både i storfamilien din og kjernefamilien din.

Hun kommer til å bli veldig mye mer plagsom og problematisk ettersom hun vokser opp så lenge disse holdningene dine varer, du blir nemlig ikke kvitt henne.

Forhåpentligvis blir du kvitt mannen din, og det vil være din skyld, ikke datterens.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...