Gå til innhold

Har samboers biobarn rett til å være med oss på ferie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er nesten som jeg håper din samboer går fra deg en dag, så kan du få sitte å se på at deres datter er kjempe lei seg foe at pappaen hennes drar på ferie med den nye familien mens hun ikke er viktig nok/familie nok til å være med. En ganskje hjerteskjæremde situasjon å være i for et barn det

Anonymous poster hash: fec79...9bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fosterbarna blir bare plassert bort. Hva syns barnevernet om det da? Anonymous poster hash: a1b0f...dd5

Det er nok en avtale mellom fosterforeldrene og barnevernet, at fosterforeldrene kan få avlastning. Ikke optimalt for barna det gjelder, men det forekommer.

Anonymous poster hash: 522e1...77b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne TS jeg...

Antar at denne turen skal foregå mens barnet er hos mor? Hvorfor skal da barnet være med far på ferie??

Må man virkelig ha stebarna på alle turer betandig??

Har foreldrene først valg å skille seg, har de også valgt å la barna oppleve forskjellsbehandling og generelt ubehag.

Jeg har heldivis ingen stebarn, men jeg kunne nok fint ha gjort det samme, om det var meg...

Vi har foresten ikke alltid med oss begge ungene når vi reiser bort, er vi onde foreldre da??? Som reiser bort å lar ungene være hos besteforeldrene??

Har også reist på tur med bare ett av barna, mens det andre var hjemme...

Men på generelt grunnlag mener jeg ikke at stebarn har krav på å få være med både mor og far på alle ferier. De trenger ikke dobbelt opp av alt!

Anonymous poster hash: a793c...3c7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adriane

Jeg skjønner ikke hva jeg skal svare på. Jeg har ikke noe ansvar for å stå til rette for andre. Jeg har forklart hvordan vi tenker i min familie, og skjønner at andre har det annerledes. Vi ekskluderer ikke jenta hans, men akkurat denne turen var et arrangement bare med min side av familien og hun bor hos mor, og som forklart så har vi blitt enige om å redusere antall som var med (bl.a. ikke tatt med min brors fosterbarn). Siden hun skal på ferie med mor uansett så får hun jo heller ikke noe mindre ferie/tur den gangen. Neste gang reiser vi kanskje på en tur med bare meg og samboer og barna.

Anonymous poster hash: 0ea7c...c04

Neida, du har ikke noe ansvar for å stå til rette for oss her inne. Det har du rett i. Men du valgte nå engang å legge ut "problemstillingen" din her, og ønsket svar. Antakelig fikk du helt andre svar enn du forventet, og da ble det plutselig ikke så interessant å kommunisere med oss lenger?

Har dere seriøst redusert antallet som er med ved å kutte ut ditt barns fosterbarn, mens du får ta med deg din samboer?! :sjokkert: Det er jo hjerterått!! Din samboer er jo - pr dine egne definisjoner - ikke en del av din side av familien. Så da burde jo han heller (eller også) bli hjemme da!

"Neste gang reiser vi kanskje på en tur med bare meg og samboer og barna" - for ordens skyld er det jeg som har uthevet "kanskje", men det er fordi det er det ordet jeg beit meg merke i. "Kanskje".

Jeg har ikke lest hele tråden, men et par av svarene over her, og jeg oppfatter det som at det ikke bare er denne turen ditt stebarn blir ekskludert fra. Det høres ut som det er et mønster hos deg, at stedatteren din ikke skal få være en del av deres lille kjernefamilie. Forstår du hva du gjør mot stedatteren din? Og mot samboeren din? Og mot deres felles barn, som ikke får bli ordentlig kjent med sin halvsøster? Skjerp deg, kvinnemenneske!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne TS jeg...

Antar at denne turen skal foregå mens barnet er hos mor? Hvorfor skal da barnet være med far på ferie??

Må man virkelig ha stebarna på alle turer betandig??

Har foreldrene først valg å skille seg, har de også valgt å la barna oppleve forskjellsbehandling og generelt ubehag.

Jeg har heldivis ingen stebarn, men jeg kunne nok fint ha gjort det samme, om det var meg...

Vi har foresten ikke alltid med oss begge ungene når vi reiser bort, er vi onde foreldre da??? Som reiser bort å lar ungene være hos besteforeldrene??

Har også reist på tur med bare ett av barna, mens det andre var hjemme...

Men på generelt grunnlag mener jeg ikke at stebarn har krav på å få være med både mor og far på alle ferier. De trenger ikke dobbelt opp av alt!

Anonymous poster hash: a793c...3c7

Men saken her er jo at ts sin samboer - altså stedatterens far - ønsker å ha med datteren sin på denne ferien. Mens TS setter beinet ned, fordi hun mener at dette er en greie som hennes side av familien gjør. Vel, greit nok det, men da bør heller ikke samboeren være med på turen da - han er jo ikke en del av hennes side av familien, med mindre hun bor sammen med sin bror eller fetter...

Anonymous poster hash: 1c842...433

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er hele bildet mange reagerer på, at ts reiser bort når stebarnet er hos faren, viser at hun egentlig ser på barnet som uønsket, og det fanger barnet opp veldig fort og vil føle seg uønsket hos far. Ellers er jeg enig i at barnet som bor hos mor, ikke alltid trenger å være med på alle ferier med faren, antar hun har ferie med sin mor også. Men som sagt, ts ønsker ikke å involvere barnet i familien, og det er fryktelig skadelig for barnet. Ts fremstår som en kald person som jeg ser det.

Anonymous poster hash: 948c9...63d
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kaller det biobarn... Jeg kaller det bonusbarn. Mitt bonusbarn blir snart tjue år. Jeg flyttet fra faren hennes i fjor. Vi har fortsatt god kontakt. Ble sammen faren hennes da hun var tre år og heldig er jeg som har et så fantastisk barn som jeg er "litt mamma" til.

Du har valgt å bli stemor. Det å finne sin plass i den rollen er ikke lett. Jeg brukte omtrent fem år på å føle meg komfortabel som stemor, men jeg jobbet med meg selv konstant i de fem åra!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kaller det biobarn... Jeg kaller det bonusbarn. Mitt bonusbarn blir snart tjue år. Jeg flyttet fra faren hennes i fjor. Vi har fortsatt god kontakt. Ble sammen faren hennes da hun var tre år og heldig er jeg som har et så fantastisk barn som jeg er "litt mamma" til.

Du har valgt å bli stemor. Det å finne sin plass i den rollen er ikke lett. Jeg brukte omtrent fem år på å føle meg komfortabel som stemor, men jeg jobbet med meg selv konstant i de fem åra!

Jeg mener at barn har to foreldre, ikke tre eller fire.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts har tydeligvis ingen planer med å ta noe av dette til seg.
Du benekter fakta fordi du er egoistisk og nekter å se sannheten i øynene.

Anonymous poster hash: ff4e7...1fb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg mener at barn har to foreldre, ikke tre eller fire.

er ikke slik lenger i våre dager
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og søskenene mine har vært enige om at vi bare tar med våre egne barn så de kan bli bedre kjent som fettere og kusiner, og da synes vi ikke dette passer. Datteren til samboeren min er på besøk annehver helg i måneden og da reiser jeg som regel til mine foreldre eller er sammen med venninner. TS

Enda en god grunn til at datteren til din samboer skal være med, for å tvinge stemor og hennes familie til å bli kjent med stedatter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så dumt! Fettere og kusiner skal bli kjent, så derfor kan ikke datteren bli med? Er virkelig søsknene dine enige i det her også? Dere må jo ha hatt en jævlig oppvekst...

Når jeg ble sammen med en med unge maste min familie om at vi måtte ta med datteren hans så de kunne bli kjent med henne. Du er jo sjuk i huet!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir morsomt å lese tråden ts starter når hennes samboer og hans nye kone drar på ferie med deres nye barn uten å inkludere ts sitt barn.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjør dere det i deres familie ? Hvilken familie da, du og søsknene dine? Du skjønner, når du stifter egen familie så er det de som er din nære familie og de du skal ta hensyn til først og fremst!! Du er en egoistisk bitch, og din nære familie kommer aldri til å holde sammen. Mannen din kommer til å gå fra deg tilslutt uansett hvor mye penger du har. Og ditt barn kommer til å hate deg for å ødelegge myligheten til et forhold med søsteren.

Jeg skjønner ikke hva jeg skal svare på. Jeg har ikke noe ansvar for å stå til rette for andre. Jeg har forklart hvordan vi tenker i min familie, og skjønner at andre har det annerledes. Vi ekskluderer ikke jenta hans, men akkurat denne turen var et arrangement bare med min side av familien og hun bor hos mor, og som forklart så har vi blitt enige om å redusere antall som var med (bl.a. ikke tatt med min brors fosterbarn). Siden hun skal på ferie med mor uansett så får hun jo heller ikke noe mindre ferie/tur den gangen. Neste gang reiser vi kanskje på en tur med bare meg og samboer og barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är det barnet.

Fast jag är vuxen.

Och det gör ont att vara bortvald även om jag vet att jag inte kan kräva att få vara med.

Min mors sambo, de träffades för ca 6 år sen, har nu till höstlovet bjudit med sina barn och barnbarn till en all inclusive-resa till solen. Barnens nya sambos (nyare än 3-4 år) och deras barn följer med.

Men min mors dotter (jag) och hennes man+barn är inte ens tillfrågade.

Inte ens om vi vill följa med till egen kostnad.

Det här är andra gången på två-tre år som de åker till "solen" tillsammans för hans pengar.

Förutom camping tillsammans och skidresor (dock betalat av var och en) där vi inte varit med.

Jag är vuxen och vet att jag inte kan kräva att få betald semester av någon annan - men känslan av att inte vara med i familjen är stark. Speciellt när barnens sambos och deras barn inkluderas.

TS: Tänk noga på hur du kan inkludera din sambos barn i er familj. Kanske inte i denna resa, men att det inte blir ett mönster. Det gör ont i de flesta att bli exkluderad.

Anonymous poster hash: 6f77d...391
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror, TS, at du kanskje ikke bare skal henge deg opp i svarene rundt denne turen. Nå er billetter bestilt og dere har tatt en avgjørelse. Men det de fleste her reagerer på, er like mye din håndtering av samværet. At du "stikker av" når din samboers datter skal besøke sin far, med unnskyldningen om at de skal få mer alenetid og far/datter-tid. Nå har du valgt å bli en del av fars liv, og da synes jeg det er riktig av deg at du i større grad involverer deg i hennes liv, og ser på henne som det hun faktisk er. Din samboers datter og din datters søster. Ikke en eller annen "dings" som dessverre følger med på lasset. Far og datter kan gjerne få litt alenetid i forbindelse med samværet, men jeg tror det er enda viktigere at dere to (du og hans datter) får litt alenetid. La henne bli kjent med deg! Ta henne med på kafè eller annet, inkluder henne litt i livet ditt (og familien din). Regner med at du og samboeren tenker langsiktig siden dere har valgt å få barn sammen, og hans datter er også en brikke i denne langsiktige planen. En brikke som burde være ønsket, elsket og sett på som noe positivt. Ikke et "tiltak" som dukker opp hver andre helg...

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

I første innlegg skriver du at dere drar på denne turen årlig, og det virker ikke som om din stedatter har vært med på turen tidligere. Det er derfor ikke bare "denne turen" det er snakk om, problemet er at barnet ekskluderes fra farens nye familie. Det ser vi også når du sier at du unngår henne for at hun ikke liker deg.

Det er så fjernt når du sier at dere søsknene har blitt enige om at det kun er deres "ekte" barn som skal være med på tur. I min verden kan jeg ikke se for meg en eneste person som kunne ha kommet med et slikt forslag, jeg har nær familie med både bonusbarn og fosterbarn. Det er en ting at alle ikke er med bestandig av forskjellige grunner, men at bonusbarn og fosterbarn ikke er velkomne er sært og onskapsfullt.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er det nok delte meninger om hvordan man gjør dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Som sagt er det nok delte meninger om hvordan man gjør dette.

Heldigvis viser denne tråden at det er stor enighet om dette. Et særkullsbarn er en del av familien og bør inkluderes av mor eller fars nye familie. Selvfølgelig er det ok om barnet/barna ikke er med på alle ferier med begge foreldre, men hun/han bør absolutt være en naturlig deltaker som er med på en god andel av begge foreldrenes ferier.

At TS ikke "går så godt sammen med" eller blir "godt likt" av sitt stebarn, må hun ta en stor del av ansvaret for selv. Og at faren aksepterer at hans nye partner forlater huset når hans barn skal komme til hans hjem etter at de har vært sammen i flere år og har fått et nytt barn sammen høres helt fjernt ut. Skjønner ikke at han aksepterer dette. Det er fint at far og datter får tid sammen på tomannshånd, men det er også viktig at hun blir inkludert i deres familiehverdag når hun er hos dere.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...