Gå til innhold

Når tas kattungene dine fra moren?

Gjest Virvar

Når tar du kattungene fra moren og til ny eier?  

2 stemmer

1. 1. Når tar du kattungene fra moren og til ny eier?

• Når de er rundt 8 uker (to månder)
      2
    • Når de er rundt 12 uker (3 månder)
      13

Anbefalte innlegg

Gjest Virvar

Selger/ gir du bort kattungene når de er 8 uker (to mnd)- slik "alle" gjør, eller lar du de være hos moren til de er ca 12 uker (tre mnd), slik man ideelt sett bør?

Spørsmålene er selvsagt til de som lar katten få unger. :wink:

Hvis du gir de bort før, er det da fordi du ikke orker å ha de lenger - eller fordi du ikke var klar over at de burde være hos moren lenger for å utvikle seg ordentlig?

*tenker masse på katter nå når sommeren er for døren og mange katter lider forferdelige skjebner fordi det er for mange av de*

Når kattunger gis bort gratis så får de også en lavere verdi blant menneskene, leste jeg nylig i et blad. Desverre så er det jo sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gir dem bort når de er åtte uker, fordi alle kattene vi har har vært så gamle når vi har fått dem, og de har det da gått helt supert med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Har gitt de bort ved 8 ukers alder, fordi det er vel det som er mest vanlig når jeg leser i avisa om folk som gir bort kattunger, og folk som skaffer seg katt vil helst ha en liten en, ergo er det lettest å få gitt de bort ved 8 uker enn ved 12.

En av de kattene jeg har hatt fikk jeg da hun var 7 uker, og det gikk helt fint det.

En gang beholdt jeg en i kullet selv, og jeg tror ikke hun var mer en ti uker før moren ikke ville vite av henne lenger. Hun hadde jo muligheten da til å være med mor til hun var 12 uker, men det ville ikke mor ha noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å gi bort kattunger når de er rundt 12 uker. Noen få har reagert på at de er "for store", mens seriøse dyrevenner har ingen problemer med størrelsen på pusene. Det er veldig mye ungene lærer av moren i alderen 8 - 12 uker, i tillegg får de tid til å løsrive seg litt fra moren, og overgangen til et nytt hjem går som regel ganske greit for en 12 uker gammel kattunge.

Sist jeg hadde kattunger var det en jente som stod med sitt nye familiemedlem i armene, og kom med kommentaren: "så nydelig han er... jeg gleder meg til han blir voksen!"

Deilig å høre sånt! For det er viktig å huske på at den lille, søte kattungen faktisk kommer til å være en voksen katt mesteparten av livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på, vil jeg tro.

Vi fikk vår katt da den var 8 uker. Mest fordi dattern til hun som hadde den før oss, holdt på å plage vettet av de små hårballene.

Hun har klart seg helt topp. Aldri vært urenslig eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tabby

Vi kommer til å vente til de er minst 12 uker, passer fint i forhold til at de fleste er tilbake fra ferier og slik, og vi får masse tid med de søte smmå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi lar pusefrøkna vår få pusunger, så tar vi dem ikke vekk fra moren før de er 12 uker gamle.

Det er "standarden" de fleste + seriøse oppdrettere setter.

Har hørt at pusungene kan bli såkalte "suttekatter" eller få andre reaksjoner som følge at de blir tatt vekk fra moren for tidlig.

Jeg synes ikke 12 uker er "for sent" å gi / selge dem bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...