Gå til innhold

_Mann med begynnende alzheimer - lov å være utro?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Rettelse: Skille seg, men stille opp for ham (ta like mye ansvar).

Anonymous poster hash: e63ce...fd2

Javel.. men er det noe mer "i gode og onde dager" da? Og om mannen ikke forstår at de er skilt eller ikke kan samtykke til skilsmissen, hva da?

Anonymous poster hash: 100ea...9d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel.. men er det noe mer "i gode og onde dager" da? Og om mannen ikke forstår at de er skilt eller ikke kan samtykke til skilsmissen, hva da?

Anonymous poster hash: 100ea...9d1

Man kan få skilsmisse ved dom i slike tilfeller.

Anonymous poster hash: e724a...fe4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall ikke mye vits i å finne seg en partner for å få hjelp når man trenger det.

Det er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det bedre? Regner med at mannen har det bedre hjemme der han alltid har bodd enn på sykehjem som er alternativet om de skilles?

Om kona som fortsatt er ung har behov for litt trøst og seksuell tilfredsstillelse, som mannen ikke lenger kan gi henne, så burde det være ok. Da har hun mer å gi til mannen også, istedet for å sende han på sykehjem via en skilsmisse.

Hun er nok fortsatt glad i mannen sin selv om han er dement. Men hun må bli en pleieperson mer enn en partner. Må hun da forventes å se bort fra all glede i eget liv? Det er som regel det det innebærer å ta seg av en dement ektefelle.

Hva er det du snakker om ? det er jo bedre at mannen bor på et sykehjem da, enn en kone som går bak ryggen hans og puler! ærlig talt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du snakker om ? det er jo bedre at mannen bor på et sykehjem da, enn en kone som går bak ryggen hans og puler! ærlig talt, det har jeg villet om jeg noengang ble dement ville jeg heller ha bodd på sykehjem enn en utro ektefelle !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og du ville visst det hvis din mor hadde en elsker som brydde seg om henne, og som hun kunne være intim med?

Veldig lett å se for seg dette i et barns perspektiv, sånn som du gjør. Hva om du selv kommer opp i det samme?

Kanskje lettere å se det for seg om man er voksen selv, men om du er tenåring, sett ikke dine egne ideer over hva andre trenger i en sånn situasjon.

Noen tror de har noe de skulle sagt i deres foreldres liv, resten av livet. De kan selv gjøre hva de vil, men foreldrene skal ikke gjøre noe barna ikke vil.

Bortskjemte drittunger som setter sine barns idealer foran foreldrenes beste. Som ikke evner å se hvor tungt det er å være både en kone og en pleier. Å ikke innse at moren hennes også trenger å føle seg elsket, for hun har i teorien mistet sin mann. Mennesker med demens kan være fullstendig uvitende om sine omgivelser i mange år før de dør. Å forvente at deres ektefeller ikke skal kunne få en ny kjæreste eller en "venn" da de kanskje ikke har hatt noen ektemann annet enn på papiret de siste ti årene, det er bare folk som ikke har opplevd dette som kan si det.

Anonymous poster hash: adfc2...d66

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri ha gjort det, uansett om kjæresten/mannen min ble alvorlig syk som dette. Kunne aldri klart og sett han inn i øynene hver dag og vite at jeg har sex med en annen mann... Uff. Men hun får tenke over dette selv. Er hun virkelig så desperat at hun trenger sex med en annen mann, ville jeg spurt..?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du så dømmende om mine meninger? Jeg er bare veeeldig imot utroskap, syns det er mye bedre om hun skiller seg, betyr ikke at hun ikke kan stille opp for han på noenlunde samme måte som før. Men han blir jo ikke akkurat bedre, og hvis hun har det sånn nå, vil hun jo ikke føle seg noe bedre, og da er det vel best at hun faktisk skiller seg slik at hun ikke går bak ryggen hans, i tillegg til at hun kan finne seg en ny å dele livet med i ettertid når hun er klar for det. Gjentar: Hun kan stille like mye opp for ham fordi om.

Men neida, greit, ligg rundt, vær gift og lev lykkelig alle dine dager.

Så du mener det er bedre å forlate mannen når han er på sitt aller verste, så han blir sittende igjen helt alene? Da tror jeg nok at sykdommen kommer til å spise han opp mye raskere, da han ikke vil ha påminnelsene fra livet sitt rundt seg. DET er vel det feige valget her, og da vil jeg si at "i gode og onde dager" virkelig ikke betyr noe. Det er lett å bare stikke fra det som er vanskelig.

Jeg synes dette er utrolig vanskelig å ta stilling til. Men jeg tror det aller beste er som noen foreslo over her, at man snakker med partneren sin i et klart øyeblikk. Selv om han ikke vil huske det, har han godkjent det når han var ved sine fulle fem, og da synes jeg det er greit. Sex er viktig, ikke bare for nytelsen men intimiteten, nærheten osv.

Den AB som skrev at vi mennesker har blitt noen sexslaver, kan jo ikke vite mye om hvordan vi mennesker fungerer. Vi er dyr, og det ligger i vår natur å formere oss. Går du langt nok tilbake i tid var det ingenting som het ekteskap og monogami, så det er vel heller slik at vi mennesker har mindre og mindre sex. Men det blir jo avsporing..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det plutselig bli lov?

Hvis noen i praksis er "død", hvorfor skulle det ikke være det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke moralsk riktig å være utro med noen, om vedkommende er lam, har alzheimer, døv, blind, eller hva det nå er, så går man ikke å puler bak ryggen til den personen, fordi man velger fortsatt å være sammen med den personen, og til og med gift,og da får man jammen det holde seg trofast også ! hvis ikke så får man skille seg og leve med en mann man kan ha sex med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av svarene her høres for meg ut som unnskyldninger for utroskap.

Jeg hadde aldri kunnet gjort det om det var jeg som var i en slik situasjon.

Hvordan vet du det?

Anonymous poster hash: 66525...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, TS skrev mannen er i begynnelsen av alzheimer, det vil si, han er ikke helt borte vekk enda,så om hun har tenkt å oppføre seg bedritent mot han, så får hun forlate han, og si at hun vil skille seg nå.Ja det er veldig synd på denne mannen, men selv ikke han fortjener ei kone som oppfører seg ræva mot han.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alzheimer er vel en av de mest grusomme sykdommene jeg kommer på, og jeg vil absolutt si at det i slike tilfeller er "lov" å finne seksuell glede med noen på si. Men dette vil jo ikke si at hun bør eller må gjøre noe slikt, det kommer jo helt an på hva hun føler selv. Men hun som kone til denne mannen går inn i en fryktelig tung fremtid. Jeg finner ikke ord om hvor mye jeg føler med de som får denne sykdommen, og ikke minst for de som skal leve sammen med de.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I gode og onde dager'' - ringer det noen bjeller??

Regler fra en annen tid det man sjelden ble gammel nok til å utvikle alsheimer. Der barn født utenfor ekteskap ble kalt for "lausunger", og homofil var straffbart. Vi lever i 2013, ringer det noen bjeller?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, TS skrev mannen er i begynnelsen av alzheimer, det vil si, han er ikke helt borte vekk enda,så om hun har tenkt å oppføre seg bedritent mot han, så får hun forlate han, og si at hun vil skille seg nå.Ja det er veldig synd på denne mannen, men selv ikke han fortjener ei kone som oppfører seg ræva mot han.

Det er vel heller ikke snakk om at hun skal være utro i neste uke. Jeg tolket det som et spørsmål om hvordan ekteskapets løfter og troskap kan endre seg når den ene blir så alvorlig syk at de ikke klarer å føre en adekvat samtale lengre, ikke klarer å ta vare på sin egen fysiske helse, kan bli voldelig og truende for sine nærmeste, kan glemme hvem sine nærmeste er, kan hallusinere store deler av dagen og blir helt borte for seg selv og sin ektefelle/sine barn osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke moralsk riktig å være utro med noen, om vedkommende er lam, har alzheimer, døv, blind, eller hva det nå er, så går man ikke å puler bak ryggen til den personen, fordi man velger fortsatt å være sammen med den personen, og til og med gift,og da får man jammen det holde seg trofast også ! hvis ikke så får man skille seg og leve med en mann man kan ha sex med.

Av de fire, er det bare alzheimer som lar ektefelen sitte igjen med en person som slutter å eksistere. Man er gift med en kropp som går på to bein. Med de tre andre kan man også diskutere rundt det å ha et åpent forhold. De tre andre forstår hva et samtykke er. Hvordan skal man kunne klare å gjennomføre en slik diskusjon med en som har fremskreden alzheimer?

Dette er et vanskelig tema, og jeg kan ikke se annet enn at "trofastgjengen" leverer lettvinte løsninger de ikke har tenkt igjennom.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er et vanskelig spørsmål. Jeg mistet min bestemor til Alzheimers og det å se min vakre, fine, selvstendige bestemor med mye liv og glede i seg bli forvandlet til en gammel dame som kunne gå 5 meter før hun ikke kjente seg igjen. Hun var et skall av seg selv.

Så fortstår jeg at noen vil finne seg en annen de kan få dekke sine behov for, det er en forferdelig sykdom som virkelig tapper en for krefter. Og man vil trenge nærhet, enten av den ene formen eller av den andre. så jeg ville ikke ha dømt noen på dtte.

Anonymous poster hash: 12b00...2cc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er et vanskelig spørsmål. Jeg mistet min bestemor til Alzheimers og det å se min vakre, fine, selvstendige bestemor med mye liv og glede i seg bli forvandlet til en gammel dame som kunne gå 5 meter før hun ikke kjente seg igjen. Hun var et skall av seg selv.

Så fortstår jeg at noen vil finne seg en annen de kan få dekke sine behov for, det er en forferdelig sykdom som virkelig tapper en for krefter. Og man vil trenge nærhet, enten av den ene formen eller av den andre. så jeg ville ikke ha dømt noen på dtte.

Anonymous poster hash: 12b00...2cc

Dette er feil.

Voksne mennesker trenger ikke nærhet.

Anonymous poster hash: 3c523...8fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tror de har noe de skulle sagt i deres foreldres liv, resten av livet. De kan selv gjøre hva de vil, men foreldrene skal ikke gjøre noe barna ikke vil.

Bortskjemte drittunger som setter sine barns idealer foran foreldrenes beste. Som ikke evner å se hvor tungt det er å være både en kone og en pleier. Å ikke innse at moren hennes også trenger å føle seg elsket, for hun har i teorien mistet sin mann. Mennesker med demens kan være fullstendig uvitende om sine omgivelser i mange år før de dør. Å forvente at deres ektefeller ikke skal kunne få en ny kjæreste eller en "venn" da de kanskje ikke har hatt noen ektemann annet enn på papiret de siste ti årene, det er bare folk som ikke har opplevd dette som kan si det.

Anonymous poster hash: adfc2...d66

Bortskjemte drittunger for at moren velger å være trofast med sin mann til døden skiller dem ad?

Tror ikke det nei.. Det finnes nemlig noen igjen av disse menneskene, og jeg har uttrykkt i denne tråden at jeg er stolt av at min mor valgte å gjøre det hun gjorde. Jeg hadde selvsagt vært glad i henne uansett, men jeg vet også at når vi sto i begravelsen og senket min far ned i jorda, så sto hun der som en kvinne som hadde gjort ALT hun kunne - med god samvittighet. Det var hennes valg, og ikke mitt.

Hilsen ei bortskjemt drittunge som mista faren sin til alzheimer.

Anonymous poster hash: 4cc94...ed8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...