AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #1 Del Skrevet 6. oktober 2013 Ordet "kjerring" brukt negativt om en kvinne kjenner alle til. Men finnes det tilsvarende negative betegnelser på menn? Hvilke er det?Anonymous poster hash: 129af...763 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karenina Skrevet 6. oktober 2013 #2 Del Skrevet 6. oktober 2013 Gubbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 6. oktober 2013 #3 Del Skrevet 6. oktober 2013 Gubbe ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoega Skrevet 6. oktober 2013 #4 Del Skrevet 6. oktober 2013 Gamm'rn, gubben, mann'n Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 6. oktober 2013 #5 Del Skrevet 6. oktober 2013 kæll, gubbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 6. oktober 2013 #6 Del Skrevet 6. oktober 2013 Kjerring har norrøn opprinnelse og tilsvarende for mann vil bli kar og kall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 6. oktober 2013 #7 Del Skrevet 6. oktober 2013 Er kjerring så negativt da? Mannen min kaller meg det, og jeg kaller han for gubben Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #8 Del Skrevet 6. oktober 2013 Er kjerring så negativt da? Mannen min kaller meg det, og jeg kaller han for gubben Det spørs. "Kjerringa mi" er ofte bare kjælent. "Hun er ei kjerring" er gjerne negativt ment. Det er overhodet ikke noe negativt i det slik dere bruker det, men det kan jo også brukes på en annen og langt mer negativ måte. Er nok også litt stedsavhengig. Mange steder er det helt vanlig, i hvert fall om eldre damer. Anonymous poster hash: ae1c1...fbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 6. oktober 2013 #9 Del Skrevet 6. oktober 2013 Men sånn er det jo med nesten alle ord. De KAN brukes negativt, men det betyr ikke at det er negative ord 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #10 Del Skrevet 6. oktober 2013 Når samboern min kaller meg kjerring, er det som oftest med glimt i øyet. Da kaller jeg ham for "gubbeslask" Anonymous poster hash: a5b15...7bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 6. oktober 2013 #11 Del Skrevet 6. oktober 2013 Når mannen mine kaller meg kjerring si er det et kjærlig blikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #12 Del Skrevet 6. oktober 2013 På min dialekt er kjerring det eneste naturlige ordet for kone. Både unge og gamle bruker det kun på den måten.Anonymous poster hash: 92742...412 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knekt1 Skrevet 6. oktober 2013 #13 Del Skrevet 6. oktober 2013 Hvis vi snakker kjerring som i "bitch" - douche, alternativt douchebag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #14 Del Skrevet 6. oktober 2013 Hattkaill eller gubbe Anonymous poster hash: ac108...4d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 6. oktober 2013 #15 Del Skrevet 6. oktober 2013 Jeg sier at kjerringer kommer i begge kjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 6. oktober 2013 #16 Del Skrevet 6. oktober 2013 Jeg sier at kjerringer kommer i begge kjønn. Altså mener du det i negativ forstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 6. oktober 2013 #17 Del Skrevet 6. oktober 2013 Altså mener du det i negativ forstand. Jepp. Om man feks oppfører seg som en kjerring er man bla naggy og needy. Men dramaqueens kommer også i begge kjønn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 9. oktober 2013 #18 Del Skrevet 9. oktober 2013 http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Spr%C3%A5kspalten/Ord-og-uttrykk-bruk--betydning-og-etymologi.aspx?PID=281&M=NewsV2&Action=1&NewsId=621 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå