Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at en del (ikke alle ;) ) mannfolk her inne er ufattelig smarte og kunnskapsrike på veldig mange felt. Selvfølgelig noen kvinner også, men jeg føler det er flere menn.

Hvordan klarer dere å være så opplyste? Greit at de fleste har et par felt de er fordypet i enten ved jobb eller interesse og kan mye om dette. Men dere kan jo like mye om alle trådene dere er innom.

Dere befinner dere i generell debatt, religionsforumet, aktuelt, miljøforumet, politikk, bil og hardware. Typiske mannetråder, altså. Men jeg blir så forbløffet over hvordan dere kan være kunnskapsrike og givende debattanter i alle de forumene jeg ramset opp.

Jeg trodde først dere satt og googlet som gale, men jeg ser jo på tidspunktene dere poster på at dere umulig har tid til det. Så det dere skriver kommer rett fra hodet, faktisk.

Kan dere gi meg hemmeligheten deres?

Er dere oppi åra og har mye erfaring med det meste? Leser dere tunge gpolitikkaviser? Bruker dere fritiden på Wikipedia?

Og er dere like velartikulerte diskusjoner i virkeligheten?

Anonymous poster hash: 3b57b...0fe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skal jeg vokte meg for å tro altfor godt om meg selv og egen kunnskap, men jeg håper og tror jeg er blant de du sikter til. Det finnes mange kunnskapsrike damer her inne også, men der ser man mer tverrsnittet av befolkningen. Det er tross alt primært et kvinneforum. Menn som er her finner nok de fleste underfora totalt uinteressante, så de som blir igjen er de som har noe å bidra med. Eller de som skal skylde på damer for at de er single, men de er en forholdsvis liten gruppe, bare de som lager mest leven.

Mye av forklaringen ligger nok uansett i at menn gjerne er mer ensporet enn kvinner. Vi låser oss i et tema og blir der. Med fare for å tråkke noen på tærne med eksempelet: Kvinner er nok i gjennomsnitt bedre kokker enn menn, men nær sagt alle verdensmestre i kokkekunst er menn. Menn fyller ofte topp og bunn. Vi er veldig gode når vi er gode og helt elendige når vi er dårlige, dere er mer altetende. Jeg trodde mascara var noe man hadde i ansiktet frem til i fjor, men jeg kan til gjengjeld ramse opp alle VM-finaler med målscorere fra første VM i Uruguay i 1930 til Sør-Afrika i 2010. Det trenger ikke være veldig snevert, men antagelig mer snevert enn de fleste damer.

Selv er jeg i begynnelsen av 20-årene, så jeg er ikke "oppi åra". Har også fått barn tidlig (det var et ønske om innspill til hvordan å behandle dama best mulig da hun ble gravid som ledet meg til dette forumet i utgangspunktet) og fungerer fint sosialt. Er ingen særing, i hvert fall ikke utad.

Det finnes nok ingen hemmelighet. Jeg er velsignet med en ganske høy IQ, og de evnene gjør det lettere å ta inn og behandle mye informasjon. Har også hatt foreldre som har stimulert meg intellektuelt og lagt til rette for at jeg skal søke all mulig informasjon, uten at de har dyttet meg. I tillegg er jeg fra naturens side typen som kan begynne med å sjekke fødselsdatoen på en norsk politiker og ende opp med å lese seks timer om afrikanske borgerkriger. Jeg har det gøy med å klikke meg langt inn i informasjonsjungelen. Jeg er langt bedre på det enn på å lese eget pensum. Det er ikke nødvendigvis så nyttige seks timer, de jeg bruker på å lese om Ogaden-krigen, men over tid utfyller de dagene jeg leser meg opp på sære temaer hverandre.

Jeg ordlegger meg egentlig bedre muntlig enn skriftlig. Oppfattes i hvert fall slik, men det kan godt være fordi folk flest selv ordlegger seg dårligst muntlig :)

Anonymous poster hash: 30ae2...331
  • Liker 2
Skrevet

quote name="AnonymBruker" post="13344345" timestamp="1381041430"]

Nå skal jeg vokte meg for å tro altfor godt om meg selv og egen kunnskap, men jeg håper og tror jeg er blant de du sikter til. Det finnes mange kunnskapsrike damer her inne også, men der ser man mer tverrsnittet av befolkningen. Det er tross alt primært et kvinneforum. Menn som er her finner nok de fleste underfora totalt uinteressante, så de som blir igjen er de som har noe å bidra med. Eller de som skal skylde på damer for at de er single, men de er en forholdsvis liten gruppe, bare de som lager mest leven.

Mye av forklaringen ligger nok uansett i at menn gjerne er mer ensporet enn kvinner. Vi låser oss i et tema og blir der. Med fare for å tråkke noen på tærne med eksempelet: Kvinner er nok i gjennomsnitt bedre kokker enn menn, men nær sagt alle verdensmestre i kokkekunst er menn. Menn fyller ofte topp og bunn. Vi er veldig gode når vi er gode og helt elendige når vi er dårlige, dere er mer altetende. Jeg trodde mascara var noe man hadde i ansiktet frem til i fjor, men jeg kan til gjengjeld ramse opp alle VM-finaler med målscorere fra første VM i Uruguay i 1930 til Sør-Afrika i 2010. Det trenger ikke være veldig snevert, men antagelig mer snevert enn de fleste damer.

Selv er jeg i begynnelsen av 20-årene, så jeg er ikke "oppi åra". Har også fått barn tidlig (det var et ønske om innspill til hvordan å behandle dama best mulig da hun ble gravid som ledet meg til dette forumet i utgangspunktet) og fungerer fint sosialt. Er ingen særing, i hvert fall ikke utad.

Det finnes nok ingen hemmelighet. Jeg er velsignet med en ganske høy IQ, og de evnene gjør det lettere å ta inn og behandle mye informasjon. Har også hatt foreldre som har stimulert meg intellektuelt og lagt til rette for at jeg skal søke all mulig informasjon, uten at de har dyttet meg. I tillegg er jeg fra naturens side typen som kan begynne med å sjekke fødselsdatoen på en norsk politiker og ende opp med å lese seks timer om afrikanske borgerkriger. Jeg har det gøy med å klikke meg langt inn i informasjonsjungelen. Jeg er langt bedre på det enn på å lese eget pensum. Det er ikke nødvendigvis så nyttige seks timer, de jeg bruker på å lese om Ogaden-krigen, men over tid utfyller de dagene jeg leser meg opp på sære temaer hverandre.

Jeg ordlegger meg egentlig bedre muntlig enn skriftlig. Oppfattes i hvert fall slik, men det kan godt være fordi folk flest selv ordlegger seg dårligst muntlig :)

Anonymous poster hash: 30ae2...331

Gjest JakeGreen
Skrevet

Og er dere like velartikulerte diskusjoner i virkeligheten?

Langt bedre. Prøver å holde en ydmyk profil her inne.

:)

Skrevet

Jeg har også lagt merke til disse. Og jeg liker dem. I tillegg at man lærer en hel del av det de skriver, er noe småsexy over kunnskapsrike menn ;)

• Liker 2
Gjest JakeGreen
Skrevet

Jeg har også lagt merke til disse. Og jeg liker dem. I tillegg at man lærer en hel del av det de skriver, er noe småsexy over kunnskapsrike menn ;)

Nerdenes hevn?

:)

Gjest Houdini
Skrevet

Jeg lurer heller på hvordan disse velartikulerte mennene holder ut på KG. :fnise: Det er noe sexy ved det òg.

• Liker 1
Skrevet

Smarte menn er sexy!

Jeg liker godt å lese trådene er inne som gir meg påfyll. Ikke bare tråder som er fylt av dårlige diskusjoner og krangling.

Det er en god håndfull smarte menn her og det er så flott!

Anonymous poster hash: 685a0...42f
Gjest ildhane
Skrevet

hemmeligheten er å bare uttale seg på ting en har erfaring med.

virker som medianalderen på menn her er høyere enn kvinnenes og bringer dermed automatisk mer erfaing til bordet. som også klarer å legge frem synspunktene sine på en saklig måte som er veldig bra for forumets helse.

Dessuten så ligger det litt i folkesjela og kulturen at det er mennene som har et press på seg til å utforske og ekspandere intellektet i den hensikt i å vise vei og det er hva som kommer til syne her.

• Liker 1
Skrevet

Det er også mange som bruker store, pretensiøse uttrykk bare for å virke intellektuelle, men man ser tydelig at de ikke aner hva de egentlig skriver ^^

Anonymous poster hash: ddfb6...a7c
  • Liker 6
Skrevet

Kanskje mannfolk er flinkere til å google? Neida... Joda?

Uansett. Min erfaring med mange jenter/kvinner er at deres interessefelter ligger i områder som tradisjonelt ikke oppfattes som områder man tenker på når man bruker ordet "kunnskapsrik" om noen, mens mannfolk gjerne er mer interessert tekniske ting. Derfor tror jeg ikke på noen måte at den jevne kvinne besitter mindre kunnskap enn den jevne mann, bare kunnskaper på helt andre felter som kanskje ikke får dem til å virke smarte/kunnskapsrike/blablabla selv om de egentlig har de samme forutsetningene for å være det om de hadde hatt andre interesser.

Og ja, dette innlegget er selvsagt veldig generaliserende og det finnes mange unntak begge veier.

Anonymous poster hash: 35155...47e
  • Liker 1
Skrevet

Det er også mange som bruker store, pretensiøse uttrykk bare for å virke intellektuelle, men man ser tydelig at de ikke aner hva de egentlig skriver ^^

Anonymous poster hash: ddfb6...a7c

svadagenerator ftw

Anonymous poster hash: 35155...47e

Skrevet

Nysgjerrighet

Evne til å undre seg

Evne til refleksjon

Bredt interessefelt

Ønske om å forstå

Å ha levd noen år

Å ha lyttet til mange mennesker

Avvise skråsikkerhet

Å interessere seg for mennesker

Anonymous poster hash: f499e...7ae

Skrevet

Nysgjerrighet

Evne til å undre seg

Evne til refleksjon

Bredt interessefelt

Ønske om å forstå

Å ha levd noen år

Å ha lyttet til mange mennesker

Avvise skråsikkerhet

Å interessere seg for mennesker

Anonymous poster hash: f499e...7ae

Det noe jeg ofte ser her på kvinneguiden, menn som svarer skråsikkert, og det forteller meg at personen ikke har så inngående kunnskap, for har en det, kan en ikke svare så skråsikkert på mange felt. Utsagn ala "sosialister er tyver." eller "frp:ere er rasistiske." vitner ikke om mye kunnskap, men heller det motsatte.

Anonymous poster hash: b4d12...578

• Liker 3
Skrevet

Det er mange kunnskapsrike kvinner her også, men siden antallet menn her inne på kvinneguiden er mye lavere en antallet kvinner blir nok mennene ekstra synlige.

Ellers så er det flere undersøkelser den senere tiden som viser at menn generelt interesserer seg mer for politikk en det kvinner gjør. Dersom det stemmer, ikke veit jeg, så vil jo det fort vise seg i debattene.

Ellers må jeg si meg enig med et av de tidligere innleggene i det at menn nok er litt mer "enspora" eller "nerdete" en kvinner. Menn fokuserer kanskje mer på færre områder og fordyper seg i smalere nisjer en det mange kvinner gjør.

Skrevet

Kan jeg få svare?

Knock yourself out.

Gjest åffårno
Skrevet

Er enig i at det er smarte menn(og kvinner) her inne, men jeg har dog mang en gang sett feilaktig kildebruk eller mildt sagt ensidig og feilaktig fremstilt "fakta" også.

Ikke alt som glitrer er gull, noe er også å kunne formulere noe skriftlig så det virker som om det er faktabasert kunnskap ;)

Det gjelder forøvrig begge kjønn.

Mye av det jeg ser i diskusjoner her basert på mine egne fagfelt har "de" tatt fra enkle kilder som Teknisk Ukeblad osv - og det er i beste fall unyansert eller enkelt fremstilt. De har lest noen få artikler, og så fremstilles det som om man kan en hel haug - men de fleste evner ikke å fortsette debatten utover det med faktabasert kunnskap.

Veldig få har oversikt over et mangfold av kunnskapsbaserte valide kilder - noe jeg mener er et krav om man skal anse seg selv som kunnskapsrik på et tema.

Man trenger selvsagt ikke være utdannet innen feltet - men når man ikke engang kjenner til vel anvendte rapporter på temaet som også er gjengitt i medier tenker jeg at man ikke har fult særlig med i timen.

Nå kjenner jeg mange mannfolk(og kvinner) som har det altså, men jeg har bare tilgode å se det på Kvinneguiden i så stort mangfold som det her antydes av finnes.

Men når TS bruker Wikipedia som forslag til mulige kilder for valid kunnskap så sier kanskje det også litt om forventningene, for meg er ikke det akseptert kilde for å si noe om noe, igrunnen.

Wikipedia er ikke mer enn et "såvidt greit nok" utgangspunkt for å få noen tips til videre kildesøk.

Jada, nå er jeg arrogant - men det er altså mitt inntrykk.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...