Gå til innhold

Kan man gå på kurs mens man får dagpenger?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Julia24

Når man mottar dagpenger må man sende inn meldekort hvor man krysser av på om man har gått på kurs eller tatt utdanning. Jeg har oppdaget et kveldskurs (Prosjektledelse) som jeg kunne tenkt meg å melde meg på. Dette er et relevant kurs som kanskje vil gjøre det lettere for meg å få jobb igjen.

Hva skjer om man går på kveldskurs f.eks en kveld i uken over en periode og så setter det opp på meldekortet? Vil man da miste dagpengene? Kurset jeg tenker på er kveldskurs ved en VGS og er godkjent av lånekassen, men jeg har ikke tenkt å be om lån derfra.

Er det umulig å gjøre sånt lovlig når man får dagpenger? Eller er det greit så lenge det ikke er fulltids og man ikke mottar penger fra lånekassen samtidig som man får dagpenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest the imp

2. Annen utdanning eller opplæring

Medlem som fyller vilkårene for dagpenger under arbeidsløshet, kan beholde stønaden under deltaking i utdanning eller opplæring under forutsetninger som nevnt nedenfor. Med deltaking i utdanning eller opplæring forstås enhver aktivitet for å tilegne seg kunnskaper eller ferdigheter som ledd i en utdanning eller opplæring. Stønad under utdanning eller opplæring som nevnt under pkt. d) ytes ikke dersom medlemmet oppebærer dagpenger etter folketrygdloven § 4-7 (dagpenger til permitterte), eller som delvis ledig etter folketrygdloven § 4-13 (graderte dagpenger).

a) Ved deltaking i utdanning eller opplæring når undervisningen foregår utenfor normal arbeidstid, d.v.s. på kveldstid, i weekender o.l., og vedkommende følger undervisningen. Utdanningen må være eksplisitt lagt opp slik at den kan kombineres med fullt arbeid på dagtid. Dersom det som ledd i slik utdanning inngår eksamensdager, kan dagpenger gis også for disse dagene, og da selv om eksamen foregår på dagtid.

B) Ved deltaking i kortvarig utdanning eller opplæring på dagtid som i sin helhet er gjennomført innenfor en tremånedersperiode.

Enhver deleksamen regnes i denne sammenheng som del av et lengre utdanningsløp. Selv om den enkelte stønadsmottaker kun ønsker å ta f.eks. forberedende prøver, spesialfag, semesteremne eller annet delfag som inngår i en utdanning, regnes dette som del av et lengre utdanningsløp og kan ikke ses på som selvstendige enheter.

Perioden på inntil tre måneder kan deles opp i bolker, men den samlede tid som nyttes til undervisningen kan maksimalt tilsvare tre måneders undervisning på full tid.

c) Utdanning på dagtid i inntil ett skoleår når utdanningen har karakter av påbygging/tilleggsutdanning, og medlemmet har et reelt behov for å styrke sine kvalifikasjoner innenfor sitt yrke for å unngå framtidig arbeidsløshet. Medlemmet må ikke ha plikt til å delta i undervisningen, og må ha innrettet seg slik at han/hun på utdanningsstedet er tilgjengelig for arbeidsformidlingen.

I tilfeller som nevnt i bokstav c må medlemmet være aktiv arbeidssøker ut over den obligatoriske tilmelding til arbeidskontoret.

d) Ved deltaking på dagtid i kommunal nivåbasert opplæring i norsk med samfunnskunnskap for voksne innvandrere i inntil ett år. Grensen på ett år gjelder uavhengig av hvor mange undervisningstimer på dagtid i uken medlemmet deltar i. Perioden kan deles opp i bolker.

e) Ved deltaking i introduksjonsprogram etter lov om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere.

Dette er hentet fra aetat sine websider, ser ut til at du kan delta på det kveldskurset og fortsatt få dagpenger, men for sikkerhets skyld ville jeg tatt en telefon til Aetat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar. Jeg glemte derimot å nevne at jeg nå jobber to dager i uken og mottar graderte dagpenger... så da har jeg altså ingen rett til dem lenger om jeg vil gå på et lite kurs? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...