super-s Skrevet 3. oktober 2013 #1 Del Skrevet 3. oktober 2013 Jeg synes det er så morsomt når mange misforstår betydningen av ord og uttrykk, bruker dem i helt feil sammenheng eller sier dem feil. Er det noen som har eksempler på uttrykk som blir misforstått som dere har kommet over? Jeg hørte tidligere i år en jente som snakket om å "svelge kanel", istedenfor å svelge en kamel. På tv for noen år siden så jeg en gutt som trodde det het "god dag mann hostesaft". Haha! Ser også at mange tror en bjørnetjeneste betyr en stor tjeneste. Og så har vi Paradise Hotel-klassikeren der Iselin sa "jeg er ikke akkurat den smarteste personen i skuffen"! Selv har jeg også misforstått noen ord, som forhåndsregler istedenfor forholdsregler, og jeg blandet alltid distré og diskré. Det er sikkert flere, men kommer ikke på noen i farta. Noen som har flere eksempler? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyElixir Skrevet 3. oktober 2013 #2 Del Skrevet 3. oktober 2013 Folk som bruker ordet "bakdelen" istedetfor "ulempen". Da tenker jeg alltid på rumpe og mister litt fokus på samtalen... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 3. oktober 2013 #3 Del Skrevet 3. oktober 2013 Forfordele er en klassiker. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyElixir Skrevet 3. oktober 2013 #4 Del Skrevet 3. oktober 2013 Jeg klarer ikke slutte si "fotgjengerovergangsfelt". Blir litt smør på flesk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svante Skrevet 4. oktober 2013 #5 Del Skrevet 4. oktober 2013 Forfordele er en klassiker. Ikke nå lenger. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=forfordele&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 4. oktober 2013 #6 Del Skrevet 4. oktober 2013 Ikke nå lenger. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=forfordele&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Ser du, ordet blir så ofte misforstått at de tilogmed måtte lage et eget punkt om det i ordboka! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #7 Del Skrevet 4. oktober 2013 Hørte en som sa "man skal ikke gre alle med en kam". Anonymous poster hash: a7ba0...d66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Houdini Skrevet 4. oktober 2013 #8 Del Skrevet 4. oktober 2013 (endret) Jeg detter litt ut noen ganger i samtaler når folk bruker "i forhold til" feil, spesielt i undervisningssituasjon. Jeg begynner å granske i hodet mitt etter hva som sammenlignes, men som oftest er det bare noe personen sier for å fylle ut setninger. Endret 4. oktober 2013 av Houdini 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 4. oktober 2013 Hørte en som sa "man skal ikke gre alle med en kam". Anonymous poster hash: a7ba0...d66 Hahaha! Det var sånne jeg var ute etter i denne tråden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #10 Del Skrevet 4. oktober 2013 "Å skjære alle over en kam" er definitivt det mest misforståtte uttrykket i norsk språk. Det finnes til og med en egen tråd her inne der folk legger inn varianter av uttrykket de har hørt. "Å gre alle med den samme kammen" tror jeg likevel må være den beste/verste (alt ettersom) varianten jeg har hørt. Anonymous poster hash: 2af64...2f2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter #11 Del Skrevet 4. oktober 2013 "Å skjære alle over en kam" er definitivt det mest misforståtte uttrykket i norsk språk. Det finnes til og med en egen tråd her inne der folk legger inn varianter av uttrykket de har hørt. "Å gre alle med den samme kammen" tror jeg likevel må være den beste/verste (alt ettersom) varianten jeg har hørt. Anonymous poster hash: 2af64...2f2 Haha, har du link til tråden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Naria Skrevet 4. oktober 2013 #12 Del Skrevet 4. oktober 2013 To fluer i en sekk. Den er så søt, så det kan jeg finne på å si selv. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter #13 Del Skrevet 5. oktober 2013 To fluer i en sekk. Den er så søt, så det kan jeg finne på å si selv. Haha, den var jo søt da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Houdini Skrevet 6. oktober 2013 #14 Del Skrevet 6. oktober 2013 "Å skjære alle over en kam" er definitivt det mest misforståtte uttrykket i norsk språk. Det finnes til og med en egen tråd her inne der folk legger inn varianter av uttrykket de har hørt. "Å gre alle med den samme kammen" tror jeg likevel må være den beste/verste (alt ettersom) varianten jeg har hørt. Anonymous poster hash: 2af64...2f2 Skjønner ikke hvorfor folk velger å legge seg opp i at den brukes feil. Så lenge man forstår hva avsender vil frem til spiller det ingen rolle. Dessuten er det litt fordummende å sanke IQ-poeng på noe såpass mange vet? Det er som å presisere at gresset er grønt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 6. oktober 2013 #15 Del Skrevet 6. oktober 2013 Skjønner ikke hvorfor folk velger å legge seg opp i at den brukes feil. Så lenge man forstår hva avsender vil frem til spiller det ingen rolle. Dessuten er det litt fordummende å sanke IQ-poeng på noe såpass mange vet? Det er som å presisere at gresset er grønt. Ja, ikke sant? Det er like opplagt som å skjære med kniv i varmt smør . 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Euforia Skrevet 12. oktober 2013 #16 Del Skrevet 12. oktober 2013 Jeg detter litt ut noen ganger i samtaler når folk bruker "i forhold til" feil, spesielt i undervisningssituasjon. Jeg begynner å granske i hodet mitt etter hva som sammenlignes, men som oftest er det bare noe personen sier for å fylle ut setninger. Jeg er helt enig med deg. Alle foreleserne mine bruker dette feil. I går hadde jeg veiledningstime, og veilederen maser og maser om at vi må ha et godt språk(vi har enda ikke levert noe, så dette er noe hun sier til alle), når hun selv bruker "i forhold til" i hytt og pine på feil måte. Er dette noe som begynner å bli greit? Jeg merker at jeg mister konsentrasjonen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trapp Skrevet 12. oktober 2013 #17 Del Skrevet 12. oktober 2013 Man skal ikke skure hunden mot hårene? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 16. oktober 2013 #18 Del Skrevet 16. oktober 2013 Jeg hørte tidligere i år en jente som snakket om å "svelge kanel", istedenfor å svelge en kamel. :skratte: Men til hennes forsvar så er det faktisk ganske vanskelig å svelge en teskje kanel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 16. oktober 2013 #19 Del Skrevet 16. oktober 2013 Haha, har du link til tråden? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=491414&p=8096866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #20 Del Skrevet 16. oktober 2013 I dag leste jeg et sted "å dra alle over en kant". Massemord altså....Anonymous poster hash: 200f3...bcd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå