Gå til innhold

Misforståtte ord og uttrykk

super-s

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så morsomt når mange misforstår betydningen av ord og uttrykk, bruker dem i helt feil sammenheng eller sier dem feil. Er det noen som har eksempler på uttrykk som blir misforstått som dere har kommet over?

Jeg hørte tidligere i år en jente som snakket om å "svelge kanel", istedenfor å svelge en kamel.

På tv for noen år siden så jeg en gutt som trodde det het "god dag mann hostesaft". Haha!

Ser også at mange tror en bjørnetjeneste betyr en stor tjeneste.

Og så har vi Paradise Hotel-klassikeren der Iselin sa "jeg er ikke akkurat den smarteste personen i skuffen"!

Selv har jeg også misforstått noen ord, som forhåndsregler istedenfor forholdsregler, og jeg blandet alltid distré og diskré. Det er sikkert flere, men kommer ikke på noen i farta.

Noen som har flere eksempler?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk som bruker ordet "bakdelen" istedetfor "ulempen". Da tenker jeg alltid på rumpe og mister litt fokus på samtalen...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørte en som sa "man skal ikke gre alle med en kam".

Anonymous poster hash: a7ba0...d66
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Houdini

Jeg detter litt ut noen ganger i samtaler når folk bruker "i forhold til" feil, spesielt i undervisningssituasjon. Jeg begynner å granske i hodet mitt etter hva som sammenlignes, men som oftest er det bare noe personen sier for å fylle ut setninger.

Endret av Houdini
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte en som sa "man skal ikke gre alle med en kam". Anonymous poster hash: a7ba0...d66

Hahaha! Det var sånne jeg var ute etter i denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å skjære alle over en kam" er definitivt det mest misforståtte uttrykket i norsk språk. Det finnes til og med en egen tråd her inne der folk legger inn varianter av uttrykket de har hørt. "Å gre alle med den samme kammen" tror jeg likevel må være den beste/verste (alt ettersom) varianten jeg har hørt.

Anonymous poster hash: 2af64...2f2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å skjære alle over en kam" er definitivt det mest misforståtte uttrykket i norsk språk. Det finnes til og med en egen tråd her inne der folk legger inn varianter av uttrykket de har hørt. "Å gre alle med den samme kammen" tror jeg likevel må være den beste/verste (alt ettersom) varianten jeg har hørt. Anonymous poster hash: 2af64...2f2

Haha, har du link til tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To fluer i en sekk. Den er så søt, så det kan jeg finne på å si selv.

Haha, den var jo søt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Houdini

"Å skjære alle over en kam" er definitivt det mest misforståtte uttrykket i norsk språk. Det finnes til og med en egen tråd her inne der folk legger inn varianter av uttrykket de har hørt. "Å gre alle med den samme kammen" tror jeg likevel må være den beste/verste (alt ettersom) varianten jeg har hørt.

Anonymous poster hash: 2af64...2f2

Skjønner ikke hvorfor folk velger å legge seg opp i at den brukes feil. Så lenge man forstår hva avsender vil frem til spiller det ingen rolle. Dessuten er det litt fordummende å sanke IQ-poeng på noe såpass mange vet? Det er som å presisere at gresset er grønt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Skjønner ikke hvorfor folk velger å legge seg opp i at den brukes feil. Så lenge man forstår hva avsender vil frem til spiller det ingen rolle. Dessuten er det litt fordummende å sanke IQ-poeng på noe såpass mange vet? Det er som å presisere at gresset er grønt.

Ja, ikke sant? Det er like opplagt som å skjære med kniv i varmt smør ;).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Euforia

Jeg detter litt ut noen ganger i samtaler når folk bruker "i forhold til" feil, spesielt i undervisningssituasjon. Jeg begynner å granske i hodet mitt etter hva som sammenlignes, men som oftest er det bare noe personen sier for å fylle ut setninger.

Jeg er helt enig med deg. Alle foreleserne mine bruker dette feil. I går hadde jeg veiledningstime, og veilederen maser og maser om at vi må ha et godt språk(vi har enda ikke levert noe, så dette er noe hun sier til alle), når hun selv bruker "i forhold til" i hytt og pine på feil måte. Er dette noe som begynner å bli greit? Jeg merker at jeg mister konsentrasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hørte tidligere i år en jente som snakket om å "svelge kanel", istedenfor å svelge en kamel.

:skratte: :skratte:

Men til hennes forsvar så er det faktisk ganske vanskelig å svelge en teskje kanel. :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag leste jeg et sted "å dra alle over en kant". Massemord altså....

Anonymous poster hash: 200f3...bcd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...