Gjest ide Skrevet 29. april 2004 #1 Del Skrevet 29. april 2004 Hva er deres tanker omkring "ego"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hillary- Skrevet 29. april 2004 #2 Del Skrevet 29. april 2004 Ego? Sånn meg selv først og meg selv sist? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ide Skrevet 29. april 2004 #3 Del Skrevet 29. april 2004 ikke som et verb, men som et substantiv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hillary- Skrevet 29. april 2004 #4 Del Skrevet 29. april 2004 Tja, jeg lurer jo på hva slags utgangspunkt du har, da... Jeg mener vi bør etterstrebe nestekjærlighet osv. Samtidig er vi jo alle født med en indviduelle kropp og en indviduell sjel. Vi er skaperverk og trolig også skapere. Ego er egentlig et ord jeg forbinder mest med egoisme, som går på alt annet enn netsekjærlighet. Eller det Freudianske / Jungianske Ego. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ide Skrevet 29. april 2004 #5 Del Skrevet 29. april 2004 Vel, ego er jo både Freudiansk og Jungiansk.... Jeg kan jo si hva jeg tenker når jeg hører ordet ego : "ego", noe jeg vil kvitte meg med. Hva tenker du nå da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2004 #6 Del Skrevet 29. april 2004 Det er jo en umulighet, mener jeg. Mennesket har krefter som kan brukes både konstruktivt og destruktivt. Egokraften bør brukes konstruktivt. For det først trenger vi mennesker som kan fremheve seg selv som "verktøy" / ledere for gode saker. For det andre bør alle kunne ha en drivkraft til å leve og elske andre. Jeg tror man trenger et Ego for å elske - ha evne til nestekjærlighet. - Du skal elske din neste som deg selv! Jeg tipper du er buddhist. Fatter ikke hvorfor de har så trist syn på mennesket??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary utlogget Skrevet 29. april 2004 #7 Del Skrevet 29. april 2004 beklager, jeg er utlogget - det var Hillary som skrev gjesteinnlegget over! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ide Skrevet 29. april 2004 #8 Del Skrevet 29. april 2004 Det er jo en umulighet, mener jeg. Mennesket har krefter som kan brukes både konstruktivt og destruktivt. Egokraften bør brukes konstruktivt. For det først trenger vi mennesker som kan fremheve seg selv som "verktøy" / ledere for gode saker. For det andre bør alle kunne ha en drivkraft til å leve og elske andre. Jeg tror man trenger et Ego for å elske - ha evne til nestekjærlighet. - Du skal elske din neste som deg selv! Jeg tipper du er buddhist. Fatter ikke hvorfor de har så trist syn på mennesket??? Hva med : du skal elske sin neste som seg selv? Vlle det være bedre å elske din neste som deg selv, enn som seg selv? Hvis du separerer ego fra *verktøy* , har du ikke lenger noe verktøy da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helter Skelter Skrevet 29. april 2004 #9 Del Skrevet 29. april 2004 Vel' date=' ego er jo både Freudiansk og Jungiansk.... Jeg kan jo si hva jeg tenker når jeg hører ordet ego : "ego", noe jeg vil kvitte meg med. Hva tenker du nå da?[/quote'] Du kan da ikke kvittet deg med selvet! Slik er det for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ide Skrevet 29. april 2004 #10 Del Skrevet 29. april 2004 Selvet blir jo noe litt annet da. Spørs jo hva du legger i det da, men det er jo et psykologisk begrep. "jeget" dvs "egoet"..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helter Skelter Skrevet 29. april 2004 #11 Del Skrevet 29. april 2004 Selvet blir jo noe litt annet da. Spørs jo hva du legger i det da' date=' men det er jo et psykologisk begrep. "jeget" dvs "egoet".....[/quote'] Joda. Jeg ser på ego'et som personligheten, og selvet som individualiteten, så det jeg skrev over ble litt feil. Beklager. Likevel, svært få mennesker klarer å kvitte seg med egoet - ingen av oss "vanlig dødelige" vil noensinne klare dette. Ego'et er ikke det samme som egoisme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pace Skrevet 29. april 2004 #12 Del Skrevet 29. april 2004 Med egoet(med det mente jeg her ikke å være egoistisk!) forstår jeg Preservasjonen i en selv. Egoet er viktig også mener jeg. Man må være snill med andre, men også ikke miste sin rett til å tenke selv, og også være snill mot seg selv. Så lenge dette ikke skader andre. Men å hjelpe seg selv kan jo også føre til at man klarer å hjelpe andre bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary utlogget Skrevet 30. april 2004 #13 Del Skrevet 30. april 2004 Hva med : du skal elske sin neste som seg selv? Vlle det være bedre å elske din neste som deg selv, enn som seg selv? Hvis du separerer ego fra *verktøy* , har du ikke lenger noe verktøy da? Ja, absolutt, man skal elske folk slik de er - som seg selv.... Veldig bra! :-) Nei, jeg tror nok ikke man har noe såkalt verktøy, slik jeg mener det her, uten at personen har en drivkraft til å stå frem i eget vesen. Faktisk bør vi kanskje alle kjenne den kraften til å stå frem som individer på hvert vårt felt, der vi er ment å være. Det er ikke umulig at vi snakker forbi hverandre her, vet du. Egoet er også en drivkraft til å leve, en del av livskraften. Min påstand er at egoet er kjærlighet til selvet og det er vi avhengig av for å leve, for å ha en interesse av å leve, ikke gli inn i depresjon og selvmordstanker. Ego-følelesen kan lett perverteres. Det er en hårfin balansegang. Alle kan bli mindre egosentrerte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ide Skrevet 30. april 2004 #14 Del Skrevet 30. april 2004 Kanskje "jeget" blir mer korrekt enn "egoet". Å kvitte seg med "jeget" som levende menneske, er kanskje umulig. Men kanskje er det også mulig. Men hvor går egentlig grensen mellom "jeg" og "ikke jeg". Logisk sett går det så gradvis at grensen ikke kan settes. Men å arbeide så hardt man kan for å nå dette umulige målet, vil alikevel føre til at du til veiens ende utvikler deg til et bedre og bedre menneske. Det er min overbevisning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helter Skelter Skrevet 30. april 2004 #15 Del Skrevet 30. april 2004 Men å arbeide så hardt man kan for å nå dette umulige målet' date=' vil alikevel føre til at du til veiens ende utvikler deg til et bedre og bedre menneske. Det er min overbevisning.[/quote'] Bedre og bedre sjel, kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. juli 2004 #16 Del Skrevet 25. juli 2004 og her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå