AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg har tenkt en del på dette i det siste, etter jeg leste om 7 år gamle kreftsyke Ylva på Facebook. Bilder av den lille dødssyke jenta deles rundt på FB daglig. Faren har en åpen FB-profil, han har over 8000 følgere og over 4000 venner. Her deler han egne tanker, bilder og filmsnutter av den lille jenta. Historien til den lille familien har rørt mange mennesker, meg selv inkludert. Men, jeg mener det er et men her. Er dette etisk forsvarlig? Å legge ut bilder av et dødssykt barn, koblet til en mengde apparater sovende med bamsen ved sin side. Foreldrene får ikke kontakt med henne lenger, hun er frakoblet sonden som gav henne mat, nå får hun bare væske. At faren elsker sin lille datter er det ingen tvil om, men får samtidig en følelse av at han er veldig oppmerksomhetssyk og at han bruker sin datter's sykdom for å få oppmerksomhet og sympati. Ser de får mange kommentarer på hvor fantastiske foreldre de er, men er det virkelig så fantastisk å vise hele verden bilder av sitt dødssyke barn? Ikke misforstå meg, jeg føler virkelig med den lille familien, men aller mest føler jeg med det lille barnet som ikke skal få lov til å vokse opp, og samtidig ufrivillig blir eksponert for en hel verden den siste tiden hun har igjen her på denne jorden. Andre som har gjort seg noen tanker om dette? Anonymous poster hash: 26551...927 16
Elanore Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 ... jeg har ikke sett noe av dette, så jeg har ikke peiling på hvor mye informasjon som ligger ute om henne. Er hun i det hele tatt gjenkjennelig på bildene?
Mona1011 Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 ... jeg har ikke sett noe av dette, så jeg har ikke peiling på hvor mye informasjon som ligger ute om henne. Er hun i det hele tatt gjenkjennelig på bildene? Ja, jeg vil vel si hun er gjenkjennelig på bildene.
Plastaroma Skrevet 2. oktober 2013 #4 Skrevet 2. oktober 2013 Hadde det vært greit om det var en blogg? Som jeg ser det bruker faren FB som ventileringskanal, og så lenge ikke moren, eller andre pårørende, har problemer med det, så burde ikke andre heller ha det. 8
Askmeagain89 Skrevet 2. oktober 2013 #5 Skrevet 2. oktober 2013 Dette er ene og alene opp til foreldrene. Ønsker de å dele dette så la dem gjøre det. Det gjør at tema som vanligvis er tabu og mange kan føle seg alene om blir synlige. Mange finner trøst og terapi i dette. Hvis du har et problem med det så lar du bare vær å lese 10
Wolfmoon Skrevet 2. oktober 2013 #6 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg synes det er greit, har man behov for å lufte tanker og følelser kan det være godt å gjøre det på FB, og få medfølelse og varme tanker fra mange mennesker. Det er vel ikke sikkert at han i utgangspunktet ante hvor mange dette ville nå, de fleste gjør jo ikke det, så har det bare utviklet seg over tid? Jeg synes strengt tatt det er verre med foreldre som ukritisk legger ut nakenbilder og diverse av barna sine på diverse blogger og Facebook, de barna blir jo tross alt store og vil finne bildene en dag. At han trenger å dele sin sorg, som en del av sin sorgprosess, skal jeg ikke stille meg som dommer over. Og hvis man misliker det, kan man helt sikkert trykke ignorer. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #7 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg liker heller ikke helt dette. Det han skriver er greit, men jeg syns bildene blir oversharing. Anonymous poster hash: 3ecfd...410 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #8 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg tenker at han nok finner en trøst i å la mange ta del i datterens siste tid hjemme. Ikke var det støtende bilder heller. At TS synes han virker ute etter oppmerksomhet og sympati....vel, i mine øyne er det spekulering som er verre enn at faren er åpen om datterens sykdom. Anonymous poster hash: 274d7...d18 4
Gjest Riskjeks Skrevet 2. oktober 2013 #9 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg er helt enig med TS. Å påstå at det er verre å legge ut tilfeldige bilder av barn/nakne barn, enn å legge ut bilder av et dødssykt barn??? (Wolfmoon) Hvordan i alle dager kommer man til en slik konklusjon? Gjør det at jenta skal dø det forsvarlig å utlevere henne? Jeg har også reagert på dette. Har sett denne siden bli delt av enkelte av mine FB-venner. Det skal visst være et "tenn lys for Ylva" eller noe sånt en av de nærmeste dagene. Jeg kan ikke for at jeg ikke liker dette altså. Jeg har som TS stor medfølelse med foreldrene, som opplever noe av det jævligste det er mulig å oppleve. Men: Gjør det det greit å arrangere et slags nasjonalt arrangement? Hva hjelper det at fremmede mennesker tenner et lys hjemme i stua si liksom (og er det i det hele tatt noen som gjør dette? høres merkelig ut)? Jeg synes det er rart å ønske å eksponere barnet sitt så ekstremt. Jeg har ikke fulgt noe særlig med på dette, men jeg synes det høres spesielt ut. Og som TS sier - er man så fantastisk forelder fordi man gjør dette? Tipper alle foreldre som går i gjennom det samme er like fantastiske, de har bare ikke behov for å smøre det utover sosiale medier... Og for foreldrenes egen skyld - de skal leve med denne sorgen resten av livet. Hvordan vil de i fremtiden forholde seg til at de har gjort sorgen sin offentlig? 13
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #10 Skrevet 2. oktober 2013 Det er vel strengt tatt mer betenkelig å eksponere vanlige barn som skal vokse opp og leve med dette her. Jeg tror man reagerer mest på at man er åpne om noe som er grusomt og vanligvis blir feid under teppet, og så later man som om man tenker på barnets beste, fordi det er så vanskelig å forholde seg til at verden er ubehagelig noen ganger. Anonymous poster hash: d38ca...c64 4
Silfen Skrevet 2. oktober 2013 #11 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg ser virkelig ikke problemet. Virkelig ikke. Hvor dette setter ting i perspektiv, hvor godt det må være med all støtte og hvor fint er det ikke at folk i samme situasjon kan finne hverandre. Eksponert? Fordi et sårbart og døende barn får være med på å bli husket av mange? Ja, men for faen, så eksponer! 6
Wolfmoon Skrevet 2. oktober 2013 #12 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg er helt enig med TS. Å påstå at det er verre å legge ut tilfeldige bilder av barn/nakne barn, enn å legge ut bilder av et dødssykt barn??? (Wolfmoon) Hvordan i alle dager kommer man til en slik konklusjon? Gjør det at jenta skal dø det forsvarlig å utlevere henne? *snipp* Nå har ikke jeg sett de aktuelle bildene, men om jeg forstår rett er jo ikke bildene spesielt utleverende. Jeg sier heller ikke at man ikke skal legge ut bilder av sine friske barn, men jeg ser en hel del legge ut bilder ukritisk som barna ikke kommer til å sette pris på om 10 år, derav min kommentar. 2
Gjest Riskjeks Skrevet 2. oktober 2013 #13 Skrevet 2. oktober 2013 Det er vel strengt tatt mer betenkelig å eksponere vanlige barn som skal vokse opp og leve med dette her. Jeg tror man reagerer mest på at man er åpne om noe som er grusomt og vanligvis blir feid under teppet, og så later man som om man tenker på barnets beste, fordi det er så vanskelig å forholde seg til at verden er ubehagelig noen ganger. Anonymous poster hash: d38ca...c64 Absolutt ikke... Vi blir konfrontert med at verden er ubehagelig hver eneste dag, i alle fall hvis man holder seg det minste oppdatert på hva som skjer her i verden. Ingen har skrevet at man skal skjule sorgen eller noe sånt. Det er ikke slik at man enten må utlevere alt på sosiale medier, ELLER så må man la vær å snakke om det til en levende sjel... Jeg synes det er etisk problematisk å utlevere et dødssykt barn, men det er foreldrene jeg tenker mest på, og om de egentlig har tenkt over rekkevidden av dette... Jeg reagerer også på at så mange for dem vilt fremmede mennesker har blitt så engasjert i dette... Kanskje jeg er uempatisk, men jeg synes det er rart. Hva driver dem til å gjøre det? Hvor stor støtte er det egentlig i at vilt fremmede mennesker skriver noen hjerte hjerte og "deler" og "liker"? 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #14 Skrevet 2. oktober 2013 Takk for alle svar Jeg var i grunnen bare litt interessert i å høre hva andre mener om dette. På FB kan det virke som alle synes det er flott at han deler bilder av sin dødssyke datter. Men de som kanskje ikke synes det er greit skriver selvfølgelig ingenting. Ingen vil såre foreldrene og det er selvsagt helt forståelig. Derfor tok jeg det opp her, som sagt for å høre hva andre mener om dette. Ser at det er delte meninger og ikke bare jeg som synes at dette kanskje er litt betenkelig. Anonymous poster hash: 26551...927 2
Gjest Riskjeks Skrevet 2. oktober 2013 #15 Skrevet 2. oktober 2013 Takk for alle svar Jeg var i grunnen bare litt interessert i å høre hva andre mener om dette. På FB kan det virke som alle synes det er flott at han deler bilder av sin dødssyke datter. Men de som kanskje ikke synes det er greit skriver selvfølgelig ingenting. Ingen vil såre foreldrene og det er selvsagt helt forståelig. Derfor tok jeg det opp her, som sagt for å høre hva andre mener om dette. Ser at det er delte meninger og ikke bare jeg som synes at dette kanskje er litt betenkelig. Anonymous poster hash: 26551...927 Det er nok dette... Ingen skriver noe kritisk på den slik side (og det mener jeg selvsagt ikke at man skal heller!), og jeg tror nok også at mange synes de "bør" like og dele fordi dette er så trist og grusomt, og motivet er nok like mye bedre samvittighet/fremstå som empatisk enn virkelig medfølelse. *kynisk* 6
Silfen Skrevet 2. oktober 2013 #16 Skrevet 2. oktober 2013 De som ikke VIL lese, kan vel la vær? Man MÅ ikke stoppe og stirre på enhver ubehagelighet. Nyheter kan slås av, ulykker kan kjøres forbi og gjett hva; nettsider kan LUKKES! 1
Gjest åffårno Skrevet 2. oktober 2013 #17 Skrevet 2. oktober 2013 Men dette er jo ikke et spørsmål om hvorvidt det er forståelig eller ikke at en forelder gjør det av ulike årsaker og hva vi føler om det - det handler om barns personvern på sosiale medier, og det at barnet 1: er i en alder hvor hun ikke ville kunne reflektert over hva dette betyr og 2: er i livets sluttfase gjør at det er en helt aktuell etisk problemstilling å ta tak i. Hva jeg eller andre synes er OK å se på selv er irrelevant - det er barnets personvern og rett til en verdig avslutning på livet, og, om deling på sosiale medier av livets sluttfaser er etisk riktig som er relevant. Det vil vi jo ikke få svar på i ett enkelt barns tilfelle, fordi de hverken har refleksjonsevnen, eller som i dette tilfellet; fysisk mulighet til å innvirke på hva voksne deler med sosiale medier. Om man ser på ting som deles på sosiale medier så er det jo ingen tvil om at det trengs debatt om, sånn uavhengig av denne aktuelle saken. 7
Gjest åffårno Skrevet 2. oktober 2013 #18 Skrevet 2. oktober 2013 De som ikke VIL lese, kan vel la vær? Man MÅ ikke stoppe og stirre på enhver ubehagelighet. Nyheter kan slås av, ulykker kan kjøres forbi og gjett hva; nettsider kan LUKKES! Barn som eksponeres av foreldre kan ikke velge det - det er poenget. Ikke at du eller jeg liker/ikke liker å lese det. Barns mangel på personvern sikres ikke ved at vi lukker nettleseren. Det kunne du sagt om absolutt alt barn eksponeres i av lovlige og ulovlige(og moralsk forkastelige) situasjoner, og det regner jeg med du ikke ville gjort i ethvert tilfelle. Spørsmålet her er om mennesker på sitt dødsleie, uten mulighet for medbestemmelsesrett, skal eksponeres på sosiale medier. Noen vil kanskje dele barn, noen vil dele ektefellen som ligger på dødsleiet, andre vil kanskje dele sin demente mor. Ikke alle føler det som like verdig - og man vet jo ikke hva vedkommende selv mener om de ikke har hatt mulighet til å gi utrrykk for dette(vet hva sosiale medier er og har avklart hva de synes er ok/ikke ok at andre deler når de ikke lengre er tilstede mentalt eller har gått bort). Det er lov å reflektere i to sekunder over dette her. 10
Silfen Skrevet 2. oktober 2013 #19 Skrevet 2. oktober 2013 Barn som eksponeres av foreldre kan ikke velge det - det er poenget. Svaret mitt er helt relevant til det som det faktisk er et svar til.
Gjest Riskjeks Skrevet 2. oktober 2013 #20 Skrevet 2. oktober 2013 De som ikke VIL lese, kan vel la vær? Man MÅ ikke stoppe og stirre på enhver ubehagelighet. Nyheter kan slås av, ulykker kan kjøres forbi og gjett hva; nettsider kan LUKKES! Alt er greit, for man trenger jo ikke se på/lese om det/delta i det? De som ikke liker at det er krig i verden kan jo bare la vær å lese om det? Det må gå an å diskutere en sak uten å få slike svar. Dette er noe som foregår uansett om jeg ser på det eller ikke. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå