Gå til innhold

Er vi mennesker dyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt påstander om at vi mennesker er dyr. Men den påstanden er jeg helt uenig i. Det er forskjell på oss menneskene og dyr. Dyr kan ikke snakke, men det kan vi mennesker. Dyr har pels, men det har ikke vi. Så jeg synes det er helt feil å sammenlikne mennesker med dyrene.

Anonymous poster hash: 853d4...f2f

Skrevet

Nakenrotter har heller ikke pels.

• Liker 13
Gjest Gunfreak
Skrevet

Jeg har hørt påstander om at vi mennesker er dyr. Men den påstanden er jeg helt uenig i. Det er forskjell på oss menneskene og dyr. Dyr kan ikke snakke, men det kan vi mennesker. Dyr har pels, men det har ikke vi. Så jeg synes det er helt feil å sammenlikne mennesker med dyrene.

Mennesker er dyr jo, Aper for å være nøyaktig, en del av orderen Primater, som er en del av klassen pattedyr, pattedyr er synapids, som er tetrapoder, som er en under del av kjøttbeinfikser, som er virveldyr som er en del av kongeriket metezoa(animalia) AKA dyr

Så jo er dyr. Mange dyr som ikke har pels, elefanter har lite pels, hvaler har lite pels, fugler har ikke pels i det hele tatt, ikke har reptiler eller eller edderkopper det, ikke har fisker det, ikke svamper, ikke blekspruter ikke manteter ikke kreps osv. Er bare et bitteliten de lav dyr som har pels.

• Liker 15
Skrevet

Ja, vi mennesker er dyr.

• Liker 4
Skrevet

At mennesket er en egen art, betyr ikke at vi ikke er dyr. Noen liker heller ikke å kalle Lada for bil, men den er utvilsomt det.

• Liker 12
Skrevet

Vi føder levende unger, vi består av kjøtt og blod og diverse organer, akkurat som andre pattedyr. Pels ... tja, noen er vel rimelig pelsdekte blant oss også, selv om det meste av vår pels er sentrert på topplokket, nedentil og i ansiktet. Pels er det lell. Klart vi er dyr.

• Liker 6
Gjest Gunfreak
Skrevet

Vi har hår for hår like mye "pels" som de andre apene som sjimpanser og gorillar, altså samme antall hår, men håret vårt er da tynt og gjennomsiktig for det meste og vi ser mindre hårete ut enn sjimpanser og gorillar.

• Liker 3
Skrevet

Se på dette bildet her, finner man noe bedre eksempel på at vi er i slekt? Hæ? HÆ?

Monkey_Nerd_with_Glasses.jpg

Anonymous poster hash: 94193...0ef
  • Liker 2
Skrevet

Blåhvaler har ikke pels, og de bruker lyd for å kommunisere med hverandre.

Ergo; blåhvaler er mennesker.

Anonymous poster hash: 8e0d7...cdf
  • Liker 3
Skrevet

Blåhvaler har ikke pels, og de bruker lyd for å kommunisere med hverandre.

Ergo; blåhvaler er mennesker.

Og derfor er Mor Lille en blåhval? (Ok, det er hun kanskje også, men ikke i biologisk forstand)

• Liker 2
Skrevet

Og derfor er Mor Lille en blåhval? (Ok, det er hun kanskje også, men ikke i biologisk forstand)

Hun er nærmere en blåhval enn stein, da steiner kan ha pelsaktig mose og de er generelt stille.

• Liker 7
Skrevet

Selvfølgelig er vi en type dyr, pattedyr til og med. Alle dyr er jo forskjellige, og mennesker er forskjellige fra andre dyr :)

• Liker 1
Skrevet

Menneskearten tilhører jo dyreriket, og hva annet skulle vi vært om vi skulle puttet oss i et klassifikasjonssystem? Vi har alle egenskapene som tilsvarer pattedyr, og man kan ikke akkurat påstå at vi er et virus heller, pga arvestoff-forskjeller osv :P

Skrevet

Jeg har hørt påstander om at vi Katter er dyr. Men den påstanden er jeg helt uenig i. Det er forskjell på oss Katter og dyr. Dyr kan ikke snakke, men det kan vi Katter. Dyr har fjær, men det har ikke vi. Så jeg synes det er helt feil å sammenlikne Katter med dyrene.

• Liker 2
Annonse
Gjest Gunfreak
Skrevet

Mennesker ble først klassifisert som Primater for ca. 300 år siden, dette ble gjort av carl leneus, mannen som skapte grunnlaget for hvordan vi arkiverer arter i dag. Dette var før man viste om evolusjon.

Han fant ikke noe annet sted å putte mennesker, han ga oss navnet homo sapiens.

• Liker 2
Skrevet

Menneskearten tilhører jo dyreriket, og hva annet skulle vi vært om vi skulle puttet oss i et klassifikasjonssystem? Vi har alle egenskapene som tilsvarer pattedyr, og man kan ikke akkurat påstå at vi er et virus heller, pga arvestoff-forskjeller osv :P

Tja.. akkurat i oppførsel er vi kanskje ikke så ulike? Jeg minnes en viss agent i en fremtidsdystopisk film som dro en ganske tankefull sammenligning.

• Liker 2
Skrevet

Tja.. akkurat i oppførsel er vi kanskje ikke så ulike? Jeg minnes en viss agent i en fremtidsdystopisk film som dro en ganske tankefull sammenligning.

Hehe, joda, sant nok det, men dersom vi skal se på hvordan vi er oppbygd og ulike egenskaper osv så ser vi jo fort store forskjeller :)

Skrevet

Alle mennesker er dyr, men valgene vi foretar oss skiller mellom dyreatferd og menneskeatferd, slik jeg ser det. Noen følger sine reptilbehov, mens andre igjen er bevisste og unngår handlinger som gjør oss til de sultne rovdyrene vi er, konstant på jakt etter nytelse og selvhevdelse. Selvrealiseringsbehovet ser jeg på som dyreatferd, så vi er vel i bunn og grunn dyr. Det koster noe å oppføre seg som et menneske. Ikke lett.

Anonymous poster hash: 673f3...80b
Skrevet

Jeg har hørt påstander om at vi Katter er dyr. Men den påstanden er jeg helt uenig i. Det er forskjell på oss Katter og dyr. Dyr kan ikke snakke, men det kan vi Katter. Dyr har fjær, men det har ikke vi. Så jeg synes det er helt feil å sammenlikne Katter med dyrene.

TOUCHÉ :danse:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...