Imax Skrevet 29. april 2004 #1 Del Skrevet 29. april 2004 Synes det er superfrustrende at hunden min har begynt å markere utrolig mye. Bor et sted der det er mange hunder og her om dagen fikk jeg ham nesten ikke med meg fordi han skulle snuse, smake, tisse og repetere dette om og om igjen. Puh! Så jeg har vurdert å kastrere ham, for da slipper jeg også styr med tisper med løpetid osv. Men mannen min er veldig i mot det, så jeg har ikke gjort noe med det. Men nå har hunden min fått en hormonsprøyte som hemmer produksjon av testosteron. Så får vi se om det hjelper litt. visstnok kan det ta 3-4 uker før det begynner å virke, og så varer det i 3-5- mnd. Venter spent på om det hjelper. Noen som har erfaringer? (jeg følger opp når det har gått litt tid). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 30. april 2004 #2 Del Skrevet 30. april 2004 Får man kastrert hunder i norge, uten en veldig god grunn da? Forresten må jeg si meg veldig skeptisk til hormonsprøyter. Det blir ofte brukt på ildertisper som kommer i brunst(nå vet jeg ikke en gang om dette er samme type hormoner som du fikk til hunden din.), for å ta dem ut av brunst(ildertisper kan dø hvis de går for lenge i brunst og ikke blir parret). Jeg har selv benyttet meg av dette og fått en veldig syk ilder som resultat. Noen får veldig bitchy ildere mens andre ikke merker noen ting. Hva het hormonsprøyten du fikk til hunden din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2004 #3 Del Skrevet 30. april 2004 Hvor gammel er hunden? Jo, det er en lov om det, men det er endel veterinærer som ikke bryr seg så veldig om denne loven, så en eller annen veterinær kunne helt sikkert gjort det for deg. Men det er jo fortsatt mange gode grunner til kastrering også ... bl. a. reduserer enkelte krefttyper, minsker dominansen hos hannhunden, PMS (ja, ok, aggressive tendenser og humørsvingniger). Men det vil allikevel ikke si at personligheten hans kan bli forandret, han kan bli aggressiv mot andre hannhunder i og med at han har en annen lukt, eller at de kan bli sinte på han. Det spørs veldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 30. april 2004 #4 Del Skrevet 30. april 2004 Min hannhund fikk for noen uker sin 3. kjemiskkastering sprøyte (får hver 3. mnd) - og jeg er kjempe fornøyd med resultatet. Har en omplasseringshund på 6 år og han er GAL etter tisper... han kryper og gjør seg til og er konstant på damejakt. Når ei av tispene i nabolager (er mange av dem) har løpetid, var han håpløs å ha i hus. Stressa og gikk å peip og klaga hele døgnet, vi holdt på å bli gale. Han gjorde også alt han kunne for å stikke av (han åpner dører). På voksne hannhunder er det ikke alltid kastering hjelper så mye på slik adferd, og vi ble derfor anbefalt å prøve kjempisk kastering. Benz er fortsatt veldig glad i å få treffe tisper (går dårlig overens med de fleste hannhunder), men han er ikke så masete og stresset som han var før. Nå slapper han av inne. Vi skal få han ordentlig kastert i sommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 30. april 2004 #5 Del Skrevet 30. april 2004 Får man kastrert hunder i norge, uten en veldig god grunn da? Ja, det gjør man! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 30. april 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 30. april 2004 Jeg er veldig spent på resultatet. Han er ikke aggresiv, men markerer ekstremt mye, og det er utrolig slitsomt. Så da prøver vi kjemisk kastrering først. Tror hormonet var progesteron, men er ikke helt sikker. Det hemmer utvikling av testosteron. Tror loven om kastrering av hunder ikke er helt overens med praksis. Mange veterinærer gjør det, og det er vanskelig å bestride nødvendigheten av det da det er lov å la "adferdsmessige årsaker" legges til grunn. Har diskutert det med min veterinærvenninne, og hun sier at hun ikke ser noen prinsipiell forskjell å kastrere en katt, en hest eller en hund (de to første er tilatt å kastrere i Norge). Og derfor gjør hun det dersom eieren synes det er nødvendig (og hun mener det er forsvarlig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 30. april 2004 #7 Del Skrevet 30. april 2004 Vår hannhund markerer jo også endel da. Men jeg ville nok ikke kastrere ham av den grunn. (Så sant han ikke begynte å markere inne.) På dressurkursene jeg har vært på har de vært veldig bestemte at hannhunder ikke må få lov til å markere hele tiden. Da vil de slutte med det, og starte å tisse skjeldnere, og bli ferdig med det. Jeg har ikke vært så flink til å være bestemt med dette med bikkja mi. Mest fordi jeg nok synes han må få lov å snuse og marker litt da. Han kommer jo dersom jeg sier "Kom", drar litt i båndet, og i verste fall må si kom en gang til. Blir det for ille, dvs stopping hver femte meter lar jeg ham ikke snuse i grøftekanten, og det går stort sett greit det. Kan jeg spørre hva slags hund du har Imax? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 30. april 2004 #8 Del Skrevet 30. april 2004 Jeg kjørte en periode beinhard tissekontroll på hannhunden min. Det er noen år siden. Da fikk han ikke lov å tisse eller snuse, før jeg lot han gjøre det. Jeg driver ikke sånn nå. Turene våre er for hans del. Vi bruker flexiline der det er trafikk, ellers går han løs. Han tisser og snuser og koser seg. Men så er han jo ikke vanskelig å få med seg om man trenger det. Det fine med flexilinen er at jeg kan fortsette å gå mens han snuser - og så blir han stort sett ferdig til vi har gått ut lengden på båndet. Trenger jeg at han går fint ved siden så gjør han det. Men stort sett er turene hans og til hans disposisjon. Når det gjelder sprøyte, så har jeg brukt det på en annen hanne. Han var fryktelig dominant, og markerte inne. Det hjalp med den sprøyten - men forholdet til andre hunder ble ikke bedre. Jeg kommer ikke på hva den het. Det er kvinnelig kjønnshormon tror jeg. Lurer på om det var Perlutex det het jeg?? Tror det. Hvor gammel er hunden? En annen ting - er de først blitt tispegalne - så vil de fremdeles kunne reagere på løpetidslukt. De glemmer ikke så lett *ler* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 30. april 2004 #9 Del Skrevet 30. april 2004 En annen ting - er de først blitt tispegalne - så vil de fremdeles kunne reagere på løpetidslukt. De glemmer ikke så lett *ler* De snur seg fortsatt etter damene, men de vet ikke helt hvorfor lenger, mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 30. april 2004 #10 Del Skrevet 30. april 2004 Litt utenom tråden dette her: Hadde bare en så koselig opplevelse da jeg var ute med hunden tidligere. Vanligvis er ikke eiere med hannhunder så interessert i å la min hannhund få hilse på deres. Men i dag traff jeg en koselig jente som ikke hadde problemer med dette. De to hannbikkjene lekte og koste seg som bare det. GØY!! Ikke noe antydning til rivalisering. Så må det sies at det var to relativt unge hinder som møttes, min 2 åring, og hennes 1 åring. Sånne turer er så koselige. Blir glad langt inni sjela når jeg ser to hunder som får leke fritt, og koser seg. Deilig å se på to skjønne vofser og måtte le høyt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 30. april 2004 #11 Del Skrevet 30. april 2004 De snur seg fortsatt etter damene, men de vet ikke helt hvorfor lenger, mener du? Hehe, iallefall så glemmer de det ikke. Selv vår gamle kastrerte hannhund som i tillegg fikk Perlutex sprøyter for å roes ned - ble helt gal når han møtte tisker - og flørta og prøvde seg på de. Det kunne jo ikke bli noe av det - men han husket et eller annet og prøvde (selv om han så vidt jeg vet aldri hadde parret noen) *ler* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smila Skrevet 3. mai 2004 #12 Del Skrevet 3. mai 2004 Har en helkastrert hund. Han ble kastrert rundt ni mnd alderen. Han er roligheten selv. Broren hans ble kastrert litt senere, litt for sent. Han går rundt å skvetter, og prøver seg på hohunder med løpetid. SÅ de sier at når hunden blir kastrert forsent, så er det ikke alltid at det hjulpet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dolphina Skrevet 3. mai 2004 #13 Del Skrevet 3. mai 2004 Har tenkt på å kasterere hunden min. Han markerer noen ganger inne, og som oftest så jeg ikke ser det! Men hva er for sent? Han er nå 8 mnd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 7. mai 2004 Forfatter #14 Del Skrevet 7. mai 2004 8 mnd er IKKE for sent, det er helt klart. De sier vel innen to år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå