Gå til innhold

selvforskyldt arbeidsledig og utestenging fra dagpenger


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har en jobb som tar fullstendig knekken på meg. Det har vært ganske ille veldig lenge og nå orker jeg bare ikke mere. Det sliter på helsa, kjærligheten, venner og tiltak generelt... Med andre ord en uutholdelig situasjon for meg. Jeg har vært sykemeldt for utbrenthet et par måneder og er tilbake på jobben nå, men situasjonen er verre enn noen sinne.

Så det jeg lurer på er om det finnes unntak fra regelen om utestenging fra dagpenger (de 8 ukene)? Er det noen her som har erfaringer å dele med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du sier opp selv, får du ikke dagpenger i oppsigelsestiden (selv om du får gå før oppsigelsestiden er over) og så får du 8 ukers karantene fordi du selvforskyldt mistet jobben. Deretter får du 5 dager uten dagpenger ("ventedager").

For meg, med 3 mnd oppsigelsestid (som sa opp i januar) ble dette mars, april og mai (i oppsigelsestid, selv om jeg fikk gå i januar). Så ble det juni og juli i karantene fordi jeg selv valgte å gå (i praksis endret jeg til en mindre stilling) selv.

Men dette slipper du dersom du har en legeattest på at du har sagt opp din stilling av helsemessige årsaker. Da har du bare de 5 ventedagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...