Gå til innhold

"Open sandwich" - en norsk greie?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå finnes det jo motorsykler med både 3 og 4 hjul da

Mange atv'er er registrert som en 4-hjuls motorsykler

Jo! Men sier man motorsykkel uten noe mer, regner man med at den har kun to hjul. Samme med bil, hører man ordet bil tenker man vanligvis 4 hjul, men den kan ha tre.

Uansett, dette er nok ikke noe særnorsk. Mer som utypisk amerikansk.

Sikkert riktig. Jeg liker mine skiver utypiske.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"a slice of bread"

Men det betyr en tørr brødskive, uten noe på - kan ikke brukes om brødskive sånn som vi har med i nistepakka med pålegg på :)

Anonymous poster hash: c9a29...854

Skrevet

Men det betyr en tørr brødskive, uten noe på - kan ikke brukes om brødskive sånn som vi har med i nistepakka med pålegg på :)

Neida jeg er klar over det. De har ikke noe ord for "brødskive" slik som vi har.

Skrevet

Neida jeg er klar over det. De har ikke noe ord for "brødskive" slik som vi har.

De har vel adoptert "smorgas" fra Sverige.

Skrevet

Hvorfor kan det ikke det? Vi bruker også brødskive om begge deler.

Anonymous poster hash: e0c84...adf

Skrevet

Tror kanskje amerikanere har en litt smal horisont. Open sandwich er helt vanlig i Tyskland, Østerrike og Sveits i hvert fall selv om de som regel gjør mer ut av skivene enn det vi gjør.

Anonymous poster hash: 813fd...054

Du glemte de danske smørrebrød. Det er jo en institusjon i seg selv.

Skrevet

Nistapakke er sikkert et ord som mangler i deres vokabular :ler:

Mange vet vel kanskje hva "lunchbox" eller "packed luch" er, men det er vel kanskje

ikke "a place of bread" de pakker med seg da...om i det hele tatt noen pakker med seg formiddagsmat idet hele tatt..

Skrevet

Det hender at amerikanere pakker med seg matpakke, men det er ikke like vanlig som her i Norge. Ettersom brødet er mindre grovt er det også pålegget man blir mett av, og ikke brødet. Grovt brød tror jeg er ganske germansk (Skandinavia pluss Tyskland). Det var ihvertfall en av tingene jeg savnet da vi bodde i Irland.

Jeg pleide å sitte barnevakt for en Amerikansk familie her i Norge. De kjøpte hveteboller og brukte som rundstykker *grøsse*

Skrevet

Tyskland er jo enda mer ekstreme enn de nordiske landene på grove/mørke brød virker det som. Synes ikke det er veldig bra utvalg i skikkelig grove brød i butikkene i Norge egentlig.

Skrevet

Hvorfor kan det ikke det? Vi bruker også brødskive om begge deler.

Anonymous poster hash: e0c84...adf

Ja, vi bruker brødskive om begge deler, og en må skjønne hva som menes utfra kontekst.

Men siden hele konseptet brødskive (med pålegg) er ukjent på amerikansk, så finnes det heller ikke noe begrep på engelsk som dekker det. Ber du om "a slize of bread" så får du ei tørr skive - og alle vil se rart på deg.

Skrevet

Ja, vi bruker brødskive om begge deler, og en må skjønne hva som menes utfra kontekst.

Men siden hele konseptet brødskive (med pålegg) er ukjent på amerikansk, så finnes det heller ikke noe begrep på engelsk som dekker det. Ber du om "a slize of bread" så får du ei tørr skive - og alle vil se rart på deg.

Og svarer meg selv her, fordi jeg posta litt for fort....

Skal du ha ei brødskive (med pålegg) må du be om en "open sandwich".

Skrevet

I usa bruker de en halvkilo kjøtt i sandwichene. Kvalmt

Og bare hvitt brød. Usj.

Skrevet

Og bare hvitt brød. Usj.

Eneste negative jeg ser med den kosten er mangel på fiber. Ellers ser jeg ikke noe stort problem med slik næring. (Ok, man går kanskje matlei)

Skrevet

Eneste negative jeg ser med den kosten er mangel på fiber. Ellers ser jeg ikke noe stort problem med slik næring. (Ok, man går kanskje matlei)

..og at det dermed er mindre mettende og man må spise mer enn man hadde trengt med ordentlig grovt brød. Hadde brødet vært kompakt og grovt så hadde det kanskje holdt med halvparten av den guffen de har oppå..

Skrevet

Brødskive med pålegg er visst veldig eksotisk for engelskmenn også, ihvertfall ble min engelske kjæreste veldig forundret over at jeg ikke bruker to brødskiver og lagde sandwich.

Tåpelig, synes jeg. Ikke rart det er så mange feite og syke folk i UK og USA, de lever jo på hvitt mel og sukker... :fnise:

Det er visst forøvrig vanlig å sende med potetgull til ungene på skolen også, som lunch. Hver dag... (I england, that is. USA er vel enda verre, kan jeg tenke meg)

Anonymous poster hash: 04ac2...200

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...