Gå til innhold

"Open sandwich" - en norsk greie?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en amerikansk venninne på besøk, og hun ble så veldig betuttet når hun så at jeg ikke brukte to skiver til å lage smørbrød, men bare ett, en "open sandwich" som hun kalte det. Ifølge henne er det visst ingen som gjør det der hun bor, og hun kjenner heller ingen som pleier å bare bruke en skive.

Er det virkelig en norsk greie å bare bruke en skive? For jeg klarer ikke å spise en hel to-lags sandwich uten å bli stappmett, og det har jeg ikke noe behov for. :fnise:

Anonymous poster hash: 2a996...e21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp dette kjenner jeg til... i USA spiser de ikke brød med pålegg slik som vi gjør her.. de spiser sandwich.

Det er vel ikke en "Norsk" greie akkurat... Har jo fått brødskrive med pålegg andre steder i Europa :)

Skrevet

Hun venninna mi mente det var noe norsk/nordisk iallfall :fnise: Haha, jeg syntes det var litt morsomt..

Anonymous poster hash: 1e09d...4ae
Skrevet

Hvordan er det med fint vs grovt brød i statene i forhold til her da?

Skrevet

I usa bruker de en halvkilo kjøtt i sandwichene. Kvalmt

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er det med fint vs grovt brød i statene i forhold til her da?

Mye mer utbredt med fint brød. Sukkerholdige frokostblandinger, gjerne akkompagnert av marshmellows og rein sjokolade, er også poppis - i hverdager. Hun trodde havregryn var hestemat, liksom :fnise: "Wait, is this actually real food? Do you eat this? It's not like.. horsefood or anything? SERIOUSLY?!"

• Liker 4
Skrevet

Det er antakelig mer opprinnelig dansk enn norsk - jf smørrebrødkulturen. :spise:

Anonymous poster hash: 5de79...063
  • Liker 2
Skrevet

hvordan type brød er det du serverer henne da TS?

Ble litt nyskjerrig nå på hva hun synes om det vi anser som grovt brød her i norge...

Kan se for meg at det ikke er noe særlig godt for dem som kun er vant med loff.. husker

jo selv hvordan det var som barn, ikke at jeg er oppvokst på loff, men sånne grove bakern-brød

falt kanskje ikke helt i smak.

Skrevet

hvordan type brød er det du serverer henne da TS?

Ble litt nyskjerrig nå på hva hun synes om det vi anser som grovt brød her i norge...

Kan se for meg at det ikke er noe særlig godt for dem som kun er vant med loff.. husker

jo selv hvordan det var som barn, ikke at jeg er oppvokst på loff, men sånne grove bakern-brød

falt kanskje ikke helt i smak.

Vi baker hjemme. Grove, men ikke sånne mørke-mørkebrune :b

Hun synes det er rart, egentlig. Men godt, mye bedre enn det de har i USA, også. Iallfall når hun ble litt vant med det. Var litt "How can you eat this, oh wait, it's actually kinda good!" :fnise:

Kjenner jeg gleder meg veldig lite til å besøke henne *pakke ned havregryn og helmelk*

• Liker 5
Skrevet

Vi baker hjemme. Grove, men ikke sånne mørke-mørkebrune :b

Hun synes det er rart, egentlig. Men godt, mye bedre enn det de har i USA, også. Iallfall når hun ble litt vant med det. Var litt "How can you eat this, oh wait, it's actually kinda good!" :fnise:

Kjenner jeg gleder meg veldig lite til å besøke henne *pakke ned havregryn og helmelk*

Its kinda myyye bedre enn loff i hvertfall :ler:

Synes det er så artiig å høre om hva amerikanere synes om maten "vår" for den er jo veldig anderledes fra dem sin- spesielt den vi har og lager hjemme mener jeg.

• Liker 2
Skrevet

Stort sett hele Europa spiser brød som vi gjør her i Norge, med en skive med pålegg oppå

• Liker 3
Skrevet

Tror kanskje amerikanere har en litt smal horisont. Open sandwich er helt vanlig i Tyskland, Østerrike og Sveits i hvert fall selv om de som regel gjør mer ut av skivene enn det vi gjør.

Anonymous poster hash: 813fd...054
  • Liker 2
Skrevet

Har en amerikansk venninne på besøk, og hun ble så veldig betuttet når hun så at jeg ikke brukte to skiver til å lage smørbrød, men bare ett, en "open sandwich" som hun kalte det. Ifølge henne er det visst ingen som gjør det der hun bor, og hun kjenner heller ingen som pleier å bare bruke en skive.

Er det virkelig en norsk greie å bare bruke en skive? For jeg klarer ikke å spise en hel to-lags sandwich uten å bli stappmett, og det har jeg ikke noe behov for. :fnise:

Nå er vel strengt tatt en sandwich alltid to lag, så å kalle en sandwich to-lags, er som å kalle en motorsykkel en tohjuls motorsykkel.

Selv foretrekker jeg som regel den amerikanske måten uansett, siden jeg hater å få majones og diverse annet klissepålegg smurt utover overleppa.

Skrevet (endret)

Nå er vel strengt tatt en sandwich alltid to lag, så å kalle en sandwich to-lags, er som å kalle en motorsykkel en tohjuls motorsykkel.

Joda, men amerikanere har vel ikke noe eget ord for "en brødskrive"

Endret av NozMonster
  • Liker 2
Skrevet

"a slice of bread"

• Liker 1
Skrevet

Du tar en skive, deler den i to og legger halvdelene oppå hverandre! ;) Det er jo sånn de ofte gjør i usa også, deler sånne firkantede skiver i to trekanter :) Men sånn egentilg er skivene mye bedre "open" uansett!

Anonymous poster hash: e84fa...c77

Skrevet

Its kinda myyye bedre enn loff i hvertfall :ler:

Synes det er så artiig å høre om hva amerikanere synes om maten "vår" for den er jo veldig anderledes fra dem sin- spesielt den vi har og lager hjemme mener jeg.

Hun skal få smake smalahove i morgen (etter hennes ønske, riktignok) så blir spennende å se hvordan det går :fnise: Tror ikke hun forstod heeelt at vi mener bokstavelig talt et sauehode :laugh:

Jeg fortalte også om nissen vi har i fjøset og i stad hørte hun katta romstere, så nå er hun livredd :fnise:

• Liker 10
Skrevet

Breadwriter?

• Liker 10
Gjest Funky Punk
Skrevet

Selv foretrekker jeg som regel den amerikanske måten uansett, siden jeg hater å få majones og diverse annet klissepålegg smurt utover overleppa.

Nå finnes det jo motorsykler med både 3 og 4 hjul da

Mange atv'er er registrert som en 4-hjuls motorsykler

Uansett, dette er nok ikke noe særnorsk. Mer som utypisk amerikansk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...