Gå til innhold

Jeg vil finne ut hva som er galt med meg! - psykisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 23 år og har slitt så lenge jeg kan huske. Har vært i hjelpeapparatet i mange år og jobber ikke per d.d.

Dessverre kommer vi aldri noe videre, jeg har aldri vært innlagt og aldri fått noen annen diagnose enn angst og depresjon. (Har vært inn og ut av poliklinikken på dps uten at det har hjulpet noe særlig)

Dette stemmer jo, men jeg føler selv at det ligger noe mer bak, en eller annen diagnose som gjør at dette kommer tilbake hele tiden.

Har egentlig aldri vært opptatt av diagnoser, men nå er jeg lei og vil ha ordentlig hjelp og vite hva det feiler meg! Da kreves det vel at noen graver litt, altså får jeg ikke noe særlig hjelp de 15 min hos legen.

Kan han henvise meg videre noe sted eller må jeg ta kontakt med privat psykiater? Har vært hos mange forskjellige psykologer som bare vil snakke om hvordan ting går, og det hjelper ikke.

Vil gjerne at vedkommende kan litt om medisiner også, da jeg antagelig har vært feilmedisinert hele tiden.

Håper noen har erfaring her og kan hjelpe meg.

Anonymous poster hash: dcc3a...0be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har tilbakevendende depressiv lidelse, kommer jo ofte depresjonene tilbake. Om man har perioder med oppstemthet i tillegg, kan det være bipolar lidelse. En annen mulighet er emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, om det er slik at du er veldig påvirket av andres avvisning/respons og har selvmordstanker. Dette er bare forslag.

Du kan be fastlegen om henvisning til en psykiater eller psykologspesialist (altså med spesialisering, ikke "bare" psykolog").

Jeg opplevde selv hjelpen på to ulike dps som mangelfull og overfladisk. Jeg måtte søke hjelp i mange år, før jeg endelig fikk det. Du kan også videreformidle hvordan du opplever behandlingen til dps'et og legen der. En time skal vare i 45 min, ikke 15.

Anonymous poster hash: 47225...d33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare råde deg til å ikke be om å få diagnosen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Det er den verste diagnosen du kan ha i psykiatrien, den mest stigmatiserte diagnosen.

Anbefaler deg å finne en psykiater å gå til. H*n kan også ta medisin biten, det kan ikke en vanlig psykolog.



Anonymous poster hash: 5974d...4d5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hatt disse problemene hele livet kan det være smart å be om en nevropsykologisk utredning. Evnt prøve habiliteringstjenesten i stedet for psykiatrien. Da får du avdekket om det ligger noe medfødt bak som forårsaker problemene. Dette kan være alt fra milde lærevansker til add, asperger syndrom osv.



Anonymous poster hash: 637ce...e00
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen kan henvise deg til psykiater, enten offentlig eller privat med refusjonsavtale.

Leser over her at man ikke skal be om å få en spesifikk diagnose. Vi kan vel strengt tatt ikke velge oss ut diagnoser vi har lyst på selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare råde deg til å ikke be om å få diagnosen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Det er den verste diagnosen du kan ha i psykiatrien, den mest stigmatiserte diagnosen. Anbefaler deg å finne en psykiater å gå til. H*n kan også ta medisin biten, det kan ikke en vanlig psykolog. Anonymous poster hash: 5974d...4d5

Man "ber" uansett ikke om diagnose. Det er det spesialisten som er eksperten på, ikke pasienten. Men det er viktig at man som pasient får tid og anledning til å bli grundig utredet og får rom til å formidle hva man sliter med. Det er ikke alltid tilfellet, dessverre.

Det er vel mange som vil hevde at psykoselidelser er mer stigmatisert. Da er man det man i gamle dager kalte "gal" eller "sinnssyk", noe man ikke er med en personlighetsfortyrrelse.

Og diagnoser kan også utløse trygderettigheter, så det er viktig at man får rett diagnose - og rett hjelp.

Anonymous poster hash: 47225...d33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for svar, alle sammen.

Jeg har tilbakevennende depresjoner, men det er angsten som plager meg mest. Jeg har valgt å ikke gå på medisiner i øyeblikket, da jeg synes de gjorde like mye vondt som godt (for meg). Men hverdagen uten er 'brutal'..

Jeg har også et lite barn, og det er det som gjør at det er så viktig for meg å komme opp av gjørma nå.

Jeg tror selv at det er en eller flere personlighetsforstyrrelser inne i bildet, ut ifra hva jeg vet. (Som selvfølgelig bare er hva jeg har lest) Bipolar 2 kan det kanskje også være, men ikke type 1. Jeg har heller ikke psykoser.

Er veldig enig med den siste der, jeg føler vel egentlig at ingen egentlig har hatt tid eller 'giddet' å jobbet for å finne ut hva det egentlig er. Har bare fått den 'bredeste' diagnosen, fordi det har vært lettest. Men jeg føler ikke det passer..

Du som nevte at det kunne være nevrologisk og at jeg burde prøve habiliteringstjenesten, (?) kunne du forklart mer om det? Evt gitt meg en link eller noe. Tror ikke det er noen av tingene du nevner, men hvis det finnes andre ting så kan det jo selvfølgelig ligge der.

Anonymous poster hash: dcc3a...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror selv at det er en eller flere personlighetsforstyrrelser inne i bildet, ut ifra hva jeg vet.

Da ber du om en utredning for pf. Det er ikke en spesielt omfattende eller vanskelig utredning, som regel brukes blant annet et skjema som heter SCID-II (men da må du først ha vist de generelle symptomene på pf).

Anonymous poster hash: bc11f...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ber du om en utredning for pf. Det er ikke en spesielt omfattende eller vanskelig utredning, som regel brukes blant annet et skjema som heter SCID-II (men da må du først ha vist de generelle symptomene på pf). Anonymous poster hash: bc11f...fe3

Takk. Kan jeg be legen om utredning også henviser han meg videre til rette vedkommende? TS

Anonymous poster hash: dcc3a...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Kan jeg be legen om utredning også henviser han meg videre til rette vedkommende? TS

Anonymous poster hash: dcc3a...0be

Jeg tipper legen din vil henvise deg før en utredning blir gjort, da en allmennlege ofte ikke har kompetanse til å utrede personlighetsforstyrrelser.

Anonymous poster hash: bc11f...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Kan jeg be legen om utredning også henviser han meg videre til rette vedkommende? TSAnonymous poster hash: dcc3a...0be

Ja, det tror jeg du kan. Det finnes en spesialavdeling for personlighetsforstyrrelser på Oslo universitetssykehus (men dit må man henvises av en spesialist). Og så er det privatpraktiserende psykiatere og psykologer.

Anonymous poster hash: 47225...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...