Gå til innhold

Svigermor og invitasjonstekst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jag tror det är lika vanligt och rätt/orätt att inte ha med föräldrarnas namn, som att ha med dem, både med och utan efternamn.

I en bröllopsinvitation jag har fått har inte föräldrarnas namn sått - men så stod brudparet själva för allt.

I vår bröllopsinbjudan stod inte föräldrarnas namn - vi stod för det mesta, svärmor för maten men det var bara familjen som blev bjudna

I en tredje inbjudan stod föräldrarnas namn - det var ett jättepampigt bröllop med sydamerikanska och rumänska föräldrar. I den inbjudan stod föräldrarnas fulla namn var och en för sig. Inbjudan var "liggande"

Turid Gunnarsen Hansen og John Nilsen Hansen

Björg Lene Grytom Andresen og Arnfinn Andresen

har den stora äran att bjuda in till bröllop mellan

Poirot Gunnarsen Hansen

och

Poirotmannen Andresen

Hur vore det om du tog fram en skiss eller förslag på inbjudan - med förnamnen på föräldrarna och som svarsadress/tel skriver du ut mödrarnas namn?

Det är som sagt var DU (och din blivande man) som ska bestämma. Ibland är det bättre att ta fram exempel på hur det verkligen ser ut. Hur krångligt eller fint och bra det blir.

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet
Dette blir jo litt på sida, og det er ikke meninga å spore av tråden.

Men jeg lurer litt på hvorfor foreldrene skal stå som vertskap? I de færreste tilfeller er det jo foreldrene som steller til bryllup for veslejenta si lengre.

- Handler det om å poengtere hvem som betaler?

- Er det en av de tingene som bare "er sånn"?

Hvorfor egentlig?!

Forklar og berik meg!!!

Må nemlig innrømme at det minner meg om å bli gitt bort ved alteret av min far. Flott at faren min fulgte meg opp som en representant for det jeg kom fra. Men at han og min tilkommende egentlig skulle veksle håndtrykk ved alteret som for å takke for handelen.

DET sa jeg nei til. (Selv om presten sa det var vanlig. )

Det er de som holder festen, og da er det de som er vertsskapet. Det er de som tar imot påmeldinger ol. Da er det naturlig at det er de som inviterer. Hadde vi betalt alt selv er det vi som holder festen, og da ville det stått i vårt navn. For meg er dette helt naturlig på en så høytidelig dag.

Gjest Embla s
Skrevet

Måten din forlovede taklet sin mor på må da uansett være bevis på at han er en flott fyr (jmfr hovedinl) :wink:

Da jeg giftet meg, var det mine foreldre som holdt brylluppet, og dermed var det de som inviterte. Vi hadde med etternavn på de, men ikke på oss:

Kari og Per Hansen har den glede å invitere........ til Lise og Lars' bryllupp....

Hvis mamma hadde hatt to etternavn, ville det stått

Kari Berg Hansen og Per Hansen har den glede...

Tror ingen ville tenkt at de var skilt for det, men heller at hun har beholdt pikenavnet som mellomnavn.

Jeg syns det er riktig med etternavn på foreldrene (hvis det er de som inviterer), det er jo ikke sikkert alle de inbudte i det hele tatt kjenner/vet hvem de er (mens man går ut ifra at de kjenner brudeparet :wink: )

Gjest Poirot
Skrevet

Svigermor er fremdeles sur, men det blir slik hun vil (men det har vi ikke sagt til henne :sjarmor: ). Men vi bruker komma mellom navnene isteden for og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...