Gå til innhold

Svigermor og invitasjonstekst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hmmmm, de gangene jeg har fått innbydelse til bryllup har det aldri stått etternavn - selv om foreldrene betalte. Tror ikke fornavnet til foreldrene sto der heller, selv om de betalte.

Kan du ikke lage et lite felt nederst på innbydelsen:

Dette bryllupet er sponset av: Fru og Herr Foreldresen og Fru og Herr Svigersen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hmmmm, de gangene jeg har fått innbydelse til bryllup har det aldri stått etternavn - selv om foreldrene betalte. Tror ikke fornavnet til foreldrene sto der heller, selv om de betalte.

Kan du ikke lage et lite felt nederst på innbydelsen:

Dette bryllupet er sponset av: Fru og Herr Foreldresen og Fru og Herr Svigersen.

:ler: Også en måte å gjøre det på ja :wink:

Hos oss er foreldrene vertskap. Det er de som betaler deler av festen, det er de som skal ha ansvaret for å sette sammen siste del i sangheftet (evnt. ekstrasanger osv), det er de i samarbeid med toastmaster som skal sette opp kjøreprogrammet under middagen, det er de som skal ta imot gjestene og ønske velkommen.

Det er de som skal ha oversikt over hvem som kommer eller ei.

Et must for oss å ha med foreldrene i innbydelsen altså :-)

Gjest Poirot
Skrevet
Er det et alternativ å ikke ha etternavn på noen av dere, eller blir det for uformelt (spesielt for din svigermor)?

Hilsen Lille meg

Ja, det blir alt for uformelt.

Hennes syn er: foreldrene SKAL ha etternavn.

Nå vil hun ikke engang snakke med sambo, fordi hun er lei seg/sur.

Skrevet
[Nå vil hun ikke engang snakke med sambo' date= fordi hun er lei seg/sur.

Er det mulig!! En slik svigermor skal jeg IKKE bli :-?

Men jeg må ærlig talt innrømme at jeg tar hensyn til våre foreldre sine meninger. De er så snille og betaler store deler av bryllupet. Men SÅ vrange, hadde de nok ikke vært altså!

Skrevet

Selv om damene skal stå først på norsk, hva om du skriver

Pappa og Mamma mellomnavn etternavn?

Gjest Poirot
Skrevet

Det går nok over, hun bare blir så fort opprørt. Vil understreke at hun er snill, gavmild og omtenksom mot andre. Men altså veldig bastante menigner om hvordan ting ER og SKAL være.

Men ja, jeg synes hun tar litt på vei nå...

Gjest gjest1
Skrevet

Hmmmm våre foreldre delte kostnadene på bryllupet vårt, men vi hadde kun våre egne navn på innbydelsene...(Var vi frekk da kanskje?)

Min svigermor og svigerfar hadde et ønske i bryllupet vårt jeg var helt i mot, vi valgte å gjøre det jeg ville siden jeg trods alt var bruden... (Ble surmuling ut av det men jeg sto på mitt, og alt gikk bra)

Kanskje dere skal gjøre det dere også? Selv om de betaler er det jo fortsatt deres bryllup!

Gjest Poirot
Skrevet

Kanskje dere skal gjøre det dere også? Selv om de betaler er det jo fortsatt deres bryllup!

Nettopp.

Men hittil så har vi fått alt slik vi vil, så det er ikke som om de presser igjennom alt mulgi rart. Og det er jo egentlgi et beskjedent ønske, og vil jo at de skal være komfortable med invitasjoner som sendes ut i deres navn.

Hadde hun spurt pent, så hadde vi kunnet diskutert det, men jeg liker ikke at hun er så innmari besserwisser som vet hvordan alt ER og MÅ være i bryllup, når jeg har vært i flere bryllup enn henne de siste årene. Derfor er jeg og sambo i litt vrangt humør om dagen. :sjarmor:

Gjest :-) anna ikke pålogga
Skrevet

Jeg er så heldig!!

Svigerfaren min er enkemann og minstepensjonist. Og da vi gifta oss var det ganske klart at han ikke kunne "hjelpe oss" med noe. Hjelpen har igrunn heller gått den andre veien de siste årene.

Da tok mamman min meg til side og sa at selv om de ville betale store deler av bryllupet så ville hun helst at vi skulle invitere selv. For det ville være ubehagelig for svigerfar å skrive at "annamammaen og annapappaen" inviterer. Eller å skrive ham der når han da blir ubehagelig oppmerksom på sin manglende betalingsevne.

Har jeg klok mamma eller. :)

Så da skrev vi rett og slett:

Vi vil med dette invitere til anna og annamannens bryllup.

Gjest Poirot
Skrevet

Så da skrev vi rett og slett:

Vi vil med dette invitere til anna og annamannens bryllup.

En veldig god løsning.

Men her betaler alle likt.

Skrevet

*ah puhhh*jeg blir sliten bare ved å lese om alle finesser din sviger's finner på av HVA'er og MÅ'er.... Ære være deg tålmodigheten Poirot!!!

Menne, hvorfor er det så forbanna viktig med ETTERNAVNA?!?!? - jeg skjønner ikke helt dette.....

Nei, Poirot - det er jo for svarte DERES bryllup ikke sant - så si bestemt at eksempel nr 1 (tidligere presentert i tråden) er den dere går for! FERDIG MED DET!!!!

...så får hun bare furte så mye hun vil....

Eller, er det at hun vil spille "martyr" ?! "Vi er med på å betale gildet, da har vi (les:JEG) rett til å være med på å bestemme ditt og datt"

Bare lurer jeg......?!

Gjest Poirot
Skrevet

Nei, tror dette ville kommet uansett om de hadde betalt eller ei. Saken er at hun er veldig opptatt av at ting skal være formelt korrekt o hun mener det da må stå etternavn.

Det har ikke vært mye sær innbalnding til nå, men jeg gruer meg litt til vi alle skal til selskapslokalet om ikke så lenge.....

Hun sliter litt med å forstå at dette ikke er en offisiell nasjonal begivenhetsendes på tv, men rett og sett to vanlige folk som gifter seg på en normal, standsmessig måte.

Selv er jeg opptatt av skikk og bruk og etikette, men jeg mener at etternavn i invitasjonen er unødvendig, for alle vet jo hvem vi og våre foreldre er.

Men nå blir det sånn da. Så kan kanskej vi få viljen vår neste gang vi er uenige.

Gjest agurk
Skrevet

Vis dere gir dere nå, så kan dere kanskje få gjennomslag for eventuelle uenigheter ved selskapslokalet? Siden du fikk viljen din da, så får jeg min nå!

Akkurat det med navnene har jo ikke så mye å si, det blir jo litt mer navn enn ønskelig, men jeg tror ikke noen vil reagere på det!

Gjest Poirot
Skrevet
Vis dere gir dere nå, så kan dere kanskje få gjennomslag for eventuelle uenigheter ved selskapslokalet? Siden du fikk viljen din da, så får jeg min nå!

Akkurat det med navnene har jo ikke så mye å si, det blir jo litt mer navn enn ønskelig, men jeg tror ikke noen vil reagere på det!

Nettopp, det er det som nå er min strategi.... :sjarmor:

Skrevet
....Hun sliter litt med å forstå at dette ikke er en offisiell nasjonal begivenhetsendes på tv, men rett og sett to vanlige folk som gifter seg på en normal, standsmessig måte....

Unnskyld, men jeg kunne ikke dy meg her; din sviger minner meg litt om hun der dama i serien som gikk/går på TvNorge, Mrs Bucket :ler:

Jeg har en tante som er.....how to put it.....litt "fin" på det og spurte og grov veeeldig hvordan ting og tang blir under bryllupet. Nå VET hun at jeg er en jente som ikke lar meg pille så veldig på nesen så hun trådde nok litt forsiktig overfor meg (kontra da mitt søskenbarn Janne gifta seg)...men jeg la ikke mange pinner i kors og fortalte hvor skapet skulle stå ja....

Noe på siden dette, men hvis du lar denne "hersingen" gå over ALLE støvleskaft og lar henne FÅ vilja denne gangen pga "familiefreden"....vel, ikke godt å si hvordan det blir ved neste familiesammenkomst som du/din mann arrangerer....

Gjest Poirot
Skrevet

Noe på siden dette, men hvis du lar denne "hersingen" gå over ALLE støvleskaft og lar henne FÅ vilja denne gangen pga "familiefreden"....vel, ikke godt å si hvordan det blir ved neste familiesammenkomst som du/din mann arrangerer....

Det går nok bra, jeg har jo kjent henne i 7 år.

Skrevet

Men er det egentlig så vesentlig for folk å vite hvem som betaler...?

Jeg mener, de som inviterer er jo de brudeparet har bedt være vertskap. Hos oss er mine foreldre vertskap, selvom svigermor har bidratt med en god slump hun også.

Men fra gammelt av var det brudens foreldre som var vertskap....

Så hos oss står det

Lillian og Robert Hansen

(brudens foreldre)

i invitasjonen.

Skrevet

Dette blir jo litt på sida, og det er ikke meninga å spore av tråden.

Men jeg lurer litt på hvorfor foreldrene skal stå som vertskap? I de færreste tilfeller er det jo foreldrene som steller til bryllup for veslejenta si lengre.

- Handler det om å poengtere hvem som betaler?

- Er det en av de tingene som bare "er sånn"?

Hvorfor egentlig?!

Forklar og berik meg!!!

Må nemlig innrømme at det minner meg om å bli gitt bort ved alteret av min far. Flott at faren min fulgte meg opp som en representant for det jeg kom fra. Men at han og min tilkommende egentlig skulle veksle håndtrykk ved alteret som for å takke for handelen.

DET sa jeg nei til. (Selv om presten sa det var vanlig. )

Skrevet

Får lyst til å blande meg litt, jeg, selv om jeg er en av de "forhatte" :ler:

gamlingene!

Jeg skjønner de av den gamle skolen som vil at ting skal være "korrekt". Det borger liksom for noe solid og trygt. Og jeg vil i alle fall at min datters bryllup skal bli "The Beste Wedding Ever!", eller noe sånt. Men så må vi huske at etikette er bygget rundt forhold som i dag kanskje er mer eller mindre avlegs. Døtre blir ikke lenger "gitt bort", de velger selv, og de er i sin fulle rett til å bestemme, sammen med sin tilkommende, hvordan festlighetene skal være.

Men når det er sagt, har jeg litt peiling på hvor mye jobb som skal til før et stort selskap for kanskje hundre mennesker blir vellykket, og det er ikke lite! Derfor er det av hensyn til brudeparet praktisk å ha noen til å ta seg av nettopp det, det praktiske. Jeg vil at brud og brudgom skal slappe av og NYTE dagen og hverandre, og jeg fatter ikke hvordan de skulle få det til uten at en god del av ansvaret blir lagt på andre enn dem selv.

Det som har vært utfordringen for oss, er den kontinuerlige evalueringen av brudeparets ønsker satt opp mot praktisk gjennomføring/økonomi.

Og det mest spennende ved forberedelsene har vært nettopp det: blir brudeparets ønsker ivaretatt på en god måte? Blir det slik de ønsker seg?

Men tilbake til utgangspunktet: Etikette har i seg selv ingen verdi. Den må "funke", lette på trykket, gjøre ting enklere osv.osv.

Og der er det brudeparet helt og holdent må bestemme rammene, uansett hvem som betaler eller spytter i eller whatever.

Og da må man kunne si hva man vil. Og ikke minst må de to det gjelder snakke sammen og bli enig. Det rare er at ofte blir det man trodde var veldig viktig mindre og mindre viktig når man går noen runder.

Unnskyld at jeg spora litt av her.

Konklusjonen min blir:

Dette må man forlange:

Foreldre: Husk at det er brudeparet som bestemmer

Brudepar: Bli enig og vær klare på hva dere vil ha.

Gjest Anonymous
Skrevet

De to bryllup jeg har vert i der foreldrene inviterer så har faktisk etternavnene stått.

Vi har den glede å innviter i

Hans og Annes bryllup.

Nidarosdomen 1 mai 2004

Miriam og Sverre Anker Hansen

Turid og Anskar Hoven

S.u innen (dato)

Tlf.Hansen 11111111 - Hoven 2222222

Omtrent slik lød kortene.

Jeg trodde det var vanlig med å ha etternavn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...