Gå til innhold

Svigermor og invitasjonstekst

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot
Skrevet

Legger denne her, fordi det handler mest om svigermor, selv om det gjelder bryllupsinvitasjoner. Kunne skrevet masse om hvordan hun er, men det gidder jeg ikke, da jeg har lært meg å la det gå inn det ene øret og ut det andre når hun setter ignag om slikt.

Alle er enige om at foreldrene skal stå først, som vertsskap. Nå sier hun: " Foreldrene MÅ ha etternavn i invitasjonen når det står at det er de som inviterer".

Da sa sambo, min drømmemann: "Nei mamma, vi MÅ ikke noe som helst. Dette handler ikke bare om hva du mener, for vi er 6 stykker som skal bli enige."

Vi hadde tenkt:

Sitat:

Kari og Per

&

Nina og Pål

har den glede å invitere til Poirot Kinne Pettersen og Poirotmannen Andersens bryllup.

(Fiktive navn)

Men NEIDA, det er ikke bra nok, hun vil ha med etternavn.

Saken er bare det at min mor har to etternavn, som hun bruker i det daglige. Hvordan gjør vi det praktisk?

Sitat:

Kari Kinne Pettersen og Per Pettersen

&

Nina Andersen og Pål Andersen

Veldig tungvint.

Sitat:

Kari Kinne Pettersen og Per Pettersen

&

Nina og Pål Andersen

Nå virker det som om mine foreldre er skilt.

Sitat:

Kari K. og Per Pettersen

&

Nina og Pål Andersen

Ikke "rettferdig" siden både mamma og jeg bruker Kinne som navn i det daglige og mange fra den siden kommer i selskapet. Om svigers skal true gjennom fullt navn, skal det gjelde for alle.

Og vi som syntes vår løsning uten etternavn var genial og enkel (og det syntes mine foreldre også...)

Snart skal alle 6 se på lokalene. Jeg gruer meg litt til hennes kritiske tunge. Hun overkjører lett andre med sin belærende tone, og har erfarigner fra selskapeligheter som gjør at mamma og pappa er redde for at det ikke blir bra nok.

Men det viktigst er: Jeg har en mann som sier sin mor midt imot når hun går over streken, og han har ordet i sin makt!

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Eg syns du og din (tilkommande) mann skal pløye gjennom og seie at de vil ha det slik de hadde tenkt. Heilt enig med deg, det blir langt og tungvint med så mange etternamn. Det må da halde i massevis at de har etternamna dykkar der vel? Du har forresten ein flott mann som seier at de ikkje

noko, for det er heilt rett. Bryllupet er dykkar! Lukke til!!

Skrevet

*innser brått at eg har vore ubegripeleg heldig med 'val' av svigermor, sjølv om det hender at ein kan bli oppgitt...*

Du skal i alle fall vere innmari takknemleg for at mannen din faktisk seier ho imot!

Ellers så må eg seie at eg synst det vert personlegare og finare med fornamn på alle.

Og du: Du må lære deg det med å lukke øyrene! ;wink: (Eller kanskje det er berre på lærarskulen me lærer sånt? :ler:)

Skrevet

Først av alt: så flott at mannen din ikke føyer seg etter alt mamma sier! :klappe:

De invitasjonene vi har fått, har det ikke stått etternavn i det hele tatt.

Kun: Kari og Per, Nina og Pål har den glede..bla...bla...bla....

invitere til Pling og Plong's bryllup...bla...bla...bla....

Det har verken stått etternavn på foreldre, eller brudepar.

Jeg likte personlig det første forslaget ditt best og synes at etternavn på foreldre er unødvendig. :P

Gjest Poirot
Skrevet

Og du: Du må lære deg det med å lukke øyrene! ;wink: (Eller kanskje det er berre på lærarskulen me lærer sånt? :ler:)

Det er jo det jeg pleier å gjøre, men dette her får jo konsekvenser forid det er vi som må finne ut hvordan man vi skal ordne det....

Hun e regentlgi kjempegrei, snill, omtenksom og gavmild. Kan bare være litt krass og bombastisk noen ganger, og sier ting uten å tenke seg om.

Eks:

"Poirot, vil du ha dette skjørtet? Etter at jeg er blitt så fin og slank bare detter det av meg, så jeg tenkte det passet bedre til deg."

Eller:

"HVA??? SÅ mye for en tiara som bare er juggel???!"

Skrevet

Men du - er ho imot demokrati? For viss du, kjærasten og dine foreldre er for det forslaget, må jo det bli 4 mot 2? Korleis skal 6 stk. kunne bli samde om noko viss ikkje fleirtalet bestemmer?

Skrevet

Trur forresten svigermødrene våre har tankelause og på grensa til sårande kommentarar til felles... Og det vert eit problem, særleg når ein vert lett fornærma sjølv, slik som mi blir... hehe

Gjest Poirot
Skrevet
Men du - er ho imot demokrati? For viss du' date=' kjærasten og dine foreldre er for det forslaget, må jo det bli 4 mot 2? Korleis skal 6 stk. kunne bli samde om noko viss ikkje fleirtalet bestemmer?[/quote']

Ja, si det.

Hun er veldig opptatt av at det skal gjøres som i kongebryllupene, som er den nærmeste "erfarign" hun har med brylluper de siste 10 årene og offisielle middager. Har prøvd å forklare henne at vi ikke er kongelige....

Skrevet

:o Har ho fått invitasjon til kongebryllaup?

Nei, men ærleg talt - vil ho at du skal ha 15 meter slep og at de skal bli filma av 30 tv-kamera òg? :wink:

Skrevet

Si til henne at du er 100 % sikker på at Harald ikke hadde etternavn på innbydelsen.... ;)

Gjest Poirot
Skrevet
Si til henne at du er 100 % sikker på at Harald ikke hadde etternavn på innbydelsen.... ;)

:ler:

Gjest Poirot
Skrevet
:o Har ho fått invitasjon til kongebryllaup?

Nei, men ærleg talt - vil ho at du skal ha 15 meter slep og at de skal bli filma av 30 tv-kamera òg? :wink:

Har sett mye på tv og lest aviser. :wink:

Gjest Danielle 73
Skrevet

ja finst nok av rare svigermødre. Jeg hadde bedt henne ikke bry seg.

Skrevet

Gjør som dere vil og ikke bry dere om svigermor. Dere må ikke noe som helst. La hun seile sin egen sjø. Blir hun sur, så får hun bare bli det.

Skrevet

Gjør som dere selv vil!!!

Vi har valgt å ha med etternavn på alle. Vi har 6 foreldre (mamma og pappa er gift på nytt på hver sin kant) så et ble mange navn. Men vi valgte å gjøre det slik allikevel, da deler av hans familie ikke har peiling på hvem mamma og pappa m/ektefelle er og omvendt.

"Vennlig hilsen

Lullumamma Olsen og Ekstrapappa Hansen Tlf. 22 22 22 22

Lullupappa Johansen og Ekstramamma Johansen Tlf. 11 11 11 11

Svigermor Tangen og Svigerpappa Tangen Tlf. 33 33 33 33

Mange navn, men vi syntes det ble best slik.

Men som sagt; Gjør som dere selv vil!!!

Grunnen til at vi har tatt med også de nye ektefellene, er fordi disse også er med på å betale. (Potten er delt på 3 foreldrepar)

Gjest Poirot
Skrevet

Ja, har mest lyst til å la det stå.

Men siden det sendes ut i deres navn, og de betaler alt ønsker jeg jo ikke at de skal synes at det er kjempedust det som står...

Vi får se hva det blir til.

Skrevet

Jeg fikk nylig en invitasjon i bryllup. Der stod det Per Olsen og Kari SnartOlsen med fordeldre inviterer....

Hadde det stått fullt navn på alle foreldre så hadde jo innbydelsen bare bestått av navn. I allefall gitt inntrykk av det.

Mange lange navn blir blir rotete. Jeg syns absolutt ditt valg er det beste. Selv om hun betaler så betyr ikke det at hun skal bestemme alt. Det er deres bryllup og deres valg.

Skrevet

(Bare for å si det: Vår invitasjon avsluttes selvsagt med Vennlig hilsen 6 navn. Er ikke rotete i det hele tatt, om man stiller inn avsnitt osv :wink: )

Gjest Poirot
Skrevet
Jeg fikk nylig en invitasjon i bryllup. Der stod det Per Olsen og Kari SnartOlsen med fordeldre inviterer....

Hadde det stått fullt navn på alle foreldre så hadde jo innbydelsen bare bestått av navn. I allefall gitt inntrykk av det.

Mange lange navn blir blir rotete. Jeg syns absolutt ditt valg er det beste. Selv om hun betaler så betyr ikke det at hun skal bestemme alt. Det er deres bryllup og deres valg.

Vi er alle enige om at foreldrene inviterer.

Enig med deg at det lett blir mest navn i invitasjonsteksten... Hun bestemmer ikke alt, det er det som er noe av "problemet", vi bestemmer det meste. Hadde mine foreldre hatt samme etternavn ville det ikke vært noe problem å etterkomme. Men sånn som det er nå synes jeg det blir klønete og idiotisk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det et alternativ å ikke ha etternavn på noen av dere, eller blir det for uformelt (spesielt for din svigermor)?

Hilsen Lille meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...