Gå til innhold

Introdusere en katt for en hund

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest chil, uinlogget

Hei!

Er det noen som har noen erfaringer med å ha hund og katt sammen? Vi har en hund på tre år, han er vant til å se katter siden alle naboene har puser. Men han har aldri "hilst på en katt". Til helgen så skal vi hente en liten pus, noen som har noen råd eller erfaringer å dele?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Si "hei hund, dette er katt, katt - her har du hund"! Og så lar du voffsen få snuse litt. Så lenge katten er liten første gong dei møtes, går det nok veldig bra. Lukke til! Vi hadde ein gong katt og hund som var bestevenner! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden ikke er sint på katter så kommer det helt sikkert til å gå bra. Og at det er snakk om en kattunge er enda bedre.

Dersom hunden er av den ivrige typen kan det være lurt å ha den i bånd første gangen, slik at den ikke springer etter katten. Og la katten få gjøre seg kjent med hunden på sine premisser. Og selvsagt omvendt.

Noen godbiter til begge to er lurt, så de kan avledes litt fra hverandre så møtet ikke blir så veldig intenst.

Vi tok til oss en hund med voksne katter i huset (som aldri hadde hatt noen annen kontakt med hunder enn når nabohunden jaget dem)..og det gikk helt smertefritt!!

Kattene unngikk gulvet en stund, mens de studerte "inntrengeren"

Litt fresing. Litt bjeffing. Mye trøst av matmor/far....

Det gikk noen uker før de lærte seg å forstå seg på tegnene til hverandre, men nå er de verdens beste venner. Ligger i samme kurv og spiser av samme matskål. (enda de har hver sin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chill, ikke inlogget

Si "hei hund, dette er katt, katt - her har du hund"! :hoho:

Ligger i samme kurv og spiser av samme matskål. (enda de har hver sin)

:hjerter2: Håper mine to også blir så gode venner. Skal prøve rådene din til helgen. Hihi, som jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

Kan man risikere at det sier JAFS :o ! Og så er pusen spist opp eller bitt av hunden? Hvis man holder kattungen frem mot den for å bli snust på mener jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Kan man risikere at det sier JAFS  :o ! Og så er pusen spist opp eller bitt av hunden? Hvis man holder kattungen frem mot den for å bli snust på mener jeg?

Vil anbefale å mate hunden først :ler:

Da vi fikk katt hjemme da jeg var mindre, hadde vi hund fra før. Schäfertispe med innbilt svangerskap... det tok ca 30 sekunder før bikkja trodde den hadde fått en hvalp, og dytta pusen på plass - vær så god og sug! Den amma katta i flere uker, og katta storkoste seg han :ler: Men, han var jo konstant gjennomvåt, for hunden insisterte på å vaske ham hver gang han var i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Virvar

Da vi fikk katt hjemme da jeg var mindre, hadde vi hund fra før. Schäfertispe med innbilt svangerskap... det tok ca 30 sekunder før bikkja trodde den hadde fått en hvalp, og dytta pusen på plass - vær så god og sug! Den amma katta i flere uker, og katta storkoste seg han :ler: Men, han var jo konstant gjennomvåt, for hunden insisterte på å vaske ham hver gang han var i nærheten.

:ler: Søtt !

Godt tips- husk det alle sammen - mat hunden først ! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du sulter hunden lenge nok, kan det jo teoretisk ende slik.... :ler:

Det er ikke ofte en hund spiser/angriper en kattunge som eierne tar med seg hjem. Vi har alltid hatt hund og katt sammen, og det har aldri vært noe spising av hverandre med i bildet.

Kjenner man hunden sin godt, og den ikke er hysterisk rasende på katter/andre dyr, da kan du være ganske så trygg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 13 hadde jeg sommerjobb som hundepasser, og vi hadde da katt. Bortsett fra et par jakthunder (da stengte vi katten inne) gikk katten og alle hundene veldig godt sammen. Katten spiste av skålene deres (jepp, hundemat) og lekte med dem. Veldig søtt å se på. Jeg tror du må bare prøve deg fram, noen hunder og katter går fint sammen, andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...