Gå til innhold

Hva gjør jeg med dette såret!?


addict

Anbefalte innlegg

Jeg har klart å dra på meg et helt forjævli gnagsår..

Hadde plastra det med gnagsårplaster og sportstape og gikk 5 kilometer i går. Det gikk fint, men sportstapen løsna overalt bortsett fra PÅ plasteret, så jeg måtte rive av alt, og da ble all huden også revet med..

Plastret det igjen og trente styrke og gikk 4 kilometer i dag. Det gikk bra helt til jeg hadde ca 2 kilometer igjen, da begynte det å gjøre vondt.. Da hadde det fyllet som skal beskytte såret blitt klemt ut og selve såret hadd kun en tynn hinne over seg, ikke noe beskyttelse nesten.. Måtte bli henta og kjøres hjem :\ Var nok veldig dumt å gå turer med gnagsåret i utgangspunktet..

Nå klarer jeg ikke ha på meg sko. Har ikke tatt på nytt plaster igjen fordi det ikke har funka hittil, det har bare gjort det værre.. Hvordan behandler jeg såret? Det dunker når jeg ligger i senga nå, og det er vondt å gå/strekke ut ankelen.. Er redd for å få betennelse, og lurer på hvordan jeg skal klare å få på meg sko.

Noen tips? Hva gjør man?

post-32022-0-16592600-1380238367_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første - slutt å gå langt!!

Du er nødt til å la den hælen få slippe belastning til det gror, ellers kommer du i en vond sirkel her og kan få skikkelig problem.

Dunker det i såret er det nok på randen av betennelse alt.

Rens godt. Fotbad med grønnsåpevann.

La det komme luft til såret. Dekk evt med en steril kompress. Viktig å bruke kun sterile bandasjer/kompress fra apoteket.



Anonymous poster hash: 25fbe...5b2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel egentlig ta en tur til lege og spørre. Compeed er jo et plaster man kan bruke, men det der så innmari dypt ut.

Anonymous poster hash: b97c6...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel egentlig ta en tur til lege og spørre. Compeed er jo et plaster man kan bruke, men det der så innmari dypt ut.

Anonymous poster hash: b97c6...fd9

Jupp, ville ikke brukt compeed på det såret. I hvert fall ikke før det slutter å verke og begynt å danne seg ny hud.

Anonymous poster hash: 25fbe...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Bacimycin i pulverform på apoteket dryss på 3 ganger for dag, da gror det og tørker sammen, er også bakteriedrepene. Det har funket knall på alle mine gnagsår. Du kan ikke ha noe sko som gnage bort på såret og det bør få så mye luft som mulig, da gror det fortere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel egentlig ta en tur til lege og spørre. Compeed er jo et plaster man kan bruke, men det der så innmari dypt ut.

Anonymous poster hash: b97c6...fd9

Er compeed jeg har brukt hittil :\

Tror dere det er nødvendig å gå til lege? Det er ikke veldig dypt men stort og "stramt" når jeg beveger hælen.. Vet ikke om jeg skal ha noe over det i natt, legge på en bandasje eller noe? Har ikke plaster som er stort nok.. Og Compeed slipper jo ikke til noe luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp Bacimycin i pulverform på apoteket dryss på 3 ganger for dag, da gror det og tørker sammen, er også bakteriedrepene. Det har funket knall på alle mine gnagsår. Du kan ikke ha noe sko som gnage bort på såret og det bør få så mye luft som mulig, da gror det fortere.

Hva gjorde du ang sko? Har ingenting som ikke gnager borti, kun flip flops, men det er 0 grader ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første - slutt å gå langt!!

Du er nødt til å la den hælen få slippe belastning til det gror, ellers kommer du i en vond sirkel her og kan få skikkelig problem.

Dunker det i såret er det nok på randen av betennelse alt.

Rens godt. Fotbad med grønnsåpevann.

La det komme luft til såret. Dekk evt med en steril kompress. Viktig å bruke kun sterile bandasjer/kompress fra apoteket.

Anonymous poster hash: 25fbe...5b2

Ja skjønner at jeg ikke burde gå. Har litt saltvannsdråper til å rense med, men ingen sterile kompess.. Er det veldig dumt å legge på noe som ikke er helt sterilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner at jeg ikke burde gå. Har litt saltvannsdråper til å rense med, men ingen sterile kompess.. Er det veldig dumt å legge på noe som ikke er helt sterilt?

Jeg ville renset det og lagt meg uten noe bandasje på. Da får det tørket godt inn løpet av natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde du ang sko? Har ingenting som ikke gnager borti, kun flip flops, men det er 0 grader ute.

For å svare på det du spør over her, tror ikke du trenger å gå til lege. Jeg har hatt verre gnagsår enn det her, og jeg har bare fulgt nøye med på de, om de blir verre og du kjenner deg dårlig, feber o.l drar du til lege. Men skal i utgangspunktet ikke være nødvendig om du behandler det riktig. Og det med at såret dunker er ikke unormalt, har du f. eks trynet skikkelig en gang å fått blodig sår på kneet? Dunker greit mye i det også, det vil gi seg om du får renset godt og behandler det bra.

Ja, vet det er kaldt, så flip flops er nok ikke tingen. Jeg pleier å gå med f. eks vanlige convers, hvor man kan tråkke ned sålen på den ene foten, å gå med skoen sånn delvis løst om du skjønner hva jeg mener. Eller andre tilsvarende sko man kan gjøre det med. Hold deg mest mulig i ro, så langt det er mulig da. Håper du ikke har en veldig aktiv jobb :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rens med saltvann og dekk til med steril kompress. Bacimycin i pulverform, som en over her sa, bør du prøve.

Tror egentlig ikke en lege ville gjort så mye annerledes. Det handler vel mest om å holde såret rent, dekke til - men også la det lufte seg, og å ikke belaste hælen mer enn nødvendig.
Muligens legen ville gitt deg en resept på en eller annen krem eller noe, om det finnes en bedre krem (evt. pulver) enn bacimycin. Finnes jo alt mulig rart.

Ser at du ikke har noe sterilt å dekke til med. Vil tro det går bra å gå rundt hjemme uten at det er tildekket (du har vel gjort det hittil?). Men i morgen burde du fått kjøpt noe å dekke til med.
Har du ikke noen myke joggesko/sko hvor du kan trakke ned hælen, så hælen liksom ikke er inni skoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

Skal ta en tur på apoteket i morgen og kjøpe det pulveret evt høre hva de anbefaler der :) Ogå skal det få puste i natt om det ikke blir for gale med dyne og laken osv (vondt). Kan sikkert tråkke ned en hæl ja, det var lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar! :)

Skal ta en tur på apoteket i morgen og kjøpe det pulveret evt høre hva de anbefaler der :) Ogå skal det få puste i natt om det ikke blir for gale med dyne og laken osv (vondt). Kan sikkert tråkke ned en hæl ja, det var lurt :)

hvilket apotek skal du på?:P det har litt og si:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja skjønner at jeg ikke burde gå. Har litt saltvannsdråper til å rense med, men ingen sterile kompess.. Er det veldig dumt å legge på noe som ikke er helt sterilt?

Hørtes liksom ikke sånn ut, når du har gått ei mil siste to dager.

Væsker såret? Da er det litt dumt å ikke bruke sterile ting. Evt har du f.eks utvaska kjøkkenhåndklær (ikke froté) som er vaska på kokvask? Ville klipt til remser av det og brukt som nødbandasje.

Anonymous poster hash: 25fbe...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacimycin, Melolin-kompresser og plastertape. Bytt to ganger daglig og hold på sånn en ukes tid, da er det sannsynligvis grodd. Og ingen løping før det er ferdig leget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rare råd, både å la det tørke åpent også ta på steril kompress, hva er poenget med det? Er det nødvendig å ha på sterilt kompress så skal det på med en gang!

Rens det godt med enten grønnsåpebad eller klorhexedin, jeg ville gått for grønnsåpebad. La det tørke. Så bør du ta på enten en type salve som f.eks bacymicin så bandasjen ikke skal gro fast i såret også forhindrer du en ev infeksjon. Det optimale er jo å ha på en steril kompress, men er ikke krise om du ikke har det. Hold øye med det, skift på såret 1-2 ganger om dagen, men ikke vaske det hver dag om det ikke er puss i det. Jo mer du rører det og jo kaldere det blir jo saktere gror det.



Anonymous poster hash: 07fb3...683
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...