Gå til innhold

Kvinner forlater oftere topp-jobber


waco

Anbefalte innlegg

Klara er inne på noe der:

Kvinner får pepper fordi de "neglesjerer familien", mannen får ros fordi han er en leder som orker å jobbe hele døgnet...

De mennene som er hjemme/har "mindre jobber" for å kunne være den som er mest hjemme, blir også uglesett...

Kvinnene stiller altså fremdeles ikke likt når det gjelder toppjobber.

Blir det da rettferdig å kritisere dem som "gir etter" for presset utenfra?

De gir altså ikke opp fordi de ikke selv kan eller makter, men systemet er fremdeles ikke modent for at de innehar disse funksjonene.

Når forventninger og roller er så like at de faktisk stiller likt (!), kan vi diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

beklager, denne kommer på engelsk, men orker ikke oversette.

When women form less than 20% of a group they receive lower performance ratings than men, but when above 50%, they are rated higher than men (Sacket et al, 1991 in Millikensand martins, 1996).

noen som finner en link til den artikkelen waco henviser til? sitter i england og skriver om equal opportunities og managing diversity

klem fra tingeling12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke linken til det som stod i Aftenposten, men artikkelen i Dagens Næringsliv på mandag.

http://www.dn.no/artikkel?ID=EPS_61074

Her er en artikkel i fra mai om samme tema:

http://www.dn.no/artikkel?ID=EPS_58803

Her er noe fra Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/jobb/article.jht...rticleID=328927

Og litt fra Nettavisen (i mars)

http://www.nettavisen.no/servlets/page?sec...n=4&item=203571

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei klaraDDD (drivede dyktig debatterske)

Mange tror de største forskjellene mellom kjønnene, er de fysiske. Gang på gang har jeg blitt fortalt at det er den "lille" forskjellen som skaper det store gapet. LO hadde en kampanje i forkant av åttende mars for noen år siden, to bilder, en mann som sto oppreist da han urinerte, og en kvinne som satt. Den lille forskjellen, var overskriften.

For en bakvaskelse av sannheten!

Når man innbiller seg at de fysiske forskjellene forklarer urettmessighetene, utelukker man samtidig de psykososiale. Det ytre synes, det indre bør man forstå.

Å være klar over at de største forskjellene mellom menn og kvinner ikke er de fysiologiske, men psykiske er et viktig bidrag i kvinnedebatten, selvsagt skyldes dette hormonproduksjon, den ene er ikke værre eller bedre enn den andre, for de oppgavene den er ment til.

Uansett er det viktig å være klar over de "usynlige" forskjellene mellom kjønnene, når vi skal diskuterer kvinners arbeidsbetingelser og lønn!

Nå forholder jeg meg til virkeligheten mens Klara ønsker seg utopier. I et ideel samfunn ville fordelingen av toppledere, vært jevnt mellom samer, dverger, indianere, negere, muslimske pikebarn og hottentotter.

Men siden vi tilhører det dere kaller virkelighetsoppfattning, så er det desverre slik at; hvite norske menn, med sosiale tilrettelegginger (pappa og bestefar var sjef) fortrinnsvis får jobber.

Slik er det.

Ok.

Hva slags egenskaper er det de har, som resten av befolkningen ser ut til å mangle? Jeg vil si analytiske, løsnings og resultatorienterte. Dette er egenskaper særlig et mindretall av menn har som forutsettninger for å _bestå_ i sjefsstillinger.

Dette er faktaer. Selvsagt kan kvinner også bli ledere, _dersom_ de innehar de nevnte "talenter".

-Du tar feil, wacko!

-Gjør jeg? Ok, la oss si jeg tar veeeldig feil, men virkeligheten oppfatter det anderledes. Dengang Killigren var politimester i Oslo, fikk vi statsbesøk av Kina, vi husker alle sammen hvordan det var forbudt på Killigrens kommando å bevege seg gatelangs langs oslo sentrum med en gul T-skjorte!

Altså, en kvinne hadde nektet mennesker en farve på t-skjorten. Hva slags kvinne kunne bestemme noe sånt? Dette var mannlige tankegang... dette må undersøkes nærmere... Elisabeth den første hindret den spanske armadaen å landsette seg England fordi hun var handlekraftig!

Det er visse tiltak som forutsetter sjefsstillinger, og så lenge damer ikke klarer å holde seg på toppen av egen maskin, er hun etter min mening udyktig.

Om dette er rett eller galt er en annen diskusjon.

Waco

...ferdig med eksamen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco,

Ref. din kommentar til mitt tidligere innlegg. Du må lese det jeg skriver! Jeg tror, som Klara, at utformingen av disse stillingene det her er snakk om samt rollen som leder må endres for at kvinner skal forbli i disse stillingene. Det jeg skrev var at dette, kanskje, vil komme som en naturlig utvikling når vi får en ny generasjon på banen. Den aldersgruppen jeg snakker om er p.t. max. 32 år og har vel neppe aktuelle for denne typen jobber riktig ennå. Jeg snakker altså om noe som kanskje kommer til å skje om et par tre tiår og da er det jo ikke så merkelig at det p.t. ikke synes på statistikken.

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo!

Dere tror kanskje jeg snakker om multikonserner ikkesant?

Jeg gjør ikke det, jeg snakker om kaffebaren, kantina på Ikea, bakerier og plateforretninger. Samme hvor det er, kommer kvinner til kort.

Dersom du(forutsatt at du er jente) og jeg skal drive hver vår McDonalds fra imorgen, har du TJUESEKS PROSENT sannsynlighet for at du vil gi opp, og er det pga oppvigleren i pommes frites avdelingen?

Dere kommer til kort, enten det er British Airways eller narvesenkiosken på Grønland T-banestasjon.

Forstår du hva jeg mener nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...