Gå til innhold

Psykoanalyse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt råd, håper noen har erfaringer å komme med:)

Jeg har fått henvisning fra fastlegen til en psykolog, og måtte ringe rundt selv. Listen var for Helse Sør Øst, og jeg begynte rett og slett fra toppen. Første jeg ringte hadde time til meg, men dette viste seg å være en psykoanalytiker? Det stod ikke på tlf listen hva slags psykolog disse enkelte var, og ikke vet jeg hva en psykoanalytiker er heller. (alt dette er nytt for meg, aldri gått til psykolog før).

Har noen erfaringer med psykoanalyse? Hva går dette ut på? Funket/funket ikke?

Selv sliter jeg med panikkangst, selvfølelsen/selvtilliten, mat og angst rundt det å gå opp i vekt. Er dette helt feil i forhold til denne type behandling?

Råd og erfaring tas imot med stor takk!:)

Anonymous poster hash: ff05e...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Psykoanalyse er basert på Freuds teorier, så jeg vil nok tro terapien fokuserer mest på fortiden og din gjennomgang av den. Et annet trekk i psykoanalysen er at terapeuten tradisjonelt sett er litt tilbaketrukket, i motsetning til andre retninger hvor terapeuten kanskje er mer aktiv og deler av seg selv.

Nå har jeg ikke erfaring med dette i Norge, men jeg ville helt klart vært åpen for dette :) Det er mye man kan jobbe igjennom i psykoanalysen.



Anonymous poster hash: 93add...8c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykoanalyse er basert på Freuds teorier, så jeg vil nok tro terapien fokuserer mest på fortiden og din gjennomgang av den. Et annet trekk i psykoanalysen er at terapeuten tradisjonelt sett er litt tilbaketrukket, i motsetning til andre retninger hvor terapeuten kanskje er mer aktiv og deler av seg selv. Nå har jeg ikke erfaring med dette i Norge, men jeg ville helt klart vært åpen for dette :) Det er mye man kan jobbe igjennom i psykoanalysen. Anonymous poster hash: 93add...8c8

OK, takk!:) tror du det kan være til hjelp i forhold til hva jeg sliter med? Vet ikke hva som er 'vanlig' behandling, og når psykoanalyse brukes:)

Anonymous poster hash: ff05e...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skilles gjerne mellom kognitiv behandling og psykodynamisk behandling.

Psykoanalysen er i den psykodynamiske retningen, på en måte originalversjonen av den. Den fokuserer på hvordan problemer du sliter med i dag, kan ha sammenheng med ulike hendelser som barn ungdom. Den går litt grundigere til verks enn med kognitive teknikker, og tar ofte litt lengre tid. Selv er jeg en tilhenger av denne retningen, og ikke bare en quick fix. Det er ikke bare Freuds teorier som psykoanalysen i dag hviler på, også den har utviklet seg med forskningen, selv om Freud er "stamfaten".

Kognitiv behandling er litt mer mekanisk ogmskjematisk, og tar utgangspunkt i her-og nå-situasjonen. Samtidig trenger man kanskje førre behandlinger. Den graver ikke i fortiden eller ser noe sørlig sammenheng. Den kan være grei for å løse relativt enkle problemer, men tar ikke tak i de underliggende årsakene. Du lærer at tanker og handllinger henger sammen med hvordan fu føler deg, så dkal man jobbe med å endre tankemønststeret sitt, sånn at man da kan føle og handle annerledes. Mange er tilhengere av denne formen for behandling. Personlig hadde jeg ikke noen god erfaring, da jeg sliter med dype barndomstrumer som jeg måtte ta tak i for å få det bedre.

Jeg hadde forsøkt den psykoanalytiske terpeuten, jeg :)

Æ

Anonymous poster hash: 28f42...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poster på nytt pga skrivefeil

Det skilles gjerne mellom kognitiv behandling og psykodynamisk behandling. Psykoanalysen er i den psykodynamiske retningen, på en måte originalversjonen av den. Den fokuserer på hvordan problemer du sliter med i dag, kan ha sammenheng med ulike hendelser som barn og ungdom. Den går litt grundigere til verks enn med kognitive teknikker, og tar ofte litt lengre tid. Selv er jeg en tilhenger av denne retningen, og ikke bare en quick fix. Det er ikke bare Freuds teorier som psykoanalysen i dag hviler på, også den har utviklet seg med forskningen, selv om Freud er "stamfaren".

Kognitiv behandling er litt mer mekanisk og skjematisk, og tar utgangspunkt i her-og nå-situasjonen. Samtidig trenger man kanskje færre behandlinger. Den graver ikke i fortiden eller ser noe særlig sammenheng mellom barndom og hvordan man har det i dag. Den kan være grei for å løse relativt enkle problemer, men tar ikke tak i de underliggende årsakene. Du lærer at tanker og handllinger henger sammen med hvordan du føler deg, så skal man jobbe med å endre tankemønststeret sitt, sånn at man da kan føle og handle annerledes. Mange er tilhengere av denne formen for behandling. Personlig hadde jeg ikke noen god erfaring, da jeg sliter med dype barndomstrumer som jeg måtte ta tak i for å få det bedre.

Jeg hadde forsøkt den psykoanalytiske terpeuten, jeg :)

ÆAnonymous poster hash: 28f42...af0

Anonymous poster hash: 28f42...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, takk!:) tror du det kan være til hjelp i forhold til hva jeg sliter med? Vet ikke hva som er 'vanlig' behandling, og når psykoanalyse brukes:) Anonymous poster hash: ff05e...781

Jeg er en annen anonym, men tror absolutt du kan ha nytte av denne typen behandling. Da kan du finne årsakene til at du i dag er redd for å gå opp i velt, og hvorfor du sliter med panikkangst og dårlig selvfølelse, det er absolutt verdt et forsøk!

Anonymous poster hash: 28f42...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...