solch Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 Flyttet inn i et ungdomskollektiv i august, og fant ut for to uker siden at jeg nå venter barn. Er 18, og her bor jeg med fire gutter i alderen 18-26. Vi deler en stor byleilighet med stor felles stue, kjøkken bad osv. Jeg trives kjempegodt og de er litt som brødrene mine allerede. Leiligheten leies ut av et utleiefirma. Jeg har så lite lyst å flytte ut her til våren, men jeg tviler på at de andre setter stor pris på en baby i hus. Og jeg kan tenke meg at det blir vanskeligere å skulle leie ut til fremtidige leieboere om de vet her bor et lite barn. Men så vidt jeg har forstått står det ingenting i leiekontrakten min som tilsier at jeg må flytte ut om jeg får barn. Og jeg har ikke råd til å leie noe leilighet her i bysentrum som enslig forsørger på overgangsstønad uten rett på foreldrepenger i permisjonstiden min. Og jeg er nødt til å bo sentralt, da busstilbudet her er endeløst dårlig og jeg ikke har lappen eller råd til å eie noe bil. Kan utleier kreve at jeg flytter ut før barnet blir født, og noen som vet om det finnes noen regler/lover om dette? Til tross for at det er et ungdomskollektiv er det skjeldent her holdes fester o.l
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 du har rett til å ta inn nær familie i leiligheten din uten at utleier kan si noe. barn inkluderes i det. Men vil du at babyen din skal bo i en leilighet med mannfolk i beste-feste alder? Anonymous poster hash: 04467...fe1 27
solch Skrevet 23. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 23. september 2013 (endret) du har rett til å ta inn nær familie i leiligheten din uten at utleier kan si noe. barn inkluderes i det. Men vil du at babyen din skal bo i en leilighet med mannfolk i beste-feste alder?Anonymous poster hash: 04467...fe1 Har enda ikke kommet hjem til en fest her i hus. Og vi har en sann regel her at vi er nødt å spørre og ha godkjennelse av alle beboere før vi får arrangere fest. Og to av de arbeider på utesteder, ene er mer eller mindre avholds, og fjerdemann er for det meste på farten 24/7. Så jeg har egentlig troa på at det skal gå fint. Er mer redd for at de skal hate meg pga ungen. Og vil de ha fest en helg eller to kan jeg alltids ta turen hjem til mamma som bor et steinkast unna:) Endret 23. september 2013 av solch
Demether Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 Jeg bodde i kollektiv da min yngste var liten. Det var bare koselig. De andre var også unge, men det var sjelden fester der. Jeg synes du skal bli. Du er ung og hvis jeg tolker deg riktig, alene med barnet. Du trenger kontakt med jevnaldrende. Ikke flytt til en hybel. Du risikerer å føle deg veldig ensom og låst. Jeg var 16 da min sønn ble født forresten. Det gikk faktisk helt fint. Du kommer til å trenge venner rundt deg og barnevakter. Lykke til! <3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #5 Skrevet 23. september 2013 Rent juridisk sett kan ikke utleier kaste deg ut selv om du får barn. Du trenger jo ikke bestemme deg angående å bli boende/flytte allerede nå. Først bør du drøfte dette med de andre som bor der, og om det er greit for dem må du kanskje se an en stund etter barnet er født før du ser om dette kan fungere for dere. Anonymous poster hash: 0f296...2ec 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #6 Skrevet 23. september 2013 En ting er nå at de andre ikke fester, men jeg hadde på ingen måte vært interessert i å ha en hylende baby i hus. Barn er uforutsigbare og jeg tviler på at romkameratene dine vil være interessert i bli holdt våken av barnet. Har du plass på rommet ditt til alt utstyr? Jeg hadde heller ikke vært interessert i vogger, stellebord, barnevogner og slikt i fellesområdene.. Anonymous poster hash: 74f09...4a0 31
Stormborn Skrevet 23. september 2013 #7 Skrevet 23. september 2013 Trur du må høre med de... Jeg hadde ikke ville bodd i et kollektiv med barn! En unge griner faktisk ganske mye og det blir mye bråk for de andre når ungen er våken om natta og du må gå ut på kjøkkenet for å varme melk. Eller tenk om du får en kolikk-unge? 12
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #8 Skrevet 23. september 2013 Jeg hadde satt meg på bakeina om noen skulle tatt inn en baby i et kollektiv jeg bodde i. Babyer griner og bæser, tar mye plass, de lukter helt for jævlig og bleiene hjelper ikke på. Jeg ville gjort alt jeg kunne for å få deg ut. Anonymous poster hash: ac80f...ce1 8
Red-Ruby Skrevet 23. september 2013 #9 Skrevet 23. september 2013 Personlig sliter jeg med å forstå at noen kommer til å akseptere baby i et kollektiv. Babyer bråker, tar mye plass, mye bleier osv. Og når babyen først har sovnet, må alle i kollektive være musestille? Det er vanskelig nok å akseptere an baby når det er din familie,men en fremmede som du kun har kjent en liten stund og bor med i en kollektiv er det verre med. Jeg vet helt ærlig ikke hva du kan gjøre,men syns at du i det minste kan se på eventuelle ledige hybler i mens. Kanskje få deg en deltidsjobb og spare opp litt før ungen kommer? 8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #10 Skrevet 23. september 2013 Men hva vi her mener om baby i kollektiv er revnende likegyldig, da det må være opp til de TS bor sammen med å avgjøre om dette er greit. Anonymous poster hash: 0f296...2ec 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #11 Skrevet 23. september 2013 Får du ikke fullt penger når du får overgangsstønad da? Anonymous poster hash: 96cf5...c4a 1
solch Skrevet 23. september 2013 Forfatter #12 Skrevet 23. september 2013 Hm, ja jeg skjønner. Får nok bli opp til de andre her hva jeg velger å gjøre ja. Jeg har mer enn lyst å bli boende så lenge det er greit for de andre selvsagt. Sann sett er jeg nok heldig, da jeg har det mest avsideliggende rommet i hele leiligheten, hvor det er godt isolert mellom de andre rommene og langt unna stue og kjøkken, mens de andre har lettvegger av gips. En baby vil egentlig ikke påvirke de andres levemåter i hjemmet i så altfor stor grad, tror jeg da. Men takk for svar, det er enda en stund før dette blir en reell problemstilling da jeg bare er 9 uker på vei. Men bekymringene og tankene hoper seg opp allerede.
solch Skrevet 23. september 2013 Forfatter #13 Skrevet 23. september 2013 Får du ikke fullt penger når du får overgangsstønad da? Anonymous poster hash: 96cf5...c4a Beløpet er på 14000 i mnd, og disse må skattes av. Etter skatt sitter man ikke igjen med store beløpet nei. Vil jo i tillegg ha krav på utvidet barnetrygd, men får kun minstebeløp i barnebidrag da barnefar sikkert vil nekte å betale noe som helst, og uansett har så dårlig økonomi at det ikke vil være noe å hente der. Så sitter kanskje samlet igjen med 14000 utbetalt. Er overlevelig, men har ikke råd til å leie noe eget her, da leieprisene ligger på mellom 8000-10000 om man skal bo i sentrum + strøm og ++++.
Sweet77 Skrevet 23. september 2013 #14 Skrevet 23. september 2013 Snakk med dem så fort som mulig så slipper du å gå og bekymre deg. Om de er positive, så har du en bekymring mindre og kan slappe av med det der i hvert fall. Om de er negative, så er det greit å få vite det nå, slik at du har godt nok med tid til å finne en ny løsning. 3
Gjest RompeRusk Skrevet 23. september 2013 #15 Skrevet 23. september 2013 (endret) Du går vel på skole/jobber? Du får jo inntekt herfra også? Endret 23. september 2013 av RompeRusk 2
solch Skrevet 23. september 2013 Forfatter #16 Skrevet 23. september 2013 Du går vel på skole/jobber? Du får jo inntekt herfra også? Ja men jeg skal jo ikke gå på skole og jobbe med en nyfødt en. Såklart, det blir enklere når den lille begynner på barnehage og jeg får utdanningsstipendet i tillegg. Men det blir en god stund til enda
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #17 Skrevet 23. september 2013 Ville også satset på å flytte. Til et sted der du kan la ting flyte litt, ammeskjold, våtservietter, melkeflasker etc, uten at det blandes i ølflasker og grandis-pakninger og ungkars-vaner. Og ha en gråtende unge som holder huset våkent uten å få dårlig samvittighet. Hvis jeg var ung mann i kollektiv, nettopp kommet meg ut av familiens klør hjemme, ville jeg heller ikke satt det spor pris på at ungkarskollektivet forandres i et barnerede, for i et hus med en liten baby, må babyen ha førsteprioritet på en rekke områder. Hvis du studerer, har du vel krav på bolig når du har barn? Finnes jo egne hybler/leiligheter for studenter med barn, i allefall i de byene jeg har studert. Hvis ikke, (nå vet jeg ikke om du jobber, studerer, er arbeidsledig?), og hvis du ikke har penger eller jobb, er det vel lettere å få kommunal bolig når man har baby. Anonymous poster hash: 5a6b7...dde 6
Gjest RompeRusk Skrevet 23. september 2013 #18 Skrevet 23. september 2013 Ja men jeg skal jo ikke gå på skole og jobbe med en nyfødt en. Såklart, det blir enklere når den lille begynner på barnehage og jeg får utdanningsstipendet i tillegg. Men det blir en god stund til enda Nei, men det gjør du vel nå? Går du på skole, så har du diverse rettigheter i forhold til permisjon/stipend. Jobber du, har du også mange rettigheter. Så at du ikke har inntekt, så du ikke kan flytte, gir ikke helt mening? 4
Red-Ruby Skrevet 23. september 2013 #19 Skrevet 23. september 2013 Hm, ja jeg skjønner. Får nok bli opp til de andre her hva jeg velger å gjøre ja. Jeg har mer enn lyst å bli boende så lenge det er greit for de andre selvsagt. Sann sett er jeg nok heldig, da jeg har det mest avsideliggende rommet i hele leiligheten, hvor det er godt isolert mellom de andre rommene og langt unna stue og kjøkken, mens de andre har lettvegger av gips. En baby vil egentlig ikke påvirke de andres levemåter i hjemmet i så altfor stor grad, tror jeg da. Men takk for svar, det er enda en stund før dette blir en reell problemstilling da jeg bare er 9 uker på vei. Men bekymringene og tankene hoper seg opp allerede. Jeg syns ikke det er for tidlig til å starte å tenke på det. Er jo under et år til, det er bra å være forberedt, fordi når ungen kommer, så kommer alt annet til å være vanskeligere. Til og med når du er høggravid så blir det vanskelig! bedre å ordne opp i alt nå. Men som det blir sagt her, snakk med de du bor med først. 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #20 Skrevet 23. september 2013 Kan du evt flytte til din mor, siden hun bor et steinkast unna? Anonymous poster hash: 3d280...821 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå