Svez Skrevet 28. april 2004 #1 Del Skrevet 28. april 2004 Heisann. Hver gang jeg bøyer kneet/setter meg på huk kommer den velkjente "knekkelyden". Mener å huske at dette kommer av at det er for tørt inni kneet, er ikke sikker.. Vet dere om noe som hjelper mot dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zmurfette Skrevet 28. april 2004 #2 Del Skrevet 28. april 2004 Det kan komme av at du ikke har nok leddvæske i kneet - dvs du mangler "smøring". Tror egentlig ikke det er så mye å gjøre med det, men om det er plagsomt (dvs gjør vondt) ville jeg ha snakket med en lege om det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 28. april 2004 #3 Del Skrevet 28. april 2004 Jeg har det samme problemet, og kneet er ofte vondt. Spesielt når jeg våkner om morgenen, men også hvis jeg har sittet lenge stille. Jeg har nettopp fått henvisning til CT (heter det det?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 28. april 2004 #4 Del Skrevet 28. april 2004 Huff.. slikt knekk har jeg i den ene hofta mi.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 28. april 2004 #5 Del Skrevet 28. april 2004 Og jeg har det i ankelen. Spurte engang en ortoped om dette i forbindelse med ankelundervisning, men han visste faktisk ikke helt hva det skyltes, og det var ikke noe å gjøre med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. april 2004 #6 Del Skrevet 28. april 2004 Jeg har dette i venstre kne og har fått det undersøkt. Lidelsen har et forferdelig fint latinsk navn som jeg selvfølgelig ikke husker akkurat nå, men kalles også "kinosyndromet" nettopp fordi det er vondt å sitte rolig lenge. Smertene skyldes at det er for lite væske i kneet og at brusken som sitter på undersiden av kneskjellet etter hvert slites bort. Knekkelyden kommer av av brusken "hekter seg fast" der den skrubber mot lårbenet. I perioder har jeg hatt så store smerter at jeg har våknet om natten av at jeg skriker i smerte. Da har kneet låst seg fullstendig og gjør vanvittig vondt. Å sette meg ned på huk er noe jeg sjelden gjør, siden jeg må legge all vekt på høyre kne og ha støtte for å komme opp igjen. Smertene er ekstra tilstedeværende når væsketapet i kroppen ellers er stort f.eks. hvis jeg er fyllesyk (Er jo enkelt å unngå da...) eller det er svært varmt. Kneet mitt har vært undersøkt på alle bauer og kanter (Bl.a. CT) og "trøsten" er at det ikke er noe å gjøre med det. Det finnes foreløpig ingen operasjonsmetode som gir gode resultater. Det beste man kan gjøre er å holde muskler, sener og bånd rundt kneet i form slik at de har styrke nok til å ta imot belastningen. Min erfaring er at det beste jeg gjør er å bruke kneet som jeg ellers ville ha gjort; Er det ekstra vondt en dag, er det beste jeg kan gjøre å bevege det. Jeg unngår imidlertid aktiviteter som er særlig belastende for kneet som f.eks. løping på hardt underlag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Butterflygirl Skrevet 28. april 2004 #7 Del Skrevet 28. april 2004 Dette har jeg også i mitt venstre kne. Hver gng jeg bøyer meg så hører jeg et "knekk". Kjempe flaut når jeg er ute å shopper og skal bøye meg for å kikke på noe. I det siste har jeg prøvd å unngå det så folk ikke skal snu seg etter meg. Men det gjør ikke vondt hos meg. Har hatt det i flere år. Hva kan man gjøre? Har aldri snakket med en lege om dette. Kanskje på tide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 28. april 2004 #8 Del Skrevet 28. april 2004 Dette problemet har jeg også, og jeg vet når det oppsto! Jeg var på joggetur uten å ha trent på forhånd for 5-6 år siden, og løp 40 minutter på asfalt / grus, og i mange, store motbakker. En tøff løype! Skulle ikke gi meg, og løp uten å gå en meter! Det var jo smart, for det gikk ca 5 uker før jeg overhodet kunne gå noenlunde normalt etterpå. Senere har jeg hatt denne knekkelyden - dere skulle hørt meg i trapper, det er en opplevelse - men har ikke gjort noe med det. En kompis av oss mener det er "menisken". Føler at disse knærne mine forhindrer meg fra å gjøre ting jeg godt kunne tenkt meg å gjøre, og at jeg ikke er helt 100%! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. april 2004 #9 Del Skrevet 28. april 2004 Nå kan man jo godt ha "knekkelyder" i ledd uten at det akkurat kan betegnes som en sykdom eller lidelse da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare lille meg... Skrevet 29. april 2004 #10 Del Skrevet 29. april 2004 Har sånn i begge knean mine og i hofta... Vondt asså.... Men samtidig har jeg problemer med leddbåndet i kneet. Har spilt både handball og fotball før men så snart jeg kommer utpå en bane så verker det. Legene mine har rådet meg til å la vær å spille fotball og håndball... Sykkla til jobben en gang og da låste kneet seg. :o Der sto jeg da... Kom meg ingen vei.. Måtte ringe til jobben for å si at jeg ble litt forsinka.. Endte med at de kom å henta meg.. Senere på dagen var alt bra! Hører til situasjonen at jeg hadde leddgikt som barn. Da jeg var 3-4 år måtte jeg lære meg å gå igjen. Knærne ville bare ikke bære meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2004 #11 Del Skrevet 29. april 2004 Jeg har også sånn knekkelyd.. ikke hele tiden men av og til, mest i venstre kne og hofte. Det har vært sånn noen år, hadde det ikke som barn. Opplever at når jeg skal trene styrke, blir det en ekkel lyd når jeg hever venstre bein.. "klonk" sier det..hvis jeg skal prøve å gjengi det skriftlig.. Har aldri vært flink til å trene, er skikkelig stuegris. Og er redd det kan være derfor det har blitt slik. Skal spørre en lege når jeg husker det. Vet dere om dette er noe som kan forverre seg og bli et problem med alderen? Det er ikke vondt, men ikke behagelig heller. Bekymret for alderdom og gikt allerede..og jeg er bare 20. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 7. mai 2004 #12 Del Skrevet 7. mai 2004 Nå kan man jo godt ha "knekkelyder" i ledd uten at det akkurat kan betegnes som en sykdom eller lidelse da... Ja, selvsagt... men er det ingen som husker en bruker her inne som, tragisk nok, er død nå... Så man vet aldri. Skal ikke være hypokonder for det, men det er greit å få sjekket ting hvis det er plagsomt over en lengre periode... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2004 #13 Del Skrevet 7. mai 2004 Har sånn i storetåa mi jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest OSTEKAKE Skrevet 4. mai 2010 #14 Del Skrevet 4. mai 2010 Har knekkelyd i skuldra, kjæven, kne og hofta ingen av dem plager meg. bortsett fra den i kjæven. kommer til tide og det føles deilig men ikke i kjæven! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zinnia Skrevet 4. mai 2010 #15 Del Skrevet 4. mai 2010 Om leddene er tørre kan det kjennes ut som det skraper litt, ikke akkurat knekking. Men inntak av tran og andre sunne oljer kan hjelpe på dette. Ellers har leddknekking med vakum/gass/luft i leddene å gjøre, uten at jeg kan den eksakte forklaringen. Men man kan jo nesten kjenne det selv, at vakumet slipper når det knekker. Selv danser jeg og har gjort det i mange år, og knekker i flere og flere ledd, men hos meg gjør det heldigvis ikke vondt. Bare godt å få det ut stort sett :gjeiper: . Jeg knekker mest i knær, hofter, rygg og nakke. Men jeg leste nylig at knekking er et tegn på slitasje, og det kan jo dessverre stemme med det faktum at jeg knekker mer nå enn før... Når det gjelder knær, og spesielt om noe gjør vondt vil jeg anbefale å få noen til å undersøke og se på det. Kneet er et komplisert og viktig ledd, kjempeviktig å ta det så tidlig som mulig om det er noe galt! Men om det ikke gjør vondt er det stort sett ufarlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cellar Skrevet 4. mai 2010 #16 Del Skrevet 4. mai 2010 Ååh, jeg har sånn nederst i hofta, det er ikke alltid like merkbart, men om jeg holder hånda over mens jeg går så kjenner jeg at beinet/brusken/hva det er flytter på seg for hvert steg:P Kan ikke huske at det har gjort vondt, da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jumpforjoy Skrevet 4. mai 2010 #17 Del Skrevet 4. mai 2010 Om leddene er tørre kan det kjennes ut som det skraper litt, ikke akkurat knekking. Men inntak av tran og andre sunne oljer kan hjelpe på dette. Ellers har leddknekking med vakum/gass/luft i leddene å gjøre, uten at jeg kan den eksakte forklaringen. Men man kan jo nesten kjenne det selv, at vakumet slipper når det knekker. Enig med du. Jeg begynte med omega-piller for en stund tilbake siden, og jeg merka kjapt forskjell på ledda i forhold til knekking. Så vil absolutt anbefale tran eller omega. Det skade neppe å prøve. Har også hørt at knekking kan skyldes luftbobler. De er ikke farlige, og finnes naturlig, men noen har mer enn andre av grunner jeg ikke veit. Når det knekker, så er det boblene som popper. Forøvrig har jeg en tommel som "stivner" i leddet etter litt tid, og den må jeg knekke opp for å få bevegelig igjen. Veit ikke helt hva som foregår inni den, men det begynte etter en forstuing for 10 år siden. Den har ikke blitt bedre av omega-pillene, så det kan godt være at om årsaken til knekking i ledd er et resultat av en spesifikk hendelse, så må det noe mer til for å fikse det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sanmal Skrevet 27. mai 2010 #18 Del Skrevet 27. mai 2010 Har knekkelyd i skuldra, kjæven, kne og hofta ingen av dem plager meg. bortsett fra den i kjæven. kommer til tide og det føles deilig men ikke i kjæven! hehe , den knettingen i kjeven har jeg og :-) fantastisk irriterende og flaut ! Spurte tannlegen om det og hun sa al leddet gjorde et lite "hopp" hver gang man åpnet munnen, men spesielt hvis man er anspent.(men det var ikke noe å gjøre med det :-( ) Med meg knetter det forsåvidt snart i alle ledd, men det høyre kneet mitt og ankelen har begynt å slå seg vrang nå ( veldig vondt å "knekke dem opp" igjen). Også har det begynt å låse seg i "brystkassa" må liksom skyte brystet frem og strekke hendene opp for å låse det opp . Skal ha meg til legen nå å få det sjekket opp :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå