Furstina Skrevet 28. april 2004 #21 Del Skrevet 28. april 2004 :o Selvfølgelig! I andre hjem venter man aller helst til man blir tilbudt noe! Nu är det kanske utanför temat men... jag vet flera barn som inte gör det. Mötte en 2½ åring för någon vecka sedan som kom in på stua och genast gick fram till skålen med Cheese Doodles och började äta (inte bara smaka), varpå mamman säger: "Vill ni ha kvar något får du plocka undan skålen, det är hennes favorit-snack". Det var inte tal om att säga till flickan. Vi som var där skulle äta dem senare på kvällen, tillsammans med öl och chips. Vad säger man till sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 28. april 2004 #22 Del Skrevet 28. april 2004 Mötte en 2½ åring för någon vecka sedan som kom in på stua och genast gick fram till skålen med Cheese Doodles och började äta (inte bara smaka)' date=' varpå mamman säger: "Vill ni ha kvar något får du plocka undan skålen, det är hennes favorit-snack". Det var inte tal om att säga till flickan. Vi som var där skulle äta dem senare på kvällen, tillsammans med öl och chips. Vad säger man till sånt?[/quote'] :o Skjønt, så veldig forundret er jeg vel ikke. Har en svigerinne som holder på likedan, bare ser på ungene når de styrer villmenn, tar de noe de ikke skal røre sier hun bare "Nå må du vist berge (hva enn det er) din." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2004 #23 Del Skrevet 28. april 2004 er vant til at barn sier ifra (har ikke barn selv, men har mange venner som har) de spør ikke om brødskive osv, men om det som er godt o.l Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 28. april 2004 #24 Del Skrevet 28. april 2004 Jeg har alltid spurt - så sant det ikke dreide seg om brødskive og melk - og det praktiseres hjemme hos meg nå... Her og!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 28. april 2004 #25 Del Skrevet 28. april 2004 Nu är det kanske utanför temat men... jag vet flera barn som inte gör det. Mötte en 2½ åring för någon vecka sedan som kom in på stua och genast gick fram till skålen med Cheese Doodles och började äta (inte bara smaka), varpå mamman säger: "Vill ni ha kvar något får du plocka undan skålen, det är hennes favorit-snack". Det var inte tal om att säga till flickan. Vi som var där skulle äta dem senare på kvällen, tillsammans med öl och chips. Vad säger man till sånt? Nei vet du hva! Står det på bordet så er det fritt frem å forsyne seg. Du kan ihvertfall ikke forvente at en 2 1/2 åring skal forstå noe annet!!! Hos oss er "regelen" slik at det som står fremme er det fritt frem å forsyne seg av, uansett hva det er. Det samme gjelder "vanlig" mat som brød, knekkebrød og pålegg. Har jeg kjøpt noe spesielt og 14 åringen er i tvil så spørres det - akkurat som jeg spør hvis h*n har kjøpt noe. Får vi gjester med eller uten barn så sies det: Spis, det som står fremme kan dere forsyne dere av helt fritt og uten å spørre. Fungerer veldig bra, det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 28. april 2004 #26 Del Skrevet 28. april 2004 Nei vet du hva! Står det på bordet så er det fritt frem å forsyne seg. Du kan ihvertfall ikke forvente at en 2 1/2 åring skal forstå noe annet!!! Joda man kan forlange det av et barn på 2 1/2, man kan til og med forlange det av et barn på 1, det er jo bare et spørsmål om hva man lærer barna opp til!! Sønnen min har aldri fått forsyne seg av det som står fremme, og det kommer ikked atteren vår til å få lov til heller. Selvfølgelig får han senere lov til å ta frukt som står fremme hele tiden, eller lage seg en brødskive, men man spør da om man får ta det som står fremme, man forsyner seg ikke bare! Til og med jeg venter på et "værsågod" når jeg er borte og det blir satt frem kaker etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snart mamma Skrevet 28. april 2004 #27 Del Skrevet 28. april 2004 Jeg husker at jeg ikke fikk ta på majones og karamellsaus selv når vi spiste det og det syntes jeg alltid var urettferdig. I ettertid har jeg jo forstått at det kanskje var like greit. Ellers tror jeg vi forsynte oss i skapet som vi ville når vi var sultne utenom måltidene. Men det var vanlig å spørre om de andre også skulle ha (søsken og foreldre) hvis vi stekte varme ostesmørbrød eller noe slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 28. april 2004 #28 Del Skrevet 28. april 2004 I går opplevde jeg følgende: Et av barna mine kom inn og spurte om jeg kunne hjelpe en kompis med å fikse sykkelen (kjedet hadde hoppet av). Jeg gikk ut for å hjelpe til. Det var fort gjort (1 minutt ??). Mens jeg var ute og fikset sykkelen løp guttungen jeg skulle hjelpe inn og forsynte seg med godterier som stod på bordet hos oss. "Reparasjonen" gikk som nevnt raskt, og da jeg kom inn stod han der og spiste så mye han klarte å få inn i munnen. Mine unger stod ute sammen med meg mens jeg "reparerte", så denne kompisen var inne hos oss alene og spiste. Hvordan bør en reagere på slikt ? Jeg vet foreldrene er VELDIG strenge og kan derfor ikke ta det opp med dem ettersom jeg er redd straffen blir hardere enn det ungen "tåler". Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 28. april 2004 #29 Del Skrevet 28. april 2004 Mine barn spør om de kan få sjokolade og annet snop, for det vil jeg ikke at de skal spise hver eneste dag. Men kjeks, skiver, drikke ol kunne aldri falle meg inn at de måtte spørre om lov først. De bor her de også, men på snopet er jeg litt striksere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2004 #30 Del Skrevet 28. april 2004 Far til 2, hva med å ta det opp med gutten? Si bare at slikt gjør man ikke hjemme hos dere! Og hvis han hadde lyst på noe så må han spørre. Jeg har gjort dette med barn som har vært med mine barn hjem. Det har fungert utmerket. Nå vet de hva som er akseptert her, og at det er mye kjekkere at jeg sier ja. Hilsen mor til 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2004 #31 Del Skrevet 29. april 2004 Nei vet du hva! Står det på bordet så er det fritt frem å forsyne seg. Du kan ihvertfall ikke forvente at en 2 1/2 åring skal forstå noe annet!!! Jag förstår att 2½-åringen bara går fram till bordet för att äta, men att modern inte försöker protestera eller säga till sitt barn som bara står och äter och äter - utan lägger det på oss att ta bort skålarna med snacks om vi vill ha något kvar till kvällen. DET tycker jag är upprörande, att modern inte ger någon kommentar till att flickan kommer in och äter nävar med snacks ur andras skålar och före middagen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 29. april 2004 #32 Del Skrevet 29. april 2004 Jag förstår att 2½-åringen bara går fram till bordet för att äta, men att modern inte försöker protestera eller säga till sitt barn som bara står och äter och äter - utan lägger det på oss att ta bort skålarna med snacks om vi vill ha något kvar till kvällen. DET tycker jag är upprörande, att modern inte ger någon kommentar till att flickan kommer in och äter nävar med snacks ur andras skålar och före middagen... Vil du ikke at et lite barn skal spise det som står på bordet, så ta det vekk. Hva om moren mente at det var helt ok for jenten å spise det? Setter en frem ting for at dere skal ha det senere på kvelden, da er dere temmelig tåpelige. Hva om moren hadde forsynt seg? Skulle du nektet henne å ta av det som sto fremme? Vil du ikke at noen skal spise tingene dine så gjem det vekk, og verre er det ikke. Snakk om småligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 29. april 2004 #33 Del Skrevet 29. april 2004 Synes vel kanskje det er forskjell på unger som tar litt fra en skål som står på bordet .. og unger som "stapper i seg alt.. og tømmer skålen"... Har vært på hytteturer etc. med folk med barn, hvor barna først får eget lørdagsgodt.. og når det er tomt - parkerer seg ved siden av skålen som står på bordet.. der de voksne sitter og spiser med begge hender.. - uten at foreldrene sier noe :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariann Skrevet 29. april 2004 #34 Del Skrevet 29. april 2004 mat og drikke er selvfølge å ta..men når det går over til kjeks og slikt...spør man først Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 29. april 2004 #35 Del Skrevet 29. april 2004 Synes vel kanskje det er forskjell på unger som tar litt fra en skål som står på bordet .. og unger som "stapper i seg alt.. og tømmer skålen"... Det är det jag menar. Att ta några stycken är ingen fara, även om jag tycker att man ska lära barnen att fråga först. Vil du ikke at et lite barn skal spise det som står på bordet, så ta det vekk. Hva om moren mente at det var helt ok for jenten å spise det? Setter en frem ting for at dere skal ha det senere på kvelden, da er dere temmelig tåpelige. Hva om moren hadde forsynt seg? Skulle du nektet henne å ta av det som sto fremme? Vil du ikke at noen skal spise tingene dine så gjem det vekk, og verre er det ikke. Snakk om småligheter. Vi visste inte att mamman och barnet skulle komma över i detta fall. Skålarna stod framme för ett TV-program senare på kvällen och en kväll tillsammans fyra vuxna som inte kommer ses på ett tag - inte för att bli middag åt ett litet barn. Jag skulle säga till mamman om hon satte sig och åt näve efter näve. Mamman tyckte visst att det var OK att barnen åt Cheese Doodles till middag. Det är hennes val men jag tycker gott att jag kan reagera när halva skålen äts upp utan fråga eller kommentar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity Skrevet 29. april 2004 #36 Del Skrevet 29. april 2004 Jeg er enig med Furstina - hadde min unge gjort det hadde h*n fått beskjed om at man spør før man tar, det er ingen vits i at ungen ikke skal lære det først som sist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 29. april 2004 #37 Del Skrevet 29. april 2004 Her i huset er det ingen som spør om mat eller drikke. vi er da fem personer som bor i dette huset, ikke bare mine to foreldre. Når det kommer til godter så spiser vi det vi vil ha, så lenge det er åpent. er det en uåpnet chipspose, så kan det hende at noen spør, men det er i hovedsak fordi jeg har reagert når jeg har kjøpt godt for mine penger og andre spiser det. Mamma har lært seg at hvis det er noen matvarer hun har kjøpt inn til en annen dag, så "gjemmer" hun det langt inne i skapene, mellom gryter osv. vi andre i huset vet godt hvor det er, men rører det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest salma Skrevet 29. april 2004 #38 Del Skrevet 29. april 2004 Blir litt forvirret av at dere setter fram mat hvis det ikke er for at det skal spises? Og vil man ikke at innholdet i ei skål skal spises opp, setter man da ikke skåla lett tilgjengelig for en 2-åring? Hjemme pleide vi ikke å sette fram godterier i skåler hvis det ikke var lov å forskyne seg. Vi var alle (både foreldre og barn) skjønt enige om at det ikke fungerte å sette fram godterier som fristelse uten at vi fikk røre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 29. april 2004 #39 Del Skrevet 29. april 2004 De satte ikke fram mens ungen og mora var der, snopet sto fremme da de kom. For min del kunne det ikke falle meg inn å forsyne meg av noe som står alt står fremme når jeg stikker innom et sted, og ikke ville jeg godtatt at ungen gjorde det heller, uavhengig av alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 29. april 2004 #40 Del Skrevet 29. april 2004 Synes ikke at det er nødvendig å spørre om vanlig mat... brødskive pålegg og melk... Men synes det er greit om de spør om mat som ikke er vanlig. Det er ikke OK å spise opp melonen som plutselig ligger i kjøleskapet uten å sjekke om den er kjøpt til noe spesielt. Det kan jo være at den er kjøpt med tanbke på en fruktsalat man skal ha til dessert for eksempel. Eller å sette i gang å kokkelere med innholdet i skapene uten å sjekke om det er tenkt til noe spesielt. Eller å spise godteri når det ikke er helg. Om barnet som spiste ostepop må jeg si at jeg synes det er litt teit å irritere seg over at et så lite barn gjør noe sånt. Det er noe med at når snacks står på bordet så er det lov å tro at det er greit å ta. Både av moren og barnet. Og egentlig så synes jeg det blir rimelig smålig og sart av voksne mennesker å irritere seg over at :"et lite barn spiste av ostepopen som vi hadde tenkt å spise senere" Greier ikke helt å bli sjokkert over grusomheten dette barnet utsatte dere for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå