Gjest Majsan Skrevet 28. april 2004 #1 Del Skrevet 28. april 2004 Har fanget opp dette utsagnet i en annen tråd, og syntes det kunne være interessant å lage en egen tråd om det ( i stedet for å spore helt av i den opprinnelige tråden). Er du vant med at barn (i dette tilfelle litt større barn da - fra ca tiårsalder.....)skal spørre om lov før de forsyner seg i skap e.l.? Enten fra egen barndom eller hos egne barn. Jeg ble litt overrasket over dette jeg, har alltid vært vant til at er man tørst så tar man seg noe å drikke. Er man sulten, smører man seg en skive. Står det en åpnet kjekspakke i skapet er det fullt lovlig å ta en kjeks eller to eller tre... Har man handlet inn noe til en spesiell anledning (om det så 'bare' er naboer som skal stikke innom om kvelden), så sier man ifra om dette. Barn er da ikke gjester i eget hjem? Spent på hva andre er vant til........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 28. april 2004 #2 Del Skrevet 28. april 2004 Jeg er vant til at barna spør.. Ikke akkurat om å smøre seg en brødskive og melk (men de pleier faktisk å informere om det også.. men det kan like godt skyldes at de håper mamma skal smøre...) - eller frukt som står fremme .. som jeg maser på at de skal spise.. men om det meste annet.. Synes det er greit jeg.. så kan jeg si ja eller nei om det er noe de ikke kan ta.. Synes det ville være håpløst om jeg skulle huske å si at nå må dere ikke ta "kjeksen" el.. For hva om en ikke var hjemme når jeg hadde handlet .. og jeg ikke var hjemme når de hadde lyst på... det ville blitt uholdbart.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 28. april 2004 #3 Del Skrevet 28. april 2004 Jeg og mine søsken har bestandig spurt før vi har tatt noe. Kan jo være mamma hadde planlagt å bruke kjeksene til gjester f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 28. april 2004 #4 Del Skrevet 28. april 2004 Er jo ikke alltid man vil at barna skal putte i seg for mye heller, som rett før middag o.l. Synes det er greit å spørre jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 28. april 2004 #5 Del Skrevet 28. april 2004 Da jeg var barn og raidet skapene kunne jeg få en kommentar om å ikke snoke i skapene, men det var ikke en alvorlig sak. Kan ha en sammenheng med mammas medisiner.. eller bortgjemt snop? Hjemme hos oss tar han mat ,frukt og drikke som han vil. Snop, kjeks o.l. er off limits til når det enn er planlagt fortært. (Vi har ikke slikt liggende til vanlig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dreyer Skrevet 28. april 2004 #6 Del Skrevet 28. april 2004 Jeg er også vant til at man spør litt. Er man sulten så spør man f.eks. "Er det lenge til middag?" og så vurderer man om man tar seg en kjeks eller tre brødskiver. Men ikke for å drikke hvis man er tørst, da spør man bare hvis man vil ha brus (som man ikke alltid får lov til). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Majsan Skrevet 28. april 2004 #7 Del Skrevet 28. april 2004 Nå var min mor hjemmeværende, så det gjorde jo ting litt enklere mht til spising rett før middag osv. Dessuten spiste vi omtrent på slaget fire hver dag Husker også mamma hadde ganske så oppfinnsomme gjemmesteder dersom hun kjøpte noe godis utenom helgen, særlig tomrom mellom to kjeler oppi hverandre i gryteskapet (Fant jo selvfølgelig alle gjemmesteder, men var uskreven regel at ting som var gjemt bort rørte man ikke) Til tider gjemte hun også unna frukt her, hadde perioder hvor vi søsknene robba fruktfatet samme dag det ble fyllt opp.... Husker spesiellt at blodappelsinene (ja jeg er så gammel! )ble gjemt bort her..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minniepus Skrevet 28. april 2004 #8 Del Skrevet 28. april 2004 Vi spurte, tror jeg. Fant oss mat selv etter skolen, når vi var alene hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. april 2004 #9 Del Skrevet 28. april 2004 Eg syns det er greit at dei finn seg mat sjølv. Det gjorde vi også, då vi var små. "Stjeling" av godteri og liknande er ei anna sak.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Padmee Skrevet 28. april 2004 #10 Del Skrevet 28. april 2004 Jeg er vant til fra min barndom at jeg spørte om lov til å ta ting som ikke var åpnet. Dette gjaldt da ting som kjeks, snop, saft og brus. Alt som var åpnet av dette var det bare å forsyne seg av. Ellers var det bare å forsyne seg av mat, frukt og drikke. Min egen datter spør om lov til å få, men det har vel mer med at ho er så liten at ho ikke klarer å finne så mye selv ennå. Men det ho får tak i tar ho stort sett uten å spørre, iallefall hvis det er hennes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 28. april 2004 #11 Del Skrevet 28. april 2004 Jeg har alltid spurt - så sant det ikke dreide seg om brødskive og melk - og det praktiseres hjemme hos meg nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystic Skrevet 28. april 2004 #12 Del Skrevet 28. april 2004 Her i huset spør de alltid, så sant ingen har sagt de bare kan forsyne seg. Slik var det hjemme når jeg var barn også. Jeg syns det er vanlig folkeskikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 28. april 2004 #13 Del Skrevet 28. april 2004 Jeg spurte. En åpnet kjekspakke blir raskt tom, og det er synd for den som har handlet inn i påvente av noe annet. Det forekommer også at man ikke har råd til at barnet spiser en 4 pk med youghurt hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 28. april 2004 #14 Del Skrevet 28. april 2004 Dette er en problemstilling jeg ikke har tenkt på egentlig. Jeg husker at jeg "stjal" en bamsemums fra skapet da jeg var 12, og hadde ekstremt dårlig samvitighet for det. Det ble vel egentlig aldri sagt at man ikke fikk lov til å forsyne seg, jeg bare gikk ut fra at det måtte man spøre om. Nå skal det sies at det var på en hverdag og vi hadde veldig strenge regler på at godteri spiste man bare i helgene. Tror nok at barna mine, som ikke får lov til å ta av kjeks og kaker som ligger fremme en gang uten at det er sagt værsågod, kommer til å måtte spøre om alt som ikke er en selvfølge at de får ta. Det er da vanlig folkeskikk er det ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 28. april 2004 #15 Del Skrevet 28. april 2004 Her kommer de nok til å få lov til å ta uten å spørre, fordi jeg synes det blir for dumt å spørre om mat og drikke i sitt eget hjem. Er oppvokst med samme metode. Jeg ligger ikke snop og andre ting jeg ikke vil de skal ha i nærheten av skapet, så de får ikke tak i det uansett. Jeg kommer fremdeles til å plassere det et annet sted når barna mine når 10 årsalderen. Ting som står framme på bordet, f eks kaker, snop, potetgull o.l. er en annen sak. Da må de spørre eller vente til vi tar til de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrållan - ikke innlogget Skrevet 28. april 2004 #16 Del Skrevet 28. april 2004 Nja, om jeg er enig i at det er vanlig folkeskikk vet jeg ikke. Eller - selvfølgelig er det vanlig folkeskikk er man en gjest. Men dette er jo ungenes hus og skap og mat også? Samboeren og jeg spør ikke hverandre om vi kan ta et eple fra fruktskålen eller spise av det som står framme, kjekspakker som er åpnet e.l. - og det synes jeg ikke ungene skal måtte behøve heller. Vi trengte ikke å spørre hjemme (såfremt det ikke var godteri eller brus vi hadde lyst på, det var i utgangspunktet forbeholdt helgen), og det var så innlært hos oss at vi visste at man ikke trengte å tømme alt på en gang. At andre også kanskje hadde lyst på senere osv. Generellt sett hadde vi lite 'lover®ler' hjemme, vi ble hele tiden oppfordret til å bruke sunn fornuft, tenke sjæl og vise hensyn ovenfor andre. Tror egentlig det er en tankegang som er sunn jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 28. april 2004 #17 Del Skrevet 28. april 2004 Gäller det i egna hemmet tycker jag att barn under ca 10 ska fråga först. Några kex eller en smörgås kan förstöra aptiten och det är lätt att lära sig felaktiga matvanor med mycket småätande. Varken bra för tänder eller kosthåll. Barn över ca 10 har bättre begrepp om tiden och vet att det är middag vid en viss tid. I andra hem tycker jag verkligen att barn ska fråga, det är folkskick. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 28. april 2004 #18 Del Skrevet 28. april 2004 Vi trengte ikke å spørre hjemme (såfremt det ikke var godteri eller brus vi hadde lyst på, det var i utgangspunktet forbeholdt helgen), og det var så innlært hos oss at vi visste at man ikke trengte å tømme alt på en gang. At andre også kanskje hadde lyst på senere osv. Hehe, det var denne dleen jeg liksom aldir helt forstod meg på.... Kunne fint tømme ne hel pakke kjeks, lage gele etter skolen osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 28. april 2004 #19 Del Skrevet 28. april 2004 Jo, hjemme hos oss spurte vi alltid før vi forsynte oss i skapene. Det som sto der inne hadde mamma og pappa kjøpt, og de bestemte hva og når vi skulle spise. Syns det var greit sånn jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2004 #20 Del Skrevet 28. april 2004 I andra hem tycker jag verkligen att barn ska fråga, det är folkskick. :o Selvfølgelig! I andre hjem venter man aller helst til man blir tilbudt noe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå