Gå til innhold

jeg fikk ikke 100% jeg!!!!!!!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

ja det var da sjefen som sa at jeg ikke har rett på det da... men til tross for at det står i arb miljøloven at en skal ha 1005 hele ppskeaften fordi det er en aften og det er inneklemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

dert har jeg også gjort, det gjode jeg for flere uker siden før lønna ble sendt inn.. i går ble den sendt inn og han sa til meg at jeg ikke fikk det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky
Hvor i aml står det at du skal ha 100% på påskeaften?

Det gjør ikke det. Det står i tariffen/overenskomsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Poenget er at det ikke står noen steder i aml at det er 100% på påskeaften. At det står i hovedtariffavtalen at man får 133% på påskeaften er noe annet. Det får ikke nødvendigvis denne personen hvis h*n ikke er organisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"

Arbeidsmiljøloven eller de apotekansattes tariffavtaler kunne ha inneholdt bestemmelser som begrenset forretningenes mulighet for å pålegge de ansatte arbeid på hverdager før helligdag, men gjør det ikke. Imidlertid angir lov og avtaler hva slags tillegg de ansatte eventuelt har krav på, om de pålegges arbeid på disse dagene. Ifølge arbeidsmiljøloven skal arbeid etter kl. 18.00 på dag før helligdag regnes som søn- og helligdagsarbeid og i henhold til tariffavtalene regnes hver arbeidet time som to timer på søn- og helligdager. For arbeidstid påskeaften regnes også hver arbeidet time som to timer, mens dette først kommer til anvendelse etter kl. 13.00 på jul-, nyttårs- og pinseaften.

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det eneste Arbeidsmiljøloven (AML) sier om lønn, er at man skal ha minst 40 % ved overtid. Ellers omhandler ikke AML i det hele tatt hva man skal ha i lønn.

Arbeidsgiver kan gi deg hva han vil, faktisk, hvis ikke du er omfattet av en tariffavtale. Da må han selvsagt følge den.

Så hvis trådstarteren ikke er omfattet av en tariffavtale, får hun nok ikke tillegget for påskeaften....

JENTER I VAREHANDELEN! ORGANISER DERE OG FORLANG TARIFFAVTALE!

BLI LIKE TØFF SOM "GUTTA"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er ikke bare organiserte som får det' date='siden jeg fikk det og ikke er organisert mener jeg[/quote']

Det er fordi arbeidsgiveren er seriøs. Men som ikke-organisert står man myyye svakere enn som organisert. For ikke å snakke om hvor enkelt det er å få hjelp via en telefon om det er noe man lurer på. Og skulle man havne i ulykka på en eller annen måte, så har man en organisasjon som kan jobbe for deg i stedet for å måtte styre med advokater selv.

Jo, jeg hørte en jurist sa at AML omhandler lønn. Minstelønn også faktisk. Minstelønna i Norge pr. lov er 50 øre pr. time! Tariffavtalene sier noe heeeelt annet. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den juristen tøyset nok bare. Det står selvsagt ikke at minstelønn er 50 øre eller whatever i Arbeidsmiljøloven. Det står INGENTING om hva man skal ha i lønn, bortsett fra "minst 40 % ved overtid".

Det er et faktum, så det er egentlig ikke noe å diskutere! Alle kan lese i Arbeidsmiljøloven selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den juristen tøyset nok bare. Det står selvsagt ikke at minstelønn er 50 øre eller whatever i Arbeidsmiljøloven. Det står INGENTING om hva man skal ha i lønn, bortsett fra "minst 40 % ved overtid".

Det er et faktum, så det er egentlig ikke noe å diskutere! Alle kan lese i Arbeidsmiljøloven selv.

Jeg har aldri sett noe om minstelønn i AML selv, nei. Derfor sa jeg ikke "det er minstelønn i Norge", men at jeg hadde hørt en jurist sa. Og han sa det på TV (han var fra LO og programmet var på TVN). Men kanskje han mente å henvise til en dom som sier dette og ikke AML? Ikke vet jeg, men han snakket ikke om tariffavtaler (de krever laaangt mer enn 50 øre timen).

Kanskje han mente at man skal ha betalt for arbeidet man gjør og at 50 øre er minste valør vi har i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...