AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #1 Del Skrevet 20. september 2013 En hypotetisk problemstilling: Man kjører hensynsfullt, aktpågivende og varsomt i et boligstrøk. Plutselig ut fra en hekk kommer det en katt ut i veien. Du klarer ikke å stanse før du treffer katten. Du går ut å ser, og ser at katten er svært hardt skadet. Den har også et halsbånd som indikerer at eieren bor to hus ned i veien. Du går og sier fra til eier som krever at du kjører katten til veterinær og betaler for behandlingen. Kan eier det? Har du egentlig ansvar? Anonymous poster hash: 45a26...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #2 Del Skrevet 20. september 2013 Blir bare litt synsing fra min side: Det er mulig det regnes som et hendelig uhell. Du gjorde jo ikke noe galt om du kjørte forsvarlig. Om du derimot forlater et dyr i skadet og hjelpeløs tilstand, bryter du Dyrevelferdsloven, i tillegg til at det er etisk forkastelig. Tror de fleste katteeiere ville satt pris på at du sa fra hva som har skjedd med katten, sånn at de ikke lurer i årevis på hva som hendte. Tror neppe du kan belastes for store veterinærutgifter så lenge det var et uhell og du gjorde din plikt etter loven og hjalp dyret (så godt det lot seg gjøre). Spør Dyrebeskyttelsen, de vet mer om lover og regler i fht dette.Anonymous poster hash: d3d02...5a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #3 Del Skrevet 20. september 2013 Blir bare litt synsing fra min side: Det er mulig det regnes som et hendelig uhell. Du gjorde jo ikke noe galt om du kjørte forsvarlig. Om du derimot forlater et dyr i skadet og hjelpeløs tilstand, bryter du Dyrevelferdsloven, i tillegg til at det er etisk forkastelig. Tror de fleste katteeiere ville satt pris på at du sa fra hva som har skjedd med katten, sånn at de ikke lurer i årevis på hva som hendte. Tror neppe du kan belastes for store veterinærutgifter så lenge det var et uhell og du gjorde din plikt etter loven og hjalp dyret (så godt det lot seg gjøre). Spør Dyrebeskyttelsen, de vet mer om lover og regler i fht dette.Anonymous poster hash: d3d02...5a8 Så fordi man går å sier fra til eier så forlater man det i hjelpeløs tilstand? Det finnes vel ikke noe dyreambulanse man kan ringe til. Et annet spørsmål er vel om man skal avlive dyret på stedet, eller vente på viltnemda? Anonymous poster hash: 45a26...395 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #4 Del Skrevet 20. september 2013 Så fordi man går å sier fra til eier så forlater man det i hjelpeløs tilstand? Det finnes vel ikke noe dyreambulanse man kan ringe til. Et annet spørsmål er vel om man skal avlive dyret på stedet, eller vente på viltnemda? Anonymous poster hash: 45a26...395 Om man IKKE sier i fra til noen, så forlater man det i hjelpeløs tilstand. Bedre å ta det med til veterinær, som plikter å hjelpe, uten at man dermed blir belastet. Anonymous poster hash: d3d02...5a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #5 Del Skrevet 20. september 2013 Så fordi man går å sier fra til eier så forlater man det i hjelpeløs tilstand? Det finnes vel ikke noe dyreambulanse man kan ringe til. Et annet spørsmål er vel om man skal avlive dyret på stedet, eller vente på viltnemda? Anonymous poster hash: 45a26...395 Jeg tror AB mente at om du ikke sier ifra til noen og bare kjører videre så bryter du loven. Å si ifra til eieren regnes vel ikke inn under dette. Min personlige mening er imidlertid at du definitvt burde kjøre til dyrlegen så fort som mulig, og heller få tak i eier etterpå. Anonymous poster hash: 19db5...f58 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #6 Del Skrevet 20. september 2013 Så fordi man går å sier fra til eier så forlater man det i hjelpeløs tilstand? Det finnes vel ikke noe dyreambulanse man kan ringe til. Et annet spørsmål er vel om man skal avlive dyret på stedet, eller vente på viltnemda? Anonymous poster hash: 45a26...395 Å avlive en katt på stedet, kan fort gi katten enda større lidelser, dersom man ikke er vant med å avlive dyr (noe de fleste ikke er). De fleste kjører ikke rundt med våpen eller kniver. Man tar det med til en veterinær, ikke viltnemnda. Men hadde det vært et grisgrendt strøk, og jeg så at katten led og uansett ville dø av skadene, hadde jeg vel forsøkt å gjøre slutt på lidelsene (tatt en stor sten i hodet). Du skisserer også at det er i et boligfelt - da er det ikke noe særlig å avlive katten selv. Kanskje barna som eier den kan komme til å se det.Anonymous poster hash: d3d02...5a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #7 Del Skrevet 20. september 2013 Hvis dette hadde skjedd her jeg bor måtte katten blitt avlivet. Vi har ikke veterinær her. Anonymous poster hash: a6d6a...a5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #8 Del Skrevet 20. september 2013 Å avlive en katt på stedet, kan fort gi katten enda større lidelser, dersom man ikke er vant med å avlive dyr (noe de fleste ikke er). De fleste kjører ikke rundt med våpen eller kniver. Man tar det med til en veterinær, ikke viltnemnda. Men hadde det vært et grisgrendt strøk, og jeg så at katten led og uansett ville dø av skadene, hadde jeg vel forsøkt å gjøre slutt på lidelsene (tatt en stor sten i hodet). Du skisserer også at det er i et boligfelt - da er det ikke noe særlig å avlive katten selv. Kanskje barna som eier den kan komme til å se det.Anonymous poster hash: d3d02...5a8 Da jeg enda hadde egen bil hadde jeg alltid infanterikniven fra førstegangstjenesten i bagasjerommet, sammen med tepper, tau og light-sticks. Tror ikke eier kan holde deg økonomisk ansvarlig for å kjøre på katten hans ved et uhell. Hvis noen hadde sparket fotballen sin ut i veien og du ikke hadde sjang til å stoppe måtte du ikke erstattet fotballen? Anonymous poster hash: c1c3c...919 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #9 Del Skrevet 21. september 2013 jeg hadde bare kjørt videre. Kanskje stoppa å sjekka at bilen ikke ble skada Anonymous poster hash: 7304d...f70 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormborn Skrevet 21. september 2013 #10 Del Skrevet 21. september 2013 Jeg syns ikke man har noe ansvar for kattene som løper rundt overalt... Jeg hadde ikke betalt ei krone for å si det sånn! Hvorfor skal reglene være annerledes for katter enn andre dyr? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 21. september 2013 #11 Del Skrevet 21. september 2013 (endret) Jeg tror ikke en katteeier ville ha krevd noe slikt som TS beskriver, selv om jeg kan ta feil. Jeg har vært så uheldig å kjørt på en katt som kom løpende over veien, var noe av det verste jeg har vært med på. Katten var i live, men bevegde ikke så mye på seg. Det var sent på kvelden og hadde ikke peiling på hvem jeg skulle ringe og var ikke kjent på det stedet hvor det skjedde (var langt ute på landet). Jeg tok en sjanse og kjørte opp til et boligstrøk som la rett ved stedet det skjedde... Ringte på og hørte om noen kjente igjen katten (ga en raskt beskrivelse) og de visste om noen som eide en slik katt. Og utrolig nok gikk de ute den kvelden, det å måtte si til de at jeg kjørte på katten var helt for jævlig. Jeg håper bare de klarte å få den til en veterinær og at katten overlevde! Så jeg tror de fleste katteeiere er mest bekymret for katten og tenker vel mest på at personen som kom med katten faktisk ikke bare kjørte videre. Jeg eier selv 2 katter og ville aldri ha funnet på å krevet noe slik ifra noen som faktisk ikke bare stakk av! Endret 21. september 2013 av -Leon- 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #12 Del Skrevet 22. september 2013 Jeg kjørte over en katt en gang, den hoppet ut av noen busker og havnet under bakhjulet mitt. Jeg så den ikke engang, før jeg kjente jeg kjørte over noe med høyre bakhjul og så den i speilet. Stoppet og fikk tak i den (den kravlet inn igjen der den kom fra), puttet den i bilen og dro avgårde til dyrlegekontoret som var sånn 10 min unna. Men da jeg kom frem, var den død. Dyrlegen kikket på den og sa det var en kastrert hannkatt som var mellom ett og tre år gammel eller noe sånt, ingen chip eller tatovering, også puttet hun den i frysen. Jeg laget lapper som jeg hang opp på alle postkassestativene i nærheten med beskrivelse av katten, hvor den befant seg og tlf nr mitt. Fikk en telefon etter noen timer, en mann som trodde det var svigers sin katt, han takket så mye for at jeg prøvde å gi beskjed. Men noen timer senere ringte han og sa katten var kommet hjem, så da var det ikke den... Også ringte eieren. Første gangen var hun hyggelig og takket for at vi hadde kjørt den til dyrlegen og hengt opp lapp, hun lurte på om den var ille tilredt osv. Jeg pustet lettet ut og var glad jeg var ferdig med saken... Noen dager senere ringte hun igjen. Hun skulle ha ny kattunge, og dette var da en rasekatt (det så ikke engang dyrlegen) og den kostet 6000 (dengang, dette er over 10 år siden). Jeg sa "Glem det". Hun truet med anmeldelse og forsikringsselskap og begynte med regelrett telefonterror. Ringte lensmannskontoret selv jeg. De bare lo. Så ringte jeg en oppdretter av rasen hennes. Hun lo også og sa at kastrater pleide ofte å gies vekk. Og at alle som hadde katt av den rasen, visste de ikke burde slippes ut, fordi de var regelrett tungnemme og veldig lette trafikkofre. Hun kom med eksempler også. Forsikringsselskapet sa at påkjørsel av katter ikke dekkes, fordi det var så vanlig. Men kjerringa ga seg ikke og ringte og gnålte i ukesvis, helt til min daværende samboer tok telefonen. Han brølte sånn i røret til henne og klinte på så telefonen nesten sprakk. Etter det ble det stille. Og om det skulle skje meg en annen gang, tenker jeg meg om flere ganger før jeg henger opp lapp med telefonnr...Og ja, jeg har hatt katter selv. Såvidt meg bekjent må hundeeier betale skader på bil, dersom hunden blir påkjørt og skader bilen. Pga båndtvang. Men-får du en hest over panseret, er det bileier selv som må dekke skaden, om det ikke kan påvises at rytter/kusk/eier har vært grovt uaktsom. Og det skal veldig mye til!Anonymous poster hash: 8f05d...bdb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest abcdefgh Skrevet 22. september 2013 #13 Del Skrevet 22. september 2013 Jeg hadde leitet frem jekken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #14 Del Skrevet 22. september 2013 Jeg har kjørt på en katt, eller rettere sagt, truffet en katt med fronten. Katten var ikke synlig skadet. Men dersom det hadde vært slik at katten hadde blitt skadet, så ville jeg ikke ha vurdert noe annet enn å ha kjørt katten direkte til dyrlege. Og der ville jeg ha lagt igjen kontaktinformasjon, slik at eier kunne ha fått tak i meg, dersom det skulle være ønskelig. Har selv hatt katter som har blitt påkjørt, den ene ble drept, og det var ingen som sa fra,og det var dessverre vår datter som fant katten. Ikke spesielt gøy. Den andre gangen var katten svimeslått, og den som kjørte på den var på vei til å slå den ihjel, uten tanke for at katten ikke var så skadet. Heldigvis kom katten seg, og sprang bort før sjåføren kom tilbake med steinen. Katten klarte seg fint, og hadde "kun" en forslått bakpart. Så det beste er nok å kontakte dyrlege, slik at de kan sjekke om katten er chippet. Evnt. kontakte eier dersom man vet hvem det er. Som katteeier kunne jeg aldri ha forlangt at andre skal betale for skader, men jeg forlanger at de som kjører på katter eller andre dyr tar ansvar og gir beskjed. Anonymous poster hash: d84b0...d37 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 22. september 2013 #15 Del Skrevet 22. september 2013 Aldri hørt om forsikring? Den dekker sånt. Dessuten kan man i verste fall kjøre til dyrlegen, legge fra seg katten og løpe vekk. Dyrlegen er pliktig å hjelpe uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 22. september 2013 #16 Del Skrevet 22. september 2013 jeg hadde bare kjørt videre. Kanskje stoppa å sjekka at bilen ikke ble skadaAnonymous poster hash: 7304d...f70 Fy søren og ond du er. La et hjelpeløst dyr ligge i smerter? Nei, vet du hva. Sånt gjør man bare ikke. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #17 Del Skrevet 22. september 2013 Min rasekatt ble påkjørt, og funnet i ei grøft (håper virkelig den som kjørte på henne så etter om hun levde eller ei) Jeg hadde forsikret katten og fikk utbet det vi betalte for henne. Så hadde hun levd og måtte til dyrlegen og kunne blitt operert, så er det ikke bileier som hadde fått regninga, men jeg hadde tatt det på dyreforsikringa. Derfor er det også viktig å ha ulykkesforsikring på dyr. Jeg hadde i tilegg livsforsikring ved død, siden det var en rasekatt til 10000kr. Men følte det ikke som noen gode penger når jeg fikk de utbetalt. Jeg var veldig lei meg over å miste pusen min. Anonymous poster hash: f57d0...706 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 22. september 2013 #18 Del Skrevet 22. september 2013 Jeg hadde aldri krevd at en som kjører på katten min med et uhell skulle betale for det. Det er min katt og mitt ansvar og jeg har også begge kattene mine forsikret. Rasekatten har livsforsikring så jeg kan få dekket en del av det den kostet i innkjøp (uten at det hjelper særlig på tapet av pusen). Så lenge folk stopper og sjekker katten og til og med tar kontakt med meg og/eller veterinær, er jeg strålende fornøyd. Det er nok av dem som ikke gjør det. Alle kan risikere å kjøre på et dyr ved et uhell, inkludert katter, så jeg synes ikke det er rett å straffe dem ved å kreve erstatning eller utlegg av veterinærutgifter. De som kjører på dyr og ikke gidder å stoppe eller bare lar dyret ligge hjelpeløst og pines, derimot, kan godt straffes hardt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #19 Del Skrevet 22. september 2013 Jeg har kjørt over katter to ganger i mitt liv. I begge tilfeller ble kattene liggende flatklemte i asfalten i noen sekunder, for deretter å reise seg opp og fyke inn i hekken de kom ut fra. Jeg aner ikke hvor skadet de var, men aldri verden om jeg gadd å løpe rundt etter dem for å få tak i dem, og kanskje risikere å bli klort i filler, i tillegg til å måtte betale for en svindyr dyrlegeregning oppå alt. De løp jo avgårde, så da var de kanskje ikke så veldig skadet. , Anonymous poster hash: a55b1...c70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #20 Del Skrevet 22. september 2013 Jeg har kjørt over katter to ganger i mitt liv. I begge tilfeller ble kattene liggende flatklemte i asfalten i noen sekunder, for deretter å reise seg opp og fyke inn i hekken de kom ut fra. Jeg aner ikke hvor skadet de var, men aldri verden om jeg gadd å løpe rundt etter dem for å få tak i dem, og kanskje risikere å bli klort i filler, i tillegg til å måtte betale for en svindyr dyrlegeregning oppå alt. De løp jo avgårde, så da var de kanskje ikke så veldig skadet. Vel, katter kan være veldig skadet og likevel komme seg bort. Katter gjemmer seg bort når de er hardt skadd. Og du høres ut som en uansvarlig sjåfør. Å ikke bry seg om at katter blir påkjørt er uansvarlig. Ingen kan kreve at du skal betale noe for det som har skjedd. Det samme gjelder om du kjører på andre dyr. Anonymous poster hash: d84b0...d37 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå