Gå til innhold

Fordeler med å jogge?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har begynt på treningssenter, og det eneste (bortsett fra litt styrketrening) jeg trives med og liker er å løpe på tredemølla.

Målet mitt er å miste noen kg, og bli strammere. Er ikke så veldig opptatt av å få mye muskler osv, men vil gjerne se strammere og "glatt" ut.

Er jogging på tredemølla helt på trynet da eller? Har det noen fordeler i det hele tatt når det kommer til utseendet? (Vet det forbrenner kalorier, men spiser 1500 kcal uansett) Vet jo man får bedre kondisjon, hjerte osv av det. Men rent utseendetmessig? :)

Anonymous poster hash: 1a377...1de
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rumpe- og lårmuskler får kjørt seg, så ja her oppnår du noe av den stram opp-effekten du er ute etter. Kan du ikke fortsette å løpe og også gjøre noe av styrketreningen du liker? Minner deg også på at alt er ikke kjekt i denne verden, så kanskje det går ann å gjøre litt ekstra styrke øvelser der det trengs et par ganger i uka? Trenger jo ikke være så altfor mye, og du sier jo du liker noe styrke. Kanskje resultatet vil være verdt at det ikke er så kjekt? Etter en stund blir det en vane, og kanskje du med tiden vil like det når du blir sterkere.

Skrevet

Rumpe- og lårmuskler får kjørt seg, så ja her oppnår du noe av den stram opp-effekten du er ute etter. Kan du ikke fortsette å løpe og også gjøre noe av styrketreningen du liker? Minner deg også på at alt er ikke kjekt i denne verden, så kanskje det går ann å gjøre litt ekstra styrke øvelser der det trengs et par ganger i uka? Trenger jo ikke være så altfor mye, og du sier jo du liker noe styrke. Kanskje resultatet vil være verdt at det ikke er så kjekt? Etter en stund blir det en vane, og kanskje du med tiden vil like det når du blir sterkere.

Så bra! :laugh: Det er sant det du sier, burde kanskje gjøre litt mer ut av styrketreningen. Gjør som regel 15 x 3 på en slik man presser lårene ut, og x3 på en man presser de inn. Det er sittende, vanskelig å forklare. Gjør det samme på et apparat for leggene, og et for armene. Er ikke komfortabel med de andre apparatene, siden det alltid er mye folk og jeg ikke vet hvordan man bruker de.. Hvilke andre styrkeøvelser anbefaler dere?

Skrevet

Jeg elsker benkpress, markløft og knebøy, men du må nesten se på hva du ønsker å oppnå/liker.

Skrevet

Så bra! :laugh: Det er sant det du sier, burde kanskje gjøre litt mer ut av styrketreningen. Gjør som regel 15 x 3 på en slik man presser lårene ut, og x3 på en man presser de inn. Det er sittende, vanskelig å forklare. Gjør det samme på et apparat for leggene, og et for armene. Er ikke komfortabel med de andre apparatene, siden det alltid er mye folk og jeg ikke vet hvordan man bruker de.. Hvilke andre styrkeøvelser anbefaler dere?

Bortkastet. Gjør skikkelige styrkeøvelser som knebøy, utfall, markløft, hip-thrust, osv. Beste måten å få stram kropp på!

Anonymous poster hash: ccfb0...762

• Liker 3
Skrevet

Du kan se på det sånn - cardio bryter ned, styrke bygger opp (så lenge du har nok restitusjon). Vil du unngå skader av jogginga så bør du bruke litt tid på styrke også. I tillegg er det styrke (og et bra kosthold, selvfølgelig) som kan gi deg den kroppen du ønsker deg. "Strammere" betyr egentlig lavere fettprosent, mer muskler. Og slapp av, du blir ikke svær av styrketrening.

Slutt med de apparatene, og ta øvelser der du bruker egen kroppsvekt og frivekter i stedet. Utfall, knebøy, sånne ting. Gå på youtube og søk opp lunges, goblet squat, sumo squat dumbbell, sumo deadlift dumbbell for å få enkle ting å begynne med :) Ta push-ups, chin-ups, inverted rows. Teknikkvideoer finner du på youtube. Men du kan få veldig mye ut av å ta et par PT-timer :) Bare pass på å finne ut hvor PTen er utdannet, for PT er ikke en beskyttet tittel og mange har ikke så veldig mye utdanning. Hvis en av PTene på senteret ditt har f.eks. fysioterapeut-utdannelse i tillegg ville jeg definitivt gått for den PTen.

Men det aller viktigste er jo at du har funnet en treningsform som du syns er morsom, sånn at du fortsetter med det :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville heller ha kjørt styrke var jeg deg, men kardio skader jo ikke. Løper du ute får du naturopplevelser og frisk luft, men de fordelene har vel neppe mølleløping :P

Skrevet

Jeg har ikke drevet noe med styrketrening, i likhet med deg er jeg mye mer glad i å løpe. Har alltid hørt at cardio ikke gjør noe som helst for å stramme opp og blabla, men i mitt tilfelle er det ikke sant i det hele tatt. Jeg har mistet en god del fett og ser mye strammere ut enn før. Lårene og leggene har blitt stramme og fine, men har ikke fått en sixpack akkurat. Jeg er hvertfall fornøyd med resultatet jogging har gitt. :)

Skrevet

Jeg elsker å jogge og holder meg kun til det. Startet for å komme i bedre form og få bedre kondis, men ble etterhvert avhengig da jeg elsker å bare forsvinne inn i min egen boble når jeg jogger.

Kroppen min er slank og fit (som på avatarbildet) så mye muskler blir det ikke, men spiser nok så jeg ikke er mager. Når jeg strammer armene så har jeg solide biceps med tanke på at jeg aldri trener styrke.

Skrevet

Alle har jo muskler på kroppen, så dersom fettprosenten er lav nok, vil man alltid se nokså stram ut.

Når det er sagt, ville jeg absolutt lagt inn litt styrketrening også. Baseøvelser som knebøy, markløft, pushpress osv. Trenger ikke være mye, bare litt. :)

Anonymous poster hash: c9c16...a72
Skrevet

Jeg bruker jogging som cardio + pilates hjemme. Pilates for å få fine lange sterke muskler, og joggingen for å forbrenne fett:) Supercombo som fungerer kjempebra her iallefall :danse:

Skrevet

Jogging er helt useless hvis du vil forme kroppen din. Det er såklart digg å kjenne at formen tar seg opp og det er fint å løpe ute i skogen, men å slite ut hamsterhjulet på et studio er jo komplett meningsløst.

Stram og glatt blir du av å miste fett og å bygge muskulatur. Bygger ingenting på tredemølla (kanskje litt leggmuskler??)

Skrevet

Men helsemessig sett har vel jogging (eller cardio generelt ihvertfall) noen fordeler? Bedre lungekapasitet, sterkere hjerte osv? Eller kan man holde seg like sunn uten?

Jeg bruker jogging som cardio + pilates hjemme. Pilates for å få fine lange sterke muskler, og joggingen for å forbrenne fett:) Supercombo som fungerer kjempebra her iallefall :danse:

Musklene er festet til skjellettet ditt i hver ende, og kan ikke bli lengre. De kan kun bli større eller mindre. Pilates er fint for bevegelighet og kjernemusklatur, men du blir sterkere og bygger muskler mye mer effektivt av tradisjonell styrketrening med vekter.

Skrevet

Trening er jo såklart bra for kroppen, ingen betviler det. Men mye cardio er *ikke* bra for det er en konstant stress på kroppen. Har man egentlig behov for å kunne løpe en mil i høyt tempo? Er det noen fordeler forbundet med å kunne sykle i oppoverbakke ved makspuls uten å spy?

Akkurat som styrke bør også cardio være funksjonelt. Jeg tenker på trening som noe som skal hjelpe meg å lykkes i hverdagen- både praktisk (bedre form, helsefordeler), estetisk (strammere kropp, bedre selvtillit) og rekreasjon (stressmestring, få ut følelser, slappe av).

Trening skal ikke være stress, det skal ikke være kjedelig, det skal ikke slite på kroppen og gi deg smerter. Det er mye, mye, mye viktigere å ha muskler og et sterkt skjelett enn å kunne løpe Oslo Marathon. Det er mye viktigere å ha overskudd til hverdagen enn å bruke hverdagens overskudd til trening.

Skrevet

Nei, det er jo klart. Men det er vel som du sier en balansegang, hvor det på den ene siden kan være sunt (altså i motsetning til å være "nøytralt" mtp helsefordeler, slik jeg får inntrykk av at jogging er i denne tråden), og skadelig på den andre siden, når man overdriver.

Hva med et par halvtimes lange, rolige joggeturer i uken? Har dette noene helsemessige og/eller estetiske fordeler, eller kan man like gjerne gå seg en tur istedet, og oppnå det samme?

Skrevet

Jeg mener ikke at jogging er nøytralt. Jogging gir ofte belastningsskader og slitasje, og jeg mener at oppbygde løpesko bidrar til dette. I tillegg kan man spørre seg om man virkelig trenger å løpe i et strekk i en halvtime? Man oppnår bedre resultater med intervalltrening og kommer mye raskere opp i puls og forbedrer O2-opptaket.

Jeg har helt sluttet å løpe, og blir det cardio på meg så er det intervall med gange innimellom. Noen ganger sykler jeg, men da er det for turens skyld og ikke for å få opp pulsen eller svette.

Trener ellers kun frivekter.

Skrevet

Trening er jo såklart bra for kroppen, ingen betviler det. Men mye cardio er *ikke* bra for det er en konstant stress på kroppen. Har man egentlig behov for å kunne løpe en mil i høyt tempo? Er det noen fordeler forbundet med å kunne sykle i oppoverbakke ved makspuls uten å spy?

Akkurat som styrke bør også cardio være funksjonelt. Jeg tenker på trening som noe som skal hjelpe meg å lykkes i hverdagen- både praktisk (bedre form, helsefordeler), estetisk (strammere kropp, bedre selvtillit) og rekreasjon (stressmestring, få ut følelser, slappe av).

Trening skal ikke være stress, det skal ikke være kjedelig, det skal ikke slite på kroppen og gi deg smerter. Det er mye, mye, mye viktigere å ha muskler og et sterkt skjelett enn å kunne løpe Oslo Marathon. Det er mye viktigere å ha overskudd til hverdagen enn å bruke hverdagens overskudd til trening.

Mener du med det siste avsnittet her at det er jogging som er stress, kjedelig, sliter på kroppen og gir en smerter? Mens styrketrening ikke er det? Dersom du mener trening generelt, er jeg enig med deg, men for meg er hvertfall styrketrening mye mer stress og kjedelig enn en times joggetur.

I ditt siste innlegg spør du også om man egentlig trenger å kunne løpe en halvtime i strekk. Da vil jeg svare at det nok er sjeldent jeg trenger å kunne det i hverdagen, men jeg "trenger" den halvtimes (eller times) løpeturen for mental avkobling. Jeg tenker dessuten at all trening er bedre enn ingen trening, og skulle jeg kuttet ut løpingen til fordel for kun styrketrening, tror jeg det fort hadde blitt ingen trening fordi motivasjonen hadde forsvunnet helt. Motsatt mener jeg også at en som ikke like løping, men liker styrketrening, heller ikke trenger å dra seg ut på en løpetur bare for å gjøre det.

Og så til slutt: jeg er ikke enig i at jogging ikke strammer opp. Løping trener både legger, lår, rumpe, og til og med kjernemuskulaturen. Det finnes sikkert bedre og mer effektive metoder for å strammer opp, men hvorfor ikke løpe om det er det man trives med?

Anonymous poster hash: c8e50...6d8

• Liker 2
Skrevet

Jeg har fått jævlig fin kropp av kardio, særlig lår og rumpe. Sterkt, stramt og fint, men samtidig mykt og kvinnelig. Jeg løper dog i skogen og på fjellet så musklene får kjørt seg heftig, får ofte spørsmål om hvor mye jeg tar i knebøy... "En tyvekilos sekk over et par fjell i godt tempo" svarer jeg da :fnise:

Tredemølla hadde jeg aldri orket, men whatever floats your boat. En sunn kropp er en fin kropp, og sunn blir man av å bevege seg og å spise skikkelig mat. :blomst:

Anonymous poster hash: 6d99a...722
  • Liker 1
Skrevet

Men helsemessig sett har vel jogging (eller cardio generelt ihvertfall) noen fordeler? Bedre lungekapasitet, sterkere hjerte osv? Eller kan man holde seg like sunn uten?

Musklene er festet til skjellettet ditt i hver ende, og kan ikke bli lengre. De kan kun bli større eller mindre. Pilates er fint for bevegelighet og kjernemusklatur, men du blir sterkere og bygger muskler mye mer effektivt av tradisjonell styrketrening med vekter.

Bare en myte dette med lange muskler altså..Jaja, jeg bor langt unna treningstudio, og har ikke utstyr og vekter hjemme. Dermed er pilates på youtube kjempegreit for meg:)

Skrevet

Jogging er helt useless hvis du vil forme kroppen din. Det er såklart digg å kjenne at formen tar seg opp og det er fint å løpe ute i skogen, men å slite ut hamsterhjulet på et studio er jo komplett meningsløst.

Stram og glatt blir du av å miste fett og å bygge muskulatur. Bygger ingenting på tredemølla (kanskje litt leggmuskler??)

Bullshit. Jeg har fått markerte lår og leggmuskler, samt sprettrumpe av KUN jogging jeg. Strammere mage har jeg også fått. Har ikke lagt om noe kosthold, spiser som en gris. Så det er kun effekten av jogginga!:)

Anonymous poster hash: 8dbdf...a5a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...