Frøkensina Skrevet 13. september 2016 #1101 Skrevet 13. september 2016 Jeg har flyttet tre rhododendroner og satt alliumløk Skal hjem i morgen, litt synd da det blir den varmeste dagen. Men uansett hvor koselig det er med et par kjekke unge snekkere på taket så er jeg litt lei av å våkne kl 7 av dunking over hodet mitt. Soling synes jeg alltid er kjedelig og varmt. Men det er godt at det er så sommerlig. Så en helt fantastisk solnedgang nede ved sjøen, en verden i pastell med stille sjø og mine barndomssvaberg. 2
hjertesukka Skrevet 13. september 2016 Forfatter #1102 Skrevet 13. september 2016 Flink du har vært! Og så høres det kjempekjekt ut med både snekkere på taket og solnedgang ved sjøen. Selv skal jeg male ferdig i morgen. 2
Frøkensina Skrevet 13. september 2016 #1103 Skrevet 13. september 2016 Ja fine greier Flink du er å male 1
hjertesukka Skrevet 13. september 2016 Forfatter #1104 Skrevet 13. september 2016 Takktakk, men det er bare kjedelige greier rundt vinduer da. Likevel, gjelder å holde tunga beint i munnen. 1
Frøkensina Skrevet 13. september 2016 #1105 Skrevet 13. september 2016 Tenker endel på bestefaren min som bygde hytta for så lenge siden. Skulle ønske jeg kunne si hvor utrolig glade vi er i den, hvor bra det solide arbeidet han gjorde har holdt og ikke minst vist han den enorme rhodoen hans. 2
Frøkensina Skrevet 13. september 2016 #1106 Skrevet 13. september 2016 2 minutter siden, hjertesukka skrev: Takktakk, men det er bare kjedelige greier rundt vinduer da. Likevel, gjelder å holde tunga beint i munnen. Jeg er klønete med sånt, lykke til med tape osv 1
hjertesukka Skrevet 13. september 2016 Forfatter #1107 Skrevet 13. september 2016 33 minutter siden, Frøkensina skrev: Tenker endel på bestefaren min som bygde hytta for så lenge siden. Skulle ønske jeg kunne si hvor utrolig glade vi er i den, hvor bra det solide arbeidet han gjorde har holdt og ikke minst vist han den enorme rhodoen hans. 1
Frøkensina Skrevet 14. september 2016 #1108 Skrevet 14. september 2016 Jeg kjøpte et hageblad, med en stor artikkel om solhatter. Da ble det rimelig fort klart at jeg har plantet de heeeelt feil De skal nemlig helst plantes rett i sand! Og jeg har gitt de masse kukompost og god jord. 2
hjertesukka Skrevet 14. september 2016 Forfatter #1109 Skrevet 14. september 2016 Gulp, i sand?? Ja, da har jeg også gjort feil! Her står de rundtomkring alle steder, noen kommer seg fint,noen ikke. Men jeg har ikke sand overhode. Og så har jeg pøst på med hønekompost. Kanskje blande inn litt sand, da og litt mindre kompost. Takk for tips! Her lærer man mye. Ellers har jeg funnet en måte å takle vindusmaling, som ikke tar altfor lang tid, og som blir fint tilslutt. Jeg bruker ikke tape, det tar sååå lang tid, syns jeg. (og så er det et "he..." å få av igjen!)- Jeg bare bruker noe rettvinkla pappbiter og maler ivei. Det som kommer utenfor, tar jeg med en sånn liten "tapetkniv" seinere når alt er tørt. Blir så fint, atte. Har malt i dag og, er svett og forkava nå, gitt. Is og kaffe fortjener jeg! 2
Rumle Skrevet 14. september 2016 #1110 Skrevet 14. september 2016 Den 13.9.2016 at 19.08, hjertesukka skrev: Har malt vinduer på utsida i dag. Og det gjelder om å utnytte varme dager, det tørker jo veldig fort, da. Skal fortsette i morgen. Er liksom ikke i modus til å sole meg for tida. Hvordan går det i varmen? Litt for varmt for meg, holder meg inne mesteparten av dagen Men slår til om ettermiddagen! Sukkerertene som jeg plantet i hengekurv oppunder taket ganske sent har begynt å produsere erter i massevis de siste dagene Og mange tomater har modnet. Veldig gøy 20 timer siden, Frøkensina skrev: Tenker endel på bestefaren min som bygde hytta for så lenge siden. Skulle ønske jeg kunne si hvor utrolig glade vi er i den, hvor bra det solide arbeidet han gjorde har holdt og ikke minst vist han den enorme rhodoen hans. 9 timer siden, Frøkensina skrev: Jeg kjøpte et hageblad, med en stor artikkel om solhatter. Da ble det rimelig fort klart at jeg har plantet de heeeelt feil De skal nemlig helst plantes rett i sand! Og jeg har gitt de masse kukompost og god jord. Sand? 5 timer siden, hjertesukka skrev: --- Ellers har jeg funnet en måte å takle vindusmaling, som ikke tar altfor lang tid, og som blir fint tilslutt. Jeg bruker ikke tape, det tar sååå lang tid, syns jeg. (og så er det et "he..." å få av igjen!)- Jeg bare bruker noe rettvinkla pappbiter og maler ivei. Det som kommer utenfor, tar jeg med en sånn liten "tapetkniv" seinere når alt er tørt. Blir så fint, atte. Har malt i dag og, er svett og forkava nå, gitt. Is og kaffe fortjener jeg! Det bruker jeg å gjøre også - for jeg virkelig HATER sånn tape! Jeg pleier faktisk å bruke sånne billige engangskluter til å tørke bort mesteparten av sølet med en gang. Merkelig nok funker det veldig bra - får en jo til å lure på hva de egentlig inneholder! 2
Frøkensina Skrevet 14. september 2016 #1111 Skrevet 14. september 2016 Ja det var en spesialist som samlet på dem, han hadde utrollig mange. Det viktigste for å få de til å overleve og komme igjen var god drenering. Han sa man burde ta av all jorden i potten før man planter de rett i sand . Ellers kan særlig fukt om vinteren ta knekken på de. Når sjokket la seg, så har jeg tenkt at det er jo egentlig innlysende siden de er prærieplanter. Som Hjertesukka sa så liker de også litt luft rundt seg, ikke stå for tett. I dag dro jeg på byggmakker og kjøpte en sekk sand, tok nesten knekken på meg og bilen som heldigvis ble reddet fra å bli sandkasse av en snill snekker. Men det ble for mye å gjøre til at jeg fikk omplantet de nå. 2
hjertesukka Skrevet 14. september 2016 Forfatter #1112 Skrevet 14. september 2016 Godt å høre at det ikke er bare jeg som ikke liker sånn tape! - Takk for tips om engangskluter, får prøve det neste gang. Sukkererter i taket, sååå gøy! Inne eller ute? Fatter ikke hvordan du får det til. Her og er det bare å plukke tomater for tida, kjempedeilig. (hvor er tomatikonet når man trenger det?) 2
Rumle Skrevet 14. september 2016 #1113 Skrevet 14. september 2016 (endret) 3 minutter siden, Frøkensina skrev: Ja det var en spesialist som samlet på dem, han hadde utrollig mange. Det viktigste for å få de til å overleve og komme igjen var god drenering. Han sa man burde ta av all jorden i potten før man planter de rett i sand . Ellers kan særlig fukt om vinteren ta knekken på de. Når sjokket la seg, så har jeg tenkt at det er jo egentlig innlysende siden de er prærieplanter. Som Hjertesukka sa så liker de også litt luft rundt seg, ikke stå for tett. I dag dro jeg på byggmakker og kjøpte en sekk sand, tok nesten knekken på meg og bilen som heldigvis ble reddet fra å bli sandkasse av en snill snekker. Men det ble for mye å gjøre til at jeg fikk omplantet de nå. Hmmm og jeg som hadde planer om prøve atter en gang i høst å plante de sammen med roser - det kan jeg jo bare glemme da åpenbart Hmmm nå må jeg i grubleboksen her! Endret 14. september 2016 av Rumle 2
Frøkensina Skrevet 14. september 2016 #1114 Skrevet 14. september 2016 Savner litt å ha dyrket noe spiselig nå 2
Rumle Skrevet 14. september 2016 #1115 Skrevet 14. september 2016 8 minutter siden, hjertesukka skrev: Godt å høre at det ikke er bare jeg som ikke liker sånn tape! - Takk for tips om engangskluter, får prøve det neste gang. Sukkererter i taket, sååå gøy! Inne eller ute? Fatter ikke hvordan du får det til. Her og er det bare å plukke tomater for tida, kjempedeilig. (hvor er tomatikonet når man trenger det?) Det var ikke spesielt komplisert - hadde egentlig regnet med at det var litt sent, men kastet noen sukkerertfrø i to bøtter og hang de oppunder taket. Og nå velter det ut fine sukkerert-lianer Ble så inspirert av varmen i går at jeg kastet masse forskjellige salat og grønnkål-frø i det meste jeg har av krukker regner med at ikke så mye kommer frem, men artig om noe gjør det, og de tåler jo mye mer skygge/kulde 2
Rumle Skrevet 14. september 2016 #1116 Skrevet 14. september 2016 6 minutter siden, Frøkensina skrev: Savner litt å ha dyrket noe spiselig nå Jeg savner å dyrke MER spiselig! Det jeg dyrker er jo mest smaksprøver 2
hjertesukka Skrevet 14. september 2016 Forfatter #1117 Skrevet 14. september 2016 2 minutter siden, Rumle skrev: Jeg savner å dyrke MER spiselig! Det jeg dyrker er jo mest smaksprøver Samme her! Kunne liksom ikke invitert gjester til "suppe laget av egne tomater", Det blir bare litt å ha i sin egen salat til lunsj og litt på brødskiva/rundstykket til kvelds og sånn. Imorgen skal jeg gi bort paprikaplantene mine, siden jeg skal ut å reise i oktober. Men den som får dem, blei veldig glad. (ellers har jeg tatt ned pergolaen min, eller hva jeg skal kalle den- en morgen jeg våknet, var den på vei til himmels! Grøss, godt det skjedde nå og ikke når jeg var borte.) 2
Rumle Skrevet 14. september 2016 #1118 Skrevet 14. september 2016 2 minutter siden, hjertesukka skrev: Samme her! Kunne liksom ikke invitert gjester til "suppe laget av egne tomater", Det blir bare litt å ha i sin egen salat til lunsj og litt på brødskiva/rundstykket til kvelds og sånn. Imorgen skal jeg gi bort paprikaplantene mine, siden jeg skal ut å reise i oktober. Men den som får dem, blei veldig glad. (ellers har jeg tatt ned pergolaen min, eller hva jeg skal kalle den- en morgen jeg våknet, var den på vei til himmels! Grøss, godt det skjedde nå og ikke når jeg var borte.) Enig med deg Her blir det meste spist opp med en gang det er plukket Så spennende med reise! Hvor skal du? (Hvis du vil dele det her, så klart) 1
hjertesukka Skrevet 14. september 2016 Forfatter #1119 Skrevet 14. september 2016 1 time siden, Rumle skrev: Enig med deg Her blir det meste spist opp med en gang det er plukket Så spennende med reise! Hvor skal du? (Hvis du vil dele det her, så klart) Et sted som begynner med Sy og slutter på den. 2
Frøkensina Skrevet 14. september 2016 #1120 Skrevet 14. september 2016 Håper du drar til olivenlunden i Italia 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå