hjertesukka Skrevet 26. april 2017 Forfatter #2341 Skrevet 26. april 2017 Hvordan går det med alt det nysådde i hagen din, Rumle? Noe artig på gang? 2
Rumle Skrevet 26. april 2017 #2342 Skrevet 26. april 2017 14 minutter siden, hjertesukka skrev: Hvordan går det med alt det nysådde i hagen din, Rumle? Noe artig på gang? Ikke saa mye nysaadd som har startet aa gro enda, men jeg saa at det var masse kornblomst som hadde spirt i gaar! Ellers er det georgineplanting det gaar i her om dagen! Hva skjer i din hage_ 1
Rumle Skrevet 26. april 2017 #2343 Skrevet 26. april 2017 Glemte aa skrive at tulipanene virkelig har kommet i gang med blomstringen her naa! 2
hjertesukka Skrevet 26. april 2017 Forfatter #2344 Skrevet 26. april 2017 18 minutter siden, Rumle skrev: Ikke saa mye nysaadd som har startet aa gro enda, men jeg saa at det var masse kornblomst som hadde spirt i gaar! Ellers er det georgineplanting det gaar i her om dagen! Hva skjer i din hage_ Å, kornblomster er sååå koselig! - Her er tulipanene skikkelig på gang, og masse spirer på rosetrærne. Og irisen som jeg flytta og delte i fjor, ser ut til å komme fint. Likeens delte og flytta jeg hosta og den er litt seinere, ser jeg. Lavendelen kommer seg også. Og sist men ikke minst; akeleiene er på god vei! Delte og flytta noen av dem også. Ja, og den fine riddersporen min har jeg satt ei glassklokke over- både mot kald luft og snegler- men tar den kanskje av snart. 2
Rumle Skrevet 26. april 2017 #2345 Skrevet 26. april 2017 Akkurat nå, hjertesukka skrev: Å, kornblomster er sååå koselig! - Her er tulipanene skikkelig på gang, og masse spirer på rosetrærne. Og irisen som jeg flytta og delte i fjor, ser ut til å komme fint. Likeens delte og flytta jeg hosta og den er litt seinere, ser jeg. Lavendelen kommer seg også. Og sist men ikke minst; akeleiene er på god vei! Delte og flytta noen av dem også. Ja, og den fine riddersporen min har jeg satt ei glassklokke over- både mot kald luft og snegler- men tar den kanskje av snart. Herlig! 1
Rumle Skrevet 26. april 2017 #2346 Skrevet 26. april 2017 Jeg faar aldri lavendel til aa overleve vinteren jeg, eller det har hendt et par ganger, men som oftest kreperer de Mistet som vanlig alle urtene jeg kjoepte i fjor ogsaa, eneste som har klart seg er laubaerbusken. 2
hjertesukka Skrevet 26. april 2017 Forfatter #2347 Skrevet 26. april 2017 8 minutter siden, Rumle skrev: Jeg faar aldri lavendel til aa overleve vinteren jeg, eller det har hendt et par ganger, men som oftest kreperer de Mistet som vanlig alle urtene jeg kjoepte i fjor ogsaa, eneste som har klart seg er laubaerbusken. Å, så synd da! Da vet jeg at laurbær sannsynligvis er ganske hardføre. -Men jeg regner med at det er sommerlavendelen som ikke greier seg, eller er det den andre typen? Ser at to av klemtatisene kommer fint, men har greidd å knerte to stk. også- fatter det ikke. Men, håper på et mirakel her også. 2
Rumle Skrevet 26. april 2017 #2348 Skrevet 26. april 2017 1 time siden, hjertesukka skrev: Å, så synd da! Da vet jeg at laurbær sannsynligvis er ganske hardføre. -Men jeg regner med at det er sommerlavendelen som ikke greier seg, eller er det den andre typen? Ser at to av klemtatisene kommer fint, men har greidd å knerte to stk. også- fatter det ikke. Men, håper på et mirakel her også. Nei, det gjelder egentlig begge deler, men de faa gangene de har klart seg, har det vaert vanlig type ja 2
Frøkensina Skrevet 26. april 2017 #2349 Skrevet 26. april 2017 Huff stakkars deg Sukka Høres vondt ut! Men det er vel fordi de gror ganske raskt at det ikke sjekkes grundigere, så får håpe det ikke er så vondt lenge. Her har bare tre av femten tulipaner kommet med bladtopper på balkongen, enda lenge til noen blomstring Men scillaene mine blomstrer nå Ser jo at jeg burde ha plantet flere, de gjør seg bedre tett i tett. De tre orkideene får gå inn og ut på balkongen for å herdes, de har jo kommet over en måned for tidlig med blader og blomster. Den første jeg kjøpte har bare én stengel og den knakk av inne på messen. Har satt toppen med knopp i en vase. De to andre ble solgt kjempebillig på slutten, den ene er avblomstret, men ser ut som den har hatt rosa små blomster og den siste har to store kremhvitgule blomster som har åpnet seg nå. Det som blir litt vanskelig med dem er at de ikke må tørke, de skal stå uten sol mellom morgen og ettermiddag og så må de ha en mineralrik jord, god drenering. Lurer fælt på hvordan det vil eventuelt gå på hytta, det blir fort tørt der på sommeren. 2
Frøkensina Skrevet 26. april 2017 #2350 Skrevet 26. april 2017 Den som knakk er en Ulla Silkens, de andre vet jeg ikke hva er. Ulla Silkens Den som blomstrer ligner på denne som heter Gabriela. 2
hjertesukka Skrevet 26. april 2017 Forfatter #2351 Skrevet 26. april 2017 (endret) Nå fikk jeg lyst på orkideer jeg også! Så nydelige og sjeldne! Kanskje du kan plante noe rundt orkideene på hytta, sånn at de holder på fuktigheten? Eller legge flate steiner rundt- bare tenker litt høyt. Men tenkte først og fremst inne hos meg - har en super plass jeg kan ha dem, varmt og ikke sol rett på. Og glasskrukker. Ps. takk for omtanken! Endret 26. april 2017 av hjertesukka 2
Frøkensina Skrevet 26. april 2017 #2352 Skrevet 26. april 2017 Litt trøste og trenger du Du sa det vokste nattfiol i dine trakter? Det synes jeg høres kjempefint ut De er enda litt sjeldnere å få kjøpt, men ikke umulig. Du kan nok ha begge deler i hagen din Jeg tror nattfioler vil kunne like seg enda bedre på hytta enn disse siden de nok tåler tørke litt bedre og liker litt sur jord, men nå er det stadig flere som hvertfall har slike mariskoorkideer i hagen på østlandet. Tips til mariskoene, ikke plant de for varmt! De kan stå i lys skygge. De vil nok like seg bedre i et bed enn i noen glasskrukker, det er de tropiske orkideene som liker lys på røttene ikke disse jordorkideene. 2
Frøkensina Skrevet 26. april 2017 #2353 Skrevet 26. april 2017 (endret) Jeg har lest at de ikke liker konkurranse fra andre planter og at det er bra å holde de litt for seg selv. Noen tips til planter i nærheten var hosta med små blader og bregner. Jeg leste også at man kunne blande jorden med vermiculitt for å holde på fukt der det kan bli tørt. *Mariskoene altså Endret 26. april 2017 av Frøkensina 2
hjertesukka Skrevet 26. april 2017 Forfatter #2354 Skrevet 26. april 2017 Ja, det stod noen enkle eksemplarer her ute, som jeg passet på å ikke rive bort da jeg rensket litt oppover. Så nå har jeg gjødslet litt og er spent på hvordan de blir i år. Spennende prosjekt med orkideer!. Jeg tenkte i første omgang å få tak i noen inneorkideer. Har i grunnen veldig lite planter inne, så det er for å pynte litt opp. (Men dumt når en skal reise bort) . 2
Frøkensina Skrevet 26. april 2017 #2355 Skrevet 26. april 2017 (endret) Åh vokser de allerede hos deg Heldiggris! Så gøy, har du luktet på de om natten? Vær forsiktig med nitrogen, det skal ikke orkideer ha så mye av. Her står det noen tips om nattfiolen http://www.orkidehagen.no/platanthera/ Med tanke på orkideer inne (phalaenopsis) så kommer det litt an på hvor lenge du reiser vekk. De tåler jo ganske mye, du kan prøve å sette de skyggefullt og over en skål vann f.eks. Endret 26. april 2017 av Frøkensina 2
hjertesukka Skrevet 26. april 2017 Forfatter #2356 Skrevet 26. april 2017 Takk for tips! Det er den hvite jeg har, og så en gul. Da skjønner jeg at de skal ikke ha hønsegjødsel hvertfall! For de står egentlig i sitt rette element allerede. 2
hjertesukka Skrevet 27. april 2017 Forfatter #2357 Skrevet 27. april 2017 Og nei; jeg har ikke luktet på dem om natten, men det skal jeg jammen gjøre! Så mye man lærer her! I dag føles som den triste dagen: regn, tåke, kaldslig og sjølsagt mine egne plager som jeg ikke skal repetere! Det er da man må ta fram alt det positive man tross alt har, tak over hodet, mat på bordet, vann i dusjen osv.- og hele verden tilgjengelig på tekniske vidunder. 1
Frøkensina Skrevet 27. april 2017 #2358 Skrevet 27. april 2017 Her har jeg kikket på hvor man kanskje kan få tak i nattfiol på nettet og så vokser de hos deg, ganske fantastisk Ja bare la de stå i fred, men du kan jo vanne de litt om det er tørke. Lurer på hva den gule er? En annen orkide eller? Nattfiolen dufter bare om natten og skal ha ganske sterk god lukt. Orkideer er den yngste familien med blomster og den mest spesialiserte. Avanserte skjønnheter Frøene har ikke mat slik som andre frø, men er avhengig av en symbiose med sopp for å spire. Derfor kreves det et laboratorium for å så de fra frø, men akkurat nattfiolen skal gå an å hjelpe å så seg ute som det stod i linken. Grått og hodepine her, og jeg som hadde planer for disse fridagene om enten å dra på hytta noen dager eller kjøre tur til rhododendronhagesenteret. Men har det varmt, mat i huset, fortsatt medisiner og kaffe etc. 1
Frøkensina Skrevet 27. april 2017 #2359 Skrevet 27. april 2017 Du kan jo sjekke denne siden http://www.norske-orkideer.no og se hva den gule kan være. Kanskje du bor i et sånt orkidestrøk sørpå, kanskje du har flere arter i nærheten? Klippet fra infoen der om nattfiol: Linné skriver om den i sin urtebok fra 1725 at fordi blomstene dufter om natten mente han at det er for at den vil fortelle oss om hva som skal skje nattetider, og at dens knoller er et utmerket afrodisika for eldre menn. Enda godt menn ikke holder på å grave de opp av den grunnen i dag! 2
hjertesukka Skrevet 27. april 2017 Forfatter #2360 Skrevet 27. april 2017 Herlighet, var ikke klar over hva slags skatter jeg har her. Nå har jeg googlet og vært ute og kikket, men det er nok litt tidlig ennå. Dessuten har jeg plantet en del iris i samme området. så det er litt uoversiktlig foreløpig. Men, ser at varmen og sola kommer neste uke, så da kommer det til å skje ting! Finner ikke den gule på nettet, hvis det ikke er den sjeldne honningfiolen da, neppe. Hehe, hvis jeg ser en gammal knall som står her og graver, så vet jeg hva han er på jakt etter! God bedring med hodeverk! Noe herk, det også. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå