Gå til innhold

EL-tester...

Cinzia

Anbefalte innlegg

Jeg driver og kludrer med disse EL-testene (CB). begynte i veldig god tid på fredag og fikk da en helt klar negativ test (bare en skyggestrek). Det samme skjedde fram tom. søndag. På mandag var resultatstreken imidlertid litt sterkere synes jeg. Da testet jeg imidlertid et par timer senere enn de andre dagene og det var også lengre siden sist gang jeg hadde vært på do. Kan testresultatet påvirkes av dette? Det er jo ikke alltid mulig å teste på akkurat samme tidspunkt selv om det står at man helst skal det.

I tillegg lurer jeg på en annen ting: Har forstått det slik at teststreken blir sterkere og sterkere fram til EL (man får altså ikke bare en skyggestrek en dag og så knall positiv en annen dag.?), men hvor mange dager tar det liksom fra den begynner å bli sterkere og til den er veldig sterk vanligvis? Sikkert forskjellig fra person til pperson altså, men sånn ca. hva er det som er vanlig?

Rart alt man lurer på i disse prøveperiodene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk http://www.pernille.info/persona.htm som viser hvordan en periode med testing med persona kan forløpe.

Når det gjelder testing så bør du teste innen samme tidsrom - f.eks. om ettermiddagen. Det er en fordel om du ikke har drukket så veldig mye de siste 2 timene før testing.

Tips: Persona-pinnene (kan fint brukes uten monitoren som en vanlig EL-test) er *mye* rimeligere enn CB. En pakke med 8 tester koster kr 133,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det beste var å teste om morgenen, for da er det lenge siden sist du var på do, sånn at hormonmengden i urinen er høy. Det er også lettest å få gjort det på omtrent samme tid hvis du gjør det like etter at du har stått opp.

Jeg brukte EL-tester i over et halvt år og kan ikke huske at de forandret seg så veldig fra dag til dag, det var i grunnen sånn at én morgen var streken plutselig blitt sterk, sånn at det tydelig var forskjell fra dagen før. Men dette kan sikkert variere fra kvinne til kvinne!

Det er sant at det er dyrt med EL-tester, men vi bruker jo penger på utrolig mye dumt, så vi kom fram til at dette var noe av det mer fornuftige vi kunne bruke penger på, tross alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det beste var å teste om morgenen, for da er det lenge siden sist du var på do, sånn at hormonmengden i urinen er høy. Det er også lettest å få gjort det på omtrent samme tid hvis du gjør det like etter at du har stått opp.

De fleste EL-tester anbefaler at man ikke bruker morgenurinen. Det er riktig at konsentrasjonen er høyest om morgenen pga. oppkonsentrering i løpet av natten, men morgenurinen på tirsdag vil være kontaminert med hormoner fra mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk dere! Ble litt klarere nå, men jeg er litt bekymret nå. I går kveld da jeg testet fikk jeg to klare blå streker som var like sterke. I veiledningen til CB testene står det at dersom strekene er like sterke el. resultatstreken er sterkere enn referansestreken, er det påvist LH-stigning. Mine streker ble altså like sterke, men betyr det at jeg har mindre av dette LH-hormonet enn andre (som får sterkere resultatstrek enn referansestrek) og dermed har mindre sjanse for å bli gravid eller? Det står også i vedlegget til testen at man etter å ha testet positivt har mest sjanse for å bli gravid de neste 48 timene, men har man allikevel større sjanse med en gang enn om man venter f.eks en dag (slik vi måtte gjøre denne gangen :cry:) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt disse testene og hvordan fungerer det?

Vi har prøvd å bli gravide uten slike tester, men begynner å tenke mer på å prøve for å se når eggløsningen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk takk dere! Ble litt klarere nå' date=' men jeg er litt bekymret nå. I går kveld da jeg testet fikk jeg to klare blå streker som var like sterke. I veiledningen til CB testene står det at dersom strekene er like sterke el. resultatstreken er sterkere enn referansestreken, er det påvist LH-stigning. Mine streker ble altså like sterke, men betyr det at jeg har mindre av dette LH-hormonet enn andre (som får sterkere resultatstrek enn referansestrek) og dermed har mindre sjanse for å bli gravid eller? Det står også i vedlegget til testen at man etter å ha testet positivt har mest sjanse for å bli gravid de neste 48 timene, men har man allikevel større sjanse med en gang enn om man venter f.eks en dag (slik vi måtte gjøre denne gangen :cry:) ?[/quote']

Hvordan var strekene i dag, da? Jeg pleier å få økende styrke på resultatstreken, så like sterke (i følge Persona er det en negativ test) for så å ha to dager med sterkere resultatstrek enn kontrollstrek. Første dag med negativ test er dagen for EL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt disse testene og hvordan fungerer det?

Vi har prøvd å bli gravide uten slike tester, men begynner å tenke mer på å prøve for å se når eggløsningen er.

Du får kjøpt EL-tester f.eks. på Apoteket. På Apoteket "mitt" må jeg spørre etter Persona-pinnene - de har de liggende i en skuff i stedet for å stille dem ut med de andre dyre EL-testene. Noget sleipt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veronal, i går hadde jeg klar negativ test (dvs. nesten ingen resultatstrek). Dvs. at jeg hadde en dag med like sterke streker og deretter ned på helt negativ igjen... kan det være annerledes med CB testene enn med Persona iom. at like sterke streker er positiv test ifølge CB testen?? uff, nå ble jeg litt frustrert. Hvis første dag med negativ test er EL, betyr vel det at EL var i går, og at det da var litt sent å ha sex da..?? Jeg trodde kanskje at jeg skulle få like sterke streker eller aller best, sterkere resultatstrek i går, men det skjedde altså ikke. Det var det som gjorde at jeg ble bekymret for om jeg kanskje ikke har nok av dette LH-hormonet hvis det er sånn det fungerer?? Samtidig viste jo den kraftige endringen fra en dag til den neste at det var et el. annet på gang...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med negativ test i går var det mest sannsynlig EL i går. Hadde dere produksjonsforsøk i går har dere mest sannsynlig truffet bra. Hvis dere forsøkte først i dag så har dere truffet mindre bra.

Urin er en veldig varierende kroppsvæske - spesielt med tanke på volum (og dermed konsentrasjon av stoffer i urinen). Så lenge testen er positiv med tanke på bruksanvisningen så er den positiv - styrken på strekene trenger du ikke tenke på. Forskjellige tester har forskjellig følsomhet også - jeg mener at Persona er mer følsom enn CB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Det var veldig greit å få vite det om styrken på strekene og at Persona kanksje er mer følsom enn CB (Persona er vel i utg.pkt ment som en slags prevensjon, så da er det vel kanskje greit at den er følsom :ler:). Hadde produksjonsforsøk den første dagen med negativ ja, så får håpe vi har truffet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen forklaring på at Persona ligger i en skuff, er at de ikke er ment å brukes som EL tester. Egentlig skal man ha en Persona Computer som gir røde og grønne dager, og et EL tegn om du er heldig. Men at Persona også kan brukes som EL test uten maskinen er noe "vi jenter" har funnet ut, og ikke noe produsenten ønsker å profilere. Derfor finner du de ikke altid på samme sted som de andre testen. Kan forøvrig anbefale copmuteren. Den gir ingven tvil om svake eller sterke streker. Den gir grønt eller rødt lys, ikke noe grødt lys... til undring og tolking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste EL-tester anbefaler at man ikke bruker morgenurinen. Det er riktig at konsentrasjonen er høyest om morgenen pga. oppkonsentrering i løpet av natten, men morgenurinen på tirsdag vil være kontaminert med hormoner fra mandag.

CBs EL tester sier ikke noe om at man ikke skal bruke morgenurin. Derimot står det i pakningsvedlegget at man ikke skal ha tisset på minst FIRE timer før man tar testen. Da er det fysisk umulig for meg å ta ELtestene på noe annet tidspunkt enn om morgenen hvis man skal gjøre dette på samme tidspunkt i flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...