Gå til innhold

Dem istedenfor de, sykt irriterende!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dem er jo dialekt så der du ville brukt dem eller demmes så skal du bruke de eller deres. Altså "Vi har ikke nok penger til alle dem der der borte" skal være "vi har ikke nok penger til alle de der borte".

Eller "det er demmes båt" skal være "det er deres båt".

I gamledager var ordet "Dem" (med stor forbokstav) en pen tiltalemåte, som i "hvordan kan jeg hjelpe Dem?" Men nå brukes det om "de" i flertall på dialeketer.

Anonymous poster hash: b143a...294

Ålesunder! :opplyser:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper du tuller. Det finnes vel knapt nok noen som faktisk har så lav leseforståelse som du igjen og igjen gir uttrykk for å ha. Si meg, er du ikke i stand til å kommunisere skriftlig med mennesker som ikke skriver plettfri normert bokmål? Ingen andre i tråden har så langt hatt problemer med å forstå hovedinnlegget, så jeg tror du burde gå i deg selv og kjenne litt på hvorfor det er så vanskelig for deg. Hvilket også bringer meg til mitt neste poeng: Hvis du faktisk ikke forstod innlegget, kunne du ikke gløtte litt ned på de fullgode svarene som har kommet inn, i stedet for å forsøke å ”restarte” tråden? Anonymous poster hash: c219a...d59

Jeg synes det et dårlig gjort å rakke ned på andre bare fordi de åpenbart har dårlig språkforståelse. De kan jo ikke noe for det.

Den siste setningen din er jeg imidlertid enig i.

Anonymous poster hash: 030f7...530

• Liker 1
Skrevet

Hm, ja, greit, men selv om formene til dativ/indirekte objekt, og akkusativ/direkte objekt, er sammenfallende i norsk, er jo direkte objekt veldig mye mer hyppig forekommende enn indirekte objekt,, så dermed blir det litt merkelig å skulle eksemplifisere med det siste.

Anonymous poster hash: 030f7...530

Enig, ser det nå. Tror det kommer av at jeg for tiden driver litt for mye med russisk grammatikk hvor det skilles mellom de to.

Anonymous poster hash: 6b531...828

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...