AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #1 Del Skrevet 17. september 2013 Ser ofte folk som kommenterer avisartikler som skriver Dem og ikke De, skjønner jo at det er dialekt men likevel. Høres ut som en gjeng med harry dyslektikere fra Drammen. Hvorfor kan de ikke bare skrive De istedenfor!! Anonymous poster hash: 5ac6a...3b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
irislily Skrevet 17. september 2013 #2 Del Skrevet 17. september 2013 Jeg tror drammensere sier "de" Jeg blir mer irritert når folk sier henne istedet for hun i setninger der det definitivt skal stå hun. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #3 Del Skrevet 17. september 2013 Jeg syns omvendt høres mye verre ut. "Vi må ikke bruke de så ikke vi ødelegger de". Anonymous poster hash: 1efd5...925 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
irislily Skrevet 17. september 2013 #4 Del Skrevet 17. september 2013 Uff ja, men når er det en egentlig skal bruke Dem/de? Er det noen regel for det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 17. september 2013 #5 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Uff ja, men når er det en egentlig skal bruke Dem/de? Er det noen regel for det? "Til vanlig bruker vi subjektsformen de når pronomenet er subjekt og objektsformen dem når pronomenet er objekt eller står etter en preposisjon." Sakset herfra: http://www.ressurssidene.no/view.cgi?&link_id=0.1151.4383&session_id=0&spraak=bm Endret 17. september 2013 av celine 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JakeGreen Skrevet 17. september 2013 #6 Del Skrevet 17. september 2013 Uff ja, men når er det en egentlig skal bruke Dem/de? Er det noen regel for det? http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Spr%C3%A5kspalten/De/dem.aspx?PID=317&M=NewsV2&Action=1&NewsId=198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #7 Del Skrevet 17. september 2013 Uff ja, men når er det en egentlig skal bruke Dem/de? Er det noen regel for det? Dem er jo dialekt så der du ville brukt dem eller demmes så skal du bruke de eller deres. Altså "Vi har ikke nok penger til alle dem der der borte" skal være "vi har ikke nok penger til alle de der borte". Eller "det er demmes båt" skal være "det er deres båt". I gamledager var ordet "Dem" (med stor forbokstav) en pen tiltalemåte, som i "hvordan kan jeg hjelpe Dem?" Men nå brukes det om "de" i flertall på dialeketer. Anonymous poster hash: b143a...294 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 17. september 2013 #8 Del Skrevet 17. september 2013 Altså "Vi har ikke nok penger til alle dem der der borte" skal være "vi har ikke nok penger til alle de der borte".Anonymous poster hash: b143a...294 Feil - her står det både som objekt i setningen, og etter en preposisjon, så dem blir det rette å bruke her. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 17. september 2013 #9 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Ser ofte folk som kommenterer avisartikler som skriver Dem og ikke De, skjønner jo at det er dialekt men likevel. Høres ut som en gjeng med harry dyslektikere fra Drammen. Hvorfor kan de ikke bare skrive De istedenfor!! Anonymous poster hash: 5ac6a...3b3 Det er uklart for meg hva du egentlig mener. De og Dem (med stor D) er høflighetsformer, som vel knapt brukes lenger i Norge. Her er vi alle "dus". Kan du gi et eksempel på hva du sikter til? Endret 18. september 2013 av Arabella 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 17. september 2013 #10 Del Skrevet 17. september 2013 Dem er jo dialekt så der du ville brukt dem eller demmes så skal du bruke de eller deres. Altså "Vi har ikke nok penger til alle dem der der borte" skal være "vi har ikke nok penger til alle de der borte". Eller "det er demmes båt" skal være "det er deres båt". I gamledager var ordet "Dem" (med stor forbokstav) en pen tiltalemåte, som i "hvordan kan jeg hjelpe Dem?" Men nå brukes det om "de" i flertall på dialeketer. Anonymous poster hash: b143a...294 Dette er bøyning av "De" som også var/er høflig tiltale. "Om De ville være så vennlig å komme bort hit Herr Svendsen, så skal jeg hjelpe Dem" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 17. september 2013 #11 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Feil - her står det både som objekt i setningen, og etter en preposisjon, så dem blir det rette å bruke her. Det Celine skriver er riktig. Dersom man ikke kan disse reglene utenatt synes jeg dette blir enklere å se dersom man bytter ordene ut. "de" står til "vi" (begge er subjekt) som "dem" står til "oss" (begge er objektsform) Så kan man lese setningen på nytt: "Det er ikke nok penger til alle oss" "Det er ikke nok penger til alle vi " Da blir det tydeligere. Endret 17. september 2013 av ekkoet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #12 Del Skrevet 17. september 2013 Det er uklart for meg hva du egentlig mener. De og Dem (med stor D) er høflighetsformer, som vel knapt brukes lenger i Norge, Her er vi alle "dus". Kan du gi et eksempel på hva du sikter til? Jeg håper du tuller. Det finnes vel knapt nok noen som faktisk har så lav leseforståelse som du igjen og igjen gir uttrykk for å ha. Si meg, er du ikke i stand til å kommunisere skriftlig med mennesker som ikke skriver plettfri normert bokmål? Ingen andre i tråden har så langt hatt problemer med å forstå hovedinnlegget, så jeg tror du burde gå i deg selv og kjenne litt på hvorfor det er så vanskelig for deg. Hvilket også bringer meg til mitt neste poeng: Hvis du faktisk ikke forstod innlegget, kunne du ikke gløtte litt ned på de fullgode svarene som har kommet inn, i stedet for å forsøke å ”restarte” tråden? Anonymous poster hash: c219a...d59 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #13 Del Skrevet 18. september 2013 "De" brukes i nominativ kasus (subjekt), "Dem" brukes i dativ (direkte objekt). Akkurat som: jeg - meg du - deg han - ham/han ("han" har etter hvert blitt "lov" også i objektsform) hun - henne vi - oss dere - dere de - dem Men du mener folk som bruker "dem" i subjektsform eller..? Feks: "Dem er kjempeflinke!" (?). Anonymous poster hash: 6b531...828 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #14 Del Skrevet 18. september 2013 Ser ofte folk som kommenterer avisartikler som skriver Dem og ikke De, skjønner jo at det er dialekt men likevel. Høres ut som en gjeng med harry dyslektikere fra Drammen. Hvorfor kan de ikke bare skrive De istedenfor!! Anonymous poster hash: 5ac6a...3b3 *HOST* hilsen drammen;) Anonymous poster hash: d2fe9...cfa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #15 Del Skrevet 18. september 2013 "De" brukes i nominativ kasus (subjekt), "Dem" brukes i dativ (direkte objekt). Dativ er det som samsvarer med indirekte objekt (eks. "jeg gav DEM en overhaling"), mens akkusativ samsvarer med direkte objekt ("jeg slo DEM").Anonymous poster hash: 030f7...530 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #16 Del Skrevet 18. september 2013 Det er uklart for meg hva du egentlig mener. De og Dem (med stor D) er høflighetsformer, som vel knapt brukes lenger i Norge, Her er vi alle "dus". Kan du gi et eksempel på hva du sikter til?hva menes med Her da ? Anonymous poster hash: dae60...50d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. september 2013 #17 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) hva menes med Her da ?Anonymous poster hash: dae60...50d Med "her" mener jeg i Norge. Jeg så nå at jeg hadde trykket på et komma. Det skulle vært punktum, rettet nå. Endret 18. september 2013 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #18 Del Skrevet 18. september 2013 Dativ er det som samsvarer med indirekte objekt (eks. "jeg gav DEM en overhaling"), mens akkusativ samsvarer med direkte objekt ("jeg slo DEM").Anonymous poster hash: 030f7...530 Ja, mente INdirekte Anonymous poster hash: 6b531...828 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #19 Del Skrevet 18. september 2013 Jeg syns det hjelper å oversette til engelsk hvis jeg er usikker, det funker i de fleste tilfeller. Vi skal besøke de - "We are going to visit they", nei, da blir det dem. Jeg liker de ikke "I don't like they", nei, da blir det dem. Vi henter dem "We'll pick them up", jepp, det blir riktig. De er søte "They're cute", jepp, det blir "de". Anonymous poster hash: 1efd5...925 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #20 Del Skrevet 18. september 2013 Ja, mente INdirekte Anonymous poster hash: 6b531...828 Hm, ja, greit, men selv om formene til dativ/indirekte objekt, og akkusativ/direkte objekt, er sammenfallende i norsk, er jo direkte objekt veldig mye mer hyppig forekommende enn indirekte objekt,, så dermed blir det litt merkelig å skulle eksemplifisere med det siste.Anonymous poster hash: 030f7...530 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå