Silfen Skrevet 18. september 2013 #41 Skrevet 18. september 2013 Ja silfen det kunne være at noen hadde sagt til h'n på skolen eller bhg Det er uansett en merkelig konklusjon å dra og jeg syns det vitner om at man tillegger andre barn viten om ens eget, fremfor at barnet selv har tanker om ting.
Kiarapus Skrevet 18. september 2013 #42 Skrevet 18. september 2013 Jeg ble oppmuntret og rost for hardt arbeid, og at jeg jobbet for det jeg ville ha gode resultater Går førskolelærer, og nettopp "flink"-spørsmålet ble tatt opp i en pedagogikktime. De er veldig på at flink er et fy-ord å bruke i barnehagen, nettopp pga det som har blitt sagt her inne. Jeg syns virkelig det er å dra det alt for langt å si at "flink" er ett "fy ord". Det er så mye annet som er så mye mer viktig i barnas liv. Jeg rynker heller på nesen av "nå må du ha barnevakt igjen, for nå skal mamma og pappa ut på fest IGJEN" (og mener jeg ikke 2-3 ganger i året, men alt for ofte).
Gjest BettyBoop Skrevet 18. september 2013 #43 Skrevet 18. september 2013 Hei, Hva svarer dere når femåring sier: "tegningen min er så stygg!" Og hvorfor svarer dere det dere svarer? Jeg hadde svart: Nei den er kjempefin.
Gjest RompeRusk Skrevet 18. september 2013 #44 Skrevet 18. september 2013 Jeg syns virkelig det er å dra det alt for langt å si at "flink" er ett "fy ord". Det er så mye annet som er så mye mer viktig i barnas liv. Jeg rynker heller på nesen av "nå må du ha barnevakt igjen, for nå skal mamma og pappa ut på fest IGJEN" (og mener jeg ikke 2-3 ganger i året, men alt for ofte). Ser virkelig ikke hvordan det har noen sammenheng med hvordan man skal oppmuntre og rose et barn?
Kiarapus Skrevet 18. september 2013 #45 Skrevet 18. september 2013 Ser virkelig ikke hvordan det har noen sammenheng med hvordan man skal oppmuntre og rose et barn? Nei det er selvfølgelig 2 vitt forskjellige ting Poenget mitt var at jeg tror nok ikke man ødelegger ett barn eller er dårlige foreldre bare fordi man bruker ordet flink
Gjest RompeRusk Skrevet 18. september 2013 #46 Skrevet 18. september 2013 Nei det er selvfølgelig 2 vitt forskjellige ting Poenget mitt var at jeg tror nok ikke man ødelegger ett barn eller er dårlige foreldre bare fordi man bruker ordet flink Dårlige foreldre er en ikke. Men en kan jo se på eksemplene her i tråden, hvor barn begynner å rable og forventer samme respons. Eller at barn blir helt sjokka når de ikke får den automatiske "så flink du er!", men oppmuntring på andre måter. Bruker en ordet flink for mye, så kan det gjerne ha motsatt effekt etter hvert.
Kiarapus Skrevet 18. september 2013 #47 Skrevet 18. september 2013 Dårlige foreldre er en ikke. Men en kan jo se på eksemplene her i tråden, hvor barn begynner å rable og forventer samme respons. Eller at barn blir helt sjokka når de ikke får den automatiske "så flink du er!", men oppmuntring på andre måter. Bruker en ordet flink for mye, så kan det gjerne ha motsatt effekt etter hvert. Ja, men som er du sier her "Bruker en ordet flink for mye ". Det betyr ikke å si at de er flink i en passe mengde, på riktig måte, at det vil ødelegge barna.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #48 Skrevet 19. september 2013 Jeg hadde svart: Nei den er kjempefin. Å lyve til et barn er løsningen? Tenk på hva barnet lærer av dette. Anonymous poster hash: 3b8df...08d 1
Gjest RompeRusk Skrevet 19. september 2013 #49 Skrevet 19. september 2013 At det er skadelig har jeg aldri sagt, og er å dra det litt vel langt
Kiarapus Skrevet 19. september 2013 #50 Skrevet 19. september 2013 At det er skadelig har jeg aldri sagt, og er å dra det litt vel langt Da ser jeg heller overhode ikke grunnen til at det skal være ett fy-ord?
Gjest Byliv Skrevet 19. september 2013 #51 Skrevet 19. september 2013 Ville naturligvis svart: Ja. Helt enig. 2
Gjest RompeRusk Skrevet 19. september 2013 #52 Skrevet 19. september 2013 Selv om det ikke er skadelig, vil det ikke si at det er den beste oppmuntringsmåten heller. Legger til at det er ikke JEG som har sagt det er et fy-ord, men pedagoger med mange års erfaring
Tabris Skrevet 19. september 2013 #53 Skrevet 19. september 2013 Jeg ville ikke rost tegningen opp i skyene hvis den faktisk ikke var fin, sett i forhold til tegneferdighetene til barnet. Hvis barnet får "Åh, så FIN den var!" med samme entusiasme om han tegner noen kruseduller eller faktisk gjør seg flid med en tegning, hvordan skal han da motiveres til å gjøre en ekstra innsats? De gangene jeg har hørt slike utsagn, så har det vært fisking etter komplimenter, og den biter jeg ikke på. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå