Kiarapus Skrevet 18. september 2013 #21 Skrevet 18. september 2013 Jeg er helt enig med AB over her. Jeg ville også ha motivert til å øve mer, men i tillegg ikke bryte ned selvtilitten mer. Ikke sånn "ja du er ikke flink, men du blir det hvis du øver mer", men fokuser på det som er bra så de får opp selvtilliten. Jeg bruker å si til guttungen her "du har jo fargelagt kjempe godt. Når jeg var på din alder var ikke jeg så flink. Men nå har jeg øvd masse og når er jeg mye flinkere enn jeg var før. Det kommer du også til å bli."
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #22 Skrevet 18. september 2013 Tipper A siktet til fisking. "Kjolen min er skikkelig fæl"- i håp om å få bekreftelse på det motsatte "Hvorfor har du den på deg da?" ville jeg svart. Neida.. Ser an barnet litt. Hvis barnet stadig fisker etter komplimenter, og sier "Tegningen min er stygg!", spør jeg hvorfor h*n synes det. Og så sier jeg noe utifra svaret jeg får. Jeg pleier å si at tegningen f.eks. er fargerik og fin, og så spør jeg hva barnet har tegnet. En gang sa jeg at edderkoppene en gutt tegnet var fine. Det skulle ikke forestille edderkopper, men familien hans. Så jeg kommenterer ikke tingene de har tegnet før jeg vet hva det er. Anonymous poster hash: 588c0...d5f
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #23 Skrevet 18. september 2013 Spør barnet først om hvorfor hun mener tegningen ikke er fin. Så kommer det helt an på svaret jeg får. Sier dog aldri "så flink du er" jeg heller, men bemerker heller hva som er bra på tegningen, streker, fargelegging, når du ser hva hun faktisk har tegnet, er det en historie bak tegningen ol. Om det er noe som ikke er like bra (forventer ikke allverden av en småtting selvfølgelig), så kan jeg si at hun kanskje kan øve seg litt på å holde fargen innenfor strekene eller annet. Tror ikke barn har godt av å få høre at ALT de gjør er bra. Noe positiv kritikk har de godt av, er en av de tingene som gjør at de lærer. Anonymous poster hash: 39b8f...9c5
MsPaddington Skrevet 18. september 2013 #24 Skrevet 18. september 2013 Jeg må innrømme at jeg irriterer meg grønn over unger som sier sånt hele tiden Og i en klasse kan det det fort bli en trend der plutselig alle sitter og klager over tegningene sine for å få ros av hverandre. Synes ikke det er helt heldig. Jeg pleier bare enkelt og greit å svare at hvis de er misfornøyde, kan de snu arket og begynne på nytt. Jeg orker ikke den greia der, og er ikke helt tilhenger av å skryte ungene opp i skyene for alt og ingenting. Heller ekte komplimenter enn tomme falske komplimenter. Men selvfølgelig, man må jo alltid vise skjønn og se an ungene. Og så lenge man kjenner ungene litt så merker man jo fort om de bare fisker etter komplimenter eller om de faktisk er litt lei seg over at tegningen ikke ble som ønsket. 4
edderkoppdame Skrevet 18. september 2013 #25 Skrevet 18. september 2013 Jeg synes barn fortjener å høre at de er flinke. Når jeg sier til sønnen min at han er flink, så mener jeg det. Blir stadig imponert over hva han får til. Innsats er en helt annen ting, det er ikke alltid det skal så mye innsats til for å få til noe, så det er ikke noe automatikk i at man alltid kan kommentere innsats fremfor evner. Jeg setter pris på å høre at jeg er flink selv, og da vil jeg selvsagt også at barna mine skal få høre det når de er det. Å gå gjennom livet uten å høre fra foreldrene at man er flink i noe - hva gjør det med barnet?Anonymous poster hash: 56779...973 Det er vel ingen som sier at barnet aldri skal få høre at h*n er flink, men for at det skal bety noe, kan man jo ikke bare slenge om seg med komplimenter. Barn fortjener å høre at de er flinke når de er flinke, og det å være flink handler ikke bare om å få noe perfekt til, men også å legge ned en innsats i noe som man kanskje i utgangspunktet ikke mestrer så godt. Det å lære å gjennomføre noe, uansett resultat er viktig. Klart at om barnet selv med liten innsats klarer å prestere bra - dvs har et åpenbart talent, kan dette få skryt, men jeg mener at om de ikke har lagt noe arbeid i f.eks en tegning og resultatet er dårlig fortjener de heller ikke skryt for det. Klart at det ikke er noen automatikk i hva de skal få skryt for, det avhenger jo av mange faktorer, resultat satt i sammenheng med innsats, alder, nivå, talent osv Husker en jente som fikk skryt fra meg for en tegning hvorpå hun fortsatte å tegne med enorm intensitet og det ble det ene rabbelet etter den andre inkludert en tom dorull med et prinsesseklistremerke på som hun forventet å få skryt for. "og denne da, og denne da?" Da var jeg ærlig og sa at jeg ikke likte de andre tegningene. da fikk hun sjokk, for noe sånt hadde hun aldri hørt før. Det handler ikke om at man skal rakke ned på ting de har lagt ned mye arbeid i, men om de er misfornøyde og leie seg f.eks pga manglende talent blir det ikke feil å skulle fremheve det de virkelig er gode på, eller f.eks lære dem hvordan de kan utføre oppgaven bedre.
Marsipan Skrevet 18. september 2013 #26 Skrevet 18. september 2013 Jeg sier aldri "Så flink du er". Mye bedre å berømme for innsats! Hva setter du mest pris på, på jobb, f.eks? At sjefen klapper deg på skulderen og sier "Åååå, så flink du er" eller at hun sier "Jeg har lagt merke til at du har jobbet hardt og syns at du har gjort en god jobb" ? Jeg synes barn fortjener å høre at de er flinke. Når jeg sier til sønnen min at han er flink, så mener jeg det. Blir stadig imponert over hva han får til. Innsats er en helt annen ting, det er ikke alltid det skal så mye innsats til for å få til noe, så det er ikke noe automatikk i at man alltid kan kommentere innsats fremfor evner. Jeg setter pris på å høre at jeg er flink selv, og da vil jeg selvsagt også at barna mine skal få høre det når de er det. Å gå gjennom livet uten å høre fra foreldrene at man er flink i noe - hva gjør det med barnet?Anonymous poster hash: 56779...973 "Å gå gjennom livet uten å få høre fra foreldrene at man er flink i noe" gjør absolutt ingenting dersom man stadig får høre at man har gjort en god innsats eller at man har laget en flott tegning, f.eks. Ordet "flink" er ikke nødvendig å bruke for å rose noen. Jeg har ikke lyst til å oppdra flinke piker!
Kiarapus Skrevet 18. september 2013 #27 Skrevet 18. september 2013 "Å gå gjennom livet uten å få høre fra foreldrene at man er flink i noe" gjør absolutt ingenting dersom man stadig får høre at man har gjort en god innsats eller at man har laget en flott tegning, f.eks. Ordet "flink" er ikke nødvendig å bruke for å rose noen. Jeg har ikke lyst til å oppdra flinke piker! Å bruke "flink" i riktig mengde og på riktig sted vil jo bare virke motiverende
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #28 Skrevet 18. september 2013 Å bruke "flink" i riktig mengde og på riktig sted vil jo bare virke motiverende Ja som i når barnet har strevet med å få hengt opp jakka si for første gang så ser jeg ikke det som en negativ ting å si " så flink du var å henge opp jakka di " Anonymous poster hash: 88bfe...003 1
Anciol Skrevet 18. september 2013 #29 Skrevet 18. september 2013 Spurt ungen om hvem som hadde sagt det til h'n!
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #30 Skrevet 18. september 2013 "Å gå gjennom livet uten å få høre fra foreldrene at man er flink i noe" gjør absolutt ingenting dersom man stadig får høre at man har gjort en god innsats eller at man har laget en flott tegning, f.eks. Ordet "flink" er ikke nødvendig å bruke for å rose noen. Jeg har ikke lyst til å oppdra flinke piker! Bullshit! I Kina er det sånn, de får ikke ros for noe, det er aldri godt nok og de må alltid jobbe hardere selvom de har toppkarakterer. Og folk har tatt skade av det har de fortalt.Anonymous poster hash: 5316a...06b 1
Gjest RompeRusk Skrevet 18. september 2013 #31 Skrevet 18. september 2013 Bullshit! I Kina er det sånn, de får ikke ros for noe, det er aldri godt nok og de må alltid jobbe hardere selvom de har toppkarakterer. Og folk har tatt skade av det har de fortalt.Anonymous poster hash: 5316a...06b Hæh? Hva er det du snakker om?? Det det diskuteres her, er bruket av ordet "flink". Barn lærer i tidlig alder at ordet flink er noe som blir brukt for å hevde seg fra resten. Ordet flink betyr ingen verdens ting. Hvor mye hjelper det å høre fra voksne hele tiden "Åååååh, så flink du er", uten å få tilbakemelding på det barnet faktisk har gjort? Alternativet til å bruke ordet flink, er å nettopp oppmuntre, rose for det barnet gjør og som det jobber hardt for. 1
Silfen Skrevet 18. september 2013 #32 Skrevet 18. september 2013 Spurt ungen om hvem som hadde sagt det til h'n! Merkelig tankegang.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #33 Skrevet 18. september 2013 Hæh? Hva er det du snakker om?? Det det diskuteres her, er bruket av ordet "flink". Barn lærer i tidlig alder at ordet flink er noe som blir brukt for å hevde seg fra resten. Ordet flink betyr ingen verdens ting. Hvor mye hjelper det å høre fra voksne hele tiden "Åååååh, så flink du er", uten å få tilbakemelding på det barnet faktisk har gjort? Alternativet til å bruke ordet flink, er å nettopp oppmuntre, rose for det barnet gjør og som det jobber hardt for.eh... Og du mener??? Anonymous poster hash: 5316a...06b
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #34 Skrevet 18. september 2013 Tipper A siktet til fisking. "Åh, så stygg tegningen min er", "Jeg er ikke noe flink jeg", "Kjolen min er skikkelig fæl"- i håp om å få bekreftelse på det motsatte Stort sett er det bare irriterende, men det kan jo ligge årsaker til grunn for fiskingen som bør tas alvorlig. Og til AB #6: jeg synes det er bare fint å si at barn er flinke innimellom, og gjør det selv også. Alt med måte, og det er jo egentlig et hyggelig kompliment å få Det er bare at det lett kan brukes altfor mye, også i situasjoner der det ikke har noe for seg. Ja, det var det jeg mente Det blir akkurat det samme som en slank voksen klager på at hun er feit for å få bekreftet det motsatte. (et annet eksempel) Anonymous poster hash: 913a9...489
Gjest RompeRusk Skrevet 18. september 2013 #35 Skrevet 18. september 2013 eh... Og du mener???Anonymous poster hash: 5316a...06b Hva er det jeg mener? At man SKAL oppmuntre barnet, men man skal prøve å unngå å bruke "flink"-ordet?? Det er ikke en person her inne som har sagt at man ikke skal rose barn. Å dra inn Kina, prestasjonsangst og hele pakka blir bare teit, for det er ikke det samme som å ikke bruke ordet flink 1
Marsipan Skrevet 18. september 2013 #36 Skrevet 18. september 2013 Bullshit! I Kina er det sånn, de får ikke ros for noe, det er aldri godt nok og de må alltid jobbe hardere selvom de har toppkarakterer. Og folk har tatt skade av det har de fortalt.Anonymous poster hash: 5316a...06b Les innlegget mitt en gang til, og fortell meg så hvor jeg har sagt at man skal slutte å rose? Det jeg prøver å si, med teskje denne gangen, siden det tydeligvis må til, er at man skal slutte med å slenge ut av seg ordet "flink" til fordel for mer gjennomtenkt og konkret ros. Skjønte du det da? 1
Kiarapus Skrevet 18. september 2013 #37 Skrevet 18. september 2013 Hæh? Hva er det du snakker om?? Det det diskuteres her, er bruket av ordet "flink". Barn lærer i tidlig alder at ordet flink er noe som blir brukt for å hevde seg fra resten. Ordet flink betyr ingen verdens ting. Hvor mye hjelper det å høre fra voksne hele tiden "Åååååh, så flink du er", uten å få tilbakemelding på det barnet faktisk har gjort? Alternativet til å bruke ordet flink, er å nettopp oppmuntre, rose for det barnet gjør og som det jobber hardt for. Jeg mener på ingen måte å være frekk med dette, men hvordan forhold hadde du og dine foreldre til ordet flink da du var lita? Jeg har aldri før hørt om noen som har vært så negativ over ett ord, så jeg blir nyskjerrig. Ordet flink HAR jo en betydning. Det betyr "nå gjorde du noe som var positivt". Og hvis man skal være så pirkete at man må ha med en begrunnelse til hvorfor man sier det så er det jo ikke værre enn å forlenge setningen med noen få ord. "Så flink du var nå som hengte opp jakken din". Jeg må være så ærlig å si at jeg virkelig ikke ser hva som er galt med det. 2
Gjest RompeRusk Skrevet 18. september 2013 #38 Skrevet 18. september 2013 Jeg mener på ingen måte å være frekk med dette, men hvordan forhold hadde du og dine foreldre til ordet flink da du var lita? Jeg har aldri før hørt om noen som har vært så negativ over ett ord, så jeg blir nyskjerrig. Ordet flink HAR jo en betydning. Det betyr "nå gjorde du noe som var positivt". Og hvis man skal være så pirkete at man må ha med en begrunnelse til hvorfor man sier det så er det jo ikke værre enn å forlenge setningen med noen få ord. "Så flink du var nå som hengte opp jakken din". Jeg må være så ærlig å si at jeg virkelig ikke ser hva som er galt med det. Jeg ble oppmuntret og rost for hardt arbeid, og at jeg jobbet for det jeg ville ha gode resultater Går førskolelærer, og nettopp "flink"-spørsmålet ble tatt opp i en pedagogikktime. De er veldig på at flink er et fy-ord å bruke i barnehagen, nettopp pga det som har blitt sagt her inne.
Anciol Skrevet 18. september 2013 #39 Skrevet 18. september 2013 Ja silfen det kunne være at noen hadde sagt til h'n på skolen eller bhg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå