la_luz Skrevet 17. september 2013 #1 Skrevet 17. september 2013 Hei, Hva svarer dere når femåring sier: "tegningen min er så stygg!" Og hvorfor svarer dere det dere svarer?
Gjest navnelapp Skrevet 17. september 2013 #3 Skrevet 17. september 2013 Eg ville vel sett ordentleg på den, og kommentert enkeltelement på ein god og positiv måte. 1
blårose Skrevet 17. september 2013 #4 Skrevet 17. september 2013 Kommenterer hva jeg synes er fint med tegningen, men sier at dersom han/hun ikke er fornøyd er det helt lov til å snu arket å begynne på nytt.
rumperister Skrevet 17. september 2013 #5 Skrevet 17. september 2013 Sier at så lenge man gjør sitt beste, så er det fint. Er nok et fisk etter komplimenter, så jeg prøver å komplimentere før barnet eventuelt kommenterer negativt selv. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #6 Skrevet 17. september 2013 Prøver egentlig og kommentere tegningen før barnet sier noe selv, Som " wow det var en kjempe flott tegning, så flink du er" Ser at gutten min stråler når jeg legger merke til det han gjør uten om å måtte spørre om det men om barnet sier først at tegningen ikke er fin, ville jeg spurt om jeg kunne få beholde tegningen for jeg synes den var veldig fin Anonymous poster hash: 88bfe...003 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #7 Skrevet 17. september 2013 Bør i hvert fall ikke si "neiiida, den er kjempefin! det er det fineste tegningen av xxx jeg noen gang har sett!" Da skjønner barnet at man lyver. Jeg er elendig til å tegne, og opplevde latterlig skryt fra lærer da jeg gikk på barneskolen, det var bare idiotisk. Anonymous poster hash: 3b8df...08d 5
edderkoppdame Skrevet 17. september 2013 #8 Skrevet 17. september 2013 er ærlig innen rimelighetens grenser. Må kunne gå an å si at "ja, jeg ser du ikke har vært helt heldig der" "eller denne kan du jobbe mer med". Mine barn blir veldig glad når jeg gir komplimenter for tegninger for de vet at jeg ikke slår om meg med komplimenter uansett hvilke makkverk de har forsøkt å produsere. Barn er ikke dumme. Synes de skal få komplimenter på det de er gode til, evt på det som anses som gode forsøk. 4
Gjest RompeRusk Skrevet 17. september 2013 #9 Skrevet 17. september 2013 En skal ikke gå rundt og kommentere at "Wow, det var kjempeflott/fint/du er superfantastisk" hele tiden. Barnet går lei av komplimentene, og en får ikke skryt for det barnet faktisk gjør. Alt blir bare superflott og fantastisk uansett. Jeg hadde nok spurt om hvorfor, og tatt det derfra, som silfen sier. Barnet trenger ros for hardt arbeid, kommenterer heller hva du liker med tegningen. 5
Mafalda Skrevet 17. september 2013 #10 Skrevet 17. september 2013 Jeg henger meg på gjengen som er restriktiv med komplimenter. En ting er at ikke alt skal gjøres til et spørsmål om prestasjon ("Hei mamma, se på meg!" "Oi, så flink du er!"...) men jeg har også sett tilstrekkelig mange klipp fra diverse Idol-auditions til å se verdien i ærlige tilbakemeldinger. Nytter ikke at mamma og pappa synes du er verdens flinkeste når resten av verden ikke er enig. Når det er sagt, er det selvsagt viktig å rose barna når det er fortjent, og kanskje spesielt når de har gjort en innsats og virkelig stått på for å få noe til- selv om resultatet ikke ble fantastisk. Men både barnets personlighet og selve tegningen hadde bestemt hvordan jeg hadde reagert i akkurat den situasjonen. En forsiktig, liten tass med altfor stor selvkritisk sans hadde fått en helt annen reaksjon enn enn et robust barn som hadde slurvet og derfor var misfornøyd med resultatet. Noen barn trenger hjelp til å se det fine de gjør, andre trenger aksept for at ikke alt er like bra, men at det kommer nye sjanser. Vanskelig å si- men jeg tror uansett det er nyttig å ikke bare reagere på autopilot, men tenke over hva akkurat dette barnet trenger av tilbakemelding/trøst/oppmuntring/korreksjon. 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #11 Skrevet 17. september 2013 Det varierer litt, jeg ser an barnet. Noen barn sier at tegningen er stygg for å få komplimenter, noen sier det fordi de mener det. Anonymous poster hash: 63d3a...409
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #12 Skrevet 17. september 2013 Prøver egentlig og kommentere tegningen før barnet sier noe selv, Som " wow det var en kjempe flott tegning, så flink du er" Ser at gutten min stråler når jeg legger merke til det han gjør uten om å måtte spørre om det men om barnet sier først at tegningen ikke er fin, ville jeg spurt om jeg kunne få beholde tegningen for jeg synes den var veldig fin Anonymous poster hash: 88bfe...003 Jeg må innrømme at den "du er så flink" er noe av det verste jeg vet. Det er et intetsigende kompliment, flink til hva? Fin hva da? Når man sier at noen er flink kommenterer man ikke noe de gjør, men noe de er. Fri oss fra flinkhetstyranniet!! Kan du ikke heller si "jeg liker tegningen din. Den har så fine farger/rette streker/blide dyr/store esel - fyll inn det som passer. Eller - jeg elsker tegningene dine, fordi de er tegnet av deg? Anonymous poster hash: 63d3a...409 7
Marsipan Skrevet 17. september 2013 #13 Skrevet 17. september 2013 Prøver egentlig og kommentere tegningen før barnet sier noe selv, Som " wow det var en kjempe flott tegning, så flink du er" Ser at gutten min stråler når jeg legger merke til det han gjør uten om å måtte spørre om det men om barnet sier først at tegningen ikke er fin, ville jeg spurt om jeg kunne få beholde tegningen for jeg synes den var veldig fin Anonymous poster hash: 88bfe...003 Jeg sier aldri "Så flink du er". Mye bedre å berømme for innsats! Hva setter du mest pris på, på jobb, f.eks? At sjefen klapper deg på skulderen og sier "Åååå, så flink du er" eller at hun sier "Jeg har lagt merke til at du har jobbet hardt og syns at du har gjort en god jobb" ? 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #14 Skrevet 17. september 2013 Jeg må innrømme at den "du er så flink" er noe av det verste jeg vet. Det er et intetsigende kompliment, flink til hva? Fin hva da? Når man sier at noen er flink kommenterer man ikke noe de gjør, men noe de er. Fri oss fra flinkhetstyranniet!! Kan du ikke heller si "jeg liker tegningen din. Den har så fine farger/rette streker/blide dyr/store esel - fyll inn det som passer. Eller - jeg elsker tegningene dine, fordi de er tegnet av deg? Anonymous poster hash: 63d3a...409 Ja der lærte jeg noe nytt også, tar til meg kritikken Anonymous poster hash: 88bfe...003 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #15 Skrevet 17. september 2013 Husker mange gjorde det der da jeg var på den alderen, og egentlig så prøvde de bare å fiske etter komplimenter. Anonymous poster hash: 913a9...489
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #16 Skrevet 17. september 2013 Husker mange gjorde det der da jeg var på den alderen, og egentlig så prøvde de bare å fiske etter komplimenter. Anonymous poster hash: 913a9...489 gjorde hva da? Anonymous poster hash: 88bfe...003
Mafalda Skrevet 17. september 2013 #17 Skrevet 17. september 2013 gjorde hva da? Anonymous poster hash: 88bfe...003 Tipper A siktet til fisking. "Åh, så stygg tegningen min er", "Jeg er ikke noe flink jeg", "Kjolen min er skikkelig fæl"- i håp om å få bekreftelse på det motsatte Stort sett er det bare irriterende, men det kan jo ligge årsaker til grunn for fiskingen som bør tas alvorlig. Og til AB #6: jeg synes det er bare fint å si at barn er flinke innimellom, og gjør det selv også. Alt med måte, og det er jo egentlig et hyggelig kompliment å få Det er bare at det lett kan brukes altfor mye, også i situasjoner der det ikke har noe for seg.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #18 Skrevet 17. september 2013 Jeg jobber i barnehage så jeg bruker å kommentere det de har tengnet som f.eks, det var en fin blomst, så mange fine farger du har brukt, osv.. jeg kommenterer det jeg ser, og ikke bare at den er fin. men hva som er fint. Anonymous poster hash: 6c423...f39 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #19 Skrevet 18. september 2013 Jeg sier aldri "Så flink du er". Mye bedre å berømme for innsats! Hva setter du mest pris på, på jobb, f.eks? At sjefen klapper deg på skulderen og sier "Åååå, så flink du er" eller at hun sier "Jeg har lagt merke til at du har jobbet hardt og syns at du har gjort en god jobb" ? Jeg synes barn fortjener å høre at de er flinke. Når jeg sier til sønnen min at han er flink, så mener jeg det. Blir stadig imponert over hva han får til. Innsats er en helt annen ting, det er ikke alltid det skal så mye innsats til for å få til noe, så det er ikke noe automatikk i at man alltid kan kommentere innsats fremfor evner. Jeg setter pris på å høre at jeg er flink selv, og da vil jeg selvsagt også at barna mine skal få høre det når de er det. Å gå gjennom livet uten å høre fra foreldrene at man er flink i noe - hva gjør det med barnet? Anonymous poster hash: 56779...973 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #20 Skrevet 18. september 2013 Når søster på 6 ikke er fornøyd sier jeg noe sånt som: Er dette er viktig for deg så må du trene hardt for å bli flinkere. Om du øver mye blir du bedre. Det samme sier jeg når jeg gruser henne i spill og leker. Anonymous poster hash: 9692f...4f3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå