Gå til innhold

hvor lenge går en katt drektig?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hmm..for noen sa tre mnd. Men katta ser ut som hun eksploderer snart :ler: Men med 63 dager passer det rundt mnd skiftet og slik hun ser ut tviler jeg på at hun går lengre.

Noe spesielt man bør tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Kanskje gjøre i stand en kurv til henne som hun kan føde i.

Da blir masse blod og søl så det lønner seg og ha avispapir el. i bunn.

Katter er såpass smarte at de forstår at kurven er ment for at de skal føde der hvis du viser henne kurven. Min katt forsto i ihvertfall det da hun fødte.

Jeg har hatt kattunge kull i hus tre ganger, så bare å spørre hvis du lurer på noe mer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lang tid tar en kattefødsel da? Og sjer det helst på natta? Litt egstelig for at hun skal få de ute jeg, så da er det vel lurt og begynne å ha den inne om natta vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å ha henne i øyenkroken ja. Katter kan finne på å føde ute, hvis de finner en egnet plass til dette.

her kan du finner litt info ;)

Du bør også ha nummeret til en dyrlege klar. Det er ikke så veldig sjeldent at kattunger må tas med keisersnitt, hvis en blir sittende fast i fødselen. Da haster det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman
hvor lang tid tar en kattefødsel da? Og sjer det helst på natta? Litt egstelig for at hun skal få de ute jeg' date=' så da er det vel lurt og begynne å ha den inne om natta vel?[/quote']

Hvis katten din er hjemmekjær og veldig trygg på dere, så er det sannsynlig at hun vil føde de hjemme, tror jeg.

Min pus hadde en fødsel på natta, og en på dagen.

Og jeg merket at noe var på gang, første gangen visste jeg ikke engang at hun var gravid :oops:

De spiser ingenting de siste timene før en fødsel. (men det finnes kanskje unntak) så det er en måte å merke det på, og de blir gjerne litt urolige, og hvis du ser at vannet går så er man jo helt sikker (jeg fikk det utover hele meg tredje gangen)

Og som jordbær sier ha nummeret til en dyrlege klar, det tredje kattekullet jeg har hatt her ble tatt med keiser snitt.

Går det flere timer fra vannet går, til det skjer noe mer,dra til dyrlegen med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er såpass smarte at de forstår at kurven er ment for at de skal føde der hvis du viser henne kurven. Min katt forsto i ihvertfall det da hun fødte.

Oi, du må ha en smart katt. For til tross for fine kurver stående har kattungene våre blitt født:

1) På dørmatta

2) I senga mi

3) noen år senere og med en annen katt: i senga til søstera mi

4) i klesskapet - tror dette har skjedd flere ganger

5) i sofaen

De eneste kattungene som er blitt født i en kurv, er i de tilfellene da vi flyttet på kattemor etter at fødselen var begynt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

Man bør notere ned datoen for parringen. Så regner man ca 63 dager. Men det kan ta litt lenger tid. Med orientalske katter kan det ta 9 uker.

Dersom det drøyer veldig før noe skjer - så bør man ta kontakt med dyrlegen.

Katten vil vanligvis ikke spise når den skal føde. Og den kan legge seg ned og male ( trøste seg selv). Når fostervannet går bør det ikke ta lenger tid enn 20 minutter før første kattunge kommer. Det går ca en halvtime mellom hver unge så moren rekker stelle de og spise etterbyrdene.

Man bør ha nummer til veterinær tilgjengelig. Og man bør ha bensin på tanken i tilfelle man må handle raskt. Les og sett deg inn i kattefødsler. Kjæledyrbladet/Din katt har hatt diverse reportasjer om kattefødsler og kattunger som er verdt å få med seg.

Man bør også vite hvordan man skal hjelpe til dersom moren ikke greier det selv. Og hvordan man kan hjelpe kattungene å puste / få bort slim i munn og nese, for å kunne gjøre noe selv for å hindre at unger dør.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
Det går ca en halvtime mellom hver unge så moren rekker stelle de og spise etterbyrdene.  

Det der tror jeg ikke er helt riktig.Jeg har opplevd at to kattunger kom ut med bare toppen et minutts mellomrom, har også opplevd at det tok over en time i mellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

her var det masse nyttig info til meg! :D Katten vår er vel også nærmest sprekkefrdig nå. Er ikke sikker på når parringen fant sted, men det var to hannkatter som var veldig ivrige her i mars, så jeg tipper det skjer noe om ikke så altfor lenge. Hvor store ca blir katten rundt magen rett før da, kanskje avhengig av hvor mange unger det er det?

Jeg har lest et sted at drektige katter ikke bør være ute fordi de kan bli drektige med et nytt kull mens de allerede er drektige, så jeg har gjort mitt beste for å holde henne inne da, men med unger som flyr inn og ut og en sambo som "bare skulle lufte" ;) her om dagen så har hun jo kommet seg ut da. Det jeg er mest redd for var at noe skulle skje mens hun var ute og hun ikke ville kalre å komme seg hjem, eller at vi ikke var hjemme når hun da kom.

Takk for linken om kattefødsel, jeg skal lese den nå. Og har noen flere tips og erfaringer så blir jeg glad i hvert fall. Dette er pusen sin første fødsel så vi er like grønne begge to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Det er så koselig med kattunger. :P Jeg blir litt misunnelig nårjeg leser om dere her som har drektige katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

bare stress synes jeg da, du kan jo få overta?? :wink:

Hva om hun føder på natten da? Ingen her som får med seg noe av hva som skjer da.. Hun er jo nesten ikke inne på dagtid da hun ikke er så glad i 3 åringen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest agurk

Begge tror jeg.. :ler:

Nei katta om noen dager! Iallefall vis vi har telt rett. Så det er nok jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
bare stress synes jeg da, du kan jo få overta??

Åja det skulle jeg gjerne gjort. Men da hadde nok den katten jeg har blitt sur :ler:

Det første kullet jeg fikk (eller katten min fikk da) det kom på natten. Jeg hadde ordnet klar kurv til henne på kvelden, fordi jeg skjønte at noe var på gang. Og våknet dagen etter til stolt kattemor og tre kattebarn :-D

Mens jeg satte der kom det plutselig en unge til, så da ble det fire til slutt.

Men hadde det oppstått komplikasjoner, så er det jo ikke sikkert det hadde gått så bra, siden ingen var til stede for å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Tabby

Vel lykke til til dere begge to! Er det første kull til katten og første barnet ditt? Bare nyskjerrig jeg...

Jeg var og tittet på www.birmanett.no og fant en del om katter og fødsel. B a sto det at: Kroppstemperaturen synker èn grad(38.5) mot 39.5 til vanlig, og du kan ta tempen på din katt de siste dagene for å se om tempen faller.

Vel, nyskjerrig som jeg er så gjorde jeg jo det jeg da... :oops: Pusen var så snill og lå rolig også, men tempen stoppet på 37.7... Hva skjer nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
Vel, nyskjerrig som jeg er så gjorde jeg jo det jeg da...  Pusen var så snill og lå rolig også, men tempen stoppet på 37.7... Hva skjer nå da?

Hvor målte du temperaturen da? Brukte du vanlig temperatur måler som vi mennesker bruker?

Det kan jo være man skal legge på en halv eller noe for at det skal bli riktig.

Også kan det også tenkes at fødselen snart er i gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Vel det er ikke så mange steder å ta tempen på en katt da... :oops: Brukte vanlig termometer som jeg smurte inn og tok i endetarmen på henne, vet at det var der for den var ikke mye ren da vi var ferdige. Kan godt hende at avføringen tok av for litt av selve temperaturen ikke vet jeg. Men magen hennes er ganske stram enda, og det sto på den siden at den skulle bli myk og synke, men det kan jeg ikke si jeg har merket.

Pattene er vel nesten 2 mm i tykkelse nå vil jeg tippe, sånn på øyemål, og utrolig mye mer kosete har hun vært i flere uker allerede. Hun spiste veldig godt i går, da hun kom inn, men da hadde hun vært ute i ett døgn. Og som sagt så vet jeg ikke når hun ble gravid.

Og jeg vil så gjerne at hun skal få kattungene sine, gjerne allerede i dag! Er så spent på å få se hvordan de ser ut, for pusen vår er bare så skjønn. Hun er en tabby, derav nicket mitt ;) og veldig mange har sagt at det er den peneste katten de har sett :D

Du som har fått tre kull kattunger, har du noen flere kjennetegn jeg skal se etter på pusen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...