Gå til innhold

Gutter: Har jeg for mye bagasje?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det handler ikke om å ikke ha sex. Jeg liker sex. Det handler om at for at jeg skal slappe av må han vite det.. For da vet han også hva jeg ikke er like ivrig på.

Anonymous poster hash: 7561d...76a

Hadde nok godt fint :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja nå er du slem. Og du har åpenbart ingen idé om hvordan det er å forholde seg intimt etter en slik opplevelse. Nå unner jeg ingen den samme opplevelsen, så den skal jeg la passere. Men akkurat her skal du faktisk bare være lykkelig uvitende og holde helt kjeft fordi du aldri vil forstå uansett. Så derfor sier jeg nå takk for at du bare fortsetter å holde kjeft hvis du ikke har noe mer innsikt å komme med.

Jeg undrer litt over sinnet ditt her, fordi jeg føler at jeg tross alt viser deg at jeg forstår du kan takle det jeg sier på en feil måte, men vil også frem til at jeg prøver å se ting litt utenfra. Det kan være veldig lurt når man tross alt skal forholde seg til mennesker som ikke kan forstå hvordan du har det. Og det jeg sier, sier jeg faktisk med innsikt. Nei, jeg har ikke opplevd det du har opplevd, men jeg har opplevd hvordan jeg selv har jaget vekk flotte mennesker fordi jeg har valgt å ikke legge fortiden bak meg og "utnytte" bagasjen min til å leke martyr. Hvis du skal begynne med min fortid er verre enn din fortid og jeg er mer skada enn deg, leken så sier det sitt om at du har noe du bør jobbe med. Det handler ikke om å ha det verst mulig, det handler om å ha det best mulig. Og for å få det best mulig må man faktisk akseptere det som har vært, bearbeide så godt man kan og komme seg videre.

Skrevet

Men en ting er ihvertfall sikkert. Å gå inn i et nytt forhold uten å fortelle noe slikt er for meg fullstendig uaktuelt. Det er mange grader av "pregenhet", og om man skal dele livet sitt med en annen fortjener han å vite. Mener jeg. Mulig du kan gå rundt å leve i en illusjon. Det blir faktisk litt det samme som å si at man er redd for å fly fordi en har vært med i en flyulykke..

Da kommer jo det store spørsmålet, som du ikke har svart på over her. Hvor fort forteller du om dette?

For jeg har også ting ved meg som jeg synes det er viktig å dele med en eventuelt partner (nei jeg er ikke for illusjoner) men jeg forteller ikke om dette før jeg virkelig har sett at dette er en person jeg kan vudere å gå inn i ett forhold med og virkelig har blitt kjent med. For meg er det viktig at de opplevelsene jeg har hatt ikke blir den jeg er, men bare en del av meg fra fortiden.

Skrevet

Nettinettet: Du er på viddene. Det er forskjell på å leke martyr og klamre seg til fortiden, og det å åpent og ærlig fortelle en partner om noe som har preget en i så stor grad som en voldtekt. Det er ikke som at det er irrelevant informasjon.

Jeg ble også voldtatt, og har klart å jobbe mye med meg selv og seksuelle relasjoner, og en av tingene som har vært viktig for meg i den forbindelse, er å kunne være åpen og ærlig omhva jeg har opplevd til de jeg inngår seksuelle relasjoner med. Han som var kjæresten min sist satte for øvrig stor pris på åpenheten min. For meg var det viktig å fortelle at selv om dette har preget meg, så er det ikke noe som definerer meg eller min seksualitet. Jeg tror det vanskeligste for han var å tørre å slippe hemningene i senga, men det gikk seg til.

Anonymous poster hash: bd777...1ab
  • Liker 2
Skrevet

Nettinettet: Du er på viddene. Det er forskjell på å leke martyr og klamre seg til fortiden, og det å åpent og ærlig fortelle en partner om noe som har preget en i så stor grad som en voldtekt. Det er ikke som at det er irrelevant informasjon.

Jeg sier absolutt ikke at du klamrer deg fast ved fortiden eller spiller martyr fordi du forteller om voldtekten du har opplevd, men jeg setter spørsmålstegn til hvor tidlig du deler denne informasjonen og hvor mye det blir snakket om.

Han som var kjæresten min sist satte for øvrig stor pris på åpenheten min. For meg var det viktig å fortelle at selv om dette har preget meg, så er det ikke noe som definerer meg eller min seksualitet. Jeg tror det vanskeligste for han var å tørre å slippe hemningene i senga, men det gikk seg til.

Men han forlot deg jo fordi dette ble for mye for han å takle. Kan det ikke hende at det er NOE du kan gjøre annerledes slik at det blir enklere for en partner å forholde seg til fortiden din?

Jeg kjenner ikke denne mannen og jeg kjenner ikke deg, det eneste jeg ser er at du ble alene fordi fortiden din (baggasjen din) ødela forholdet, og det synes jeg er trist for deg. Men hvis mannen var en idiot du uansett ikke hadde det bra med så har det jo ikke noe betydning. Da fortsetter du bare med det du har gjort til nå og så dukker det nok opp en flott mann som ikke vil ha problemer med fortiden din.

Skrevet (endret)

Litt inspirert av tråden om jenter kunne valgt mann med barn gjør jeg meg tanken om min bagasje er for mye for menn?

Jeg er en av jentene som inngår i den sorte statistikken. En av jentene som er utsatt for voldtekt i det som omtales som "nære relasjoner". Du ville aldri gjettet det om du møtte meg på byen, da jeg er sprudlende og energifylt. Jeg har god utdannelse og har en jobb som virkelig er med på å gi meg veldig gode muligheter videre. Ingen tror jeg er en del av statistikken. Men det er jeg, og jeg klarer ikke ha et seksuelt forhold uten å forklare situasjonen. Det er der problemet kommer inn. Jeg må si det, for hvis ikke funker det rett og slett ikke.

I vår ble jeg dumpet fordi han, i følge seg selv, ikke klarte å forholde seg til det at jeg var voldtatt. Nå har jeg gått litt i fella om at det er tryggere å la være å bli forelsket enn å bli dumpet av samme årsak på nytt.

Er dette for mye å forholde seg til om dere hadde fått vite det om hun du datet?

Det kan være at det er lurt å fortelle dette veldig tidlig; før det har blitt for mye følelser med i bildet.

Og før en date.

Endret av Steinar40
Skrevet

Jeg sier absolutt ikke at du klamrer deg fast ved fortiden eller spiller martyr fordi du forteller om voldtekten du har opplevd, men jeg setter spørsmålstegn til hvor tidlig du deler denne informasjonen og hvor mye det blir snakket om.

Men han forlot deg jo fordi dette ble for mye for han å takle. Kan det ikke hende at det er NOE du kan gjøre annerledes slik at det blir enklere for en partner å forholde seg til fortiden din?

Jeg kjenner ikke denne mannen og jeg kjenner ikke deg, det eneste jeg ser er at du ble alene fordi fortiden din (baggasjen din) ødela forholdet, og det synes jeg er trist for deg. Men hvis mannen var en idiot du uansett ikke hadde det bra med så har det jo ikke noe betydning. Da fortsetter du bare med det du har gjort til nå og så dukker det nok opp en flott mann som ikke vil ha problemer med fortiden din.

Dette anonyme innlegget du besvarer her var ikke skrevet av meg.

TS

Skrevet

Dette anonyme innlegget du besvarer her var ikke skrevet av meg.

TS

Nei da så...

Skrevet

Det kan være at det er lurt å fortelle dette veldig tidlig; før det har blitt for mye følelser med i bildet.

Og før en date.

Er kanskje ikke det man selger seg inn som først da.. Det finnes en mellomting mellom å skrive det i pannen og å fortelle det når ting evt utvikler seg og intimitet blir et tema.

• Liker 3
Skrevet

Og før en date.

Så lenge det ikke er noe som preger hverdagen så ser ikke jeg hvorfor det skal nevnes før man går inn i ett forhold. Jeg råder ingen til å legge ut om psykiske lidelser, selvskading, eller annen "negativ" baggasje på første dater eller i begynnelsen av en datefase. Hvorfor skal man fremheve "negative" ting om seg selv før personen har sett den totale verdien av en?

• Liker 1
Skrevet

Er kanskje ikke det man selger seg inn som først da.. Det finnes en mellomting mellom å skrive det i pannen og å fortelle det når ting evt utvikler seg og intimitet blir et tema.

Enig..

Skrevet

Men jeg er nokså enig med vedkommende.

Det handler ikke om å være martyr. Det handler heller ikke om å klamre seg til fortiden. Det handler om å bearbeide det og prøve å leve et så normalt liv som mulig. Det handler om at FOR MEG er det viktig at den jeg er intim med vet. Det handler også om at jeg synes vedkommende fortjener å vite.

Joda. Han som dumpet meg er nok en idiot. Kanskje det var like greit. Det er ikke det som er spørsmålet her. Spørsmålet er om MENN mener det er for mye å forholde seg til.

Jeg vet ikke hva du har opplevd. Kanskje du har hatt det værre enn meg. Kanskje ikke. Men det er jeg som er inni min kropp og mitt hode. Jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet hva som er viktig for at jeg skal ha det bra.

Og ja. Jeg har profesjonell hjelp. Du kan Google Rape truma syndrome på Wikipedia og så kanskje du forstår litt mer. Jeg er forøvrig en plass mellom stage 2 og 3.

Nei da så...

Skrevet

Du projiserer dine egne opplevelser, bekymringer og følelser, Nettinettet. At du har lekt martyr, "brukt" en noe problematisk fortid osv. har ingenting med denne tråden å gjøre i og med at TS ikke har gitt uttrykk for at denne typen dynamikk er en del av hennes nåværende problemer. Kanskje fortiden din, hva enn den består av, ikke var alvorlig nok til å virkelig prege deg, eller kanskje er den grunnen til at du endte opp med å ta rollen som martyr, i denne konteksten spiller det ingen rolle - voldtekt preger vanligvis offeret, det er ikke noe en simpelthen kan "legge fra seg".

Voldtekt preger TS slik at hun har behov for at partneren vet om den; dette er absolutt ikke mye, unormalt eller spesielt hemmende (spesielt om man ser på vanlige reaksjoner på voldtekt/seksuelt misbruk - spiseforstyrrelser, PTSD, agorafobi osv.).

Anonymous poster hash: fe66b...f82
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Du projiserer dine egne opplevelser, bekymringer og følelser, Nettinettet.

Hvor i alle dager har jeg snakket om prosjeksjon i denne tråden. Det handler om å overføre ubehagelige følelser, tanker og hendelser til andre mennesker for å få dem til å føle seg like ille som en selv gjør. Det er da lang fra det jeg snakker om her. Det er heller aldri noe jeg har gjort, og ikke noe jeg tror TS gjør heller.

Jeg bare setter spørsmålstegn til hvor mye dette preget forholdet, når det tross alt førte til at kjæresten ikke orket mer fordi hun var så preget av det.

Det må være lov til å stille spørsmål, når en person lager en tråd med et problem, og samtidig er veldig frempå med å fortelle at dette IKKE er et problem for henne.

Hvorfor ble denne tråden opprettet? For at vi skulle si at typen var en drittsekk og at alle andre ville akseptert det hun sliter med på en helt annen måte?

Endret av Nettinettet
Skrevet

Selvfølgelig er ikke dette temaet det første man prater om.

Men jeg ser at det kan være smart å ha tatt det opp før man begynner å date seriøst; for ikke å kaste bort noens tid eller gjør noen veldig skuffet i ettertid.

Det vil ikke være alle som klarer å håndtere en slik situasjon, og da er det bedre å vite det før enn senere.

Skrevet

Så lenge det ikke er noe som preger hverdagen så ser ikke jeg hvorfor det skal nevnes før man går inn i ett forhold. Jeg råder ingen til å legge ut om psykiske lidelser, selvskading, eller annen "negativ" baggasje på første dater eller i begynnelsen av en datefase. Hvorfor skal man fremheve "negative" ting om seg selv før personen har sett den totale verdien av en?

Ideelt sett klarer man å fungere allikevel, men her har altså TS behov for å fortelle om det.

Skrevet

Ideelt sett klarer man å fungere allikevel, men her har altså TS behov for å fortelle om det.

I en datefase synes jeg uansett at dette ikke er noe som skal fremheves. Det er en del av henne, men som hun sier i tråden har hun et velfungerende liv som man ikke merker dette på henne. Kun ved sexen og da trenger hun jo ikke fortelle om det før de kommer til det punktet.

Men siden det ble et problem for typen hun nå hadde så må hun nesten finne ut om det var typen det var noe galt med, eller omfanget av snakket hennes om det som var problemet. DET er det jeg stiller spørsmål ved og det vet bare TS selv.

Skrevet

TS: Jeg opplevde voldtekt og 10 mnd etter hadde jeg første gang sex med en jeg hadde noe på gang med. Jeg begynte å gråte midt under sexen og kunne ikke fortsette. Jeg fortalte hvorfor og han møtte meg på en fin måte hvor han bare trøstet meg. Det har aldri vært noe problem at jeg fortalte det, og det er selvfølgelig viktig for at partneren skal skjønne hvorfor man reagerer som man gjør. Han har bare vist respekt og vi har hatt et fint sexliv etter dette. Jeg føler meg trygg og har klart å få en godt sexliv igjen til tross for det traumatiske som skjedde.

Anonymous poster hash: 7bd2c...cfe
Skrevet

I en datefase synes jeg uansett at dette ikke er noe som skal fremheves. Det er en del av henne, men som hun sier i tråden har hun et velfungerende liv som man ikke merker dette på henne. Kun ved sexen og da trenger hun jo ikke fortelle om det før de kommer til det punktet.

Men siden det ble et problem for typen hun nå hadde så må hun nesten finne ut om det var typen det var noe galt med, eller omfanget av snakket hennes om det som var problemet. DET er det jeg stiller spørsmål ved og det vet bare TS selv.

Personlig så tror jeg at det er mange mannfolk som ikke vil klare å håndtere å få vite om en slik situasjon.

Og da spesielt ikke like før det er aktuelt å være intime og følelsene er ustabile.

Derfor er det mye bedre å få vite om dette i god tid i forveien.

Skrevet

Personlig så tror jeg at det er mange mannfolk som ikke vil klare å håndtere å få vite om en slik situasjon.

Og da spesielt ikke like før det er aktuelt å være intime og følelsene er ustabile.

Derfor er det mye bedre å få vite om dette i god tid i forveien.

Og hva mener du er årsaken til at menn ikke klarer å håndtere å få vite om noe sånt?

Anonymous poster hash: 7bd2c...cfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...