Gå til innhold

Blodprosent på under 3?:O


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor er det fryktelig ubehagelig?

Har selv hatt jernlagre under referanseverdien, men likevel Hb på 13 og absolutt ingen plager relatert til lav ferritin.

Stusset litt på det samme. Jernlageret i leveren skulle ikke gjøre at man blir slapp og svimmel. Det er lav hb som fører til slike symptomer da det trengs jern for å binde oksygen til blodcellene, ergo man får dårligere oksygentransport i kroppen. Blant annet.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt veldig lavt ferritin nivå og var svimmel og trøtt. Hb var ikke så gal, 11. Legen mente det var det lave ferritinnivået som var årsaken. I følge denne siden http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/jernmangelanemi-1072.html er legene litt uenig om det gir symptomer. Men det kan fort føre til lav Hb og det er ikke behagelig.



Anonymous poster hash: a51be...812
Skrevet

Hvorfor er det fryktelig ubehagelig?

Har selv hatt jernlagre under referanseverdien, men likevel Hb på 13 og absolutt ingen plager relatert til lav ferritin.

Dersom man har lav ferritin over tid følger blodprosenten etter og blir lav. Nå vet vi jo ikke hva den er, men med symptomene kan man jo gå ut i fra at den har begynt å la seg påvirke. Da er det jo altså fryktelig ubehagelig.

  • Liker 1
Skrevet

Dersom man har lav ferritin over tid følger blodprosenten etter og blir lav. Nå vet vi jo ikke hva den er, men med symptomene kan man jo gå ut i fra at den har begynt å la seg påvirke. Da er det jo altså fryktelig ubehagelig.

Fremdeles ikke enig. Jeg har hatt lav ferritin i minst 15 år, men min hb har alltid holdt seg mer enn adekvat, også som gravid.

Skrevet

Fremdeles ikke enig. Jeg har hatt lav ferritin i minst 15 år, men min hb har alltid holdt seg mer enn adekvat, også som gravid.

Du må gjerne være uenig, men faglitteraturen sier så. Jeg tror ikke man kan bruke egne erfaringer til å sette den til side i alle situasjoner ;)

  • Liker 1
Skrevet

Du må gjerne være uenig, men faglitteraturen sier så. Jeg tror ikke man kan bruke egne erfaringer til å sette den til side i alle situasjoner ;)

Ja, jeg er uenig i at man automatisk føler seg ræva og at det er svært ubehagelig, som påstått over. Jeg har ikke sagt noenting om at folk ikke kan gjøre det, jeg sier simpelthen at det ikke er gitt.

Skrevet

Ja, jeg er uenig i at man automatisk føler seg ræva og at det er svært ubehagelig, som påstått over. Jeg har ikke sagt noenting om at folk ikke kan gjøre det, jeg sier simpelthen at det ikke er gitt.

Og det må du gjerne si. Ingen nekter deg.

Skrevet

Og det må du gjerne si. Ingen nekter deg.

Nemlig. Så nei, det er ikke fryktelig ubehagelig og andre tabloidoverskrifter.

Skrevet

Det er nok noe annet enn HB det er snakk om. Det laveste jeg har sett er 3 og da var pasienten temmelig dårlig. Fikk ganske mange transfusjoner for å si det slik.

Skrevet

Jo, det kan det være.

spiller ingen rolle hva det KAN være. Mitt svar er fremdeles et motsvar på at det ER fryktelig ubehagelig. Og som du selv sier, så har jeg rett til å mene det.

God natt.

  • Liker 1
Skrevet

Klart det spiller en rolle kva det KAN være. Er jo hele poenget med tråden.

  • Liker 1
Skrevet

Nemlig. Så nei, det er ikke fryktelig ubehagelig og andre tabloidoverskrifter.

At du ikke er dårlig med en lav ferritin, betyr ikke annet enn at du ikke er dårlig med en lav ferritin. Jeg blir kjempedårlig når min ferritin er lav og må behandles temmelig aggresivt.

  • Liker 2
Skrevet

spiller ingen rolle hva det KAN være. Mitt svar er fremdeles et motsvar på at det ER fryktelig ubehagelig. Og som du selv sier, så har jeg rett til å mene det.

God natt.

Var ikke ment at alle synes det er ubehagelig, men det er ikke uvanlig at det er ubehagelig. Du merket ikke noe til det og det er jo bra for deg.

God natt til deg også, virker som du trenger en god natt søvn.

Anonymous poster hash: a51be...812

  • Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ferritinnivå på rundt 3, jern 2 og en "blodprosent" (Hb) på 11,2. Jeg merket det veldig godt ved at jeg ble andpusten bare av å knyte skoene, konstant trøtt og uopplagt og ble regelrett dårlig av å mosjonere. Bare en liten tur gjorde meg kvalm, svimmel og liggende på sofaen etterpå. Jeg fikk også pica (samme som gravide, at man får sterke cravings på rare ting). Etter noen måneder på sterke jerntabletter forsvant disse symptomene.

Noen merker lave jernlagre og noen gjør det ikke. Dersom man mister jern langsomt kan kroppen venne seg såpass godt til det at man kommer veldig lavt før man merker symptomer. Da er som oftest blodprosenten på tur ned også.



Anonymous poster hash: e4562...45b
  • Liker 1
Gjest Heartbeat
Skrevet

Jeg har hatt blodanemi og jernanemi, ingen utslag på jernlageret, men 7 på HB, så regner med det er jernlagrene du har fått målt? Jeg var temmelig dårlig og måtte nesten få blodoverføring, så kan umulig ha vært blodprosenten som ble målt. Da hadde du ikke fungert på så lavt som 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...